Dag,
Na de vele positieve commentaren die hier al over La Roche te horen waren, besloot ik er zelf eens heen te trekken. Dit is mijn verslag:
La Roche-en-Ardenne, dat is de volledige naam van één van de mooiste stadjes van ons land. Het uitzicht wordt er enerzijds beheerst door de ruïnes van het feodaal kasteel, en anderzijds door de Ourthe, met daartussen een paradijs voor shoppers en terrasgangers. Ook het ‘Wildpark’, dat even buiten het stadje gelegen is (bereikbaar met de prachtige wandeling nr. 4 of met het toeristisch treintje) is een aanrader, evenals het artisanale chocoladefabriekje, het pottenbakkersmuseum en de oorlogsrestanten. Ook de avonturiers komen hier aan hun trekken: kajakken op de Ourthe behoort tot de mogelijkheden, en de omgeving leent zich ook prima tot mountainbike- en fietstochten. Aan amusement ter plaatse dus geen gebrek, maar als je met het openbaar vervoer wil komen, dan moet je er wat voor overhebben. Vooral de TEC Namen-Luxemburg maakt het ons moeilijk. Het busaanbod in deze (nochtans toeristisch ingestelde) regio is bijzonder karig, onregelmatig en nauwelijks afgestemd op treinaansluitingen in de NMBS-stations, waardoor er ons eigenlijk geen keuze rest. We zullen in de late ochtend met de trein naar Melreux-Hotton rijden, en ’s avonds terugkeren vanuit Marloie. Gelukkig voorziet het biljet ‘Een dag in de Ardennen’ die mogelijkheid.
Het eerste deel van de treinreis verloopt nagenoeg vlekkeloos: loc 2724 trekt de 8 M6-rijtuigen van IC K 2232 (Genk 10:12 -> Landen 10:56). De trein rijdt in eerste instantie stipt op tijd, en daar zit de recente verruiming van de dienstregeling tussen Genk en Hasselt voor iets tussen. In Sint-Truiden wordt er blijkbaar gewerkt aan de dwarsliggers op spoor 1, zodat we op spoor 3 worden ontvangen. Ook aan de aansluiting met lijn 36 is men aan het werk, maar zonder veel erg: de vertraging bij aankomst te Landen bedraagt nog geen minuut.
Daar wordt het wachten op IC F 1709 (Landen 11:21 -> Luik-Guillemins 11:54), die tussen Landen en Borgworm op tegenspoor moet rijden, weeral wegens werkzaamheden. Dat resulteert in een vertraging van 2 minuten, waarvan er voor de aankomst in Luik nog eentje zal weggewerkt worden. De trein wordt trouwens geduwd door loc 2714, en bestaat uit 12 M4-rijtuigen (met uiteraard een ADx vooraan), waarvan zoals gewoonlijk in het daluur enkel de eerste zes toegankelijk zijn.
Te Luik-Guillemins staat onze L 5562 (Luik-Guillemins 12:22 -> Melreux-Hotton 13:18) met enige vertraging aangekondigd. Dat is niet verwonderlijk, aangezien net daarvoor L 5581 (de voorgaande rit van het desbetreffende motorstel, meerbepaald de 775) bijna 20 minuten te laat richting Herstal vertrokken was. Ik vraag me af of het in dit geval niet verstandiger zou zijn de trein in te korten tot Luik-Paleis, vanwaar er genoeg alternatieven zijn van/naar Herstal. Aangezien ik even daarvoor had ook al IR m 110 met ruime vertraging zien passeren, kon ik wel vermoeden dat de oorzaak zich ergens op lijn 43 situeerde. Later zou blijken dat er in de buurt van Méry een brug wordt afgebroken, werkzaamheden die blijkbaar al enkele dagen aan de gang zijn. Uiteindelijk vertrekt de trein met 5 minuten vertraging, waarvan er bij aankomst te Melreux-Hotton nog ééntje overblijft. Met een wachtttijd van 22 minuten voor de boeg is dat niet bepaald zorgwekkend. Het valt me trouwens op dat deze L-trein goed bezet is op dit uur van de dag.
Rit 360 van lijn 13 vertrekt dus niet direct na aankomst van de trein, maar pas om 13:40, terwijl bus 4.807 van de sector Houffalize al een kwartier eerder ter plaatse is. Behoudens dit een noodzakelijke rusttijd voor de bestuurder is, zie ik daar niet het nut van in. Het wordt uiteindelijk met een zestal reizigers een kalme rit, die dan ook stipt om 14:10 arriveert te La Roche, Quai du Gravier.
Rit 476 van lijn 15, met vertrek te La Roche, Quai du Gravier om 19:04, is de laatste bus van de dag, en tevens ook zowat de enige bruikbare. De 4.808 van de sector Houffalize komt keurig op tijd aangereden. Het valt me op dat de halte La Roche, Quai de l’Ourthe blijkbaar niet bediend wordt, terwijl de routeplanner en de brochures het tegendeel beweren. Misschien is dat ook wel de reden dat er amper 3 reizigers opzitten. De bestuurder rijdt dus meteen de smalle, bochtige straatjes richting Marloie in, en dat doet hij onverantwoord snel en roekeloos. Echter blijkt dat ondanks zijn rijstijl, ondanks het overslaan van de omweg naar Quai de l’Ourthe, en ondanks het feit dat er onderweg niemand in- of uitstapt, de dienstregeling véél te krap is. Uiteindelijk loopt de bestuurder de vertraging in te Marche-en-Famenne (blijkbaar waren de ‘zone 30’-bordjes aan zijn oog ontglipt), zodat we uiteindelijk toch nog op tijd Marloie, Gare bereiken, het eindpunt van een dolle, beangstigende rit. Toch leg ik de schuld niet bij de bestuurder, maar bij degene die zo’n onrealistische dienstregeling durft op te stellen, en dat zal ik de TEC Namen-Luxemburg ook per e-mail laten weten.
Twee AM 96-motorstellen (522 en 514) zullen ons vervolgens als trein IC J 2141 van Marloie (19:45) naar Ottignies (20:45) voeren. De dienstregeling van de IC J-verbinding is nogal ruim, zodat de krappe aansluiting te Ottignies nooit in het gedrang komt. Het wordt dan ook genieten van de naderende zonsondergang, op wat ik één van de heerlijkste lijnen van ons spoorwegennet vind. Uiteindelijk bereiken we Ottignies zelfs nog een minuutje te vroeg.
De beperkte avondlijke bedrijvigheid daar laat niet uitschijnen dat we in het drukste Waalse station zijn aangekomen (20 825 opstappende reizigers), en het is dan ook niet verbazend dat de 3 tweeledige motorstellen (645, 624 en 658) van L 6491 (Ottignies 20:50 -> Leuven 21:27) nauwelijks vollopen. Waarschijnlijk is dit nog een samenstelling die eerder deze avond een meute Walibiërs naar huis gevoerd heeft. Toch maakt de trein onderweg nog wat vertraging (de dienstregeling op lijn 139 lijkt me keer op keer te krap, maar ze verruimen is niet mogelijk omwille van de aansluitingen te Ottignies en de korte keertijd te Leuven), om uiteindelijk 3 minuten te laat op het Leuvense zijspoortje D aan te komen.
IC K 2220 (Leuven 21:38 -> Genk 22:48) behoort normaal gesproken tot de enkele ritten op de IC K-verbinding die met 5 i.p.v. 8 M6-rijtuigen (waaronder Bx kant Genk) verzekerd worden. Ik had echter vanmorgen al gemerkt dat die stam in de bundel van Hasselt op rust stond, en dat er in de plaats daarvan 2 AM B’s ingeschakeld waren. Dat is ook nu nog het geval. Break 382 rijdt vooraan, en als de samenstelling in de loop van de dag niet veranderd is zit achteraan de 381, al heb ik dat niet meer gecheckt. De trein vertrekt met een tweetal minuten vertraging, maar dat mag geen probleem zijn. De dienstregeling is immers opgesteld in functie van de locs 27 met een sleep zware M6-rijtuigen, zodat de AM B-stellen die vertraging in een mum van tijd inlopen: we komen al 2 minuten te vroeg aan in Landen. Ook daarna moet de trein nog in verschillende stations iets langer blijven stilstaan om op schema te blijven, om uiteindelijk een minuutje te vroeg aan te komen te Genk, eindstation.
Groeten,
Nog enkele foto's:
* IC K 2209 te Landen (V 11:04)
* IR c 2934 te Luik-Guillemins (V 11:20)
* Bus 4.807 met lijn 13, rit 360
La Roche, 21.08.2008
Re: La Roche, 21.08.2008
Dag
De dingen die je beschrijft zijn voor mij perfect herkenbaar. Wat de TEC-Namur-Luxembourg betreft: het antwoord zal wel even op zich laten wachten. Je mag dan nog van geluk spreken dat je je aansluiting gehaald hebt, want in Libramont loopt het vaker verkeerd af. Ik heb de TEC daarover ook al aangeschreven ik denk 2 jaar geleden) en kreeg toen als antwoord dat de volledige dienstregeling herzien zou worden, o.m. met een aansluitingspunt voor de bussen in Menuchenet, en met aandacht voor de aansluitingen trein/bus. Ondertussen is die periode al minstens met een jaar overschreden, en er is nog altijd niets veranderd, niet in Marloie, niet in Libramont, niet in Arlon en niet in Florenville of Virton, de zwakkere broertjes van het geheel.
Die drastische inkorting van de dienstregelingen zal wel zijn redenen gehad hebben, maar het comfort en de zielenrust van de reiziger zitten daar zeker niet bij. Nu liep het voordien ook vaak de spuigaten uit: de chauffeurs vertrokken rustig met 10 minuten vertraging en kwamen toch nog op tijd aan. Vertrokken ze toch op tijd, dan kwamen ze onderweg belachelijk veel voor te liggen op het schema.
Mijn ervaring met de TEC-Luxembourg is dat de reizigers er absoluut niet tellen. Je krijgt altijd wel een antwoord in de zin van: om technische redenen... Mogelijk is de lethargie er zo groot omdat men graag een volledige reorganisatie wil, die door de uitblijvende centen onmogelijk is. Het plan om een 13-tal snelle lijnen te exploiteren en de rest met de Telbus in te vullen zal binnenkort zijn eerste lustrum vieren. Niet dat je er op het terrein veel van merkt.
Wat de reisweg van de bus uit La Roche betreft: is het dan zo dat de bus meteen over de brug aan de Quai du Gravier gereden is en dan meteen de hoogte in, richting hoofdweg? Ik meen me vaag te herinneren dat er een omleiding gevolgd werd wegens festiviteiten, want bovenaan de helling (met zicht op het slot) stond toen ik er het laatst passeerde, inderdaad een bordje voor een tijdelijke halte. Maar met de TEC weet je natuurlijk nooit.
De dingen die je beschrijft zijn voor mij perfect herkenbaar. Wat de TEC-Namur-Luxembourg betreft: het antwoord zal wel even op zich laten wachten. Je mag dan nog van geluk spreken dat je je aansluiting gehaald hebt, want in Libramont loopt het vaker verkeerd af. Ik heb de TEC daarover ook al aangeschreven ik denk 2 jaar geleden) en kreeg toen als antwoord dat de volledige dienstregeling herzien zou worden, o.m. met een aansluitingspunt voor de bussen in Menuchenet, en met aandacht voor de aansluitingen trein/bus. Ondertussen is die periode al minstens met een jaar overschreden, en er is nog altijd niets veranderd, niet in Marloie, niet in Libramont, niet in Arlon en niet in Florenville of Virton, de zwakkere broertjes van het geheel.
Die drastische inkorting van de dienstregelingen zal wel zijn redenen gehad hebben, maar het comfort en de zielenrust van de reiziger zitten daar zeker niet bij. Nu liep het voordien ook vaak de spuigaten uit: de chauffeurs vertrokken rustig met 10 minuten vertraging en kwamen toch nog op tijd aan. Vertrokken ze toch op tijd, dan kwamen ze onderweg belachelijk veel voor te liggen op het schema.
Mijn ervaring met de TEC-Luxembourg is dat de reizigers er absoluut niet tellen. Je krijgt altijd wel een antwoord in de zin van: om technische redenen... Mogelijk is de lethargie er zo groot omdat men graag een volledige reorganisatie wil, die door de uitblijvende centen onmogelijk is. Het plan om een 13-tal snelle lijnen te exploiteren en de rest met de Telbus in te vullen zal binnenkort zijn eerste lustrum vieren. Niet dat je er op het terrein veel van merkt.
Wat de reisweg van de bus uit La Roche betreft: is het dan zo dat de bus meteen over de brug aan de Quai du Gravier gereden is en dan meteen de hoogte in, richting hoofdweg? Ik meen me vaag te herinneren dat er een omleiding gevolgd werd wegens festiviteiten, want bovenaan de helling (met zicht op het slot) stond toen ik er het laatst passeerde, inderdaad een bordje voor een tijdelijke halte. Maar met de TEC weet je natuurlijk nooit.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
Dag Vic,
) waarop stond dat de bussen dit weekend de halte NIET bedienen. Er stond echter geen verwijzing op naar de tijdelijke halte, maar ik vermoed dat die tijdelijke paaltjes dan wel gebruikt gaan worden.
Wat de halte Quai de l'Ourthe betreft: daar hing geen enkele waarschuwing, noch voor gisteren, noch voor komend weekend. Ook de routeplanner schijnt van niets te weten, dus in feite zou de bus er weldegelijk gepasseerd moeten zijn. Mijn heenrit met lijn 13 in de vroege namiddag reed passeerde daar trouwens ook gewoon zoals het hoort.
Groeten,
Inderdaad. De bus kwam in La Roche aan als lijn 13 uit Melreux, reed zonder de halte Quai de l'Ourthe te bedienen een blokje om naar Quai du Gravier, en reed vervolgens als lijn 15 direct de brug over, wederom zonder Quai de l'Ourthe te bedienen.Wat de reisweg van de bus uit La Roche betreft: is het dan zo dat de bus meteen over de brug aan de Quai du Gravier gereden is en dan meteen de hoogte in, richting hoofdweg?
Dat bordje staat daar inderdaad nog steeds, maar wel om een andere reden. De festiviteiten waarover je spreekt vinden pas komend weekend plaats. Dan verschijnt nl. het spook Berthe voor de laatste keer deze zomer op de ruïnes van het kasteel, en dat gaat traditioneel gepaard met festiviteiten. Aan de halte Quai du Gravier hing er een rood blad in de dienstregelingentrommel van de haltepaal (dat nota bene dwars over de dienstregeling geplakt wasIk meen me vaag te herinneren dat er een omleiding gevolgd werd wegens festiviteiten, want bovenaan de helling (met zicht op het slot) stond toen ik er het laatst passeerde, inderdaad een bordje voor een tijdelijke halte.

Wat de halte Quai de l'Ourthe betreft: daar hing geen enkele waarschuwing, noch voor gisteren, noch voor komend weekend. Ook de routeplanner schijnt van niets te weten, dus in feite zou de bus er weldegelijk gepasseerd moeten zijn. Mijn heenrit met lijn 13 in de vroege namiddag reed passeerde daar trouwens ook gewoon zoals het hoort.
De dienstregeling is inderdaad niet in functie van de reiziger opgesteld. Wat ik vooral frappant vind is het feit dat men (naar mijn indruk) zelfs niet de moeite doet om een dienstregeling op te stellen die ten minste in een aantal knooppunten goede aansluitingen voorziet. En je ziet het gevolg: om en rond een trekpleister voor toeristen, wandelaars, kajakkers... rijden de bussen in het hoogseizoen quasi leeg rond!Mijn ervaring met de TEC-Luxembourg is dat de reizigers er absoluut niet tellen.
Er was gewoon geen alternatief, dus ik moest het er wel op wagen. De bussen van lijn 13 komen te Melreux-Hotton aan net na het uur, hetgeen dus een wachttijd van bijna 40 minuten op de L-trein naar Luik zou betekenen. Op lijn 15 valt er na 14:59 een 'gat' van meer dan 3 uur in de busbediening wat het vertrek te La Roche betreft, en de rit van 18:22 geeft in Marloie geen enkele aansluiting. Er blijft m.a.w. geen keuze over. Maar zelfs al had ik de overstap niet gehaald, had ik gelukkig dezelfde reisweg per trein een uur later kunnen doen.Je mag dan nog van geluk spreken dat je je aansluiting gehaald hebt
Groeten,
-
Dag,
Ik wil, aansluitend bij mijn 'ardennenoffensief', toch ook nog wel het volgende even aankaarten: ik vind de dienstregeling op lijn 43 tussen Luik en Rivage alles behalve logisch. In de richting Luik -> Rivage zijn de treinen netjes gespreid: het ene uur vertrekt de IR m om x.18u, het ander uur de L-trein om x.22u. In de omgekeerde richting zitten beide treinen echter vlak achter elkaar, waarna er een leegte van bijna 2 uur volgt!
De schuldige hiervoor is uiteraard de IR m, die in Luxemburg een keertijd van maarliefst anderhalf uur heeft. Wat is de reden hiervoor? Kan die loc niet in een half uur omgezet worden? Verzekert die trein misschien nog andere diensten rond Luxemburg? Of zou het verschuiven van de IR m met één uur problemen opleveren voor andere binnenlandse Luxemburgse treinen?
Groeten,
Ik wil, aansluitend bij mijn 'ardennenoffensief', toch ook nog wel het volgende even aankaarten: ik vind de dienstregeling op lijn 43 tussen Luik en Rivage alles behalve logisch. In de richting Luik -> Rivage zijn de treinen netjes gespreid: het ene uur vertrekt de IR m om x.18u, het ander uur de L-trein om x.22u. In de omgekeerde richting zitten beide treinen echter vlak achter elkaar, waarna er een leegte van bijna 2 uur volgt!
De schuldige hiervoor is uiteraard de IR m, die in Luxemburg een keertijd van maarliefst anderhalf uur heeft. Wat is de reden hiervoor? Kan die loc niet in een half uur omgezet worden? Verzekert die trein misschien nog andere diensten rond Luxemburg? Of zou het verschuiven van de IR m met één uur problemen opleveren voor andere binnenlandse Luxemburgse treinen?
Groeten,
Ik heb de stille indruk dat het probleem in Stoumont ligt. Tot op een bepaald ogenblik kruisten de treinen elkaar daar, en dat gebeurde zelden of nooit vlot. Om te beginnen betekent het sowieso al een oponthoud voor één van beide treinen: het was die naar Luxemburg die een zestal minuten op een zijspoor gezet werd (dat men op dit ogenblik trouwens aan het vernieuwen is). De andere trein reed dan tegen volle snelheid het stationnetje van Stoumont door. Nu gebeurde het vaak dat de trein uit Luxemburg met vertraging reed, wat de stilstand van de IR nog aanzienlijk vergrootte. De stiptheid van de treinen op lijn 42 is er dan ook stevig op vooruit gegaan sinds de dienstregeling van de treinen geen kruising in Stoumont meer voorzag.Molenbruch Y. schreef:Dag,
Groeten,
Nu zijn er alleen nog kruisingen voor de P-treinen, die inderdaad zowat allemaal (té) veel tijd verliezen daardoor. Het is waarschijnlijk een van de meest ondoordachte beslissingen geweest ooit om het hele baanvak Aywaille - Trois-Ponts op enkelspoor te brengen, op de korte uitwijkmogelijkheid in Stoumont na.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
Dag,
Ter info ook nog even dit: jullie kunnen voortaan de verslagen van al mijn uitstappen met het openbaar vervoer, beginnende met deze uitstap naar La Roche, terugvinden op mijn blog: spoorneus.skynetblogs.be (dus zonder 'www' ervoor)
Jullie zullen daar ook nog een aantal bijkomende foto's aantreffen.
Uiteraard zal ik de reportages ook hier blijven posten, omdat reacties plaatsen en discussies voeren hier toch veel makkelijker is.
Groeten,
Ter info ook nog even dit: jullie kunnen voortaan de verslagen van al mijn uitstappen met het openbaar vervoer, beginnende met deze uitstap naar La Roche, terugvinden op mijn blog: spoorneus.skynetblogs.be (dus zonder 'www' ervoor)
Jullie zullen daar ook nog een aantal bijkomende foto's aantreffen.
Uiteraard zal ik de reportages ook hier blijven posten, omdat reacties plaatsen en discussies voeren hier toch veel makkelijker is.
Groeten,