Ik doelde inderdaad op verbindingen knippen in de normale dienst. Een stakingssituatie is iets heel anders natuurlijk, en gezien het treinpersoneel van IC I en IC N van Charleroi is start hun staking daar natuurlijk. Niet evident dan ook om dergelijke dienst te verbieden om verder te rijden naar Charleroi, maar terug te keren naar Antwerpen. Dan staat Brussel geblokeerd vrees ik.
Lange relaties zijn gevoelig voor regelmaat-problemen, maar in de huidige situatie, waarbij we steeds meer treinen moeten laten rijden terwijl de hoeveelheid materieel niet evenredig toeneemt (alsook treinpersoneel) zijn we daar wel toe verplicht, en dan nog op een zodanige wijze dat de 'verloren tijd' aan het eindpunt van een relatie zo kort mogelijk is, nl. lang genoeg om treinpersoneel de tijd te geven confortabel te keren en om tevens eventuele vertragingen weg te werken, zodat de regelmaat gewaarborgd blijft en een vertraging geen meerdere ritten wordt meegesleept, maar tegelijkertijd zo kort mogelijk zodat het treinmaterieel daar geen lange tijd stilstaat ipv reizigers te vervoeren.
Elk jaar bij opmaak van de dienstregelingen voor december hebben wij een ideale dienst voor ogen. Gezien de budgetten moet daar al in gesnoeid worden (er mag maar x milj treinkm bijkomen elk jaar... beheerscontract)
Wat overblijft wordt dan onder handen genomen door de leverancier van materieel en treinpersoneel. Geen materieel genoeg daarvoor, geen keertijd genoeg daar, geen personeel genoeg daar...
Wat overblijft gaat naar Toegang Net. Ook daar weer hetzelfde: die reisweg met dat materieel kan niet op die tijd -> wordt langer -> keertijd weer korter -> vorige 'filter' moet weer herdaan worden.
Na 10.000 iteraties blijft er iets over dat naar het DirectieComite gaat, die daar ook nog haar zeg over doet. Weer wat aanpassingen...
En uiteindelijk, na vele maanden is er dan een aanbod dat naar de klant kan... en wij weten waar we volgend jaar aan kunnen sleutelen om wat terug te winnen van ons oorspronkelijke plan
Het aanbod voor december ligt nu vast tot in detail, hoewel er altijd nog kleine probleempjes overblijven die maar op de valreep opgelost zullen raken.
Helaas kan ik nog niets in detail vertellen tenzij wat bijkomende info op het doc van BTTB, of op wat in de pers al is verschenen, want de grote officiële openbaring is maar voor november, en gaat uiteraard via communicatie door het management.