Ruben schreef:Als ik zou zwartrijden, zou ik tijdens de rit enorm zenuwachtig zijn en me achteraf heel de tijd schuldig voelen, zelfs al was het maar een kort stukje. Voor mij is het eigenlijk gewoon logisch dat ik mijn lijnkaart ontwaard, ik denk daar niet bij na.
Idem. Zowel op trein als bus (die laatste mag ik toch zonder te betalen in heel Kortrijk gebruiken )
Buiten dat ik op de dubbeldek in 1ste klas ga zitten. Ik ben toch 100% zeker van niet gecontroleerd te worden! :p
Ruben schreef:Als ik zou zwartrijden, zou ik tijdens de rit enorm zenuwachtig zijn en me achteraf heel de tijd schuldig voelen, zelfs al was het maar een kort stukje. Voor mij is het eigenlijk gewoon logisch dat ik mijn lijnkaart ontwaard, ik denk daar niet bij na.
Ik heb ooit een moeten zwartrijden bij de Duitsers. Er was daar een automaat kapot. Ik kan uw zeggen: zo zenuwachtig ben ik op een trein nooit geweest Ik heb een Buzzy Pass en dat lost alles op. Maar ik moet wel opdraaien voor degene die wel zwart rijd
Idem. Zowel op trein als bus (die laatste mag ik toch zonder te betalen in heel Kortrijk gebruiken )
Buiten dat ik op de dubbeldek in 1ste klas ga zitten. Ik ben toch 100% zeker van niet gecontroleerd te worden! :p
Op P 8006 doen ze dat ook nooit tussen Brugge en Oostende. Er wordt daar ook weinig gecontroleerd. Enkel af en toe op de IC C.
Ik heb ooit een moeten zwartrijden bij de Duitsers. Er was daar een automaat kapot. Ik kan uw zeggen: zo zenuwachtig ben ik op een trein nooit geweest Ik heb een Buzzy Pass en dat lost alles op. Maar ik moet wel opdraaien voor degene die wel zwart rijd
dat doet de maatschappij in zijn geheel en jij niet alleen dus, ik kan dus zeggen zit daar niet op te denken of te zagen want dat lost niets op
Jonathan schreef:Op P 8006 doen ze dat ook nooit tussen Brugge en Oostende. Er wordt daar ook weinig gecontroleerd. Enkel af en toe op de IC C.
Op de IC A en de IC G wordt ook wel gecontroleerd. Maar door de formaliteiten bij het vertrek vanuit Oostende en door de lengte van deze treinen heeft men meestal maar een klein stuk gedaan tegen dat men in Brugge is. In omgekeerde richting wordt misschien wel minder gecontroleerd. Misschien gaat men ervan uit dat de meeste reizigers al gecontroleerd werden tussen Brussel/Antwerpen, Gent en Brugge. Toch riskeer je het best niet: er is soms toch controle, ook op de P-treinen!
Jonathan schreef:Op P 8006 doen ze dat ook nooit tussen Brugge en Oostende. Er wordt daar ook weinig gecontroleerd. Enkel af en toe op de IC C.
Op de IC A en de IC G wordt ook wel gecontroleerd. Maar door de formaliteiten bij het vertrek vanuit Oostende en door de lengte van deze treinen heeft men meestal maar een klein stuk gedaan tegen dat men in Brugge is. In omgekeerde richting wordt misschien wel minder gecontroleerd. Misschien gaat men ervan uit dat de meeste reizigers al gecontroleerd werden tussen Brussel/Antwerpen, Gent en Brugge. Toch riskeer je het best niet: er is soms toch controle, ook op de P-treinen!
Meneer, in Maart heb ik 60 keer tussen Oostende en Brugge gereden en ik heb misschien 5 keer cotrole gezien. Mij ga je niet vertellen dat er op de IC A gecontroleerd wordt. Maar ik heb nog grover meegemaakt. Geen controle tussen Brussel en Oostende. Of van Antwerpen naar Oostende gereist met 2 overstappen en geen enkele treinbegeleider gezien. Tussen Brugge en Kortijk op de L-trein ook al een keer, zonder controle. Je zou je zelf afvragen waar de treinbegeleider zit. Maar controle tussen Oostende en Brugge en zeker terug. Neen, bijna nooit een treinbegeleider gezien. Je hebt dus dus duidelijk verkeerd bij de IC A en de IC G. Ik ben op IC A 507 dit jaar nog maar één keer gecontroleerd geweest
jonathan een beetje rustig aub dat is al ettelijke keren dat ik u bijna zie vloeken en roepen om iets da je rustig kan vertellen. ten eerste als je meerdere overstappen doet is het logisch da je steeds in een stuk trein komt te zitten dat al controle gehad heeft dus maak u daar niet zo druk in.
ten tweede wat henk daar zegt is juist, van oostende tot brugge is +-15 rijden als het meezit hebben ze van die lange treinen 2 of 3 rijtuigen kunnen doen, tussen brugge en gent is het 20 min rijden dus das weer een 3-4 rijtuigen, das dus max een 7 rijtuigen en dan mogen die niet te vol zitten of het zijn er minder als jij toevallig in 1 van die andere rijtuigen zit heb je geen controle gehad tussen oostende en gent vrij eenvoudig dus. ik raad u ook aan om het wat rustiger uit te leggen hier, uw woorden zijn niet altijd in dank aanvaard zoniet tref ik men voorzorgen
Steven schreef:jonathan een beetje rustig aub dat is al ettelijke keren dat ik u bijna zie vloeken en roepen om iets da je rustig kan vertellen. ten eerste als je meerdere overstappen doet is het logisch da je steeds in een stuk trein komt te zitten dat al controle gehad heeft dus maak u daar niet zo druk in.
ten tweede wat henk daar zegt is juist, van oostende tot brugge is +-15 rijden als het meezit hebben ze van die lange treinen 2 of 3 rijtuigen kunnen doen, tussen brugge en gent is het 20 min rijden dus das weer een 3-4 rijtuigen, das dus max een 7 rijtuigen en dan mogen die niet te vol zitten of het zijn er minder als jij toevallig in 1 van die andere rijtuigen zit heb je geen controle gehad tussen oostende en gent vrij eenvoudig dus. ik raad u ook aan om het wat rustiger uit te leggen hier, uw woorden zijn niet altijd in dank aanvaard zoniet tref ik men voorzorgen
Tussen Oostende en Brugge is het 10 à 11 minuten. Hij komt altijd te vroeg aan volgens de dienstregeling. Maar soms zie je de treinbegeleiders daar in 1ste klasse met elkaar zitten babellen. Nu, tussen Oostende en Brugge gaat dat nog, maar tussen Brussel en Oostende vindt ik toch dat er een keer een treinbegeleider moet rondkomen. Ook voor info aan de reizigers
moeten moeten, jij wil die mensen nogal afjagen, laat die rustig hun controle doen zoals het moet en als iedereen in orde zou zijn kunnen ze iedereen controleren indient niet neemt da meestal meer tijd in beslag dan je denkt
1 passagier die niet in orde is en waar ze een biljet moeten voor maken of boete geven neemt al vlug 5 minuten in beslag. dus de tijd gaat snel. trouwens niet elke treinbegeleider die in uniform in de trein zit is in dienst he
die kan op weg naar werk of huis zijn
Steven schreef:moeten moeten, jij wil die mensen nogal afjagen, laat die rustig hun controle doen zoals het moet en als iedereen in orde zou zijn kunnen ze iedereen controleren indient niet neemt da meestal meer tijd in beslag dan je denkt
1 passagier die niet in orde is en waar ze een biljet moeten voor maken of boete geven neemt al vlug 5 minuten in beslag. dus de tijd gaat snel. trouwens niet elke treinbegeleider die in uniform in de trein zit is in dienst he
die kan op weg naar werk of huis zijn
Zelf iets meer, er moet dan nog getelefoneerd worden naar hun moeder en al. Maar en moet daar toch één iemand in dienst zijn. Dat er tussen Oostende en Brugge of tussen Brugge en Brugge-St.-Pieters niet gecontroleerd wordt, oké. Maar tussen Brussel en Oostende. Er moet daar toch minstens twee man actief zijn, hé En er zit al niet veel volk op IC A 541 dus dat moet toch wel te doen zijn. Desnoots met de veiligheid erbij, vermis dat er 's avonds wel wat op baan is om zwart te rijden...
Nogmaals, Jonathan, zelfs met 2 is het heel goed mogelijk dat je niet door heel de trein geraakt. En je kan gewoon elke keer geluk (?) hebben, ook, hé. Er zijn keren dat ik dezelfde trein nam, en de ene keer wel, de andere keer niet werd gecontroleerd. Ook op langere stukken, tussen Deinze en Leuven, bijvoorbeeld. Op het oude forum had Davy eens gezegd, met hoeveel tbg's je bent, per aantal rijtuigen. Da's lang niet per 2 rijtuigen een tbg, hoor. En zeker 's avonds, duurt het wel even vooraleer je aan de andere kant bent. Plus er moeten nog heel wat documenten worden ingevuld, als ik het goed heb begrepen, en ja, het zijn ook maar mensen, soms gaat een tbg, na een werkdag van meer dan 8 uur aan een stuk, eens zitten. Ik neem het hem in elk geval niet kwalijk.
groentje schreef:Nogmaals, Jonathan, zelfs met 2 is het heel goed mogelijk dat je niet door heel de trein geraakt. En je kan gewoon elke keer geluk (?) hebben, ook, hé. Er zijn keren dat ik dezelfde trein nam, en de ene keer wel, de andere keer niet werd gecontroleerd. Ook op langere stukken, tussen Deinze en Leuven, bijvoorbeeld. Op het oude forum had Davy eens gezegd, met hoeveel tbg's je bent, per aantal rijtuigen. Da's lang niet per 2 rijtuigen een tbg, hoor. En zeker 's avonds, duurt het wel even vooraleer je aan de andere kant bent. Plus er moeten nog heel wat documenten worden ingevuld, als ik het goed heb begrepen, en ja, het zijn ook maar mensen, soms gaat een tbg, na een werkdag van meer dan 8 uur aan een stuk, eens zitten. Ik neem het hem in elk geval niet kwalijk.
9 zijn het er maximum. Voor 9 M6'ssen is dat inderdaad wat weinig. Maar het is niet voor de controle, het is ook voor informatie aan de reizigers. Ik zou eerder zeggen voor de treinbegeleiders: ga eens door al de wagons zonder te controleren voor info aan de reizigers. De controle is niet zo belangrijk, maar de info voor sommige reizigers En dan kun je daarna, na die lange werkdag eens op een stoel gaan zitten (in eerste klas).
overweg13 schreef:Is dit plots een forum geworden voor jonge schofte, schurken en bedriegers, soms?
En dan worden vriendelijke groeten aangeboden.
Maar we zijn hier alleen aan het vermelden hoe je zou kunnen aan zwartrijden doen. Ikzelf heb het nog maar één keer gedaan en dat was nog niet eens mijn schuld. Bij De Lijn is het nu eenmaal supergemakkelijk zwart te rijden. Niet dat ik nu de rasist wil uithangen, maar je ziet bijna geen van die Marrokanen een kaartje insteken en ze ploffen hun daar dan gewoon neer. Zo gemakkelijk is dat, bij De Lijn.
ohla, azo mag je nooit iemand veroordelen. Ik heb in een site gelezen dat 60 % van de vreemdelingen/ allochtone Lijn-gebruikers (statistieken van NMBS zouden waarschijnlijk samenvallen) zwartrijders zijn,terwijl 45% van de inheemse/ autochtone gebruikers van de Lijndiensten zwart rijdt. En als je rekening mee houdt met de feit dat de allochtone bevolking in ons land toch zeer miniem is t.o.v de wel 15 keer grotere groep van autochtonen, mag je toch concluderen dat de allochtonen het beter doen dan ons, en wel mss tot 3 à 5 keer beter. Dus, mijn besluit is je mag niet altijd van uit gaan van wat je ziet/waarneemt (schijnwerkelijkheid) maar je moet wel degelijk onderzoek doen (maatschappij van de wetenschap!) . Het wil nog altijd niet zeggen dat je mss nog nooit een allochtoon of hoe jij noemt een marokkaan heb zien een lijnticket kopen of die zien ontwaarden of anders, dat je de hele groep moet zwart maken(het zou best kunnen dat die Marokkaan een abonnement had of zoiets)
. Ik ben ook een blanke, maar ik zou toch eerder eens achterhalen wie de ware schuldige is vooraleern de schuld op iemand anders te steken.(ik ken veel mensen, zoals mijn vrienden, en inclusief ik, die al zwart gereden hebben) . Dus in mijn geval zou ik zo'n uitspraken zoals jij deed sparen .
Wie heeft ooit een controleur gezien op een bus of een kusttram van de lijn ?? Zoja, hoe ziet die eruit ? Met hoeveel zijn ze ??? Heeft hij iets bij zich, een laptop of iets anders ??? Hoe controleert hij de mensen?? Controleert hij iedereen om de beurt of pikt hij toevallig iemand uit? Waar stapt hij meestal op en af (station of haltes) ?? Welke mensen houdt hij goed in de gaten ( jongeren, bejaarden, vreemden ) ?? Houdt hij de mensen die juist ingestapt zijn en die nog niet zijn gecontroleerd goed in de gaten om hen te kunnen controleren, zodat ze niet kunnen ontsnappen aan de controle ???? Blokkeren ze de deuren en rijdt de tram tijdens de controle ???? Staat de controleur vooraan of achteraan of in midden in de tram ?Of loopt hij constant door de tram ??? Kan je hem makkelijk ontsnappen, staan er ook controleurs voor de deur van een tram zodat ze je kunnen tegenhouden ? ? ? Stappen ze regelmatig af of blijven ze voortdurend op de tram ??? Is er controle 's nachts ?? In welke tijdszone, periode en plaats kom je veel controle tegen ????? ALs je gepakt wordt, wat voor een smoesje kan je bedenken om goedkoop eraf te zijn ?? ? ......... Al deze vragen komen bij me op ,want ik heb nooit zon controle meegemaakt alhoewel ik het wel wil omdat ik toch altijd veilig men ticketje koop. Maar mss zouden deze vragen zeer hulpzaam zijn voor de mensen die zwart rijden , en zoals het blijkt past het nog goed in dit topic
Jonathan, als niemand je kaartje komt controleren en je voelt je onrechtvaardig behandeld omdat je zoveel geld hebt betaald en toch niet gecontroleerd wordt, ga je knipje dan gewoon bij de TBG halen. Je moet het niet gaan halen, maar als je het zo graag wil.
Buiten het hoogseizoen zit je bij een bepaalde dienst helemaal alleen op de trein, neem nu een zaterdag. 2x Oostende, duur dienst 9 uur, aanvang dienst 5u s' ochtends. ( reëele keertijd Oostende, 30 min. In Antwerpen 10 min. ) Je hebt dus één uur pauze, wat je broodnodig hebt. De 1 trein naar Oostende is nog redelijk rustig, maar vanaf Oostende wordt het druk. Uren op een bewegende trein lopen is vermoeiend hoor, ook voor een gezonde, fitte gast als ik. Soms doe ik geen controle tussen Oostende en Brugge en nogmaals tussen bv. Beveren-Waas en Antwerpen. Dat zijn 20 minuten in een anderhalf uur dat ik eens heb kunnen gaan zitten. Kom niet af dat je een kwartier in Antwerpen hebt want je moet je S.I.V, kniptang, IBIS, GSM instellen en minstens 5 min. onthaal op het perron doen. In Oostende zie je mij niet tot 5 min. voor vertrek want dan geniet ik van een welverdiende rust en eet ik mijn lunch en babbel ik wat met de bestuurder. Even alleen zijn, weg van de reizigers en drukte. In Brugge sta ik ergens in het midden om te zien dat er niemand tussen de deuren zit wanneer deze sluiten ( het 1e en laatste rijtuig staan nipt in een flauwe bocht ). Dit moet je opnieuw doen in Gent-Dampoort, Lokeren, St.Niklaas, Beveren-Waas en Antwerpen-Berchem. In Oostende begin ik ergens in het midden, naar achteren, na Brugge ga ik zo door, dan ga ik naar voor en soms, ben ik bijna vooraan tegen dat we in Beveren-Waas zijn. Na Beveren loop ik dan naar voor door om speciaal dat rijtuig te zien en tegen dat we in Berchem zijn, ga ik terug naar het midden. Zo heb ik al genoeg rondgewandeld. Ik ga dus geen bijkomende verloren passen doen. Ik probeer zo weinig mogelijk structuur in mijn controle te passen ( steeds weer anders ) maar 10 % van de tijd zal ik toch even gezeten hebben. Zelfs op een rustige trein ga ik niet helemaal 7 rijtuigen naar achteren lopen ompdat daar 3 man is opgestapt, dan doe ik gewoon verder met wat ik bezig was. Als die mensen dan niet meer gezien worden...
Als je steevast op een lang traject, ( Antwerpen-Oostende ) niet gecontroleerd wordt, geef ik je gelijk, maar helaas heb je gelijk dat je in de uiterste rijtuigen minder kans maakt om gecontroleerd te worden. Vandaar dat ik vaak afwissel. ( maar ik ben nog jong en gemotiveerd )
Als je een idee wil hebben, loop zelf eens minstens en uur over en weer, stap elke halte mee af en terug op. Probeer je wat in te leven en denk de vragen en gezaag van sommige mensen er bij. ( 5' vertraging is soms genoeg om uitgemaakt te worden voor het rot van de straat. )
Zoiets zijn dan meestal "nouveau riches"