ze kunnen ook wel een tb opbellen, maar natuurlijk als die van een eindje komt, eventueel niet thuis is, ...
greetz 2302
Geen machinist voor trein Hasselt-Brussel
Re: Geen machinist voor trein Hasselt-Brussel
Ik ben jaren spoor- maar ook bus-student geweest, voor mij had de trein gevoelsmatig een hogere "betrouwbaarheid", ook naar stiptheid.dekooiker schreef:Waarschijnlijk weer moord en brand (al kan ik begrijpen dat het niet aangenaam is om later op het werk toe te komen), maar als er weer eens een bus op Zurenborg binnenblijft wegens geen chauffeur kraait er geen haan naar...De Lijn doet niks verkeerd, de NMBS daarentegen àlles
Dat blijkt bij veel mensen zo, vandaar de andere reactie.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Tja in die jaren dat ik spoor naar school/unief heb ik het maar enkele keren geweten dat er eentje afgeschaft was. Ja dit zal wel vaker voorvallen, maar de volgende trein reed op zijn minst. Het is nu niet zo dat het altijd dezelfde diensten zijn he.
Ik ben bus-pendelaar, maar nog niet lang genoeg om ervaringen neer te pennen.
Traject is Mechelen-Luchthaven.
Wel kan ik zeggen waarom ik voor de bus gekozen heb ipv de trein, en dat is omwille van de reistijd, nabijheid van de halte en deels ook flexibiliteit.
Als ik mijn bus mis, heb ik nog voldoende alternatieven om binnen een redelijke tijd op de luchthaven te zijn (verscheidene lijnen). Met de trein max. 4 per uur, spits of niet...
BDJ
Traject is Mechelen-Luchthaven.
Wel kan ik zeggen waarom ik voor de bus gekozen heb ipv de trein, en dat is omwille van de reistijd, nabijheid van de halte en deels ook flexibiliteit.
Als ik mijn bus mis, heb ik nog voldoende alternatieven om binnen een redelijke tijd op de luchthaven te zijn (verscheidene lijnen). Met de trein max. 4 per uur, spits of niet...
BDJ
“Dagelijks treinen afgeschaft door gebrek aan machinisten”
“Er worden tegenwoordig dagelijks treinen afgeschaft omdat we te weinig mensen hebben. In het depot Hasselt alleen al zijn er zeker twintig machinisten te kort.”
Dat zegt een treinbestuurder in een reactie op het afschaffen, eergisteren, van de snelle trein Hasselt-Brussel. De NMBS bevestigt dat er op jaarbasis zo’n duizend treinen wegvallen door gebrek aan personeel of technische defecten.
“In Hasselt hebben we geen twee bestuurders in reserve, zoals de NMBS in jullie krant beweert”, zegt een treinbestuurder die anoniem wil blijven. “Er is in de voor- en namiddag maar één ‘planton’ die invalt als er een collega ziek valt. Er is dus maar altijd maximum één bestuurder in reserve.”
“Klopt”, reageert NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts. “Alleen in de grotere depots - Antwerpen, Brussel of Gent - houden we twee of drie bestuurders in reserve. Omdat we her en der met tekorten zitten, moeten we heel nauwgezet omspringen met de inzet van bestuurders. Ook als we een nieuwe dienstregeling opmaken en meer treinkilometers willen maken, moeten we eerst rekening houden met het aantal bestuurders.”
Nieuwelingen
Volgens de machinist is de beschikbare mankracht ongelijk verdeeld. “Leuven heeft mensen te veel en Antwerpen heeft als opleidingscentrum ook volk genoeg, terwijl we in Hasselt kreunen onder het tekort. Er is ons begin van het jaar wel tien man extra beloofd, maar er zijn er maar vijf bijgekomen. Intussen zijn er weer tien met pensioen gegaan. We kunnen niet eens meer vakantie plannen en veel bestuurders zijn langdurig ziek. Tegenwoordig worden er dagelijks treinen afgeschaft. Het blijft maar aanmodderen”, zucht de anonieme machinist.
”Op jaarbasis worden ongeveer duizend treinen afgeschaft, wegens gebrek aan personeel of wegens technische defecten”, bevestigt Goovaerts. “Dat is niet nieuw. We kunnen onmogelijk voor elke bestuurder die uitvalt een vervanger hebben. Anderzijds, elke trein die afgeschaft wordt, is er een te veel. We proberen zo intensief mogelijk te recruteren, maar jammer genoeg is dat nog niet voldoende. Dit jaar moeten we aan 400 aangeworven treinbestuurders komen. Tot nu toe zitten we op schema. De meeste nieuwelingen beginnen inderdaad waar ze opgeleid zijn, bijvoorbeeld in Antwerpen, maar kunnen na een paar jaar dichter bij huis komen.”
Compensatie
Voor de reizigers die regelmatig met vertragingen opgescheept zitten, heeft de NMBS een compensatieregeling uitgewerkt. Nieuw sinds 1 september is dat er ook voor afgeschafte treinen een compensatie gegeven wordt. Jochem Goovaerts: “Als je bijvoorbeeld door een afschaffing een half uur later op je bestemming aankomt, kun je een compensatie krijgen. Die wordt berekend op basis van het aantal minuten vertraging.” De compensatie bedraagt een vierde tot de helft van de kostprijs van het treintraject indien de vertraging herhaaldelijk voorkomt op dat traject. Meer info hierover op http://www.b-rail.be.
Bron: HBvL:
http://www.hbvl.be/Limburg/3500/artikel ... 02D51CB4E}