loc die goederenwagons verlicht?
loc die goederenwagons verlicht?
Gisteren in Berchem iets merkwaardigs gezien. '77ers met een sleep autowagons. De 2de 77 had zijn witte lichten aan in de niet rijrichting en verlichte zo dus de eerste wagons. IS dit normaal en gebeurd dit meer? Waarom? Vond dit opmerkelijk om dat ik 5 minuten voordien 2 '77 zag rijden richting Antwerpen-oost waarvan de achterste totaal geen verlichting had (ook geen eindseinen).
Re: loc die goederenwagons verlicht?
Dit gebeurt wel vaker dat een loc die net vertrokken is uit een bundel zowel voor- als achtereen zijn frontlichten nog heeft branden omdat in een bundel bij het rangeren de loc beiden heeft branden voor het rangeren. Waarom ze gedoofd zijn kan mss een vergetelheid zijn van de TB.
Ale ik denk toch dat bovenstaande verklaring juist is, heb het ook al vaker gezien, ook net bij treinen die uit de bundel Noord vertrokken zijn of gewoon heel de rit met deze verlichting blijven rijden
Ale ik denk toch dat bovenstaande verklaring juist is, heb het ook al vaker gezien, ook net bij treinen die uit de bundel Noord vertrokken zijn of gewoon heel de rit met deze verlichting blijven rijden
Re: loc die goederenwagons verlicht?
is mij ook al dikwijls opgevallen bij 77ers, dat de lichten dikwijls verkeerd zijn.
* 2 kanten wit
* 2 kanten rood
* 2 kanten rood en wit
* 2 kanten wit
* 2 kanten rood
* 2 kanten rood en wit



Re: loc die goederenwagons verlicht?
RangeerbewegingenRobin schreef:is mij ook al dikwijls opgevallen bij 77ers, dat de lichten dikwijls verkeerd zijn.
* 2 kanten wit
Nog niet gezien* 2 kanten rood

Bediening vanop afstand* 2 kanten rood en wit
Correct?
Re: loc die goederenwagons verlicht?
Ik denk wel dat het zo ongeveer is, van dat rangeren had ik al aangehaald, dus we zijn met 2 die er zo over denkenWover schreef:RangeerbewegingenRobin schreef:is mij ook al dikwijls opgevallen bij 77ers, dat de lichten dikwijls verkeerd zijn.
* 2 kanten wit
Nog niet gezien* 2 kanten rood
Bediening vanop afstand* 2 kanten rood en wit
Correct?

2 kanten rood en wit, tja ik denk dat je daar ook gelijk in hebt dat wist ik niet meteen
Re: loc die goederenwagons verlicht?
rood wit aan 1 kant is eigenlijk 2 keer wit maar een rood deksel ervoor 
dit is rangeerbeweging
als 2 kanten wit zijn moeten er normaal een deksel voor hangen zoals hierboven geschreven
bediening vanop afstand branden 4 gele lampen op het dak van de 77, deze zijn op de 4 hoeken bevestigd.

dit is rangeerbeweging

als 2 kanten wit zijn moeten er normaal een deksel voor hangen zoals hierboven geschreven

bediening vanop afstand branden 4 gele lampen op het dak van de 77, deze zijn op de 4 hoeken bevestigd.



Re: loc die goederenwagons verlicht?
Ja inderdaad zo zat het
maar dat dekseltje wordt meer vergeten dan dat het gebruikt wordt heb ik de indruk

Re: loc die goederenwagons verlicht?
het rood en wit licht beide branden bij type 77 dient, dacht ik voor in nederland als de type 77 daar stilstaat in een station
Re: loc die goederenwagons verlicht?
Rood-wit op een 77 betekent dat de automatische koppeling geactiveerd is.
Enkele 77's hebben een automatische rangeerkoppeling om het rangeren te vergemakkelijken. Dit wordt hoofdzakelijk gedaan tijdens heuvelbewegingen, dus wordt het al eens het heuvelsein genoemd.
Je ziet het soms in bv. Gent-Zeehaven.
BDJ
Enkele 77's hebben een automatische rangeerkoppeling om het rangeren te vergemakkelijken. Dit wordt hoofdzakelijk gedaan tijdens heuvelbewegingen, dus wordt het al eens het heuvelsein genoemd.
Je ziet het soms in bv. Gent-Zeehaven.
BDJ
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: loc die goederenwagons verlicht?
de sluitseinen van de middelste M6bx, branden ook vaak om de 27 te verlichten 


Re: loc die goederenwagons verlicht?
de lichten kant trein bij een goederentrein of reizigerstrein moeten gedoofd zijn. Dit kan een vergelheid of onwil van de bestuurder zijn als ze nog branden.
de rest kan ik enkel bevestigen.
alle kant wit = rangeren.
rood + wit = automatisch koppeling en komt enkel voor (zover ik het van buiten weten) bij het heuvelen (te zien op antwerpen noord)
dat van die afstandsbediening kan je niet zien, de lichtjes die op de 77 staan zijn voor de afstandsbediening van een bestuurder die er naast zou lopen met een kastje. de reeks 74 kan (kon) ook met afstandsbediening bestuurd worden van op blok 9 FNND, deze hebben echter nooit lichtjes gehad omdat ze niet met een persoonlijke afstandsbediening konden bestuurd worden.
ps: het rood met wit gebruikt men in NL ook maar dan voor iets anders. Het is om deze reden dat op de reeks 11 de koplampen individueel rood en wit kunnen gezet worden, daar waar dit niet mogelijk is op andere elektrische locomotieven (voor grensbaanvakken is dit niet nodig zover ik weet)
de rest kan ik enkel bevestigen.
alle kant wit = rangeren.
rood + wit = automatisch koppeling en komt enkel voor (zover ik het van buiten weten) bij het heuvelen (te zien op antwerpen noord)
dat van die afstandsbediening kan je niet zien, de lichtjes die op de 77 staan zijn voor de afstandsbediening van een bestuurder die er naast zou lopen met een kastje. de reeks 74 kan (kon) ook met afstandsbediening bestuurd worden van op blok 9 FNND, deze hebben echter nooit lichtjes gehad omdat ze niet met een persoonlijke afstandsbediening konden bestuurd worden.
ps: het rood met wit gebruikt men in NL ook maar dan voor iets anders. Het is om deze reden dat op de reeks 11 de koplampen individueel rood en wit kunnen gezet worden, daar waar dit niet mogelijk is op andere elektrische locomotieven (voor grensbaanvakken is dit niet nodig zover ik weet)
Re: loc die goederenwagons verlicht?
In Nederland bestaat het gevaarsein uit de sluitseinen, met daarbij de derde (witte) koplamp.
Vandaar
BDJ
Vandaar

BDJ
Re: loc die goederenwagons verlicht?
het rode met wit horizontaal gebruiken ze ook (dus niet met de derde koplamp meegeteld), het is om die reden dat elke koplamp afzonderlijk kan bediend worden, het nederlandse gevaarteken kan zelfs een 21 en 27 geven aangezien de derde koplamp, afzonderlijk bediend word van de rest