Die "U" heb ik al gezien, kende de betekenis er niet van, dus bedankt voor de uitleg! Heb vandaag weer wat bijgeleerdSteven schreef:De L2 is in twee gedeeld op gebied van voeding, aangezien dit met wisselstroom is heb je een deel dat een eerste fase krijgt van het wisseltroomnet (dat driefasig is opgesteld in ons land en de rest van europa). Het andere deel krijgt de andere fase, aangezien er tussen beide fases een verschuiving is van 120° in de tijd kan dit kortsluiting geven. De stroomafnemer gaat echter niet naar beneden. Alle gebruikers worden echter wel uitgeschakeld in de loc zelf. De zone is ongeveer zo lang als de zone waar een spanningswissel gebeurd op de lijn (het juiste aantal meters ken ik niet). De zone is ergens rond km 60 te vinden. Je kan vanuit de trein deze zone zien (indien je goede ogen hebt en snel kan zien), er staan namelijk borden op die plaats, de gesloten en onderbroken U, deze borden zijn ook in andere landen te vinden waar ze wisselstroom als voeding gebruiken al kan het zicht van het bord in kwestie een beetje verschillen de betekenis er van is hetzelfde. Voor als bestuurder van de reeks 13 hebben ze heden echter weinig belang, TBL2 en de inwendige elektronica van de loc doen alles zelf in deze zone (het volledig uit en inschakelen van de nodige messen).
Als passagier kan je dit merken doordat de snelheid op die plaats (enkel richting LUIK => wegens profiel lijn) wat gaat zakken en de airco valt ook uit.

Tijdens een rit op L2 ben ik altijd gefocussed op de rit. Een hele belevenis. Ik ga altijd in het eerste rijtuig (komende uit Leuven) bzw. laatste rijtuig (komende uit Eupen) zitten, lekker relaxed en bijster weinig volk.