Hallo,
Vandaag stapten mijn vrouw en ik langs GR 5A tussen De Panne en Houtem, deelgemeente van Veurne.
Vanmorgen namen we de 7574 in Halle om 7.45. De bezetting van alle ochtendtreinen is in deze vakantieweek ongewoon laag, en dat zal wel verklaren waarom de trein stipt op tijd in Brussel-Zuid aankomt. Loc 2114 sleept een stel M5-en, wij zitten in 51501.
Het lijkt een typische maandagmorgen te worden, met een persoonsongeval op lijn 21 tussen Sint-Truiden en Landen, en een seinstoring tussen Beernem en Aalter op lijn 50 A. Onze trein, de 3630 naar De Panne - ms 331 - heeft geen problemen, maar komt toch met 11 minuten vertraging aan in De Panne, omdat hij geleidelijk aan vertraging opbouwt, in Lichtervelde, waar hij moet wachten op de aankomst van zijn tegenligger en in Veurne, waar hij opgehouden wordt voor de tegenligger naar Brussel.
Eigenaardig: tussen Brussel en Gent volgt er een eerste controle, na Gent een tweede. Een jongedame die de eerste keer ongemoeid gelaten werd, verneemt nu plots dat ze met haar tweedeklasbiljet (ik gok op een GoPass) in eerste zit en moet alsnog verhuizen. Die eerste wachter had duidelijk geen Pearlbril op zijn snoet.
De tram is ondertussen vertrokken maar met een kwartierdienst is dat niet echt een probleem: tram 6048 zet ons om 10:31 aan de Esplanade in De Panne af: totale reisduurverlenging: 15', of ook een interessante manier om de regelmaat van verplaatsingen te benaderen.
We stappen iets meer dan 17 km en stellen vast dat in vergelijking met twintig jaar geleden, toen we hetzelfde pad volgden, de aanleg van de autoweg een desastreuze devaluatie van dit pad, dat al niet echt schitterend is, met zich heeft meegebracht. Gelukkig is er nog het reservaat De Westhoek, de lange grensweg door de Moeren en het schattige dorpscentrum van Houtem.
We hebben gisteren de belbus 59 besteld. Die zou osn om 15:40 oppikken, maar de bus is ruimschoots op tijd daar. Hij (bus 4169, vermoedelijk van stelplaats Diksmuide) brengt ons veilig naar Veurne. De 3615 bestaat uit een break, de 355. Tot Gent is de bezettingsgraad in eerste klasse hoger dan in tweede; toch denken sommige politici nog altijd dat je eerste klasse maar moet afschaffen.
De 3615 arriveert stipt in Brussel-Zuid, waar we overstappen op de derde break van vandaag: de 380, die om 17:49 naar Manage vertrekt. Hij maakt nog enkele minuten vertraging tussen Brussel-Zuid en Vorst, maar in Halle is die vertraging al geslonken tot 1 minuut.
10 april 2006
Re: 10 april 2006
Normaal moeten ze in Lichtervelde nooit wachten op hun tegenliggeroverweg13 schreef:
maar komt toch met 11 minuten vertraging aan in De Panne, omdat hij geleidelijk aan vertraging opbouwt, in Lichtervelde, waar hij moet wachten op de aankomst van zijn tegenligger


Er zou zelfs geen enkele reden toe zijn om te wachten op de break naar Gent, want het is overal dubbelspoor tot in Diksmuide.
Re: 10 april 2006
Hij moest wel degelijk wachten op zijn tegenligger van lijn 73, net zoals de 2 treinen van de lijn 66. Blijkbaar was er een spoor buiten dienst.Bert schreef:Normaal moeten ze in Lichtervelde nooit wachten op hun tegenligger :? , maar soms moeten ze wachten op de L-treintjes naar Brugge of Kortrijk die soms wel eens met enkele minuten vertraging rijden. :wink:overweg13 schreef:
maar komt toch met 11 minuten vertraging aan in De Panne, omdat hij geleidelijk aan vertraging opbouwt, in Lichtervelde, waar hij moet wachten op de aankomst van zijn tegenligger
Er zou zelfs geen enkele reden toe zijn om te wachten op de break naar Gent, want het is overal dubbelspoor tot in Diksmuide.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: 10 april 2006
Raaroverweg13 schreef:Hij moest wel degelijk wachten op zijn tegenligger van lijn 73, net zoals de 2 treinen van de lijn 66. Blijkbaar was er een spoor buiten dienst.Bert schreef:Normaal moeten ze in Lichtervelde nooit wachten op hun tegenliggeroverweg13 schreef:
maar komt toch met 11 minuten vertraging aan in De Panne, omdat hij geleidelijk aan vertraging opbouwt, in Lichtervelde, waar hij moet wachten op de aankomst van zijn tegenligger, maar soms moeten ze wachten op de L-treintjes naar Brugge of Kortrijk die soms wel eens met enkele minuten vertraging rijden.
![]()
Er zou zelfs geen enkele reden toe zijn om te wachten op de break naar Gent, want het is overal dubbelspoor tot in Diksmuide.

Blijkbaar waren er dus problemen.
's Avonds was alles al opgelost toen ik een beetje verder tussen Lichtervelde en Kortemark de P-trein op foto zette.
