Trein dubbel zo duur als auto

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo

Re: Trein dubbel zo duur als auto

Bericht door dentheo »

Trainspotterke schreef:
dinsdag 19 augustus 2008 | Bron: belga
Mark Pecqueur, docent autotechnologie...
Docent autotechnologie, dat ruikt mij een beetje naar subjectiviteit!

Ik betaal 61 euro voor drie maanden onbeperkt heen en weer te rijden tussen Gent en Brugge, tussenliggende stations zijn daarbij inbegrepen, dus je kan echt niet zeggen dat dat veel geld voor hetgeen je er voor krijgt. Als ik eens uitreken, komt zo'n abonnement voor mij neer op zo'n 40 cent per rit, voor 40 km...!
Ach en de passagiers betalen bij de NMBS allemaal samen 30% van de kost, bij de lijn slechts 15-17 %, zulke dingen werden ook niet verrekend..... onzinnige telling maar ja de media in de vakantietijd.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

lol heb ik het gevoel dat ik een map komkommerttijd moet laten maken door schaap? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nekvin

Bericht door Nekvin »

als er geen nieuws is moet men nieuws verzinnen he.
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

uit de morgen
BRUSSEL l 'De trein is helemaal niet duurder dan de auto', stelt Komimo. De koepel van duurzame mobiliteitsverenigingen reageert daarmee op een onderzoek van docent autotechnologie Mark Pecqueur van de Antwerpse Karel de Grote Hogeschool, waaruit blijkt dat een jaar de trein nemen dubbel zoveel kost als een jaar met de auto rijden.

Pecqueur stelt in Gazet van Antwerpen dat openbaar vervoer een grotere hap uit het gezinsbudget neemt dan een auto. Hij berekende dat een gemiddelde wagen elk jaar 4.974 euro kost. Voor een netabonnement voor de trein een een jaarkaart voor de bus betaalt een gezin met twee kinderen ouder dan twaalf zo'n 11.000 euro per jaar.
Volgens Komimo is die conclusie te kort door de bocht. Pecqueur heeft in zijn berekening weliswaar de kostprijs van de wagen, de verzekering, het onderhoud, het verbruik, het aantal kilometers per jaar en de gebruiksduur in rekening gebracht, maar is ook een aantal zaken vergeten. Zo zijn er de luchtvervuiling, de fijnstofproblematiek, de geluidshinder en de filekost.
Bovendien is de bezetting van een auto zelden optimaal. Slechts 4 procent van de werkende pendelaars rijdt samen met een gezinslid of een collega. Daarbij is het zo dat 70 procent van alle woon-werkverplaatsingen met de wagen gebeurt, terwijl 27 procent van de Vlamingen op minder dan vijf kilometer van het werk woont. Vijftig procent woont binnen een straal van tien kilometer. "De fiets of de bus nemen voor die korte afstanden is veel goedkoper dan de wagen", zegt Pieter Marechal van Komimo.
Een gezin met twee kinderen ouder dan twaalf reist ook nooit met een netabonnement, stelt Jan Vanseveren van de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers. "Niemand koopt daarvoor een jaarkaart, waarmee je door het hele land kunt reizen. Die kinderen gebruiken bovendien een Go Pass (tienrittenkaart voor -26-jarigen, TS)."
Pecqueur maakt de vergelijking met de doelgroep die er het slechtst van af komt met de trein, vindt Vanseveren. "Senioren reizen voor heel weinig geld en kinderen jonger dan twaalf gratis. Dat is uniek in Europa. De vergelijking loopt dus helemaal mank. Ze is te zot voor woorden."
Daar komt nog bij dat treinreizen in België helemaal niet zo duur is. Voor een enkele reis volle prijs in tweede klasse is de NMBS steevast goedkoper dan spoorwegmaatschappijen in de buurlanden. Een rit over tien kilometer kost hier 1,90 euro, In Nederland 2,50, in Duitsland 2 euro en in Frankrijk 2,20. Voor een reis van honderd kilometer betaal je in België 12,30, in Nederland 15 euro, in Duitsland 16,90 en in Frankrijk 14,70. (TS)
JayBeeke

Bericht door JayBeeke »

Zo zijn er de luchtvervuiling, de fijnstofproblematiek, de geluidshinder en de filekost.
Bovendien is de bezetting van een auto zelden optimaal. Slechts 4 procent van de werkende pendelaars rijdt samen met een gezinslid of een collega. Daarbij is het zo dat 70 procent van alle woon-werkverplaatsingen met de wagen gebeurt, terwijl 27 procent van de Vlamingen op minder dan vijf kilometer van het werk woont. Vijftig procent woont binnen een straal van tien kilometer. "De fiets of de bus nemen voor die korte afstanden is veel goedkoper dan de wagen", zegt Pieter Marechal van Komimo. etc etc
Bij de auto horen overigens ook kosten voor wegenonderhoud en -aanleg, e.d.m. Maar bij het OV hoort ook het feit dat eigen inkomsten de prijs ervan verre van dekken. Zo leggen we met z'n allen elk jaar per persoon meer dan 400 EUR bij aan de NMBS en 150 EUR aan De Lijn, dan nog zonder de derdebetalerssystemen in rekening te brengen. Voor een gezin van vier personen - ongeacht hun leeftijd - maakt dit dus een forfait van ongeveer 2200 EUR. En hoe meer De Lijn uitbreidt (en de NMBS), hoe hoger dit bedrag wordt. Fijne details zijn trouwens dat automobilisten via wat zij betalen aan accijnzen en belastingen zeven keer de rechtstreekse kosten (wegenaanleg, onderhoud, wegenpolitie) dekken, en dat het OV even goed voor milieukosten, geluidshinder, fijn stof e.d.m. zorgt. Bovendien nuanceert deze brave man ook verder nog onvoldoende - net als de onderzoeker. Het is niet omdat je binnen een straal van 10 km van je werk woont dat het OV en de fiets plots de oplossing zijn: OV-verbindingen zijn weinig flexibel en helemaal niet voor iedereen op de werksituatie afgesteld, en er zijn nog genoeg andere factoren (kleine schoollopende kinderen bv) die voor de auto kunnen pleiten.

mvg
JJN
pietje

Bericht door pietje »

JayBeeke schreef:
Fijne details zijn trouwens dat automobilisten via wat zij betalen aan accijnzen en belastingen zeven keer de rechtstreekse kosten (wegenaanleg, onderhoud, wegenpolitie) dekken,
daar ga je zelf weeral te kort door de bocht, omdat die belastingen enkel dienen om de wegen te betalen die door het gewest onderhouden worden: de autosnelwegen en N-wegen.
Alle anderen (en dat zijn de meesten) worden door de gemeentes betaald. dus het zal geen 7 keer de rechtstreekse kosten zijn.
Ik geloof zelfs niet dat je uiteindelijk uit de kosten komt.
JayBeeke

Bericht door JayBeeke »

daar ga je zelf weeral te kort door de bocht, omdat die belastingen enkel dienen om de wegen te betalen die door het gewest onderhouden worden: de autosnelwegen en N-wegen.
Akkoord.
Alle anderen (en dat zijn de meesten) worden door de gemeentes betaald. dus het zal geen 7 keer de rechtstreekse kosten zijn.
Ik geloof zelfs niet dat je uiteindelijk uit de kosten komt.
En daar ga jij dan weer te kort door de bocht ;) Het is duidelijk dat er meer km gemeentewegen zijn, maar de onderhoudskosten zijn per km vaak een heel pak lager dan die bij gewestwegen. Bij die gemeentewegen kunnen we echter nog veel verder nuanceren: die zijn immers gewoonweg nodig, auto's of niet. Jouw eigenste huis is immers niet bereikbaar met enkel een spoorweg voor de deur.

Voor de spoorwegen en DL mogen er bovendien ook nog de derdebetalerssystemen (waarvan sommigen ook gemeentelijk) geteld worden, bovenop de overgenomen schulden en pensioenverplichtingen van de NMBS, samen goed voor een paar honderd miljoen euro per jaar, of nog een paar honderd euro per persoon.

Kortom: de ware kosten zijn moeilijk te vergelijken, en een betere titel voor een betere studie ware geweest: de trein is duurder dan wel es wordt gedacht.

mvg
JJN
Fles

Bericht door Fles »

Dit is gewoon een dermate flagrant geval van "How to lie with numbers" dat ik er niet eens inhoudelijk op in ga. Ik zou me als publiek beledigd voelen dat die man denkt dat iemand dat gelooft.
Plaats reactie