gewoon betalen of prutsen om gratis te rijden?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Frank

Bericht door Frank »

bar088 schreef:Ik heb in een site gelezen dat 60 % van de vreemdelingen/ allochtone Lijn-gebruikers (statistieken van NMBS zouden waarschijnlijk samenvallen) zwartrijders zijn,terwijl 45% van de inheemse/ autochtone gebruikers van de Lijndiensten zwart rijdt.
Euh, ergens klopt hier toch iets niet denk (hoop) ik. Jij zegt dat zes op de tien vreemdelingen zwart rijdt als ze De Lijn gebruiken en dat 4.5 op de tien Belgen dat doen. Wel heel hoge cijfers he. Bovendien gaat je redenering dan niet op van vertegenwoordiging van beide groepen bij het zwartrijden, gerelateerd aan het aandeel in de totale bevolking.

Bedoel je niet dat van alle zwartrijders er zestig procent vreemdeling is? De overige 40 % is dan Belg. (je moet wel nog ergens naartoe met die 5 procent die je nu over hebt).
Frank

Re: Vragen voor mensen met controle ervaring

Bericht door Frank »

bar088 schreef:Wie heeft ooit een controleur gezien op een bus of een kusttram van de lijn ?? Zoja, hoe ziet die eruit ? Met hoeveel zijn ze ??? Heeft hij iets bij zich, een laptop of iets anders ??? Hoe controleert hij de mensen?? Controleert hij iedereen om de beurt of pikt hij toevallig iemand uit? Waar stapt hij meestal op en af (station of haltes) ?? Welke mensen houdt hij goed in de gaten ( jongeren, bejaarden, vreemden ) ?? Houdt hij de mensen die juist ingestapt zijn en die nog niet zijn gecontroleerd goed in de gaten om hen te kunnen controleren, zodat ze niet kunnen ontsnappen aan de controle ???? Blokkeren ze de deuren en rijdt de tram tijdens de controle ???? Staat de controleur vooraan of achteraan of in midden in de tram ?Of loopt hij constant door de tram ??? Kan je hem makkelijk ontsnappen, staan er ook controleurs voor de deur van een tram zodat ze je kunnen tegenhouden ? ? ? Stappen ze regelmatig af of blijven ze voortdurend op de tram ??? Is er controle 's nachts ?? In welke tijdszone, periode en plaats kom je veel controle tegen ????? ALs je gepakt wordt, wat voor een smoesje kan je bedenken om goedkoop eraf te zijn ?? ? ......... Al deze vragen komen bij me op ,want ik heb nooit zon controle meegemaakt alhoewel ik het wel wil omdat ik toch altijd veilig men ticketje koop. Maar mss zouden deze vragen zeer hulpzaam zijn voor de mensen die zwart rijden , en zoals het blijkt past het nog goed in dit topic
Controle bij De Lijn kan in diverse vormen. Soms stapt er gewoon één controleur op aan een halte. Die controleert eerst de chauffeur en gaat vervolgens de bus door. De chauffeur moet uiteraard de deuren dicht houden. De controleur is te herkennen aan het aantal strepen op zijn uniform. (vraag me niet hoeveel).

Controle is ietwat serieuser bij de premetro in Antwerpen. Daar stappen een groep controleurs de tram in en houden iedereen die uit wou stappen staande. Alle vervoersbewijzen worden gecontroleerd. Vaak zijn deze mensen ook in het gezelschap van politie en vreemdelingenzaken om meteen de illegalen aan te pakken. (is nog een hele commotie rond geweest).

Ik denk niet dat ze bij De Lijn electronica bijhebben. De controleurs van de MIVB hebben wel field-terminals die bonnen kunnen printen.

Smoesjes zijn allemaal al gekend bij de controle denk ik. :wink: Het goedkoopste zwartrijden is je abonnement vergeten, dan krijg je een lichte boete omwille van de administratie. Wel al eens gezien dat er iemands abonnement net één dag vervallen was. Als ik me goed herinner heeft die geen volledige boete moeten betalen, maar enkel de ritprijs.

De zwaarste boete is knoeien met abonnementen. Het speciale papier is ook de reden waarom tegenwoordig op de abonnementen staat dat je ze niet mag lamineren.
Ruben

Bericht door Ruben »

Ik ben één keer gecontroleerd geweest op de tram in Gent. Er liep toen een controleur van achter naar voor en vroeg aan iedereen hun ticket. Ik weet niet of er nog andere waren, ik heb alleen die gezien maar ik zat helemaal vanachter.
Op de Kusttram heb ik nog nooit controle gezien, maar tijdens onze opleiding als jobstudent hebben ze daar wel nog eens uitgelegd hoe ze het deden, ik weet dus niet of het altijd zo gedaan wordt. Volgens die versie stapt er dan aan iedere deur een controleur op en schakelt de bestuurder alle ontwaarders uit, zodat je je kaart niet meer kan afstempelen als er niemand kijkt.
Maar mss zouden deze vragen zeer hulpzaam zijn voor de mensen die zwart rijden
Wie zijn gat verbrandt, moet op de blaren zitten. Zwartrijders moeten niet op zoek gaan naar antwoorden op hun vragen maar naar een lijnkaart. 8)
Wover

Bericht door Wover »

toen de pendelbus van het station naar de campus van de KHK eens gecontroleerd werd, heb ik gezien dat er nog een student was die snel een ticketje bij de chauffeur ging halen...

Maar het was toen 's morgens en dan rijden er 3 of 4 tweeledige bussen naar daar, dus die stonden allemaal achter elkaar en die controleurs kunnen natuurlijk niet alles tegelijk doen...
OO-MSS

Bericht door OO-MSS »

Ik denk dat er in Gent en omstreken het meest controle gebeurd
Bert

Re: Vragen voor mensen met controle ervaring

Bericht door Bert »

Frank schreef:Controle bij De Lijn kan in diverse vormen. Soms stapt er gewoon één controleur op aan een halte. Die controleert eerst de chauffeur en gaat vervolgens de bus door. De chauffeur moet uiteraard de deuren dicht houden. De controleur is te herkennen aan het aantal strepen op zijn uniform. (vraag me niet hoeveel).
In Oostende heb ik al eens controle gehad, toen stapten ze met 2 op (in burger) en controleerden ze iedereen zijn ticket grondig.
Frank schreef: Controle is ietwat serieuser bij de premetro in Antwerpen. Daar stappen een groep controleurs de tram in en houden iedereen die uit wou stappen staande. Alle vervoersbewijzen worden gecontroleerd. Vaak zijn deze mensen ook in het gezelschap van politie en vreemdelingenzaken om meteen de illegalen aan te pakken. (is nog een hele commotie rond geweest).
In één van de vele reeksen "het leven zoals het is politie" gaan ze soms eens mee met enkele controleurs van de mivb en zij maar gerust, er zal niemand ontkomen. :wink:
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Kulderzipken schreef:Probeer je wat in te leven en denk de vragen en gezaag van sommige mensen er bij. ( 5' vertraging is soms genoeg om uitgemaakt te worden voor het rot van de straat. )
Zoiets zijn dan meestal "nouveau riches"
Zoals die vent van 'Zijspoor'. Laat die mens eens in een ander land met de trein gaan rijden, waar ze minder onwikkeld zijn kwa spoorwegen. Zou je de mensen van 50 jaar geleden laten terugkomen, die zouden zeker zeggen dat ze in Wonderland zijn. Dat er op al die bewerkingen die de NMBS doet eens iets verkeerd loopt, moet gewoon. Dat kun je gewoon niet vermijden.
Zeg, maar wat doe jij dan? Schelt je terug :?:
OO-MSS

Bericht door OO-MSS »

Jonathan schreef: Schelt je terug :?:

Auww wat een pijn in de oren
Jonathan

Bericht door Jonathan »

OO-MSS schreef:

Hoe rapper dat ik het hier zet, hoe rapper ze kunnen terugreageren. Dat verklaart waarom er soms een klein foutje insluipt.
OO-MSS

Bericht door OO-MSS »

Jonathan schreef:
OO-MSS schreef:

Hoe rapper dat ik het hier zet, hoe rapper ze kunnen terugreageren. Dat verklaart waarom er soms een klein foutje insluipt.

het gaat niet om de rapheid het gaat om de correctheid en punctuaitiet :!:
Steven

Bericht door Steven »

Jonathan schreef:
OO-MSS schreef:

als je aan het posten slaagt kan wat nadenken geen kwaad, wij merken geregeld dat je er vanalles zomaar uitflapt
Frank

Bericht door Frank »

Jonathan schreef:Hoe rapper dat ik het hier zet, hoe rapper ze kunnen terugreageren.
Dat je het graag allemaal wil weten is wel tof en zal je alleen maar slimmer maken, maar het mag niet dwangmatig worden. Wat relativeren kan geen kwaad lijkt me, anders is het toch niet leuk meer? Altijd snel-snel reageren om toch maar niets te missen, wat een stress... :(
Patrick

Bericht door Patrick »

D of t: op mijn werk krijg ik soms teksten geschreven van een universitair en die heeft heus wel tijd gehat (gehad 8) ) om na te denken. Mijn ogen doen soms pijn! :shock: Hij is dus niet gezakd (gezakt 8) ) en toch geselecteert (geselecteerd 8) ).
groentje

Bericht door groentje »

En toch, Jonathan. De NMBS, en het NMBS-personeel, doet het nog niet zo heel erg slecht. Maar het is een feit dat het veel beter kan, en de buitenlandse voorbeelden zijn al tot in den treure hier gegeven (SBB, ÖBB, DB ook wel...)

En de preview-knop kan soms heel erg handig zijn 8) .
Jonathan

Bericht door Jonathan »

groentje schreef:En toch, Jonathan. De NMBS, en het NMBS-personeel, doet het nog niet zo heel erg slecht. Maar het is een feit dat het veel beter kan, en de buitenlandse voorbeelden zijn al tot in den treure hier gegeven (SBB, ÖBB, DB ook wel...)
Er bestaat ook slechter. Ooit zag mijn Opa een reportage uit Polen. Als daar de laatste trein afgeschaft is, zeggen ze gewoon: morgen komt er nog een dag. Of in India. Hoeveel treinen botsen daar maar niet op elkaar?
En de preview-knop kan soms heel erg handig zijn 8) .
Dit is het eerste Forum waar ik mij ooooooooooooooit op geregistreerd heb, in het begin wist ik niet eens hoe je één reactie moest plaatsen, daarom ik hier op niet te veel duw. Hetzelfde met de smilies, nu weet ik nog altijd niet waarvoor de helft dient. bv: waarvoor Code, list, List= Img en URL dienen weet ik nog altijd niet. Waarvoor de 'preview-knop dient weet ik sinds eergisteren. Dus...
Plaats reactie