stiltecoupé
Re: stiltecoupé
met schoenen op de bank valt onder vandalisme normaal, je gaat met uw schoenen de bank bevuilen waar nog iemand anders moet op zitten, daar staan dus wel degelijk boetes op en ik heb die al verschillende malen weten geven. of je nu met uw schoen een afdruk nalaat op een treinbank of met een stift het resultaat is hetzelfde, die bank is niet meer aantrekkelijk om op te zitten.
Donderdag zat ik op de IC Luxemburg - Brussel in eerste klasse en ik had mijn schoenen uitgedaan en ze op de zetel rechtover mij gelegd. Samen met het uitschuiven van de zetel is dat een geweldige slaappositie.
De man naast mij dacht dat ook te doen, maar hij hield zijn schoenen aan, en toen de TBG langskwam maande ze hem aan zijn voeten terug op de grond te zetten. Tegen mij zei ze niets (maar misschien zie ik er gevaarlijk en aggressief uit ofzo
).
De man naast mij dacht dat ook te doen, maar hij hield zijn schoenen aan, en toen de TBG langskwam maande ze hem aan zijn voeten terug op de grond te zetten. Tegen mij zei ze niets (maar misschien zie ik er gevaarlijk en aggressief uit ofzo

indien je uw schoenen uitdoet of een krant onder uw schoenen legt zal er niet snel iemand van de tbg's iets zeggen.
Misschien eerder wel uw medepassagiers die klagen over stankoverlastSteven schreef:indien je uw schoenen uitdoet zal er niet snel iemand van de tbg's iets zeggen.

Dat klopt niet. Vandalisme is het moedwillig beschadigen van andermans eigendom. Daar staan inderdaad straffen op en zelfs wat zwaardere dan het geven van een C170, van een maand tot zes maand en een geldboete van 26 tot 200 euro (voor de correctheid: das X5,5 te doen). Worden wel zelden uitgevoerd, maar dat is een andere zaak. Nu, een begeleider mag in geen geval een straf geven daarvoor. Als het al onder vandalisme zou vallen, moet 1. bewezen worden dat de eigendom van de NMBS beschadigd is en 2. ook nog eens bewezen worden dat het opzettelijk gebeurde. Als ik thuis te lui ben mijn schoenen uit te trekken, is dat ook niet met de opzet mijn bank te beschadigen. Zonder opzet, geen misdrijf en dus geen vandalisme.Steven schreef:met schoenen op de bank valt onder vandalisme normaal, je gaat met uw schoenen de bank bevuilen waar nog iemand anders moet op zitten, daar staan dus wel degelijk boetes op en ik heb die al verschillende malen weten geven. of je nu met uw schoen een afdruk nalaat op een treinbank of met een stift het resultaat is hetzelfde, die bank is niet meer aantrekkelijk om op te zitten.
In die zin denk ik dat er nu toch een verschil is met voeten op de bank en met een stift op een bank gaan schrijven (als je schoen al een afdruk nalaat, kan je die ook netjes achteraf verwijderen. Probleem ook opgelost). Dat gedoe met die kranten wijt ik aan een historisch gebruik binnen de NMBS, maar in praktijk: als die gast zorgt dat de bank niet vuil achterblijft is er gewoon geen probleem.
En geloof me: als een begeleider voor zoiets een boete schrijft, hoeft de reiziger maar naar de klantendienst te schrijven om zijn centen terug te krijgen. Enfin, ik heb onlangs in een jaarverslag gelezen hoeveel van die boetes betaald worden. Schrijnend was dat (als ik me niet vergis 7%). Een deel is ongetwijfeld te wijten aan insolvabele reizigers, een groot deel echter ook aan de rechtzettingen van de klantendienst achteraf.
Niettemin kan een krant een handige oplossing bieden. Eigenlijk prefereer ik dat zelf zelfs boven sokken op de zetel, maar dat kan aan mij liggen. Maar vandalisme is het in geen geval.
-
het enige waarvoor hij je misschien een boete kan geven is het in beslag nemen van meerdere zitplaatsen.
maar ik heb in de I6 coupeetjes ook al vaak gelegen, en ik doe dan mijn schoenen uit.
TBG zegt er nooit iets op; alleen komt er minder snel iemand in je coupe zitten
maar ik heb in de I6 coupeetjes ook al vaak gelegen, en ik doe dan mijn schoenen uit.
TBG zegt er nooit iets op; alleen komt er minder snel iemand in je coupe zitten

Trouwens omtrent het uit de trein zetten door een begeleider en dat vorig aangehaald artikel:
5. Bundel I « Algemene voorwaarden voor het vervoer van reizigers en bagage » voorziet in artikel 9 a) dat « een reiziger zonder vervoerbewijs of met een ongeldig vervoerbewijs die weigert onmiddellijk aan het begeleidingspersoneel de prijs van de reis, de toeslag, het maakloon, het forfaitair bedrag of de heffing te betalen en zijn identiteit niet bewijst » niet toegelaten wordt in de treinen of onderweg uit de trein kan worden gezet.
De treinbegeleiders kregen hieromtrent de richtlijn om in deze gevallen discreet assistentie te vragen aan de Centrale Meldkamer. Zij beslist in functie van beschikbare ploegen waar er tussenkomst wordt verleend. Indien er geen fysieke agressie is, zal meestal gevraagd worden door te rijden naar een belangrijk station zodat de omvang van de eventuele vertraging tot een minimum beperkt blijft.
En dat komt uit: http://www.senate.be/www/?MIval=/public ... id&LANG=nl
Vragen en antwoorden aan de Senaat
Concreet betekent dat zoveel als: de begeleider kan geen mensen weigeren op de trein.
5. Bundel I « Algemene voorwaarden voor het vervoer van reizigers en bagage » voorziet in artikel 9 a) dat « een reiziger zonder vervoerbewijs of met een ongeldig vervoerbewijs die weigert onmiddellijk aan het begeleidingspersoneel de prijs van de reis, de toeslag, het maakloon, het forfaitair bedrag of de heffing te betalen en zijn identiteit niet bewijst » niet toegelaten wordt in de treinen of onderweg uit de trein kan worden gezet.
De treinbegeleiders kregen hieromtrent de richtlijn om in deze gevallen discreet assistentie te vragen aan de Centrale Meldkamer. Zij beslist in functie van beschikbare ploegen waar er tussenkomst wordt verleend. Indien er geen fysieke agressie is, zal meestal gevraagd worden door te rijden naar een belangrijk station zodat de omvang van de eventuele vertraging tot een minimum beperkt blijft.
En dat komt uit: http://www.senate.be/www/?MIval=/public ... id&LANG=nl
Vragen en antwoorden aan de Senaat
Concreet betekent dat zoveel als: de begeleider kan geen mensen weigeren op de trein.
En wat dat innemen van een tweede plaats is, door voeten of wat dan ook op de bank te leggen:
Art.7 : Plaatsbezetting.
§1. Een reiziger met een geldig vervoerbewijs mag één vrije plaats innemen, voor zover deze plaats niet voorbehouden is voor een groepsreis.
Ik denk dat dit vrij duidelijk is. In bundel 2 staan trouwens ook de voorziene boetes:
- opeisen van meer dan één plaats (art. 80) : onmiddellijke betaling in de trein 12.50 - Betaling binnen de 14 kalenderdagen: 60.00.
Art.7 : Plaatsbezetting.
§1. Een reiziger met een geldig vervoerbewijs mag één vrije plaats innemen, voor zover deze plaats niet voorbehouden is voor een groepsreis.
Ik denk dat dit vrij duidelijk is. In bundel 2 staan trouwens ook de voorziene boetes:
- opeisen van meer dan één plaats (art. 80) : onmiddellijke betaling in de trein 12.50 - Betaling binnen de 14 kalenderdagen: 60.00.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Ja kom, zo gaan we weer niet beginnen he
. Als ik in eerste klasse zit en er 5 plaatsen bezet zijn van 60 (?), dan gaat niemand mij tegenhouden om mijn voeten op de zetel voor mij te leggen.
Als de bezetting hoog is en alle plaatsen nodig zijn zal ik dat natuurlijk nooit doen...

Als de bezetting hoog is en alle plaatsen nodig zijn zal ik dat natuurlijk nooit doen...
Het 'probleem' met die reglementering is dat er nogal vaak 'mag' en 'kan' staat ipv 'moet'. Op zich vind ik dat een goeie zaak, maar het vereist natuurlijk wel dat die controleurs op de hoogte zijn van al die richtlijnen, naast dat reglement (en das wat lastiger denk ik). Wat ik een iets minder goeie zaak vind, is dat er daarnaast een resem richtlijnen zijn die eigenlijk aangeven dat dat reglement toch niet zo strikt moet genomen worden. Zie voorgaande vraag die ook in de senaat gesteld werd.
Eigenlijk hebben we t hier al lang niet meer over die stiltecoupé *zips it*. Dat vind ik bij nader inzien best een goed idee, zolang het niet de hele trein is zodat mensen de keuze hebben én als het ook daadwerkelijk afgedwongen wordt.
Eigenlijk hebben we t hier al lang niet meer over die stiltecoupé *zips it*. Dat vind ik bij nader inzien best een goed idee, zolang het niet de hele trein is zodat mensen de keuze hebben én als het ook daadwerkelijk afgedwongen wordt.
Laatst gewijzigd door utopia op 30 aug 2008, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
dat zijn de boetes die ik al heb weten geven hoor.Wover schreef:Ja kom, zo gaan we weer niet beginnen he. Als ik in eerste klasse zit en er 5 plaatsen bezet zijn van 60 (?), dan gaat niemand mij tegenhouden om mijn voeten op de zetel voor mij te leggen.
Ja, maar ik betwijfel of de klantendienst die nadien ook aanhoudt. Worden die cijfers toevallig vrijgegeven? Stomme vraag welicht :s.Steven schreef: dat zijn de boetes die ik al heb weten geven hoor.
Niettemin... de ene begeleider wel, de andere niet... Volgens mij komt dat voor een reiziger ook gewoon over alsof hij willekeurig beboet wordt (ja meneer, alle vorige keren kon dat gewoon wel...'). Niet dat hij daarin gelijk zou hebben, maar je werkt het wel in de hand als je niet consequent werkt. Desnoods geen boete, maar dan wel even vermelden. Eerlijk, ik zie weinig conducteurs een boete geven daarvoor hoor en ik zie vaak voeten op de bank (of komt dat omdat ik op 'studententreinen' zit doorgaans en daar meer toegestaan wordt, maar dat mag toch geen uitzondering zijn).
Dan zal niemand mij tegenhouden om van jou een weinig vleiende indruk op te doen, maar gezien je houding, zul je je dat wel niet erg aantrekken. Ik zal het wel prettig vinden als een TBG je een opmerking maakt, of meer nog, de voorziene boete uitschrijft. En zoals eerder al gezegd: waarom doe je dat wel in de trein en niet bijv. op resataurant, op bezoek. Of moet ik ervan uitgaan dat je dat daar ook doet?Wover schreef:Ja kom, zo gaan we weer niet beginnen he. Als ik in eerste klasse zit en er 5 plaatsen bezet zijn van 60 (?), dan gaat niemand mij tegenhouden om mijn voeten op de zetel voor mij te leggen.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Je merkt verschillen tussen de depots en per lijn, lijnen waar er al sneller last is om nog maar gewoon tickets te controleren behandelen ze al is anders dan andere lijnen waar niet veel 'actie te zien is'. Als je zoals afgelopen week weer merkte dat jongeren al verbaal agressief doen omdat ze bij toeval 0,10 euro te weinig hebben betaald (voor het ticket dat ze net van de tbg hebben gekocht na te zijn opgestapt in halte zonder loket). Gewoon vragen om het juiste bedrag te betalen voor een ticket kan dus al zorgen voor een vorm van agressie. je moet dus al niet gaan vragen welke reactie je zou krijgen als je bij diezelfde jongere een opmerking zou maken over (indien van toepassing wel te verstaan) voeten op de bank. Dus op gebied van controle's zijn er regionale verschillen, niet enkel noord zuid hoor. Dat je een opmerking krijgt ivm voeten op de bank kan ik best verstaan en is niet meer als normaal als je dit doet met uw schoenen.
Ik zie niet in waarom iemand gestraft moet worden die op geen enkele manier overlast veroorzaakt... Als ik dat op restaurant doe veroorzaakt dat wel overlast, omdat daar veel mensen zitten die zich daar aan zullen ergeren. Maar in een rijtuig waar 5 personen zitten denk ik niet dat iemand zich daar druk zal over gaan maken...overweg13 schreef:Dan zal niemand mij tegenhouden om van jou een weinig vleiende indruk op te doen, maar gezien je houding, zul je je dat wel niet erg aantrekken. Ik zal het wel prettig vinden als een TBG je een opmerking maakt, of meer nog, de voorziene boete uitschrijft. En zoals eerder al gezegd: waarom doe je dat wel in de trein en niet bijv. op resataurant, op bezoek. Of moet ik ervan uitgaan dat je dat daar ook doet?Wover schreef:Ja kom, zo gaan we weer niet beginnen he. Als ik in eerste klasse zit en er 5 plaatsen bezet zijn van 60 (?), dan gaat niemand mij tegenhouden om mijn voeten op de zetel voor mij te leggen.
Bovendien is de trein de perfecte plaats om tot rust te komen, en dat doe ik dan ook op gepaste wijze

Maar om even op hetzelfde pad verder te gaan: misschien moeten we eten op de trein ook wel gaan verbieden? Want ik stoor mij aan bepaalde geuren en bovendien is de kans dat het tafeltje of de grond vuil wordt door morsen...