Aansluitende trein laten wachten bij vertraging
- Dieselfreak
Aansluitende trein laten wachten bij vertraging
Op 20 augustus maakte ik een treinrit van Kortrijk naar Vielsalm. Ik moest dan eerst van kortrijk naar Gent, dan Gent-Luik en ten slotte Luik-Vielsalm. De trein naar Luik zou daar normaal aangekomen zijn om 11:03, en de trein naar Vielsalm vertrok om 11:18, dus voldoende buffertijd, dacht ik. Maar de trein Gent-Luik maakte tientallen minuten vertraging, zodat die zéker later dan 11:18 zou aankomen in Luik, en er rijdt slechts om de 2 uur een trein tussen Luik en Vielsalm. Een groot probleem dus.
De treinbegeleider kwam echter rondvragen aan de reizigers of ze een aansluiting moesten hebben in Luik, en ik zei dus dat ik naar Vielsalm moest. Ook verschillende anderen moesten deze trein halen. Dat heeft hij dan doorgemeld, en dan hebben ze de trein naar Vielsalm een kwartier laten wachten, opdat we onze aansluiting zouden halen.
In Lichtervelde gebeurt, als ik het goed heb, hetzelfde met de trein Kortrijk-Brugge en de trein Deinze-Depanne.
Nu is mijn vraag: komt het vaak voor dat met zulke problemen rekening gehouden wordt? Ik begrijp natuurlijk best dat dat niet overal en altijd even goed mogelijk is, één vertraging kan zo een volledig uit de hand lopend domino-effect veroorzaken, zodat het treinverkeer compleet in het honderd loopt.
De treinbegeleider kwam echter rondvragen aan de reizigers of ze een aansluiting moesten hebben in Luik, en ik zei dus dat ik naar Vielsalm moest. Ook verschillende anderen moesten deze trein halen. Dat heeft hij dan doorgemeld, en dan hebben ze de trein naar Vielsalm een kwartier laten wachten, opdat we onze aansluiting zouden halen.
In Lichtervelde gebeurt, als ik het goed heb, hetzelfde met de trein Kortrijk-Brugge en de trein Deinze-Depanne.
Nu is mijn vraag: komt het vaak voor dat met zulke problemen rekening gehouden wordt? Ik begrijp natuurlijk best dat dat niet overal en altijd even goed mogelijk is, één vertraging kan zo een volledig uit de hand lopend domino-effect veroorzaken, zodat het treinverkeer compleet in het honderd loopt.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Aansluitende trein laten wachten bij vertraging
bijna nooit, jou geval was een uitzondering, ik heb ooit es zo'n 2 uren kunnen wachten, en het was ook gemeld aan de hoofdwachter, en als de vertraging van de trein te lichtervelde die van de panne of landen komt te groot is, laten ze de stoptrein naar kortrijk / brugge rijden, en laten ze de directen trein stoppen, richting kortrijk is dit een goedde 10 minutjes later, richting brugge is dit wel een goed halfuurDieselfreak schreef:Op 20 augustus maakte ik een treinrit van Kortrijk naar Vielsalm. Ik moest dan eerst van kortrijk naar Gent, dan Gent-Luik en ten slotte Luik-Vielsalm. De trein naar Luik zou daar normaal aangekomen zijn om 11:03, en de trein naar Vielsalm vertrok om 11:18, dus voldoende buffertijd, dacht ik. Maar de trein Gent-Luik maakte tientallen minuten vertraging, zodat die zéker later dan 11:18 zou aankomen in Luik, en er rijdt slechts om de 2 uur een trein tussen Luik en Vielsalm. Een groot probleem dus.
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Normaal hangen de aansluitingstijden omhoog in elk station, op witte affiches. Hierop staat hoeveel minuten een trein wacht, en op welke treinen.
BDJ
BDJ
in bepaalde stations zal men aansluitingen voorzien tussen trein A en B met een vertraging van X minuten, dit is zoals hierboven al staat voorzien op affiches in de meeste gevallen. Uitzondering hierop zijn de stations in Brussel waar men dit niet doet, uitgezonderd voor de laatste trein van de dag naar uw eindbestemming (tenzij de vertraging te groot is en je alleen zou zijn, dan voorziet men een taxi)
Er is hierover al een heel topic geweest: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=3031Bartjedj schreef:Normaal hangen de aansluitingstijden omhoog in elk station, op witte affiches. Hierop staat hoeveel minuten een trein wacht, en op welke treinen.
BDJ
In Antwerpen-Centraal hangen die bewuste affiches dus ook, ondermeer voor de L-trein naar Roosendaal, maar daar veegt men vierkant zijn voeten aan.
Er is hier toen ook beweerd door sommigen dat men ondanks die affiches toch de TBG moet verwittigen dat men een aansluiting moet hebben, hetgeen ik dus nog altijd niet geloof.
Dit heb ik nog nergens gelezen in een officieel document of brochure van de NMBS.
niet altijd alles staat even schoon op papier weergegeven hoor. er zijn nog vele andere zaken waar je zelden iets van op papier kan terugvinden.Adler schreef:Er is hierover al een heel topic geweest: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=3031Bartjedj schreef:Normaal hangen de aansluitingstijden omhoog in elk station, op witte affiches. Hierop staat hoeveel minuten een trein wacht, en op welke treinen.
BDJ
In Antwerpen-Centraal hangen die bewuste affiches dus ook, ondermeer voor de L-trein naar Roosendaal, maar daar veegt men vierkant zijn voeten aan.
Er is hier toen ook beweerd door sommigen dat men ondanks die affiches toch de TBG moet verwittigen dat men een aansluiting moet hebben, hetgeen ik dus nog altijd niet geloof.
Dit heb ik nog nergens gelezen in een officieel document of brochure van de NMBS.
In de reglementering staat dat een dienst die maar om de twee uur rijdt tot 20 minuten mag wachten op een vertraagde trein. Wie minstens één trein per uur heeft kan geen aanspraak maken op een wachtende trein. Als je de treinbegeleider inlicht, moet die sinds 1 september naar de nieuwe dispatching reizigers bellen. Daar wordt al dan niet toestemming gegeven om aansluiting te verzekeren.
Dat is weeral iets nieuws.gysev schreef:Wie minstens één trein per uur heeft kan geen aanspraak maken op een wachtende trein.
Als dat waar is, wat is dan de betekenis van die affiches die in elk groot station hangen en waarop duidelijk vermeld is hoeveel minuten een aansluiting wacht ?
Ik heb de indruk dat iedere dienst zomaar zelf regeltjes maakt en uitvindt zoals het hun goed uitkomt.
Als het inderdaad zo is dat de tijden die op die affiches staan geen enkele garantie geven en men als reiziger zelfs nog moet gaan vragen aan de treinbegeleider om de aansluiting te verzekeren, dan kan men beter overal die affiches weghalen.
ik ga altijd vragen om de aansluiting, zeker als het een kwestie van minuten is. zolang je de grens niet voorbijgaat die op die affiches staat geeft men die aansluiting normaal wel, de uitleg waarom ga ik hier niet herhalen die staat al op die affiches zelf.
Ik heb nog even wat opzoekingswerk gedaan in jaarverslagen van de ombudsman.
Daar verklaart de NMBS het volgende aan de ombudsman:
In een aantal grote stations zijn aansluitingsaffiches aangebracht.
Daarop kan de klant zien welke de verzekerde aansluitingen zijn en hoelang de aansluitende trein mag wachten.
Het stationspersoneel moet de voorziene wachttijden strikt respecteren.
Enkel na akkoord van de regelaar bij de verkeersleiding, die een overzicht heeft van al het treinverkeer op
een lijn, mag een langere wachttijd worden toegekend.
Er werd dus wel degelijk een fout begaan waarvoor de klant op zijn minst een verklaring en/of excuses mag ontvangen.
Dat laatste was een antwoord op een klacht van een reiziger in verband met het niet respecteren van de wachttijd.
Nergens is er sprake dat men zelf de treinbegeleider vooraf zou moeten verwittigen.
De NMBS heeft trouwens in een aantal stations ook afspraken met de Lijn voor het laten wachten van bussen.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een TBG zal gaan bellen naar de Lijn om een bus te laten wachten.
Daar verklaart de NMBS het volgende aan de ombudsman:
In een aantal grote stations zijn aansluitingsaffiches aangebracht.
Daarop kan de klant zien welke de verzekerde aansluitingen zijn en hoelang de aansluitende trein mag wachten.
Het stationspersoneel moet de voorziene wachttijden strikt respecteren.
Enkel na akkoord van de regelaar bij de verkeersleiding, die een overzicht heeft van al het treinverkeer op
een lijn, mag een langere wachttijd worden toegekend.
Er werd dus wel degelijk een fout begaan waarvoor de klant op zijn minst een verklaring en/of excuses mag ontvangen.
Dat laatste was een antwoord op een klacht van een reiziger in verband met het niet respecteren van de wachttijd.
Nergens is er sprake dat men zelf de treinbegeleider vooraf zou moeten verwittigen.
De NMBS heeft trouwens in een aantal stations ook afspraken met de Lijn voor het laten wachten van bussen.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een TBG zal gaan bellen naar de Lijn om een bus te laten wachten.
de vraag rest dan nog kent iedereen die witte affiches van buiten? ik niet dus, om die reden ga ik er altijd om vragen om aansluiting te hebben, desgevallend is de kans ook groter dat je ze zal hebben.
Wat betreft Antwerpen-Centraal is die affiche heel eenvoudig, als ik me niet vergis is het enkel de L-trein naar Roosendaal die moet wachten.Steven schreef:de vraag rest dan nog kent iedereen die witte affiches van buiten? ik niet dus, om die reden ga ik er altijd om vragen om aansluiting te hebben, desgevallend is de kans ook groter dat je ze zal hebben.
En iemand die elke dag dezelfde verbinding neemt zal ook wel weten hoelang zijn aansluiting moet wachten.
Het is ook niet altijd evident om de treinbegeleider te vinden op een trein.
Bovendien is het zo dat, als er iets abnormaals gebeurt, zoals bijvoorbeeld een vertraging, veel treinbegeleiders zich gaan verstoppen in hun hok om elke confrontatie met de reizigers te vermijden. Ga die dan maar eens vinden op een IC met 10 M6'en.
Vertragingen en aansluitingen: 't is een mes dat aan twee kanten snijdt. Als je in de trein met vertraging zit, hoop je uiteraard dat je aansluiting niet verloren gaat, en als je in de trein zit die aansluiting moet geven, is het frustrerend dat je in een station 'voor onbepaalde tijd' stilstaat met het risico dat je zelf een volgende aansluiting kan verliezen: het domino-effect dus.
Zo staat de dienstregeling tijdens het weekend in station Leuven steeds garant voor spanning, gevolgd door uitzinnige euforie dan wel bittere ontgoocheling. Bijvoorbeeld: de L-trein naar Antwerpen via Aarschot vertrekt om x.05, terwijl de IC uit Luik/Genk aankomt in principe rond x.00. Die IC heeft bijkans altijd vertraging, en als de L-trein naar Antwerpen daarop moet wachten en -al is het maar vijf minuten- later dan x.05 vertrekt, dreigt de aansluiting in Aarschot met de IR naar Diest en Hasselt en Luik (vertrek om x.24) in de soep te draaien. En als die IR netjes wacht en dus met vertraging in Aarschot vertrekt, bestaat het risico dat Lijnbussen in Diest en Hasselt al vertrokken hadden kunnen zijn bij (de later dan voorziene) aankomst van de trein aldaar. Die displays op de busperrons geven dan wel dwingende richtlijnen aan de buschauffeurs om al dan niet hun vertrek uit te stellen, maar als reiziger is het toch steeds bang afwachten of er euforie of ontgoocheling volgt. Tja, een van de vele charmes van het reizen met het openbaar vervoer zeker ?
Zo staat de dienstregeling tijdens het weekend in station Leuven steeds garant voor spanning, gevolgd door uitzinnige euforie dan wel bittere ontgoocheling. Bijvoorbeeld: de L-trein naar Antwerpen via Aarschot vertrekt om x.05, terwijl de IC uit Luik/Genk aankomt in principe rond x.00. Die IC heeft bijkans altijd vertraging, en als de L-trein naar Antwerpen daarop moet wachten en -al is het maar vijf minuten- later dan x.05 vertrekt, dreigt de aansluiting in Aarschot met de IR naar Diest en Hasselt en Luik (vertrek om x.24) in de soep te draaien. En als die IR netjes wacht en dus met vertraging in Aarschot vertrekt, bestaat het risico dat Lijnbussen in Diest en Hasselt al vertrokken hadden kunnen zijn bij (de later dan voorziene) aankomst van de trein aldaar. Die displays op de busperrons geven dan wel dwingende richtlijnen aan de buschauffeurs om al dan niet hun vertrek uit te stellen, maar als reiziger is het toch steeds bang afwachten of er euforie of ontgoocheling volgt. Tja, een van de vele charmes van het reizen met het openbaar vervoer zeker ?
Hoeveel recuperatietijd zit er in de NMBS dienstregeling? Een van de "geheimen" van de stiptheid bij de SBB is juist het voorzien van voldoende buffer en recuperatietijd.Rob schreef: Zo staat de dienstregeling tijdens het weekend in station Leuven steeds garant voor spanning, gevolgd door uitzinnige euforie dan wel bittere ontgoocheling. Bijvoorbeeld: de L-trein naar Antwerpen via Aarschot vertrekt om x.05, terwijl de IC uit Luik/Genk aankomt in principe rond x.00. Die IC heeft bijkans altijd vertraging, en als de L-trein naar Antwerpen daarop moet wachten en -al is het maar vijf minuten- later dan x.05 vertrekt, dreigt de aansluiting in Aarschot met de IR naar Diest en Hasselt en Luik (vertrek om x.24) in de soep te draaien.
Mijn vriendin was onlangs ondeweg van Chur naar Bern. De IC uit Chur had uiteindelijk 10 minuten vertraging bij aankomst in Zürich. Men had echter de IC naar Bern (en waarschijnlijk ook de andere ICs, ze vertrekken daar in Zürich allemaal ongeveer op hetzelfde moment) laten wachten, zodat iedereen kon overstappen. De IC naar Bern vertrok met 5 minuten vertraging maar kwam op tijd in Bern aan!
Inderdaad, onlangs heeft een student van de universiteit Leuven een doctoraatsthesis gemaakt hierover met als concreet voorbeeld de dienstregeling van de NMBS en hoe de stiptheid zou kunnen verbeterd worden.K V B schreef:Een van de "geheimen" van de stiptheid bij de SBB is juist het voorzien van voldoende buffer en recuperatietijd.
De NMBS had echter geen enkele belangstelling voor zijn werk, men weet het immers allemaal veel beter.