capaciteit lijn 12
capaciteit lijn 12
In het weeklend van 20sept wordt blok Essen overgenomen door Berchem.
warrschijnlijk gaat dan ook nieuwe signalisatie in dienst tussen Kapellen(?)-Essen , eenvormige blokken van 1500 m (= 160kmh ?)
Hoeveel kleiner wordt nu capaciteit van onze lijn want er rijdt praktische geen trein 160.
Kent daar iemand een formule voor ?
Logisch is dat er veel minder treinen op "passen" achter elkaar.
warrschijnlijk gaat dan ook nieuwe signalisatie in dienst tussen Kapellen(?)-Essen , eenvormige blokken van 1500 m (= 160kmh ?)
Hoeveel kleiner wordt nu capaciteit van onze lijn want er rijdt praktische geen trein 160.
Kent daar iemand een formule voor ?
Logisch is dat er veel minder treinen op "passen" achter elkaar.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: capaciteit lijn 12
ik denk dat het ongeveer de gemiddelde snelheid van de traagste trein op de lijn is gedeeld door de lengte van drie blokkendentheo schreef: Kent daar iemand een formule voor ?
dus bv: 45 km/h / (3*1500 m) = 10 treinen/uur
Re: capaciteit lijn 12
Dit is zo maar niet met een enkele simpele formule uit te drukken.Shrek schreef:ik denk dat het ongeveer de gemiddelde snelheid van de traagste trein op de lijn is gedeeld door de lengte van drie blokkendentheo schreef: Kent daar iemand een formule voor ?
dus bv: 45 km/h / (3*1500 m) = 10 treinen/uur
Dat zou zo zijn moesten alle treinen dezelfde maximum snelheid hebben en nergens stoppen onderweg.
Er komen heel wat factoren bij kijken zoals de stoptijden van L- en IR-treinen, de verschillende maximum snelheden van verschillende soorten treinen, enz., enz...
Ik heb een boek van 280 bldz. die over niets anders gaat: Systemtechnik des Schienenverkehrs, Bahnbetrieb planen, steuern und sichern.
Re: capaciteit lijn 12
Ik denk zelfs dat er geen enkele trein 160 kan op L12. De benelux mag maar 140, sprinters 120, varkensneuzen 140.dentheo schreef:In het weeklend van 20sept wordt blok Essen overgenomen door Berchem.
warrschijnlijk gaat dan ook nieuwe signalisatie in dienst tussen Kapellen(?)-Essen , eenvormige blokken van 1500 m (= 160kmh ?)
Hoeveel kleiner wordt nu capaciteit van onze lijn want er rijdt praktische geen trein 160.
Kent daar iemand een formule voor ?
Logisch is dat er veel minder treinen op "passen" achter elkaar.
Het zal pas in december zijn als de dienstregeling wijzigt en er een IC met M6'en rijdt dat er twee treinen per uur 160 zullen kunnen rijden.
Ben je er trouwens zeker van dat de lijn naar 160 wordt ge-upgrade? In het topic over L12 was daar toch nogal discussie over aangezien men niets aan de ligging van de sporen heeft gedaan, die zouden normaal verder uit elkaar moeten liggen. Ook de detectoren voor de overwegen zouden aangepast moeten worden e.d.
Re: capaciteit lijn 12
tussen essen en kalmthout hebben ze de sporen al verder uit elkaar gelegdWover schreef:Ik denk zelfs dat er geen enkele trein 160 kan op L12. De benelux mag maar 140, sprinters 120, varkensneuzen 140.dentheo schreef:In het weeklend van 20sept wordt blok Essen overgenomen door Berchem.
warrschijnlijk gaat dan ook nieuwe signalisatie in dienst tussen Kapellen(?)-Essen , eenvormige blokken van 1500 m (= 160kmh ?)
Hoeveel kleiner wordt nu capaciteit van onze lijn want er rijdt praktische geen trein 160.
Kent daar iemand een formule voor ?
Logisch is dat er veel minder treinen op "passen" achter elkaar.
Het zal pas in december zijn als de dienstregeling wijzigt en er een IC met M6'en rijdt dat er twee treinen per uur 160 zullen kunnen rijden.
Ben je er trouwens zeker van dat de lijn naar 160 wordt ge-upgrade? In het topic over L12 was daar toch nogal discussie over aangezien men niets aan de ligging van de sporen heeft gedaan, die zouden normaal verder uit elkaar moeten liggen. Ook de detectoren voor de overwegen zouden aangepast moeten worden e.d.

het zou mooi zijn als hier een M6 zou rijden, zeker tijdens de spitsuren ipv z'n varkensneus want die zit altijd stampvol.



Re: capaciteit lijn 12
Een IC welke gaat dat zijn, we hebben hier alleen Benelux, Thalys (blijft omleidingsroute), IR en Omnibussen...Wover schreef:
Het zal pas in december zijn als de dienstregeling wijzigt en er een IC met M6'en rijdt dat er twee treinen per uur 160 zullen kunnen rijden.
Ben je er trouwens zeker van dat de lijn naar 160 wordt ge-upgrade? In het topic over L12 was daar toch nogal discussie over aangezien men niets aan de ligging van de sporen heeft gedaan, die zouden normaal verder uit elkaar moeten liggen. Ook de detectoren voor de overwegen zouden aangepast moeten worden e.d.
Er is hier enorm geknutseld op een jaar of drie.
De ligging van de sporen in de bochten is iets aangepast, alle seinen zijn vernieuwd en op uniforme grotere afstand gezet(inderdaad 1500m) en steeds blokken van vier met de ruggen naar elkaar....
Spoorkring detectie is veranderd op frequentie enz.
Alle overwegen zijn enkele dagen buiten dienst geweest..nadien was er steeds en stuk tussengelast spoor te zien aan beide zijden en lag het spoor kaarsrecht, die tussenafstand is dus nu iets anders. Was misschien al "bijna" goed ?
Iemand van Infrabel die kan bevestigen ?
Waar zou ik iets kunnen lezen over die frequentie spoorkringen "zonder" scheidingen ?
Ik weet natuurlijk niet of die 160 kmh borden al direkt komen na volgend weekend...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: capaciteit lijn 12
Gaat men het nu nooit leren bij de NMBS ?Shrek schreef:er komt een IC Essen-Charleroi dacht ik opgevangen te hebben
Vroeger was er de IR Essen-Jambes en zelfs een tijdje Essen-Dinant.
Na jaren van dagelijkse vertragingen heeft men die dan eindelijk gewijzigd in Essen-Brussel.
En nu zou men die weer doortrekken naar Wallonie ?

Wiens briljant idee is dat nu weer ? Het is toch wel ongelooflijk.
Re: capaciteit lijn 12
Ach je moet die stakers hun succes toch gunnen..., als goede belg mag je daar geen commentaar op hebbenAdler schreef:Gaat men het nu nooit leren bij de NMBS ?Shrek schreef:er komt een IC Essen-Charleroi dacht ik opgevangen te hebben
Vroeger was er de IR Essen-Jambes en zelfs een tijdje Essen-Dinant.
Na jaren van dagelijkse vertragingen heeft men die dan eindelijk gewijzigd in Essen-Brussel.
En nu zou men die weer doortrekken naar Wallonie ?![]()
Wiens briljant idee is dat nu weer ? Het is toch wel ongelooflijk.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: capaciteit lijn 12
IRn Essen-Brussel wordt Antwerpen-Brussel
1 v/d IC's Charleroi-Antwerpen wordt Charleroi-Essen. Hiermee vervalt de korte herbenuttiging in Antwerpen (Elke IC keert op zichzelf met veel meer tijd). In Charleroi keren beide IC's nog op elkaar, maar met meer tijd.
1 v/d IC's Charleroi-Antwerpen wordt Charleroi-Essen. Hiermee vervalt de korte herbenuttiging in Antwerpen (Elke IC keert op zichzelf met veel meer tijd). In Charleroi keren beide IC's nog op elkaar, maar met meer tijd.
spoorwegrealist
Re: capaciteit lijn 12
Dus stefan ze rijden Charleroi-Antwerpen-Charleroi-Essen-Charleroi, korte slag lange slag...enz ?stefanic schreef:IRn Essen-Brussel wordt Antwerpen-Brussel
1 v/d IC's Charleroi-Antwerpen wordt Charleroi-Essen. Hiermee vervalt de korte herbenuttiging in Antwerpen (Elke IC keert op zichzelf met veel meer tijd). In Charleroi keren beide IC's nog op elkaar, maar met meer tijd.
Is herbenuttiging "nmbsees" voor pauze ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: capaciteit lijn 12
Herbenuttigen is de heen rit die een terugrit doet, vrij normaal lijkt mij toch.
een trein die van a naar b een route doet gaat men herbenuttigen om nadien van b naar a te rijden, de meeste verbindingen zijn zo opgebouwd in België.
een trein die van a naar b een route doet gaat men herbenuttigen om nadien van b naar a te rijden, de meeste verbindingen zijn zo opgebouwd in België.
Re: capaciteit lijn 12
Steven schreef:Herbenuttigen is de heen rit die een terugrit doet, vrij normaal lijkt mij toch.
een trein die van a naar b een route doet gaat men herbenuttigen om nadien van b naar a te rijden, de meeste verbindingen zijn zo opgebouwd in België.
Maar wat is dan een "korte" herbenuttiging ? Eventjes een eindje terugrijden of een korte keertijd ?
Volgens mij worden alle treinen "herbenuttigd" zij zijn toch geen wegwerpprodukt.



Ik herbenuttig mijn fiets keer op keer, maar wie spreekt zo ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: capaciteit lijn 12
Als we bij de spoorweg van herbenuttigen spreken (en zeker van korte) dan gaat de trein aankomen, zal de bestuurder de andere kant op gaan en aldaar terug vertrekken, in Antwerpen centraal is dit heden overdag voor de M6 treinen naar charleroi 10 minuten, de IR treintjes 42XX en 43XX tijdens het weekend naar de luchthaven hebben zelfs maar 7 minuten in de luchthaven. Dit zijn heel korte herbenuttigingstijden. Deze korte tijden zal je enkel zien bij treinen die bestaan uit trek duw materieel of motorstellen. In de meeste gevallen mag je best verstaan dat deze korte keertijden er mee kunnen voor zorgen dat een bepaalde vertraging een hele dienst kan blijven bestaan.
Re: capaciteit lijn 12
OK , blijft spijtig dat we nu weer gaan meestaken met Charleroi...Steven schreef:Als we bij de spoorweg van herbenuttigen spreken (en zeker van korte) dan gaat de trein aankomen, zal de bestuurder de andere kant op gaan en aldaar terug vertrekken, in Antwerpen centraal is dit heden overdag voor de M6 treinen naar charleroi 10 minuten, de IR treintjes 42XX en 43XX tijdens het weekend naar de luchthaven hebben zelfs maar 7 minuten in de luchthaven. Dit zijn heel korte herbenuttigingstijden. Deze korte tijden zal je enkel zien bij treinen die bestaan uit trek duw materieel of motorstellen. In de meeste gevallen mag je best verstaan dat deze korte keertijden er mee kunnen voor zorgen dat een bepaalde vertraging een hele dienst kan blijven bestaan.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide