De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
treinbruno

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door treinbruno »

dat treinte met die pijltjes aangeduid... had ik trouwens eind juli al in trier gezien! en het lijkt me eerder iets S bahn achtigs :wink:
fotos getrokken op donderdag 17 juli 2008. de zetels zaten zelfs nog in het plastiek...

fotos:
DSCF4555.JPG
dit rijtuig stond er ook nog...
DSCF4561.JPG
Afbeelding
msts.be

Bericht door msts.be »

Eerst, nogmaals wat het weglaten van het 15kV-gedeelte: de officiële reden van het weglaten van het 15kV-gedeelte luidt dat men over het toegestane gewicht kwam. De nieuwe cabines die nu bestand zijn tegen de nieuwe TSI-crashnormen zijn zwaarder dan de cabines van de Taurus III, en men moest kiezen:

-15kV weg, en een lok met een goed gewicht en een toegestane aslast.
-15kV behouden, en een lok die te zwaar is en over de aslast komt en daarom beperkt wordt tot bepaalde hoofdlijnen.

Over de transfo valt nog iets te zeggen:
Als een lok zowel op 15 als 25kV (en eventueel ook nog 1.5/3 kV kan rijden, maar dit is even niet van belang) kan rijden moet de transfo afgestemd worden voor één van die 2 spanningen. Wanneer men niet te hard moet rekening houden met restricties zoals een super-lichte aslast van 17 ton voor TGV's, zal men de transfo van een zwaardere koperkern voorzien. Dit maakt het mogelijk om met hetzelfde vermogen onder 15kV te rijden als onder 25kV. De zwaardere kern is nodig vanwege de lage frequentie bij 15kV. Wanneer men die restricties wél heeft (Thalys/TGV POS) zal men altijd de transfo optimaliseren voor 25kV, want men moet binnen de aslast blijven. Men kan dan onder 15kV rijden, maar het vermogen moet dan beperkt worden zodat de geproduceerde warmte bij dit beperkt vermogen evenredig is met de warmte met volledig vermogen bij 25kV.

Er bestaan uitzonderingen zoals de ICE-3M/MF (transfo geoptimaliseerd voor 15kV, zie onbetrouwbaarheid onder 25kV in Frankrijk) en nog andere loktypes, maar die komen niet zoveel voor.
msts.be

Bericht door msts.be »

treinbruno schreef:dat treinte met die pijltjes aangeduid... had ik trouwens eind juli al in trier gezien! en het lijkt me eerder iets S bahn achtigs
Je weet toch dat dit onze GEN-stellen gaan worden ? :lol: Exact hetzelfde modelletje !
msts.be

Bericht door msts.be »

Nu, even mijn visie hierover:

Oww, toch wel anders dan verwacht. Nu, de hoge resolutie foto's zijn beter dan de eerste foto en doet de liverij ook beter overkomen, maar artistiek gezien heeft men er toch weer een potje van gemaakt. Ik hoop dat men nu in de Hallepoort de kans aangrijpt om op die vlakke zijkanten vaak reclame te zetten (cfr. CFL 4000 die mooie reclame dragen, zie rail.lu) zodat we die verschrikkelijke grijze balk niet al te vaak moeten aanzien.
b-loc
Contacteer:

Bericht door b-loc »

enrico8509 schreef:vind ze wel mooi
toch nog iemand die ze ook mooi vind :D
maar das precies dat er hier veel tegen vernieuwing zijn
bij de M6'ers ook
tja we zullen er moeten mee leven
Wover

Bericht door Wover »

Ik wil sommigen er toch nog wel eens attent opmaken dat als de foto's niet door hun gemaakt zijn, ze er best een bronverwijzing bijzetten.

Sommige mensen hebben namelijk niet graag dat hun foto's zomaar overal geplaatst worden zonder hun naam er bij te zetten.

Er zijn daar in het verleden al veel woorden over gewisseld, dus ik wil deze discussie niet opnieuw aanwakkeren, maar let er aub op...
Dietrich

Bericht door Dietrich »

b-loc schreef:
bij de M6'ers ook
Vernieuwing is dat amper he, niemand heeft hier iets tegen de loc zelf (denk ik) maar het gaat hem om de livrei die door de NMBS juist niet vernieuwend is. Grootste voorbeeld is het erop schilderen van roosters terwijl dit eindelijk eens een loc is zonder (eerste keer sinds de reeks 22 ofzo).
stefke

Bericht door stefke »

de kast van den type 18 valt mee
maar de kleuren da is maar een schijtboeltje

ik vind de Tauruus loc's van den ÖBB en DB BR 182 & 183 veel coolder
den desiro vind ik wel geslaagt ik ga in december als die in duitsland ga rijden
da eens gaan spotten en eens da van binnen ook proberen

greetz

Taurus 1216 - Europas beste loc
b-loc
Contacteer:

Bericht door b-loc »

Dietrich schreef:
b-loc schreef:
bij de M6'ers ook
Vernieuwing is dat amper he, niemand heeft hier iets tegen de loc zelf (denk ik) maar het gaat hem om de livrei die door de NMBS juist niet vernieuwend is. Grootste voorbeeld is het erop schilderen van roosters terwijl dit eindelijk eens een loc is zonder (eerste keer sinds de reeks 22 ofzo).
dat vin ik ook dom
uit verveling heb ik er dan maar eens reclame opgezet
Afbeelding
maar mijn site is wel nog nie af maar zo zal hij noemen
maar ik ga er wat moeten aan veranderen
en de nummer en logo moeten in het zwart
16erke

Bericht door 16erke »

Die loc is er een beetje teveel aan vind ik :wink:
Meschien een groter logo en wat schuin er op.

grt
Shrek

Bericht door Shrek »

ik denkd at hij er met een geheel geel front er zoizo stukken beter uitziet :)
Steven

Bericht door Steven »

inderdaad de vormgeving is voor de meeste niet het probleem, maar de kleur wel, had het geel op de neus iets meer plaats gekregen ipv het wit dan had dat al een totaal ander zicht geweest. zoals ik al eerder zei vind ik de schildering die de portugezen op de kast hebben laten zetten veel geslaagder (4700CP).

die stelletjes zijn inderdaad onze toekomstige GEN stellen of toch 90 van de 305 bestelde exemplaren.
ziemon

Bericht door ziemon »

Ik wil sommigen er toch nog wel eens attent opmaken dat als de foto's niet door hun gemaakt zijn, ze er best een bronverwijzing bijzetten.

Sommige mensen hebben namelijk niet graag dat hun foto's zomaar overal geplaatst worden zonder hun naam er bij te zetten.

Er zijn daar in het verleden al veel woorden over gewisseld, dus ik wil deze discussie niet opnieuw aanwakkeren, maar let er aub op...
sterker nog, de fotos van mijn site zijn gewoon op een andere server gezet, dat is zelfs verboden, zullen mijn mensen die fotos leveren niet blij mee zijn. Graag zou ik dit anders zien.

Nog even over het gewicht. Men komt idd met de nieuwe koppen op een kritiek punt, waarbij het downsizen van de trafo een oplossing was om weer geicht te besparen. men moet hierbij in het achterhoofd houden dat de HLE18 draaistellen heeft voor 200km-h en dat deze ook zwaarder zijn dan die men toepast onder de Portugese variant bijvoorbeeld.

Een vierspanningsvariant is vooral nuttig voor de goederendienst verwacht Siemens, waarvoor man eenvoudigere/lichtere draaistellen kan toepassen (want niet snaller dan 140-160 kmh-h), dus is het daar niet zo´n thema.
Presario

Bericht door Presario »

Voor de geïnteresseerden, op wallorail.be staat een foto van de stuurpost + ook een duidelijkere foto van de GEN-stellen.
sammarco1
Contacteer:

Bericht door sammarco1 »

Nog een paar beelden van de nieuwe HLe 18

Afbeelding

Alle Foto's gemaakt door Ing Torsten Giesen, test en begeleider voor deze locs van Siemens

Voor de rest van de foto's klik op de foto zelf...!

Foto's gepubliceerd met toestemming Auteur...

Maar klopt het ook dat die in Antwerpen noord zullen worden onderhouden, en daar dan ook hun thuisbasis zullen hebben in de toekomst ??
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Plaats reactie