om nog eens een toertje te doen op het einde van mijn vakantie, een ongepland ritje met de sorry pass gaan doen

ik had s'morgens de rechtstreekse trein van lokeren naar brussel via de boog in merelbeke genomen

deze werd met de 2213 gereden, een van de oudste nog rijdende loc's in belgie...

de passagierstoel is veel te klein en erg wankel, en de stuurpost is ook erg klein, maar toch blijft het een leuke loc

eerst wou ik de IC naar luik(maastricht nemen), maar toen was ik erop gekomen dat die niet over L2 ging...
in leuven uitgestapt, daar even gewacht, en met de toeristentrein naar ottignies gegaan.
deze trein stopt enkel in bierges-walibi en ottignies, tussen walibi en ottignies was ik natuurlijk de enige in de trein

in ottignies even gewacht en daar de Ltrein naar charleroi genomen, want ik herrinderde mij nog dat dit een leuk lijntje was

het lijntje is echt grappig, het gaat van normaal naar erg

de eerste stationnetjes vallen redelijk mee, weinig grafitti.
daarna komen er stationnetjes met veel graffiti
daarna stationnetjes waar de wachthuisjes al ingeklopt zijn
EN UITEINDELIJK CHALALA

leuke stationsnaam: faux (=fout)

het normale leven was daar gewoon aan de gang, precies of er was niets gebeurt

charleroi quest lijkt me het ergste station van belgie

als je hier invalt ben je er direct aan denk ik

in mons de trein naar aat genomen, en in aat de trein naar brussel
in edingen hebben de walen geprobeerd het nederlandstalig bordje eraf te kloppen denk ik

een wonder! hij vertrok met maar 5 min vertraging

daarvoor moest ik naar quevy.
had eerst de trein naar braine-le-compte genomen
maar daar bleek dat ik nog 40 min zou moeten wachten, had ik geen zin in.
daarom maar de eerste trein naar halle teruggenomen
in halle moest ik 10 min wachten voor de IR naar quevy toekwam
hier was hij dan

die zat natuurlijk overvol, gelukkig had ik nog een plaatsje bij het stopcontact, waardoor ik zonder problemen MSTS kon spelen, vanaf braine-le-compte kon ik live meerijden tot quevy (route au depart de saint gishlain)

in mons bleef de trein 20 min stilstaan, maar dat was ook voorzien in de dienstregeling.
daarna is hij richting quevy vertrokken.

maar daar had ik al eens ingezeten tussen lille en comines

(slechte foto, omdat ik me moest haasten.)

ik had hem gevonden, en ik vroeg een kaartje te kopen naar jeumont, hij wou me eerst naar het loket sturen maar dat was er niet meer.
daarna ben ik ingestapt, en probeerde hij een kaartje uit zijn toestel te krijgen maar dat lukte hem niet.
we waren bijna in maubeuge als hij mij had gezegt dat het ritje vandaag gratis was, maar dat ik in maubeuge wel nog een kaartje moest kopen naar jeumont...
in maubeuge even de stad in gegaan, maar ver was ik niet geraakt, want ik was al zo'n klein hypermarktje tegengekomen

daar even van die lindt chocolade gekocht, en een pak chips.
het was wel redelijk lang aanschuiven aan de kassa, waardoor ik al direct terugmoest.
in maubeuge nog even een kaartje gekocht naar jeumont, dat koste nog geen 2€

station maubeuge:

daarom besloot ik van jeumont tot erquelines zwart te rijden, maar er kwam gelukkig geen conducteur langs

de trein was de 710, een van de laatste ongemoderniseerde klassiekjes in de 700 serie

achter de stuurpost was er nog een deurtje waar ook de TB kan gaan zitten en zo met de bestuurder babbelen.
in marchine zone passeerde ik dan een hele hoop 22'ers die bij de sloper stonden te wachten.
een probleempje: DE SLOPER WAS FAILLET DENK IK

daar stonden er een 26 en een 21 naast elkaar

DE TREIN WERD DOOR EEN VARKEN GEREDEN;
en die zat al overvol, dus daar had ik echt geen zin in

in brussel dan via gent naar lokeren gegaan, waar ik om 22:08 aankwam...
hier dan nog wat fototjes van het stoomcentrum in maldegem, en gent sint pieters...
4403 te maldegem:

het was een zeer leuk reisje