eens een andere vraag

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: eens een andere vraag

Bericht door Adler »

Ik heb het ooit eens meegemaakt dat op de trein vanuit Turnhout de bestuurder was vergeten de handrem te lossen.
Toen we aankwamen in het station van Tielen was er al zo een rook en stank binnenin het motorstel dat de TBG moest gaan overgeven in de wc :)
Bartjedj

Re: eens een andere vraag

Bericht door Bartjedj »

Bij het meeste materiaal kan je aan de buitenkant zien of de handrem gelost is. Een schijf die groen staat als ze los is, en rood als ze vast is. Er staat ook vaak een gelijkaardige indicator voor de normale remmen, dus goed kijken :wink:

BDJ
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: eens een andere vraag

Bericht door poyaud »

Bij de motorstellen brandt er ook een controlelampje in de SP, indien de handrem nog op staat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: eens een andere vraag

Bericht door Steven »

poyaud schreef:Bij de motorstellen brandt er ook een controlelampje in de SP, indien de handrem nog op staat.
wat de klassiekjes en ms 800 betreft enkel in de stuurpost als de handrem van DIE stuurpost vast is, in de gewijzigde klassiekjes (new look en city rail) kan je ook zien wanneer het een andere stuurpost betreft
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: eens een andere vraag

Bericht door Adler »

Steven schreef:
poyaud schreef:Bij de motorstellen brandt er ook een controlelampje in de SP, indien de handrem nog op staat.
wat de klassiekjes en ms 800 betreft enkel in de stuurpost als de handrem van DIE stuurpost vast is, in de gewijzigde klassiekjes (new look en city rail) kan je ook zien wanneer het een andere stuurpost betreft
Het geval dat ik aanhaalde tussen Turnhout en Tielen waren gekoppelde klassiekjes.
Kan je dat dan niet merken dat er meer stroom getrokken worden als normaal of zijn die handremmen zo zwak dat dat geen merkbaar verschil geeft ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: eens een andere vraag

Bericht door Steven »

de kracht die de handrem gaat uitoefenen hangt af van hoe hard je hem hebt vast gemaakt he, hoe harder je gaat draaien hoe vaster hij zit. Een handrem die niet perfect is losgemaakt zal totaal geen weerstand bieden maar wel zachtjes wrijving ondervinden waardoor er warmte zal onstaan, hierdoor zal de remblok gaan uitzetten enz enz enz .. de gevolgen ken je dan wel. en zoiets zie je echt niet op de amperemeter, zeker niet als er meerdere stellen gekoppeld zijn. fysiek moet je dat wel voelen (zeker als die heel vast zit) omdat ge meer mechanische weerstand begint te voelen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: eens een andere vraag

Bericht door Asterix »

jymmbco schreef:vroeger (ik spreek nu over de jaren 1970-1985) reden we regelmatig met de DVT (speciale trein voor verlofgangers in duitsland van brussel noord richting köln-Siegen). in de wagons daar hing tegen de wand een groot stuurwiel (vergelijkbaar met een stuur van een wagen, maar dan wel 2a3 keer zo groot). Nu vraag ik me toch af waarvoor dat dat diende.. Als ik me goed herinner waren het wagons van de nmbs, maar schiet me dood, type ken ik niet (meer), aangezien het ook al een tijdje geleden is.
Dat waren tijden, hé. :D

Begin jaren '90 waren het alleszins oranje I10-rijtuigen. Uren op de trein met die MP's, de lokwissel in Aachen Hbf,..... :P
jymmbco

Re: eens een andere vraag

Bericht door jymmbco »

Jeroen schreef:
jymmbco schreef:vroeger (ik spreek nu over de jaren 1970-1985) reden we regelmatig met de DVT (speciale trein voor verlofgangers in duitsland van brussel noord richting köln-Siegen). in de wagons daar hing tegen de wand een groot stuurwiel (vergelijkbaar met een stuur van een wagen, maar dan wel 2a3 keer zo groot). Nu vraag ik me toch af waarvoor dat dat diende.. Als ik me goed herinner waren het wagons van de nmbs, maar schiet me dood, type ken ik niet (meer), aangezien het ook al een tijdje geleden is.
Dat waren tijden, hé. :D

Begin jaren '90 waren het alleszins oranje I10-rijtuigen. Uren op de trein met die MP's, de lokwissel in Aachen Hbf,..... :P
ja, was altijd leuk, en dan de douane die kwam vragen of er niets aan te geven was...nee hoor, we zouden niet gedurft hebben.
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: eens een andere vraag

Bericht door doggys2 »

Steven schreef:deze zijn nog te vinden in alle rijtuigen al dan niet zichtbaar opgesteld voor reizigers
Is het dit wat hier bedoeld wordt als handrem?
Bijlagen
tn_handrem.jpg
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: eens een andere vraag

Bericht door Steven »

idd dit is een handrem onder de vorm van een schroefrem, je hebt ook een parkeerrem op sommige treinen (die is elektropneumatisch uitgevoerd, MS86, MS96, HLE13)
Plaats reactie