geschiedenis I11rijtuigen
geschiedenis I11rijtuigen
weet er iemand site's waar de geschiedenis van de I11 rijtuigen staat?
op welke lijnen dat ze reden in hun beginjaren.
ik weet dat deze nog op de Antwerpen-Brussel-Charleroi hebben gereden.
op welke lijnen dat ze reden in hun beginjaren.
ik weet dat deze nog op de Antwerpen-Brussel-Charleroi hebben gereden.
Re: geschiedenis I11rijtuigen
Oostende - Keulen hebben ze ook gedaan
.
Prachtig zicht: gouden 1608 met I11'en. Njammie
.
Van belrail:

Prachtig zicht: gouden 1608 met I11'en. Njammie

Van belrail:
Les voitures I11 en service
Le nombre de voitures I11 livrées augmentant, tous les IC Ostende-Bruxelles-Welkenraedt-Eupen sont désormais assurés par les nouvelles voitures I11.
Ajouté le 01 juillet 1996 à 10:00:00
Laatst gewijzigd door Wover op 06 okt 2008, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: geschiedenis I11rijtuigen
tot precies 1 jaar geleden reden ze op antwerpen-gent-oostende
maar ik vergeef het de NMBS nooit dat ze die daar weggehaald hebben

maar ik vergeef het de NMBS nooit dat ze die daar weggehaald hebben


Re: geschiedenis I11rijtuigen
Hun eerste diensten waren op de IC A Oostende - Eupen/(toen nog) Köln (Dit was rond het jaar 1995). In den beginne waren het nog geen homogene samenstellingen, maar toch tot 2000 ongeveer zaten die samen met I10-rijtuigen in een samenstelling. Ook op de IC Antwerpen - Brussel - Charleroi werden die ingelegd. Ik ben hier onlangs nog een foto tegengekomen van de periode dat er op deze laatste as bovenleidingswerken gedaan werden en de I11-rijtuigen door een 51 gesleept werden over het ganse traject, met een blauwe generatorwagen achter zich.
De I11-rijtuigen werden al snel door 96's vervangen op de IC A'pen - Chalallah en gingen vanaf dan ook op de IC G Oostende - Antwerpen-Centraal rijden. In eerste instantie ingesloten tussen 2 locomotieven 21/27, pas later deden ook de 13's hun verschijning hier en kon er in trek/duw gereden worden. Gedurende een aantal jaar was de EC Vauban Brussel-Zuid - Milano-Centrale volledig uit I11-rijtuigen samengesteld. Het jaar voor de inkorting tot Zwitserland werden deze echter vervangen door Italiaanse rijtuigen. Vanaf december 2006, met de creatie van de IC O Brussel-Zuid - Maastricht, gingen de I11-rijtuigen weer internationaal. In december 2007 verdwenen de I11-rijtuigen dan van de IC G. Vanaf december 2008 zouden (en we zeggen zouden) er dan 3 I11-rijtuigen gebruikt worden voor de Noorderkempen-pendel.

De I11-rijtuigen werden al snel door 96's vervangen op de IC A'pen - Chalallah en gingen vanaf dan ook op de IC G Oostende - Antwerpen-Centraal rijden. In eerste instantie ingesloten tussen 2 locomotieven 21/27, pas later deden ook de 13's hun verschijning hier en kon er in trek/duw gereden worden. Gedurende een aantal jaar was de EC Vauban Brussel-Zuid - Milano-Centrale volledig uit I11-rijtuigen samengesteld. Het jaar voor de inkorting tot Zwitserland werden deze echter vervangen door Italiaanse rijtuigen. Vanaf december 2006, met de creatie van de IC O Brussel-Zuid - Maastricht, gingen de I11-rijtuigen weer internationaal. In december 2007 verdwenen de I11-rijtuigen dan van de IC G. Vanaf december 2008 zouden (en we zeggen zouden) er dan 3 I11-rijtuigen gebruikt worden voor de Noorderkempen-pendel.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: geschiedenis I11rijtuigen
ik heb zelfs al 2 keer een trekduw I11 stam op de IRm... NAAR LUXEMBURG gezien
samenstelling richting luxemburg: 13+7 I11'en + 1 stuurstand

samenstelling richting luxemburg: 13+7 I11'en + 1 stuurstand

Re: geschiedenis I11rijtuigen
die rijdt maar tot gouvy en is een IC-O, geen IR-Mtreinbruno schreef:ik heb zelfs al 2 keer een trekduw I11 stam op de IRm... NAAR LUXEMBURG gezien![]()
samenstelling richting luxemburg: 13+7 I11'en + 1 stuurstand

-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: geschiedenis I11rijtuigen
nee hoor
1: was in het weekend
2: geen drommedaris
3: er stond op de bordjes: luxembourg
4: er zat zowat niemand in

1: was in het weekend
2: geen drommedaris
3: er stond op de bordjes: luxembourg
4: er zat zowat niemand in

Re: geschiedenis I11rijtuigen
Hallo,
Daarna heeft er wel eens een I11 in een EC gezeten, maar dan slechts tot Basel.
Tot slot is of was er ook een P Oostende-Schaarbeek met 27+I10, of die heden ten dage nog rijdt weet ik niet... Het is in elk geval niet zo lang geleden...
Groeten,
Joris De Mol
Daarna verhuisen ze naar de IC Iris Brussel-Zürich-Chur om vervolgens het jaar erna terug de EC Vauban te verzekeren, ditmaal tussen Brussel en Brig, het was het eerste jaar dat de Vauban tot Brig beperkt was.Trainspotterke schreef: Gedurende een aantal jaar was de EC Vauban Brussel-Zuid - Milano-Centrale volledig uit I11-rijtuigen samengesteld. Het jaar voor de inkorting tot Zwitserland werden deze echter vervangen door Italiaanse rijtuigen.
Daarna heeft er wel eens een I11 in een EC gezeten, maar dan slechts tot Basel.
Tot slot is of was er ook een P Oostende-Schaarbeek met 27+I10, of die heden ten dage nog rijdt weet ik niet... Het is in elk geval niet zo lang geleden...
Groeten,
Joris De Mol
Re: geschiedenis I11rijtuigen
Je zult een P trein met 27+ I11 bedoelen ?
Tot december 2006 was P 7002 met een 21/27 + I11. Vaak zat er ook een stuurrijtuig en 1 gemoderniseerde M4 in de samenstelling. Deze trein keerde 's avonds terug als P 8006.
Vanaf december 2006 is deze samenstelling verdwenen, maar de I11 rijtuigen nog niet, want P 7002 is nu met I11+ een 13. Het betreft een trein die vanaf Brussel-Zuid doorrijdt als IC o. Vanaf december 2007 stopt deze in Denderleeuw.
P 8006 is vanaf december 2006 met 21/27 + I10.
Tenslotte is vanaf december 2006 P 8008 in het leven geroepen. Het is ook een IC o die doorrijdt vanaf Brussel-Zuid naar Oostende en vanaf december 2007 tevens stopt in Denderleeuw. Samenstelling is dus 13+ I11.

Tot december 2006 was P 7002 met een 21/27 + I11. Vaak zat er ook een stuurrijtuig en 1 gemoderniseerde M4 in de samenstelling. Deze trein keerde 's avonds terug als P 8006.
Vanaf december 2006 is deze samenstelling verdwenen, maar de I11 rijtuigen nog niet, want P 7002 is nu met I11+ een 13. Het betreft een trein die vanaf Brussel-Zuid doorrijdt als IC o. Vanaf december 2007 stopt deze in Denderleeuw.
P 8006 is vanaf december 2006 met 21/27 + I10.
Tenslotte is vanaf december 2006 P 8008 in het leven geroepen. Het is ook een IC o die doorrijdt vanaf Brussel-Zuid naar Oostende en vanaf december 2007 tevens stopt in Denderleeuw. Samenstelling is dus 13+ I11.
Re: geschiedenis I11rijtuigen
En die P8008 rijdt vanaf Gent-Sint-Pieters als stoptrein verder richting Oostende.
Tijdens het winterseizoen kan het nog gebeuren dat de Iris en Vauban versterkt worden met één of meerdere I11-rijtuigen.
Tijdens het winterseizoen kan het nog gebeuren dat de Iris en Vauban versterkt worden met één of meerdere I11-rijtuigen.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: geschiedenis I11rijtuigen
vorige winter heb ik hem vaak genomen... en toen zat er meestal 1à2 rijtuigen SBB RIC als versterking in.Trainspotterke schreef:En die P8008 rijdt vanaf Gent-Sint-Pieters als stoptrein verder richting Oostende.
Tijdens het winterseizoen kan het nog gebeuren dat de Iris en Vauban versterkt worden met één of meerdere I11-rijtuigen.
die rijtuigen zijn wel redelijk spartaans


Re: geschiedenis I11rijtuigen
dat vergeef ik de NMBS ook nietreinbruno schreef:tot precies 1 jaar geleden reden ze op antwerpen-gent-oostende![]()
maar ik vergeef het de NMBS nooit dat ze die daar weggehaald hebben

Re: geschiedenis I11rijtuigen
Was eigenlijk ook een knoeiboel door het aantal rijtuigen .. dagelijks extra rijtuigen voor het stuurstand plakken om vervolgens ingezet te worden op de IC-A ..treinbruno schreef:tot precies 1 jaar geleden reden ze op antwerpen-gent-oostende![]()
maar ik vergeef het de NMBS nooit dat ze die daar weggehaald hebben
Met AM96 heeft men dit probleem niet he.
Re: geschiedenis I11rijtuigen
Hallo,
RIC's zal je eerder tegenkomen omdat die wel het hele traject kunnen doen, en omdat die niet altijd meerijden als versterking maar ook als... overbrening...
Bij de Intersoctreinen vallen er namelijk vaak I10 rijtuigen uit zodat er een RIC in de plaats komt, die dan de volgende dag met de eerste EC terug naar zijn Heimat wordt gezonden.
Groeten,
Joris De Mol
I11 gaan zelden nog mee met deze treinen omdat die maar tot Basel mee kunnen... Maar met Krokus kan het nog gebeuren...treinbruno schreef:vorige winter heb ik hem vaak genomen... en toen zat er meestal 1à2 rijtuigen SBB RIC als versterking in.Trainspotterke schreef:En die P8008 rijdt vanaf Gent-Sint-Pieters als stoptrein verder richting Oostende.
Tijdens het winterseizoen kan het nog gebeuren dat de Iris en Vauban versterkt worden met één of meerdere I11-rijtuigen.
die rijtuigen zijn wel redelijk spartaans
RIC's zal je eerder tegenkomen omdat die wel het hele traject kunnen doen, en omdat die niet altijd meerijden als versterking maar ook als... overbrening...
Bij de Intersoctreinen vallen er namelijk vaak I10 rijtuigen uit zodat er een RIC in de plaats komt, die dan de volgende dag met de eerste EC terug naar zijn Heimat wordt gezonden.
Groeten,
Joris De Mol
Re: geschiedenis I11rijtuigen
nu de treinen beide naar zurich rijden maakt dat niet meer uit, die I11 rijtuigen mogen daar naar toe.