Een 76-jarige fietser is woensdagavond om het leven gekomen toen hij gegrepen werd door een trein aan een overweg in Schellebelle, een deelgemeente van het Oost-Vlaamse Wichelen. De oorzaak van het ongeval is vermoedelijk een onoplettendheid van de fietser, zegt het parket van Dendermonde.
Het ongeval gebeurde rond 16 uur aan de overweg in de Eetgoedstraat. De fietser werd gegrepen door een trein die van Schellebelle naar Lede reed. De 76-jarige man was op slag dood. De fietser zou om een nog onbekende reden de signalisatie en slagbomen hebben genegeerd. De slagbomen, de rode lichten en het geluidssignaal werkte kennelijk normaal, aldus het parket. (belga/jv)
Serskamp - Vanmiddag rond 16u is de 76-jarige Roger B. uit Serskamp onder een trein terechtgekomen op de spoorlijn Gent-Aalst ter hoogte van het Eetgoed in Serskamp. De man zou volgens een ooggetuige door de gesloten slagbomen gefietst zijn. Hij overleefde de aanrijding niet. De reizigers op de trein Gent-Genk werden met behulp van de Wichelse brandweer geëvacueerd en overgebracht naar een andere treinstel. Het treinverkeer ondervond heel wat hinder.
bron: http://www.grootwichelen.be
Je moet noodremming geven, dus je zal zo snel mogelijk stilstaan. De bedoeling is dat je voor de knipperende lichten stilstaat, maar je kan natuurlijk niet meer doen dan noodremming geven.
N.B.: Stoppen voor een trein in nood moet enkel indien dit wordt opgedragen (rode vlag, klappers, fakkel indien in eigen spoor; knipperlichten ook indien in nevenspoor). Anders mag je doorrijden (dacht ik).
Robin schreef:als men een trein in nood ziet staan, moet men dan voor de trein stoppen? ik weet dat je als tegenliggende trein moet stoppen maar verder?
als men in nood is mag men gewoon doorrijden,
(als de nevenliggende sporen niet versperd zijn)
maar als het spoor versperd is moet men knipperlichten opzetten ,als die knipperlichten niet werken moet men op 10 meter een toorts plaatsen van de locomotief en dan moet men wel stoppen
Inderdaad. Trein met knipperlichten = noodremming.
Dus ook in het geval van bv. L25/27 als 2 lijnen naast elkaar liggen en een trein zijn lichten opzet op één van de vier sporen.
En gisterenavond ook "miserie" op 50A, persoonsongeval tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid. De IC L en enkele CR's waren vertraagd, volgens de TBG zou de IC L moeten hebben omgereden langs L50 (niet zelf gezien).
Dietrich schreef:En gisterenavond ook "miserie" op 50A, persoonsongeval tussen Denderleeuw en Brussel-Zuid. De IC L en enkele CR's waren vertraagd, volgens de TBG zou de IC L moeten hebben omgereden langs L50 (niet zelf gezien).
De IC A met vertrek om 20.43 uur in Oostende heeft moeten omrijden vanaf Denderleeuw via de lijnen 50 en 28, waardoor de aankomst in Brussel-Zuid en alle volgende stations +30 minuten was. Die vertraging woog voor mij alleszins niet op tegen het fantastische traject dat lijn 28 is: unieke inkijk op enkele metrostations van lijnen 1A en 1B!