Zoals het al verboden is op bus en tram: OK! het valt me trouwens op dat alleszins bij ons in de streek chauffeurs met een ruime meerderheid reageren op reizigers met voeten op de zetels, . Ik zie niet in waarom dat op de trein niet zou kunnen. En nog eens: het is een geval van gebrek aan wellevendheid, al vermoed ik dat dat wordt in een van de volgende Van Dale's de vermelding vero. mee zal krijgen.Wover schreef:Ik zie niet in waarom iemand gestraft moet worden die op geen enkele manier overlast veroorzaakt... Als ik dat op restaurant doe veroorzaakt dat wel overlast, omdat daar veel mensen zitten die zich daar aan zullen ergeren. Maar in een rijtuig waar 5 personen zitten denk ik niet dat iemand zich daar druk zal over gaan maken...overweg13 schreef:Dan zal niemand mij tegenhouden om van jou een weinig vleiende indruk op te doen, maar gezien je houding, zul je je dat wel niet erg aantrekken. Ik zal het wel prettig vinden als een TBG je een opmerking maakt, of meer nog, de voorziene boete uitschrijft. En zoals eerder al gezegd: waarom doe je dat wel in de trein en niet bijv. op resataurant, op bezoek. Of moet ik ervan uitgaan dat je dat daar ook doet?Wover schreef:Ja kom, zo gaan we weer niet beginnen he. Als ik in eerste klasse zit en er 5 plaatsen bezet zijn van 60 (?), dan gaat niemand mij tegenhouden om mijn voeten op de zetel voor mij te leggen.
Als de bezetting hoog is en alle plaatsen nodig zijn zal ik dat natuurlijk nooit doen...
Bovendien is de trein de perfecte plaats om tot rust te komen, en dat doe ik dan ook op gepaste wijze.
Maar om even op hetzelfde pad verder te gaan: misschien moeten we eten op de trein ook wel gaan verbieden? Want ik stoor mij aan bepaalde geuren en bovendien is de kans dat het tafeltje of de grond vuil wordt door morsen...
stiltecoupé
Re: stiltecoupé
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Ik vraag me af of men daar niet sneller zwicht als reiziger omdat de morele druk hoger is. Ik bedoel: maak je problemen met de busbestuurder, dan blijft die bus staan (als het erg genoeg is natuurlijk). Maak je problemen met de treinbegeleider... dan rijdt de bestuurder nog steeds (doorgaans is die volgens mij niet eens op de hoogte. Hoe kan dat ook...) Wat begeleiders mij al vaak vertelden is dat bij het vragen van interventie gewacht wordt tot in het eerste 'gunstige' station. Gevolg: de vogel is al lang gaan vliegen tussendoor. En in dat geval kan ik ook snappen dat ze niet altijd de moeite nemen te reageren.
Maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Ik ben noch begeleider, noch busbestuurder. Hoor het dus graag van een ervaringsdeskundige.
Volgens mij kan het hoor, maar ik denk dat er dan massaal meer controle-personeel nodig is. Of dat wenselijk is, is een andere vraag. Blijft het feit dat het een subjectief gegeven is: overlast of niet. Ik vind het niet echt storend (hangt gewoon af van mn mood eigenlijk, dus zelfs persoonlijk subjectief), net zoals ik geuren van eten ergerlijk kan vinden, maar in de zomer heb ik veeleer last van de geur van mensen. Bon, we kunnen die toch ook moeilijk een treinverbod geven...
Maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Ik ben noch begeleider, noch busbestuurder. Hoor het dus graag van een ervaringsdeskundige.
Volgens mij kan het hoor, maar ik denk dat er dan massaal meer controle-personeel nodig is. Of dat wenselijk is, is een andere vraag. Blijft het feit dat het een subjectief gegeven is: overlast of niet. Ik vind het niet echt storend (hangt gewoon af van mn mood eigenlijk, dus zelfs persoonlijk subjectief), net zoals ik geuren van eten ergerlijk kan vinden, maar in de zomer heb ik veeleer last van de geur van mensen. Bon, we kunnen die toch ook moeilijk een treinverbod geven...
-
Ik ben ook geen TBG of buschauffeur .. maar om op uw vraag te antwoorden:utopia schreef:Ik vraag me af of men daar niet sneller zwicht als reiziger omdat de morele druk hoger is. Ik bedoel: maak je problemen met de busbestuurder, dan blijft die bus staan (als het erg genoeg is natuurlijk). Maak je problemen met de treinbegeleider... dan rijdt de bestuurder nog steeds (doorgaans is die volgens mij niet eens op de hoogte. Hoe kan dat ook...) Wat begeleiders mij al vaak vertelden is dat bij het vragen van interventie gewacht wordt tot in het eerste 'gunstige' station. Gevolg: de vogel is al lang gaan vliegen tussendoor. En in dat geval kan ik ook snappen dat ze niet altijd de moeite nemen te reageren.
Het is ook ergens logisch dat er meestal gewacht wordt tot in een 'gunstig' station .. Niet in alle stations is securail of spoorwegpolitie aanwezig. Wanneer de situatie natuurlijk ernstig is zal er vanzelfsprekend in het eerste station halt worden gehouden en een ingreep worden gedaan door de lokale politie die in principe binnen enkele minuten aanwezig kan zijn.
Ik weet enkel dat ik eigenlijk maar zelden meegemaakt heb dat ik ter plaatse toekom en dat de vogel al gaan vliegen is

Tuurlijk is dat logisch. Je kan niet in elke stopplaats een Securail brigade zetten. Ik bedoel maar... als je dat weet als reiziger, is het makkelijk daar misbruik van te maken. En als controleur... meld je dat dan ook niet als ze toch al gaan lopen zijn. Ik zie dat je bij de federale politie werkt. Is het geen bekend fenomeen dat mensen niet erg geneigd zijn aangifte te doen als ze toch denken dat er niks meer aan gedaan kan worden en het 'relatief' onschadelijk is (vb fietsendiefstal, maar zelfs klap op straat van voorbijganger zonder reden. Als er al voor zoiets tussenkomst gevraagd wordt, is het omdat men denkt dat ze nog gevat kunnen worden). Spreek me tegen als ik het verkeerd heb... Trouwens, zoals hierboven al aangegeven: die centrale meldkamer filtert er zelf al heel wat uit. Ze gaan echt geen mensen optrommelen als ze quasi zeker zijn als de vogel al gaan vliegen is tegen dan.Beesty schreef:
Het is ook ergens logisch dat er meestal gewacht wordt tot in een 'gunstig' station ..
Ik vraag mij toch af wat mensen zo pikeert dat ze enkel tegen (luidruchtig) gsm-gebruik van leer trekken. Tijdens een rit van, pakweg, Brussel naar Oostende zijn er zaken die mij meer ergeren dan gemiddeld drie keer een gsm-gesprek te moeten aanhoren dat 5 minuutjes duurt. Zoals er zijn: scouts- en chirojongeren die een non-stop kabaal van jewelste maken, senioren die tegen elkaar zitten te ROEPEN! en voortdurend over de koers en hun groententuin etc bezig zijn, wenende baby's, kinderen die de ellendeling uithangen de hele rit door.
Ik ben op zich een grote voorstander van stilte. Zelf zeg ik amper iets op de trein en bel ik met mij hand voor de mond op fluistertoon. Als ik echter kan kiezen tussen een coupé met enkele individuele reizigers met hun gsm of de Bond van Gepensioneerden die onophoudelijk tatert, is mijn keuze snel gemaakt.
Och ja, vaak denk ik dat het er eerder om te doen is om jongeren te bashen. Vele senioren hebben nu eenmaal geen gsm of gebruiken het amper dus dat verbieden zou hen goed uitkomen....
Ik ben op zich een grote voorstander van stilte. Zelf zeg ik amper iets op de trein en bel ik met mij hand voor de mond op fluistertoon. Als ik echter kan kiezen tussen een coupé met enkele individuele reizigers met hun gsm of de Bond van Gepensioneerden die onophoudelijk tatert, is mijn keuze snel gemaakt.
Och ja, vaak denk ik dat het er eerder om te doen is om jongeren te bashen. Vele senioren hebben nu eenmaal geen gsm of gebruiken het amper dus dat verbieden zou hen goed uitkomen....
Laatst gewijzigd door Asterix op 01 sep 2008, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is pas door net wèl aangifte te doen dat er pas iets aan het probleem kan gedaan worden. Anders zijn er geen officiële statistieken .. waardoor er extra aandacht kan aan besteed wordenutopia schreef:Is het geen bekend fenomeen dat mensen niet erg geneigd zijn aangifte te doen als ze toch denken dat er niks meer aan gedaan kan worden en het 'relatief' onschadelijk is (vb fietsendiefstal, maar zelfs klap op straat van voorbijganger zonder reden.

Ik denk dat al de zaken die u opnoemt te wijten zijn aan het feit dat we leven in een land van amper 30000 km2 met 10 miljoen inwoners.Jeroen schreef:Ik vraag mij toch af wat mensen zo pikeert dat ze enkel tegen (luidruchtig) gsm-gebruik van leer trekken. Tijdens een rit van, pakweg, Brussel naar Oostende zijn er zaken die mij meer ergeren dan gemiddeld die keer een gsm-gesprek te moeten aanhoren dat 5 minuutjes duurt. Zoals er zijn: scouts- en chirojongeren die een non-stop kabaal van jewelste maken, senioren die tegen elkaar zitten te ROEPEN! en voortdurend over de koers en hun groententuin etc bezig zijn, wenende baby's, kinderen die de ellendeling uithangen de hele rit door.....
Komt daar nog bij dat iedereen in dit kleine land blijkbaar voortdurend zich genoodzaakt voelt om zich van A naar B te verplaatsen, zij het met de auto of met het openbaar vervoer. Dat veroorzaakt onvermijdelijk een hoop ellende en herrie.
Het valt me telkens weer op hoe rustig het is op de trein in minder dicht bevolkte landen zoals bijvoorbeeld Zwitserland.
I know. Het is zelfs mijn job om me met dat soort zaken bezig te houdenBeesty schreef: Het is pas door net wèl aangifte te doen dat er pas iets aan het probleem kan gedaan worden. Anders zijn er geen officiële statistieken .. waardoor er extra aandacht kan aan besteed worden

Maar Adler, inderdaad... ik denk dat mensen tegenwoordig vrij onverdraagzaam zijn. Ben zelf ook snel geïrriteerd, maar gelukkig besef ik dat nog wel van mezelf en ga ik de anderen dan ook geen massa's boze blikken toewerpen of erger, verwachten dat een controleur ingrijpt op wat ik als overlast beschouw...
Dagutopia schreef: Maar Adler, inderdaad... ik denk dat mensen tegenwoordig vrij onverdraagzaam zijn. Ben zelf ook snel geïrriteerd, maar gelukkig besef ik dat nog wel van mezelf en ga ik de anderen dan ook geen massa's boze blikken toewerpen of erger, verwachten dat een controleur ingrijpt op wat ik als overlast beschouw...
Ik geloof dus niet dat mensen onverdraagzamer of sneller geïrriteerd zijn dan vroeger. Er zijn gewoon veel meer gelegenheden om geïrriteerd te raken. De bronnen van irritatie zijn in deze topic al vaak genoeg vermeld. De meeste daarvan bestonden dertig jaar geleden niet eens: gsm, walkman als apparaat, voeten op de bank was completely undone, alle afwijkend gedrag werd gesanctioneerd of minstens afgekeurd, children should be seen but not heard.
Ik stel mezelf wel eens de vraag: ben je verzuurd? Waarschijnlijk wel in een bepaalde mate, maar als ik dan de oorsprong van die verzuring probeer te vinden, dan kom ik altijd weer tot de vaststelling dat die veroorzaakt wordt door externe factoren, en zeker niet van binnenuit komt. Ik kan me nog een jaar troosten met de reactie van mijn leerlingen, die me eerder een gezellige pee dan een oude, verdroogde zuurpruim vinden. Maar het is toch niet abnormaal dat er nog altijd een aantal normen gehanteerd worden, en dat die tot nader order nog altijd niet bepaald worden door de tieners?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Maar het beperkt zich niet tot geluid van jongeren etc. Het is bv ook een fenomeen dat klachtendiensten veel meer klachten krijgen. Over de meest absurde dingen. Als u in het onderwijs staat, dan denk ik dat ook daar een trend te merken is. Ouders sprongen de leerkracht vroeger nogal vaak bij als hun telg iets mispeuterde. Als je nu strafwerk durft meegeven, hou je al rekening met het feit dat 'boze' ouders een klapke kunnen komen doen. Het ligt heus niet aan 'de jongeren'. Zelf heb ik vaker het probleem van de oudere generatie die graag misbruik maakt van die leeftijd (snel even voorbijsteken aan de kassa bv omdat je tegen zo'n oudje toch niks durft zeggen),... Iedereen lijkt gewoon zo ergerlijk snel op de tenen getrapt... Maar vooral, ze verwachten daarbij vaak nog dat een ander tussenkomt.
Volledig akkoord over de ganse lijn. Toevallig is mijn vrouw verpleegster met vooral oudere patiënten, en sta ik in het onderwijs. De overeenkomsten tussen beide generaties zijn vaak opvallend, al uiten ze zich natuurlijk op een andere manier. En ik pleit mijn eigen generatie (de net niet mei-68'ers) zeker niet vrij!utopia schreef:Maar het beperkt zich niet tot geluid van jongeren etc. Het is bv ook een fenomeen dat klachtendiensten veel meer klachten krijgen. Over de meest absurde dingen. Als u in het onderwijs staat, dan denk ik dat ook daar een trend te merken is. Ouders sprongen de leerkracht vroeger nogal vaak bij als hun telg iets mispeuterde. Als je nu strafwerk durft meegeven, hou je al rekening met het feit dat 'boze' ouders een klapke kunnen komen doen. Het ligt heus niet aan 'de jongeren'. Zelf heb ik vaker het probleem van de oudere generatie die graag misbruik maakt van die leeftijd (snel even voorbijsteken aan de kassa bv omdat je tegen zo'n oudje toch niks durft zeggen),... Iedereen lijkt gewoon zo ergerlijk snel op de tenen getrapt... Maar vooral, ze verwachten daarbij vaak nog dat een ander tussenkomt.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13