bar088 schreef:Wie heeft ooit een controleur gezien op een bus of een kusttram van de lijn ?? Zoja, hoe ziet die eruit ? Met hoeveel zijn ze ??? Heeft hij iets bij zich, een laptop of iets anders ??? Hoe controleert hij de mensen?? Controleert hij iedereen om de beurt of pikt hij toevallig iemand uit? Waar stapt hij meestal op en af (station of haltes) ?? Welke mensen houdt hij goed in de gaten ( jongeren, bejaarden, vreemden ) ?? Houdt hij de mensen die juist ingestapt zijn en die nog niet zijn gecontroleerd goed in de gaten om hen te kunnen controleren, zodat ze niet kunnen ontsnappen aan de controle ???? Blokkeren ze de deuren en rijdt de tram tijdens de controle ???? Staat de controleur vooraan of achteraan of in midden in de tram ?Of loopt hij constant door de tram ??? Kan je hem makkelijk ontsnappen, staan er ook controleurs voor de deur van een tram zodat ze je kunnen tegenhouden ? ? ? Stappen ze regelmatig af of blijven ze voortdurend op de tram ??? Is er controle 's nachts ?? In welke tijdszone, periode en plaats kom je veel controle tegen ????? ALs je gepakt wordt, wat voor een smoesje kan je bedenken om goedkoop eraf te zijn ?? ? ......... Al deze vragen komen bij me op ,want ik heb nooit zon controle meegemaakt alhoewel ik het wel wil omdat ik toch altijd veilig men ticketje koop. Maar mss zouden deze vragen zeer hulpzaam zijn voor de mensen die zwart rijden , en zoals het blijkt past het nog goed in dit topic
Controle bij De Lijn kan in diverse vormen. Soms stapt er gewoon één controleur op aan een halte. Die controleert eerst de chauffeur en gaat vervolgens de bus door. De chauffeur moet uiteraard de deuren dicht houden. De controleur is te herkennen aan het aantal strepen op zijn uniform. (vraag me niet hoeveel).
Controle is ietwat serieuser bij de premetro in Antwerpen. Daar stappen een groep controleurs de tram in en houden iedereen die uit wou stappen staande. Alle vervoersbewijzen worden gecontroleerd. Vaak zijn deze mensen ook in het gezelschap van politie en vreemdelingenzaken om meteen de illegalen aan te pakken. (is nog een hele commotie rond geweest).
Ik denk niet dat ze bij De Lijn electronica bijhebben. De controleurs van de MIVB hebben wel field-terminals die bonnen kunnen printen.
Smoesjes zijn allemaal al gekend bij de controle denk ik.

Het goedkoopste zwartrijden is je abonnement vergeten, dan krijg je een lichte boete omwille van de administratie. Wel al eens gezien dat er iemands abonnement net één dag vervallen was. Als ik me goed herinner heeft die geen volledige boete moeten betalen, maar enkel de ritprijs.
De zwaarste boete is knoeien met abonnementen. Het speciale papier is ook de reden waarom tegenwoordig op de abonnementen staat dat je ze niet mag lamineren.