eens een andere vraag
eens een andere vraag
vroeger (ik spreek nu over de jaren 1970-1985) reden we regelmatig met de DVT (speciale trein voor verlofgangers in duitsland van brussel noord richting köln-Siegen). in de wagons daar hing tegen de wand een groot stuurwiel (vergelijkbaar met een stuur van een wagen, maar dan wel 2a3 keer zo groot). Nu vraag ik me toch af waarvoor dat dat diende.. Als ik me goed herinner waren het wagons van de nmbs, maar schiet me dood, type ken ik niet (meer), aangezien het ook al een tijdje geleden is.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: eens een andere vraag
het is de handrem !treinbruno schreef:is dat de handrem niet?
hant nu dacht ik ook nog in alle rijtuigen

dat ben ik zeker

een heel groot wiel met stokken aan

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: eens een andere vraag
is inderdaad een groot wiel met stokken eraan.... maar hangt dat nog in iedere wagon? moet wel erbij zeggen dat het al een tijdje geleden dat ik nog eens gereisd heb met de trein. (shame on me) 

-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: eens een andere vraag
deze zijn nog te vinden in alle rijtuigen al dan niet zichtbaar opgesteld voor reizigers
Re: eens een andere vraag
In de M2's waren die ook bij de reizigers geplaatst, tegen de wand van het toilet.
Volgens mij heb je in varkensneuzen op die plaats ook een (iets kleiner) wiel staan. Is dat ook voor een handrem?
Volgens mij heb je in varkensneuzen op die plaats ook een (iets kleiner) wiel staan. Is dat ook voor een handrem?
Re: eens een andere vraag
Zelfs in de I11-rijtuigen tref je ze aan! Onder het kastje waar de telefoon voor de tbg in zit, links van de deur als je uitstapt! 

Re: eens een andere vraag
alle rijtuigen hebben een schroefrem, hij staat echter niet altijd even zichtbaar opgesteld, bij de M6 stuurrijtuigen is hij zelfs niet zichtbaar voor de reizigers.
-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: eens een andere vraag
Ik heb gisteren gemerkt dat die van de AM80 in de stuurpost staat?
Of was dat iets dat er op leek
Of was dat iets dat er op leek

Re: eens een andere vraag
bij motorstellen staan die altijd in de stuurpost (paarkerrem of handrem) maar indien het meerdere rijtuigen heeft (zoals ms80, MS96, MS75) dan staan er ook nog handremmen in de andere rijtuigen hoor.TrainzDr3ver schreef:Ik heb gisteren gemerkt dat die van de AM80 in de stuurpost staat?
Of was dat iets dat er op leek
Re: eens een andere vraag
En wie vertelt ons nu eens wanneer dat wiel in werking wordt gezet? Kan zo'n beest echt een trein doen remmen? Kan de TB dat alleen aan? 

Re: eens een andere vraag
Een handrem mag enkel gebruikt worden om een reeds stilstaande trein stil te houden. Mag echter niet gebruikt worden om een rijdend voertuig te remmen, het zal trouwens ook niet gaan.
BDJ
BDJ
Re: eens een andere vraag
de AM 80, AM 75, de klasieke, hebben allemaal nog zo'n handrem, de sprinters waren de eerste met een parkeerrem, en dat is dan een gewone hendel
greetz 2302
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: eens een andere vraag
als een trein voor lange tijd moet stilstaanPatrick schreef:En wie vertelt ons nu eens wanneer dat wiel in werking wordt gezet? Kan zo'n beest echt een trein doen remmen? Kan de TB dat alleen aan?

