Variabele snelheid van IC A op L2

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
wrpint

Re: Variabele snelheid van IC A op L2

Bericht door wrpint »

Steven schreef:De L2 is in twee gedeeld op gebied van voeding, aangezien dit met wisselstroom is heb je een deel dat een eerste fase krijgt van het wisseltroomnet (dat driefasig is opgesteld in ons land en de rest van europa). Het andere deel krijgt de andere fase, aangezien er tussen beide fases een verschuiving is van 120° in de tijd kan dit kortsluiting geven. De stroomafnemer gaat echter niet naar beneden. Alle gebruikers worden echter wel uitgeschakeld in de loc zelf. De zone is ongeveer zo lang als de zone waar een spanningswissel gebeurd op de lijn (het juiste aantal meters ken ik niet). De zone is ergens rond km 60 te vinden. Je kan vanuit de trein deze zone zien (indien je goede ogen hebt en snel kan zien), er staan namelijk borden op die plaats, de gesloten en onderbroken U, deze borden zijn ook in andere landen te vinden waar ze wisselstroom als voeding gebruiken al kan het zicht van het bord in kwestie een beetje verschillen de betekenis er van is hetzelfde. Voor als bestuurder van de reeks 13 hebben ze heden echter weinig belang, TBL2 en de inwendige elektronica van de loc doen alles zelf in deze zone (het volledig uit en inschakelen van de nodige messen).

Als passagier kan je dit merken doordat de snelheid op die plaats (enkel richting LUIK => wegens profiel lijn) wat gaat zakken en de airco valt ook uit.
Die "U" heb ik al gezien, kende de betekenis er niet van, dus bedankt voor de uitleg! Heb vandaag weer wat bijgeleerd :oops:
Tijdens een rit op L2 ben ik altijd gefocussed op de rit. Een hele belevenis. Ik ga altijd in het eerste rijtuig (komende uit Leuven) bzw. laatste rijtuig (komende uit Eupen) zitten, lekker relaxed en bijster weinig volk.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:De L2 is in twee gedeeld op gebied van voeding, aangezien dit met wisselstroom is heb je een deel dat een eerste fase krijgt van het wisseltroomnet (dat driefasig is opgesteld in ons land en de rest van europa). Het andere deel krijgt de andere fase, aangezien er tussen beide fases een verschuiving is van 120° in de tijd kan dit kortsluiting geven. De stroomafnemer gaat echter niet naar beneden. Alle gebruikers worden echter wel uitgeschakeld in de loc zelf. De zone is ongeveer zo lang als de zone waar een spanningswissel gebeurd op de lijn (het juiste aantal meters ken ik niet). De zone is ergens rond km 60 te vinden. Je kan vanuit de trein deze zone zien (indien je goede ogen hebt en snel kan zien), er staan namelijk borden op die plaats, de gesloten en onderbroken U, deze borden zijn ook in andere landen te vinden waar ze wisselstroom als voeding gebruiken al kan het zicht van het bord in kwestie een beetje verschillen de betekenis er van is hetzelfde. Voor als bestuurder van de reeks 13 hebben ze heden echter weinig belang, TBL2 en de inwendige elektronica van de loc doen alles zelf in deze zone (het volledig uit en inschakelen van de nodige messen).

Als passagier kan je dit merken doordat de snelheid op die plaats (enkel richting LUIK => wegens profiel lijn) wat gaat zakken en de airco valt ook uit.
Mag ik nog volgende info toevoegen:
De 25 KV bovenleiding wordt gevoed via een onderstation om de 50 à 60km, via het gewone net (400Kv=> 21Kv=>25KV).(3KV = om de 10à 15Km)
Daar er een phase verschil kan (zijn dus altijd 60° voor of achter daar 3X60=180°) naargelang het volgende onderstation(andere stroomleverancier/land) worden er neutrale zones ingeschakeld(section neutre) .De zone is ongeveer 400M lang(aankondiging en executie enz),maar de neutrale sectie zelf is maar +/- 2M (een keramische staaf/draad).In tegenstelling tot een sectionneringszone moeten hier wel de VCB(Vacuum Circuit Breaker) of DUR geopend worden,dus niet alleen de verbruikers). Bij een sectionneringzone moeten enkel de traktie onderbroken worden en in bepaalde gevallen ook de chauffage).
Ondanks de automatische sequenties moet de bestuurder toch nog altijd er de goede werking ervan opvolgen,en in geval van falen ,manueel ingrijpen.
Shrek

Bericht door Shrek »

in belgië gebeurt de voeding van de L2 via een 150kV-50kV transformator :wink:
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Bartjedj schreef:En voor Bruno: ook de stekkers in I11 en MS96 vallen uit :wink:
Heeft Bruno al gemerkt ja, toen hij zonder batterij aan het laptoppen was! :twisted:
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

:lol: :lol:
Da's rot. :mrgreen:

BDJ
treinbruno

Bericht door treinbruno »

ja, was een hardeschijfscan aan het doen omdat mijn laptop moeilijk deed doordat de batterij te warm werd.
kon ik helemaal opnieuw beginnen. :twisted:
Afbeelding
K V B

Bericht door K V B »

Bartjedj schreef:Het uitvallen van de airco is een aanduiding voor elke stroomonderbreking. Dus ook op spanningssluizen en ophaalbruggen.
En in de ICE wordt de wand achter de machinist onderzichtig...
En voor Bruno: ook de stekkers in I11 en MS96 vallen uit :wink:
Vandaar dat mijn laptop een ingebouwde UPS heeft :-)
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Een ingebouwde UPS in een laptop? Dat heet een accu, en is redelijk normaal :wink:

BDJ
treinbruno

Bericht door treinbruno »

maar ik had die batterij net eruitgeklikt omdat hij wat te warm was door 2 uur op een superzonnige dag in een trein zonder airco te zitten :)
uiteindelijk is alles in orde en lag het waarschijnlijk toch niet aan mijn batterij :P
Afbeelding
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Bartjedj schreef:Een ingebouwde UPS in een laptop? Dat heet een accu, en is redelijk normaal :wink:

BDJ
Een ups in een laptop kan toch ook een inverter zijn(omvormer).merken Pulsar enz..En deze kunnen gedurende korte tijd de energie leveren.
Max

Bericht door Max »

Molenbruch Y. schreef:
Ik denk inderdaad ook dat de te ruime dienstregeling niet uitnodigend is om tegen 200 km/u over de hogesnelheidslijn te rijden en vervolgens tien minuten stil te staan.
Erg jammer dat er niet met volle snelheid naar Leuven wordt gereden en dit niet in de dienstregeling wordt meegenomen. Zou een goede aansluiting opleveren met de L-trein Aarschot - Hasselt en naar Ottignies - LLN.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Opzich is daar wel iets voor te zeggen vind ik, want zowat iedere ICa staat 10 minuten stil in Leuven... En zo vaak gaan ze ook niet over de gewone lijn (waarvoor die extra tien minuten word gerekend).
Steven

Bericht door Steven »

sncf-sncb schreef:Opzich is daar wel iets voor te zeggen vind ik, want zowat iedere ICa staat 10 minuten stil in Leuven... En zo vaak gaan ze ook niet over de gewone lijn (waarvoor die extra tien minuten word gerekend).
die extra minuten dienen niet voor de klassieke lijn, wel voor al de werven die langs haar route te vinden zijn, station leuven station luik station gent, station brugge om de belangrijkste op te noemen. Al deze werven kunnen voor kortere of langere periode snelheidsbeperkingen opleveren, het is pas als deze volledig gedaan zijn dat ze beginnen aan het aanpassen van tijden. dat kan dus nog effe duren voor al die buffertijden weggewerkt zijn uit die uurregelingen van die trein.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:
sncf-sncb schreef:Opzich is daar wel iets voor te zeggen vind ik, want zowat iedere ICa staat 10 minuten stil in Leuven... En zo vaak gaan ze ook niet over de gewone lijn (waarvoor die extra tien minuten word gerekend).
die extra minuten dienen niet voor de klassieke lijn, wel voor al de werven die langs haar route te vinden zijn, station leuven station luik station gent, station brugge om de belangrijkste op te noemen. Al deze werven kunnen voor kortere of langere periode snelheidsbeperkingen opleveren, het is pas als deze volledig gedaan zijn dat ze beginnen aan het aanpassen van tijden. dat kan dus nog effe duren voor al die buffertijden weggewerkt zijn uit die uurregelingen van die trein.
We hebben het hier over de buffertijd tussen Luik en Leuven en daar zijn *geen* werkzaamheden meer. In Luik en Leuven wordt er nog wel wat aan het stationsgebouw geprutst, maar de treinen kunnen ongehinderd rijden en er zijn geen snelheidsbeperkingen.

Groetjes,
Rian
Steven

Bericht door Steven »

Toch wel de inritsnelheid en uitritsnelheid in Luik zijn totaal verschillend, het is niet omdat er geen zichtbare snelheidsbeperkingen zijn met werfborden (snelheidsdriehoeken) dat er geen zijn. Luik rijd je nog steeds binnen aan 40 (lichtcijfer) maar buitenrijden kan je vanop spoor drie aan 100 km/u. Een wezenlijk verschil, de inritten zijn bedoeld om minstens aan 70 km/u te worden bereden (kan zijn dat dit 100 word), maar dit zal pas kunnen als de werken aan de perrons (1 en 2) gedaan zijn in luik.
komt daarbij dat de buffertijd op deze plaats behouden blijft voor werken die ook nog op andere delen van het traject lopen. (want twee min buffer is voldoende in luik)
Plaats reactie