Snelheid lijn 59

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
q149

Snelheid lijn 59

Bericht door q149 »

Hier een vraagje van een geïnteresseerd pendelaar aan de experten/profs van het spoor op dit forum. Elke morgen neem ik in Sint-Niklaas om 7u35 de IC 727 richting Antwerpen-Berchem om aldaar over te stappen richting Brussel-Centraal om 7u56 met IC 4529. Nu heeft deze 727 sinds het begin van het schooljaar de vervelende neiging om pas rond 7u37 à 7u38 aan te komen in Sint-Niklaas. Dat hoeft nog geen ramp te zijn want volgens het boekje heb je in Berchem 7 minuten overstaptijd.

Eens IC 727 in Sint-Niklaas vertrekt gaat het steevast in vlotte vaart richting Antwerpen... tot voorbij de tunnel onder de Schelde. Daarna passeren we Antwerpen-Zuid en vanaf dan gaat het tergend langzaam tot in Berchem. Zo ook deze ochtend 8 oktober. Maar dit keer ging het zodanig langzaam, ca. 30km/u, dat ik samen met veel andere Brussel pendelaars de 4529 zag aanzetten op het moment dat wij tot stilstand kwamen in Berchem. Aansluiting gemist dus.

Ik vermoed dat het allemaal een kwestie van seinen en veiligheid is, maar dan nog begrijp ik niet waarom de rit tussen Antwerpen-Zuid en Berchem vaak zo vreselijk traag is. Het gaat hier dan over een traject van enkele km's. Als bv. deze ochtend er tegen pakweg 50 werd gereden op dit stuk, dan hadden we misschien wel nog de aansluiting gehaald.

Mijn vraag is nu de volgende: is dit zeer traag rijden soms flagrante onwil van de bestuurder? Of krijgt hij ergens een opgelegde max. snelheid tussen twee seinen? Waarom kan het de ene keer tegen pakweg 50 km/u en de volgende keer tegen slechts de helft? Beiden zijn naar mijn norm allebei toch 'traag'?
Steven

Re: Snelheid lijn 59

Bericht door Steven »

als er werken zijn op die plaats (ik weet dat niet van buiten) dan is de bestuurder verplicht om een beperkte snelheid aan te houden.
als er beperkende seinbeelden zijn (zoals twee gele lichten) dan zal de bestuurder een snelheid hanteren waarmee hij zeker voor het volgende sein kan stoppen.
Beperkende seinbeelden kunnen onstaan door voorliggende treinen. Die moeten namelijk een sectie (vak) verlaten voor er een volgende trein kan inrijden (het sein zal dan van rood op twee gele springen). Bij druk verkeer is het dus op die manier bumper rijden, aangezien er vanaf antwerpen zuid dan nog is een lijn bijkomt kan je dus effe (zeker in de spits) een file-effect krijgen op een lijn als een paar treinen vanop een bepaald punt elkaar kort opvolgen. Hiervoor is het handig te weten welke treinen er juist voor die trein zitten vanaf antwerpen zuid.
Wover

Bericht door Wover »

En het spoorboekje leert ons dat er een stoptrein vanuit Puurs om 7.43 aankomt in Berchem. Wellicht heeft die soms vertraging, waardoor uw trein opgehouden wordt.

Of het kan zelfs de trein daarvoor zijn, de IC G. Die komt om 7.34 in Berchem aan. Als die enkele minuten vertraging heeft zal voorgenoemde L-trein daar achter moeten blijven waardoor uw trein in de file moet aanschuiven ;).
q149

Bericht door q149 »

Beperkende seinbeelden kunnen onstaan door voorliggende treinen. Die moeten namelijk een sectie (vak) verlaten voor er een volgende trein kan inrijden (het sein zal dan van rood op twee gele springen). Bij druk verkeer is het dus op die manier bumper rijden, aangezien er vanaf antwerpen zuid dan nog is een lijn bijkomt kan je dus effe (zeker in de spits) een file-effect krijgen op een lijn als een paar treinen vanop een bepaald punt elkaar kort opvolgen.
Lijkt mij een zeer plausibele uitleg. Maar toch kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat elke bestuurder anders op dit soort situaties reageert. Ik bedoel dan: de ene rijdt in zo een geval 25 per uur, de andere misschien bijna 50 per uur. Of kan dit niet?

Maw. is er iets dat hier exact de snelheid oplegt of speelt hier het goeddunken van de bestuurder in kwestie? Zo dicht kunnen die seinen nu ook weer niet op elkaar volgen. Het lijkt mij soms alsof de bestuurder niet het maximum eruit haalt, maar eerder vrijwillig een (zeer) gezapig tempo rijdt. Maar ik kan mij hierin natuurlijk zwaar vergissen. Vandaar de vraag.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

normale snelheid = 140kmh
in de kenedytunnel is er een verlaagde snelheid van 90 (dacht ik)

alle treinen hebben in de spits wel vertraging, zo heeft mijn trein (2678) elke dag 5 minuten vertraging omdat hij op de trein uit dendermonde wacht...
de IC's zijn meestal nog redelijk op tijd...
maar de IC van 8u07 in lokeren heeft zowat de helft van de keren 10min vertraging, daarom dat ik er ook niet meer op vertrouw :evil:

een tijdje geleden heb ik nog werken gezien op het stuk antwerpen zuid- antwerpen-berchem
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

nok het seinbeeld twdee gele bestaat er geen officiele snelheid, al is de richtsnelheid wel op 40 km/u vastgelegd. en zo rustig verder rijdend naar het volgende sein.
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Tussen Antwerpen Zuid en de inrit van Berchem is de max snelheid zowieso beperkt tot 90 km/h, dan wordt het 60 km/h vanaf de wissel van lijn 59/1. (inrit Berchem)
Momenteel zijn er ook werken aan de gang (= 40km/h).

Dus wss zal er nog een andere trein hebben voorgezeten, en in combinatie met de werken heeft dit het effect dat uw trein idd een stuk traag gereden heeft.

Bij een beperkend seinbeeld (twee gele enz) moet men kunnen stoppen voor het volgende sein.
Sommige bestuurders zijn daar idd wat voorzichtiger in dan anderen maar als je door het volgende (rode) sein zou rijden ben je in het slechtste geval je job kwijt, of je veroorzaakt een ongeluk!

Om dan weer te insinueren dat dit onwil van de bestuurder kan zijn vind ik eerlijk gezegd wel een beetje kort door de bocht.
fitnessboy

Bericht door fitnessboy »

bestuurder die trager reed deed dit alleen voor zijn en u veiligheid.
ken de situtatie niet maar , idd zoals steven zei , er zijn geen snelheden voorzien bij 2 geel
tenzij richtsnelheid 30km/uur bij de eerste baken ..maar dit is een richtlijn
en geen regel
liever trein gemist dan achterop andere trein

maja we zijn dat al gewoon bestuurder idie kritiek over bestuurders :(

terwijl we toch wel 99% het beste voor hebben
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

fitnessboy schreef:bestuurder die trager reed deed dit alleen voor zijn en u veiligheid.
ken de situtatie niet maar , idd zoals steven zei , er zijn geen snelheden voorzien bij 2 geel
tenzij richtsnelheid 30km/uur bij de eerste baken ..maar dit is een richtlijn
en geen regel
liever trein gemist dan achterop andere trein

maja we zijn dat al gewoon bestuurder idie kritiek over bestuurders :(

terwijl we toch wel 99% het beste voor hebben

ze hebben het beste voor, als ze door het rood rijden, dan zit je veel langer dan 10 minuten vast hoor !
die dat het voorzichtig tot zeer voorzichtig doen, dat zijn de beste, en ge moet ook weten dat niet alle bestuurders al lang op dat stuk rijden, en dus misschien de seinen niet precies weten staan, en zo dus nog voorzichteger gaan rijden

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
q149

Bericht door q149 »

Bij een beperkend seinbeeld (twee gele enz) moet men kunnen stoppen voor het volgende sein.
Sommige bestuurders zijn daar idd wat voorzichtiger in dan anderen maar als je door het volgende (rode) sein zou rijden ben je in het slechtste geval je job kwijt, of je veroorzaakt een ongeluk!
Dit lijkt mij een correcte verklaring. Het is zoals in het autoverkeer. De ene chauffeur durft bv. sneller in te voegen op de autostrade dan de andere, dat is uiteraard perfect menselijk.

Let wel, deze vraag was niet bedoeld om kritiek te geven op treinbestuurders, maar juist om met mijn 'onwetendheid' af te rekenen. Wees maar gerust dat heel wat medereizigers met dezelfde vraag zullen hebben gezeten.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

q149 schreef:
Dit lijkt mij een correcte verklaring. Het is zoals in het autoverkeer. De ene chauffeur durft bv. sneller in te voegen op de autostrade dan de andere, dat is uiteraard perfect menselijk.

Let wel, deze vraag was niet bedoeld om kritiek te geven op treinbestuurders, maar juist om met mijn 'onwetendheid' af te rekenen. Wees maar gerust dat heel wat medereizigers met dezelfde vraag zullen hebben gezeten.
Dit is ook economisch rijden. Want het heeft geen zin om altijd op 2gele te rijden en een jojo curve te krijgen van optrekken en afremmen. Als je achter een stoptrein zit kan je met een gemiddelde van +/-70km/h altijd op groen rijden en dus minder energie verbriuiken,minder stress om te kunnen stoppen voor het volgende gesloten sein (in geval van 2Gele) en meer confort voor de reiziger die zijn kruiswoordraadsel invult.
Steven

Bericht door Steven »

ge vergeet de oude dame met haar thermos koffie :mrgreen: :mrgreen:
q149

Bericht door q149 »

Daar heb je natuurlijk een punt. Maar wat de zenuwachtige pendelaar het meest interesseert is op tijd komen/aansluiting halen. Als je daarentegen met het "jojo-rijden" totaal geen tijd kunt winnen, dan geef ik je 100% gelijk.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

q149 schreef:Daar heb je natuurlijk een punt. Maar wat de zenuwachtige pendelaar het meest interesseert is op tijd komen/aansluiting halen. Als je daarentegen met het "jojo-rijden" totaal geen tijd kunt winnen, dan geef ik je 100% gelijk.
maar zoals ik al zij, kennen niet alle bestuurders het baanvak al even goed, dus moeten ze wel wat voorzichiger zijn, want doort rood is erdoor he
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
overweg13

Bericht door overweg13 »

Hobbes schreef: Om dan weer te insinueren dat dit onwil van de bestuurder kan zijn vind ik eerlijk gezegd wel een beetje kort door de bocht.
Misschien heeft de vraagsteller zoals ik de LOCO-periode meegemaakt. Dan was dat helemaal niet kort door de bocht, maar een klassieke obstructiemethode van de aangesloten treinbestuurders. Qua stiptheid was dat een periode waarmee de huidige van prima kwaliteit beschouwd moet worden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie