...

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B

Re: Nieuws uit de Financieel Economische Tijd

Bericht door K V B »

nighttrain schreef: U bent optimistisch betreffende de 2 man en een paardekop!
Wat is de toekomst van het belgisch spoorverkeer?spoorverkeer ja, maar belgisch?
Wat is het belangrijkst? Dat het spoor een toekomst heeft? Of dat de NMBS een toekomst heeft? In het buitenland zien we juist daar waar de monopolies van de voormalige staatbedrijven doorbroken zijn de grootste groei.
De vraag is hoe de NMBS zich moeten hervormen met de minime subsidies van de Belgische staat en inkomsten uit reizigers en goederen , en uitgaven voor personneel en onderhoud van hun materieel.En na het betalen van hun slots.
De NMBS subsidies zou ik niet "minimaal" noemen. In tegendeel. En ik verwacht niet dat daar voorlopig veel zal veranderen.
Teach2

Bericht door Teach2 »

De vraag is hoe de NMBS zich moeten hervormen met de minime subsidies van de Belgische staat
Minieme subsidies??? Beste vriend, in heel Europa is er maar één land waar per capita nog meer overheidsgeld in de spoorwegen wordt gestopt als in België, en dat is Zwitserland. "Te weinig geld" kan het argument dus al zeker en vast niet zijn!
nighttrain

Bericht door nighttrain »

K V B schreef:
nighttrain schreef: U bent optimistisch betreffende de 2 man en een paardekop!
Wat is de toekomst van het belgisch spoorverkeer?spoorverkeer ja, maar belgisch?
Wat is het belangrijkst? Dat het spoor een toekomst heeft? Of dat de NMBS een toekomst heeft? In het buitenland zien we juist daar waar de monopolies van de voormalige staatbedrijven doorbroken zijn de grootste groei.
De vraag is hoe de NMBS zich moeten hervormen met de minime subsidies van de Belgische staat en inkomsten uit reizigers en goederen , en uitgaven voor personneel en onderhoud van hun materieel.En na het betalen van hun slots.
De NMBS subsidies zou ik niet "minimaal" noemen. In tegendeel. En ik verwacht niet dat daar voorlopig veel zal veranderen.
Dat is net wat ik bedoelde. Dat "belgisch" spoorverkeer niet noodzakelijk moet uitgebaat worden door een Belgisch bedrijf,maar evengoed door buitenlandse ondernemingen(eventueel met belgische filialen).
Betreft de subsideis voor de NMBS,wilde ik enkel zeggen dat de Belgische staat niet "en IFRABEL" en niet "en de NMBS"(goederenvervoer /reizigers) kan blijven financieel ondersteunen. Dus met de "minimale subsidies" voor de NMBS bedoelde ik dus de nieuwe minimum"vergoedingen" van de belgische staat aan de "nieuwe" NMBS(transporteenheid) t.o.v. van de verplichtingen die ze opleggen voor het woon/werkverkeer,reducties allerhande voor sociale tarieven of defensie ,minimum mobiliteits voorzieningen (frequentie en bediening)enz.
Dus enkel met de scheiding van de boekhoudingen,zoals gevraagd o.a. door Europa, zal duidelijk moeten worden hoeveel er naar wie gaat en voor wat...Wat niet het geval is vandaag.
K V B

Bericht door K V B »

nighttrain schreef: Betreft de subsideis voor de NMBS,wilde ik enkel zeggen dat de Belgische staat niet "en INFRABEL" en niet "en de NMBS"(goederenvervoer /reizigers) kan blijven financieel ondersteunen.
Oh, maar de overheid kan prima INFRABEL zoveel subsidiëren als het wil. Idem voor NMBS reizigers. Subsidies voor infrastructuur en die voor de dienstverlening zijn al lang gescheiden, daar verandert duseigenlijk niks aan.
Plaats reactie