De Belgische stations
Foutje: Alken wordt bediend door de IC-K Genk - Hasselt - Landen - Brussel - Aalst - Gent en mss ook door enkele P-treinen.Trainspotterke schreef:Oké, ik zal drie stations per keer vernoemen!![]()
Volgende stations: Alken, Amay en Amspin.![]()
Alken
Dit station is gelegen op de L21 Landen - Genk tussen Sint-Truiden en Hasselt. Komende van Sint-Truiden verandert hier de spoorlijn van enkel in dubbelspoor. Het station telt bijgevolg 2 perronsporen.
Dit station wordt enkel maar op weekdagen ieder uur bediend door treinen van de IC-relatie Knokke/Blankenberge - Brussel - Tongeren.
Drie Waalse regionale stations: Andenne, Angleur en Ans!
Andenne
Dit station is gelegen op de L125 Liège-Guillemins - Namur, tussen Huy en Namur. De loketten zijn er dagelijks geopend en er stoppen treinen van de IC D-verbinding Lille-Flandres - Charleroi - Liège - Herstal (in het weekend verder naar Hasselt) ieder uur en van de L-verbinding Tamines - Namur - Flémalle-Haute, die eveneens om het uur rijdt, maar in het weekend maar één trein om de twee uur heeft, van de relatie Liège-Guillemins - Namur dan.
Angleur
Deze halte ligt maar op enkele km's van Liège-Guillemins verwijderd, beide op een andere oever van de Maas. Dit station ligt aan de splitsing van de L37 Liège-Guillemins - Welkenraedt - Duitse grens en L43 Angleur - Rivage - Marloie. Er is ook mogelijkheid om vanuit het station L40 Liège - Visé - Nederlandse grens en L125A Kinkempois - Flémalle-Haute te bereiken, evenals het goederenstation van Kinkempois. Loket is er nog dagelijks geopend en er stoppen treinen van de L-verbinding Liège-Palais - Verviers-Central (ieder uur, in het weekend om de twee uur), L-verbinding Liège-Palais - Rivage - Jemelle (om de twee uur, behalve tijdens de spits om het uur) en de IR m-verbinding Liers - Liège - Rivage - Gouvy - Luxembourg (om de twee uur, behalve tijdens de spits om het uur). Het treinenaanbod is verder ook nog uitgebreid met P-treinen.
Ans
Gelegen op de top van de beroemde gelijknamige helling ligt het station van Ans. Dit station is gelegen aan de splitsing van de L36 Brussel-Noord - Leuven - Liège-Guillemins en Hogesnelheidslijn 2 Leuven - Ans, dicht bij Liège-Guillemins. Enkel een steile helling scheidt deze twee station van mekaar. Er zijn vijf perronsporen. Perronsporen 1 en 2 worden maar eenmaal per dag bediend door P-trein 7444/8444 Gouvy - Liège - Brussel-Zuid die via de Hogesnelheidslijn gaat en stopt te Ans. Verder worden deze perronsporen gebruikt door passerende IC A's (Oostende - Eupen), ICE's en Thalyssen die L2 op- of afrijden. De andere perronsporen worden gebruikt door treinen van de IC F-verbinding Quiévrain - Brussel - Liège-Guillemins (- Visé) en van de L-verbinding Waremme - Liège-Guillemins. Beide relaties houden ook halt te Ans. Ans is verder ook nog het keerpunt voor de opdruklocs die treinen opduwen komende van Liège-Guillemins en vervolgens leeg terug afdalen richting Maasvallei. Het loket is er ook nog dagelijks geopend.
Foto's???

Andenne
Dit station is gelegen op de L125 Liège-Guillemins - Namur, tussen Huy en Namur. De loketten zijn er dagelijks geopend en er stoppen treinen van de IC D-verbinding Lille-Flandres - Charleroi - Liège - Herstal (in het weekend verder naar Hasselt) ieder uur en van de L-verbinding Tamines - Namur - Flémalle-Haute, die eveneens om het uur rijdt, maar in het weekend maar één trein om de twee uur heeft, van de relatie Liège-Guillemins - Namur dan.
Angleur
Deze halte ligt maar op enkele km's van Liège-Guillemins verwijderd, beide op een andere oever van de Maas. Dit station ligt aan de splitsing van de L37 Liège-Guillemins - Welkenraedt - Duitse grens en L43 Angleur - Rivage - Marloie. Er is ook mogelijkheid om vanuit het station L40 Liège - Visé - Nederlandse grens en L125A Kinkempois - Flémalle-Haute te bereiken, evenals het goederenstation van Kinkempois. Loket is er nog dagelijks geopend en er stoppen treinen van de L-verbinding Liège-Palais - Verviers-Central (ieder uur, in het weekend om de twee uur), L-verbinding Liège-Palais - Rivage - Jemelle (om de twee uur, behalve tijdens de spits om het uur) en de IR m-verbinding Liers - Liège - Rivage - Gouvy - Luxembourg (om de twee uur, behalve tijdens de spits om het uur). Het treinenaanbod is verder ook nog uitgebreid met P-treinen.
Ans
Gelegen op de top van de beroemde gelijknamige helling ligt het station van Ans. Dit station is gelegen aan de splitsing van de L36 Brussel-Noord - Leuven - Liège-Guillemins en Hogesnelheidslijn 2 Leuven - Ans, dicht bij Liège-Guillemins. Enkel een steile helling scheidt deze twee station van mekaar. Er zijn vijf perronsporen. Perronsporen 1 en 2 worden maar eenmaal per dag bediend door P-trein 7444/8444 Gouvy - Liège - Brussel-Zuid die via de Hogesnelheidslijn gaat en stopt te Ans. Verder worden deze perronsporen gebruikt door passerende IC A's (Oostende - Eupen), ICE's en Thalyssen die L2 op- of afrijden. De andere perronsporen worden gebruikt door treinen van de IC F-verbinding Quiévrain - Brussel - Liège-Guillemins (- Visé) en van de L-verbinding Waremme - Liège-Guillemins. Beide relaties houden ook halt te Ans. Ans is verder ook nog het keerpunt voor de opdruklocs die treinen opduwen komende van Liège-Guillemins en vervolgens leeg terug afdalen richting Maasvallei. Het loket is er ook nog dagelijks geopend.
Foto's???

Volgende stations: Anseremme, Antoing en Antwerpen-Berchem.
Anseremme
Het eerste station op de beroemde Athus-Meuselijn (L165 Dinant - Bertrix en L166 Libramont - Bertrix - Virton - Athus) komende van Dinant, ter hoogte van samenvloeiing van Lesse en Maas. Treinen komende van Dinant steken via een enkelsporig metalen viaduct de Maas over en net na het viaduct wordt het enkelspoor weer dubbelspoor, die dan ook onmiddellijk de twee perronsporen van Anseremme vormen. Ticketje kopen die je op de trein, want de loketbediende is het ondertussen al afgetrapt. Anseremme is trouwens ook het enige station op de Athus-Meuse waar de bovenleiding nog met 3 Kv gevoed wordt. Het stroomsas tussen de 3 Kv en 25 Kv ligt wat verder op richting Gendron. Veel wordt het station niet bediend. Eén trein om de twee uur per richting van de L-verbinding Libramont - Bertrix - Dinant. In de zomer komen daar ook nog eens de befaamde Kayaktreinen bij, die kayakvaarders van Dinant naar Anseremme, Gendron-Celles of Houyet brengen om vanaf die plaatsen de Lesse af te varen richting Maas. Voor de rest passeert er veel goederenverkeer, want het is namelijk de hoofdas tussen België en Oost-Frankrijk, Zwitserland en Italië!
Antoing
Gelegen dicht bij Tournai (Doornik) op de L78 Saint-Ghislain - Tournai beschikt dit station over twee perronsporen en ook nog een loket. De sporen zijn er geschikt voor 160 km/u. In iedere richting stopt er ieder uur een trein. Op weekdagen is dit de IR k Charleroi-Sud - Mons - Tournai, in het weekend de IC D Lille-Flandres - Mons - Namur - Liège - Hasselt.
Antwerpen-Berchem
Het tweede grootste station in de Antwerpse agglomeratie en tevens internationaal station. Hoeveel sporen het telt, weet ik nu niet direct. Vanaf Antwerpen-Berchem zijn er veel richtingen mogelijk:
L15 Antwerpen-Berchem - Lier - Mol - Hasselt.
L25/27 Antwerpen-Centraal - Mechelen - Brussel-Noord.
L52 Antwerpen-Zuid - Boom - Puurs.
L59 Antwerpen-Berchem - Sint-Niklaas - Gent-Dampoort.
L12 Antwerpen-Centraal/Antwerpen-Berchem - Essen - Nederlandse grens (Roosendaal).
Er stoppen veel IC- en IR-treinen naar alle richtingen, alsook internationale treinen als de IC B(enelux) Brussel - Amsterdam en de Thalys Parijs - Brussel - Amsterdam.
Als je foto's hebt van één (of meerdere) van deze stations, mag je ze altijd posten!
Anseremme
Het eerste station op de beroemde Athus-Meuselijn (L165 Dinant - Bertrix en L166 Libramont - Bertrix - Virton - Athus) komende van Dinant, ter hoogte van samenvloeiing van Lesse en Maas. Treinen komende van Dinant steken via een enkelsporig metalen viaduct de Maas over en net na het viaduct wordt het enkelspoor weer dubbelspoor, die dan ook onmiddellijk de twee perronsporen van Anseremme vormen. Ticketje kopen die je op de trein, want de loketbediende is het ondertussen al afgetrapt. Anseremme is trouwens ook het enige station op de Athus-Meuse waar de bovenleiding nog met 3 Kv gevoed wordt. Het stroomsas tussen de 3 Kv en 25 Kv ligt wat verder op richting Gendron. Veel wordt het station niet bediend. Eén trein om de twee uur per richting van de L-verbinding Libramont - Bertrix - Dinant. In de zomer komen daar ook nog eens de befaamde Kayaktreinen bij, die kayakvaarders van Dinant naar Anseremme, Gendron-Celles of Houyet brengen om vanaf die plaatsen de Lesse af te varen richting Maas. Voor de rest passeert er veel goederenverkeer, want het is namelijk de hoofdas tussen België en Oost-Frankrijk, Zwitserland en Italië!
Antoing
Gelegen dicht bij Tournai (Doornik) op de L78 Saint-Ghislain - Tournai beschikt dit station over twee perronsporen en ook nog een loket. De sporen zijn er geschikt voor 160 km/u. In iedere richting stopt er ieder uur een trein. Op weekdagen is dit de IR k Charleroi-Sud - Mons - Tournai, in het weekend de IC D Lille-Flandres - Mons - Namur - Liège - Hasselt.
Antwerpen-Berchem
Het tweede grootste station in de Antwerpse agglomeratie en tevens internationaal station. Hoeveel sporen het telt, weet ik nu niet direct. Vanaf Antwerpen-Berchem zijn er veel richtingen mogelijk:





Er stoppen veel IC- en IR-treinen naar alle richtingen, alsook internationale treinen als de IC B(enelux) Brussel - Amsterdam en de Thalys Parijs - Brussel - Amsterdam.
Als je foto's hebt van één (of meerdere) van deze stations, mag je ze altijd posten!

En we gaan verder met drie nieuwe stations, nog altijd in het Antwerpse!
Antwerpen-Dam, Antwerpen-Haven en Antwerpen-Luchtbal.
Antwerpen-Dam
Dit station is gelegen op de L12 en L27a, twee dubbelsporige lijnen die tussen Antwerpen-Berchem parallel lopen, maar waar de eerstgenoemde bestemd is voor reizigerstreinen richting Essen en Nederland en de andere lijn voor goederentreinen naar de Antwerpse haven. Ook al gaat deze om een goederenlijn, de twee sporen zijn toch voorzien van een perron, aangezien er in de spits een aantal treinen stoppen, alsook de reizigerstreinen die verder rijden naar Antwerpen-Noord. De perrons worden gevormd door twee eilandperrons. Ticketjes kopen die je op de trein wegens afwezigheid van loketten. De trein zelf stopt er eenmaal per uur per richting, en dat is een L-trein Antwerpen-Centraal - Roosendaal. Aan de voorkant van het nog altijd bestaande stationsgebouw bevindt zich trouwens ook de uitrit van de Antwerpse Noord-Zuid-verbinding.
Antwerpen-Haven
Dit station is gelegen tussen de verschillende bundels van het rangeerstation Antwerpen-Noord en ontvangt op weekdagen een aantal treinen met werknemers die in de Antwerpse haven hun job gaag gaan uitoefenen. Oorspronkelijk waren deze treinen enkel toegankelijk voor NMBS-personeel, maar door de werken aan de Antwerpse ring werden deze pendeltreinen die Antwerpen-Centrum met de haven verbinden, ook toegankelijk voor Jan met de Pet. Er werden ook heel wat bijkomende treinen ingelegd, zelfs met herkomst verder dan Antwerpen!
Antwerpen-Luchtbal
Deze zes perronsporen tellende stopplaats ligt op een goeie kilometer van Antwerpen-Dam richting Essen. De eerste vier perronsporen zijn bestemd voor de L12 en L27a, de twee andere voor de L25, de spoorlijn komende van Antwerpen-Centraal via de Noord-zuidverbinding. Deze stopplaats werd een aantal jaar terug een eind opgeschoven richting Antwerpen-Dam, om de constructie van een wisselstratencomplex ter hoogte van de oude stopplaats toe te laten. Bij de opening van de NZV en de HSL naar Nederland zullen treinen van L25, L12 en de HSL4 van lijn kunnen verwisselen.
Maar één foto zegt natuurlijk meer dan 1000 woorden!
Dus als je foto's hebt van één of meerdere van deze stopplaatsen, gelieve ze dan hier te posten! 


Antwerpen-Dam
Dit station is gelegen op de L12 en L27a, twee dubbelsporige lijnen die tussen Antwerpen-Berchem parallel lopen, maar waar de eerstgenoemde bestemd is voor reizigerstreinen richting Essen en Nederland en de andere lijn voor goederentreinen naar de Antwerpse haven. Ook al gaat deze om een goederenlijn, de twee sporen zijn toch voorzien van een perron, aangezien er in de spits een aantal treinen stoppen, alsook de reizigerstreinen die verder rijden naar Antwerpen-Noord. De perrons worden gevormd door twee eilandperrons. Ticketjes kopen die je op de trein wegens afwezigheid van loketten. De trein zelf stopt er eenmaal per uur per richting, en dat is een L-trein Antwerpen-Centraal - Roosendaal. Aan de voorkant van het nog altijd bestaande stationsgebouw bevindt zich trouwens ook de uitrit van de Antwerpse Noord-Zuid-verbinding.
Antwerpen-Haven
Dit station is gelegen tussen de verschillende bundels van het rangeerstation Antwerpen-Noord en ontvangt op weekdagen een aantal treinen met werknemers die in de Antwerpse haven hun job gaag gaan uitoefenen. Oorspronkelijk waren deze treinen enkel toegankelijk voor NMBS-personeel, maar door de werken aan de Antwerpse ring werden deze pendeltreinen die Antwerpen-Centrum met de haven verbinden, ook toegankelijk voor Jan met de Pet. Er werden ook heel wat bijkomende treinen ingelegd, zelfs met herkomst verder dan Antwerpen!
Antwerpen-Luchtbal
Deze zes perronsporen tellende stopplaats ligt op een goeie kilometer van Antwerpen-Dam richting Essen. De eerste vier perronsporen zijn bestemd voor de L12 en L27a, de twee andere voor de L25, de spoorlijn komende van Antwerpen-Centraal via de Noord-zuidverbinding. Deze stopplaats werd een aantal jaar terug een eind opgeschoven richting Antwerpen-Dam, om de constructie van een wisselstratencomplex ter hoogte van de oude stopplaats toe te laten. Bij de opening van de NZV en de HSL naar Nederland zullen treinen van L25, L12 en de HSL4 van lijn kunnen verwisselen.
Maar één foto zegt natuurlijk meer dan 1000 woorden!

