Snelheid lijn 59
Re: Snelheid lijn 59
Er zijn inderdaad werken aan de gang aan de wissels vlak voor de inrit naar Antwerpen-Berchem, als ik me niet vergis zijn er op 1 jaar tijd nazichten e.d. geweest aan alle wissels tussen Antwerpen-Zuid en Berchem. Ook zijn er hier en daar dwarsliggers vervangen.
De vertragingen 's morgens kunnen ook te wijten zijn aan het feit dat er tussen eerder genoemde stations ook meer goederentreinen rijden dan andere uren van de dag, en verder dan Antwerpen-Zuid. Nu is het wel dat een reizigerstrein voorrang heeft op goederen maar we weten allemaal dat dat in de praktijk wel eens een soep kan worden!
De vertragingen 's morgens kunnen ook te wijten zijn aan het feit dat er tussen eerder genoemde stations ook meer goederentreinen rijden dan andere uren van de dag, en verder dan Antwerpen-Zuid. Nu is het wel dat een reizigerstrein voorrang heeft op goederen maar we weten allemaal dat dat in de praktijk wel eens een soep kan worden!
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Snelheid lijn 59
Graag zou ik daar het volgende op antwoorden voor de jonge of niet-treinbestuurders van dit forum. Daar ik deze bewuste periode meegemaakt heb als jonge, toen beginnend gecertifieerd treinbestuurder.overweg13 schreef:Misschien heeft de vraagsteller zoals ik de LOCO-periode meegemaakt. Dan was dat helemaal niet kort door de bocht, maar een klassieke obstructiemethode van de aangesloten treinbestuurders. Qua stiptheid was dat een periode waarmee de huidige van prima kwaliteit beschouwd moet worden.Hobbes schreef: Om dan weer te insinueren dat dit onwil van de bestuurder kan zijn vind ik eerlijk gezegd wel een beetje kort door de bocht.
a)Het grootste deel (99%) was niet aangesloten bij LOCO maar deed wel mee gezien de grond van de zaak (zeer slechte sociale toestand van het beroep).Loco was toen een vriendenkring wars van syndicale ambities. Herinner u de slogan op de groene stickers "loco is mijn motief"...doordenkertje!
B) op heden met de controle toestelen aan boord van de krachtvoertuigen* , moet je zo rijden als in de tijd van "LOCO" want anders overschrijd je de theoretische afremcurve van de veiligheidssystemen*.
* wel te verstaan alsook op de daarmee uitgeruste lijnen bv TVM .KVB(contrôle vitesse par balise) en andere afgeleiden
C) wat U noemt "obstruktiemethode" is nu DE veilgheidsnorm met de moderne signalisatietechnieken.
D) Dus met andere woorden er is geen ruimte meer voor improvisatie of handigheid(beroepservaring,lijnkennis ,materieelkennis),bestuurder A en B moeten ongeveer dezelfde remmingscurve voorleggen of uitvoeren, zoniet noodstop.
Wat zei Bredero? Het kan verkeren..
Re: Snelheid lijn 59
Hoho hoeveel treinen hebben al remkurve bewaking bij de NMBS ??nighttrain schreef:overweg13 schreef:Hobbes schreef: Om dan weer te insinueren dat dit onwil van de bestuurder kan zijn vind ik eerlijk gezegd wel een beetje kort door de bocht.
D) Dus met andere woorden er is geen ruimte meer voor improvisatie of handigheid(beroepservaring,lijnkennis ,materieelkennis),bestuurder A en B moeten ongeveer dezelfde remmingscurve voorleggen of uitvoeren, zoniet noodstop.
Wat zei Bredero? Het kan verkeren..
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Snelheid lijn 59
alle reeksen 13 (TBL2, MEMORII+), MS96 (TBL2, MEMORII+), de reeks 20 (een zes of zeven locs) is enkel met het luxemburgs systeem voorzien (memor II+), M6 stuurrijtuigen. De kurve is echter niet altijd volledig van toepassing, zoals op MS96 is er op klassieke belgische lijnen enkel controle op de maximumsnelheid die op 160 staat ingesteld (170 = noodremming), voor de reeks 13 op klassieke lijnen is dat idem. Doch opmerking tussendoor. zowel een deel van de ms96 als de reeks 13 zijn van de Memor II+ van de cfl voorzien, als de bestuurder vergeet om te schakelen aan te de grens, blijft deze dus actief, bij het binnenkrijgen van een positieve impuls van een krokodil (of dit nu van een sein is of een testkrokodil maakt niet uit) zal het systeem de bestuurder verplichten te remmen, zoniet krijg je dan weer een noodremming. In de loop van volgend jaar komt er daar nog eens TBL1+ bij die zal geleverd worden door alstom (twee bestellingen aan materieel, plaatsing gebeurd door nmbs werkplaatsen). Momenteel is infrabel al bezig met het plaatsen van de nodige baken op verschillende lijnen.
L29
L37
L36
.....
zijn lijnen die al deels met TBL1+ bakens zijn voorzien (er zijn er nog maar ken ze niet van buiten). Ook zal vanaf 2009 het gsm-r netwerk over Belgie actief moeten worden. Momenteel is men volop bezig deze installaties in de voertuigen aan te brengen.
reeks 13 = afgewerkt
reeks 11 = afgewerkt
M5 = gedeeltelijk afgewerkt
M6 = afgewerkt
reeks 27 = gedeeltelijk ok
MS80 = gedeeltelijk ok
MS66 = montage recentelijke gestart.
De komende jaren zal er op korte tijd veel veranderen op gebied van veiligheid. De bestuurders die echter nog veelvuldig met het oudere materieel rijden gaan zich dan wel wat moeten aanpassen. de meeste veiligheidsystemen zijn heel restrictief op het naderen van gesloten seinen. TBL2 = laatste 300m max 15km/u en voor zover ik weet is dat bij TVM en ETCS niet anders.
Wat nighttrain dus duidelijk maakt is dat er inderdaad minder ruimte komt voor dat soort improvisatie. naar de toekomst toe zal de ruimte enkel nog kleiner worden.
Als je goed kijkt zie je zijn opmerking met een * aangebracht. Hierin vermeld hij duidelijk de lijnen in frankrijk die met tvm of kvb zijn uitgerust.
L29
L37
L36
.....
zijn lijnen die al deels met TBL1+ bakens zijn voorzien (er zijn er nog maar ken ze niet van buiten). Ook zal vanaf 2009 het gsm-r netwerk over Belgie actief moeten worden. Momenteel is men volop bezig deze installaties in de voertuigen aan te brengen.
reeks 13 = afgewerkt
reeks 11 = afgewerkt
M5 = gedeeltelijk afgewerkt
M6 = afgewerkt
reeks 27 = gedeeltelijk ok
MS80 = gedeeltelijk ok
MS66 = montage recentelijke gestart.
De komende jaren zal er op korte tijd veel veranderen op gebied van veiligheid. De bestuurders die echter nog veelvuldig met het oudere materieel rijden gaan zich dan wel wat moeten aanpassen. de meeste veiligheidsystemen zijn heel restrictief op het naderen van gesloten seinen. TBL2 = laatste 300m max 15km/u en voor zover ik weet is dat bij TVM en ETCS niet anders.
Wat nighttrain dus duidelijk maakt is dat er inderdaad minder ruimte komt voor dat soort improvisatie. naar de toekomst toe zal de ruimte enkel nog kleiner worden.
Als je goed kijkt zie je zijn opmerking met een * aangebracht. Hierin vermeld hij duidelijk de lijnen in frankrijk die met tvm of kvb zijn uitgerust.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Snelheid lijn 59
Inderdaad het zal voor velen een aanpassing zijn van hun rijstijl. Zonder te moeten afleiden dat hun huidige stijl gevaarlijk zou zijn.Steven schreef:alle reeksen 13 (TBL2, MEMORII+), MS96 (TBL2, MEMORII+), de reeks 20 (een zes of zeven locs) is enkel met het luxemburgs systeem voorzien (memor II+), M6 stuurrijtuigen. De kurve is echter niet altijd volledig van toepassing, zoals op MS96 is er op klassieke belgische lijnen enkel controle op de maximumsnelheid die op 160 staat ingesteld (170 = noodremming), voor de reeks 13 op klassieke lijnen is dat idem. Doch opmerking tussendoor. zowel een deel van de ms96 als de reeks 13 zijn van de Memor II+ van de cfl voorzien, als de bestuurder vergeet om te schakelen aan te de grens, blijft deze dus actief, bij het binnenkrijgen van een positieve impuls van een krokodil (of dit nu van een sein is of een testkrokodil maakt niet uit) zal het systeem de bestuurder verplichten te remmen, zoniet krijg je dan weer een noodremming. In de loop van volgend jaar komt er daar nog eens TBL1+ bij die zal geleverd worden door alstom (twee bestellingen aan materieel, plaatsing gebeurd door nmbs werkplaatsen). Momenteel is infrabel al bezig met het plaatsen van de nodige baken op verschillende lijnen.
L29
L37
L36
.....
zijn lijnen die al deels met TBL1+ bakens zijn voorzien (er zijn er nog maar ken ze niet van buiten). Ook zal vanaf 2009 het gsm-r netwerk over Belgie actief moeten worden. Momenteel is men volop bezig deze installaties in de voertuigen aan te brengen.
reeks 13 = afgewerkt
reeks 11 = afgewerkt
M5 = gedeeltelijk afgewerkt
M6 = afgewerkt
reeks 27 = gedeeltelijk ok
MS80 = gedeeltelijk ok
MS66 = montage recentelijke gestart.
De komende jaren zal er op korte tijd veel veranderen op gebied van veiligheid. De bestuurders die echter nog veelvuldig met het oudere materieel rijden gaan zich dan wel wat moeten aanpassen. de meeste veiligheidsystemen zijn heel restrictief op het naderen van gesloten seinen. TBL2 = laatste 300m max 15km/u en voor zover ik weet is dat bij TVM en ETCS niet anders.
Wat nighttrain dus duidelijk maakt is dat er inderdaad minder ruimte komt voor dat soort improvisatie. naar de toekomst toe zal de ruimte enkel nog kleiner worden.
Als je goed kijkt zie je zijn opmerking met een * aangebracht. Hierin vermeld hij duidelijk de lijnen in frankrijk die met tvm of kvb zijn uitgerust.
alsook de theoretische curves zijn afhankelijk van het profiel van de lijn betreffende de restricties die moeten genomen worden t.o.v. het volgende snelheidssein, seinbeeld of TVM indikatie.
Re: Snelheid lijn 59
Dag
Misschien de gelegenheid om de dienstregelingen nog wat te rekken?
Misschien de gelegenheid om de dienstregelingen nog wat te rekken?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Snelheid lijn 59
Steven schreef:alle reeksen 13 (TBL2, MEMORII+), MS96 (TBL2, MEMORII+), de reeks 20 (een zes of zeven locs) is enkel met het luxemburgs systeem voorzien (memor II+), M6 stuurrijtuigen. De kurve is echter niet altijd volledig van toepassing, zoals op MS96 is er op klassieke belgische lijnen enkel controle op de maximumsnelheid die op 160 staat ingesteld (170 = noodremming), voor de reeks 13 op klassieke lijnen is dat idem.
SNIP
De komende jaren zal er op korte tijd veel veranderen op gebied van veiligheid. De bestuurders die echter nog veelvuldig met het oudere materieel rijden gaan zich dan wel wat moeten aanpassen. de meeste veiligheidsystemen zijn heel restrictief op het naderen van gesloten seinen. TBL2 = laatste 300m max 15km/u en voor zover ik weet is dat bij TVM en ETCS niet anders.
een maximum snelheid, een remverplichting en 15 kmh laatste 300 m.... dat is toch GEEN remkurve. Dat zijn punten...
Die 15kmh dat is een copie van het Engelse verhaal met die roostertjes tussen de rails..die geven dat sluipend gedrag bij het binnenrijden van de treinen , in tegenstelling met de "scherp" rijdende Duitsers.
LZB geeft die geen "continu" remkurve ? Dan moet dat 15kmh tijdens de laatste 300m niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Snelheid lijn 59
TBL2 heeft wel degelijke een kurve, Memor2+ van de cfl heeft zeker een kurve, indien je niet tijdig gaat remmen om die snelheden te hebben op die bepaalde punten krijg je zonder pardon een noodremming. Die kurve kan de bestuurder tijdens het rijden zelfs waarnemen. Indien hij een rem of stopopdracht krijgt zal hij vaststellen dat de zonnen rond zijn snelheidsmeter waarin de naald zich niet mag bevinden kleiner zal worden naargelang de bewuste plaats dichter bijkomt. Eveneens krijg je als bestuurder een afstandsmelding die u weergeeft hoever het bewuste punt nog gelegen is. Wederom hetzelfde liedje, indien de bestuurd niet voldoende gaat reageren op de voorziene grafiek die is geprogrammeerd volgt er een noodremming. Deze systemen laten niet toe een sein voorbij te rijden.
Re: Snelheid lijn 59
15 op 400m is echt wel weinig, bij mijn weten doet de normale tb daar zo'n 20-25 km/hSteven schreef:alle reeksen 13 (TBL2, MEMORII+), MS96 (TBL2, MEMORII+), de reeks 20 (een zes of zeven locs) is enkel met het luxemburgs systeem voorzien (memor II+), M6 stuurrijtuigen. De kurve is echter niet altijd volledig van toepassing, zoals op MS96 is er op klassieke belgische lijnen enkel controle op de maximumsnelheid die op 160 staat ingesteld (170 = noodremming), voor de reeks 13 op klassieke lijnen is dat idem. Doch opmerking tussendoor. zowel een deel van de ms96 als de reeks 13 zijn van de Memor II+ van de cfl voorzien, als de bestuurder vergeet om te schakelen aan te de grens, blijft deze dus actief, bij het binnenkrijgen van een positieve impuls van een krokodil (of dit nu van een sein is of een testkrokodil maakt niet uit) zal het systeem de bestuurder verplichten te remmen, zoniet krijg je dan weer een noodremming. In de loop van volgend jaar komt er daar nog eens TBL1+ bij die zal geleverd worden door alstom (twee bestellingen aan materieel, plaatsing gebeurd door nmbs werkplaatsen). Momenteel is infrabel al bezig met het plaatsen van de nodige baken op verschillende lijnen.
L29
L37
L36
.....
zijn lijnen die al deels met TBL1+ bakens zijn voorzien (er zijn er nog maar ken ze niet van buiten). Ook zal vanaf 2009 het gsm-r netwerk over Belgie actief moeten worden. Momenteel is men volop bezig deze installaties in de voertuigen aan te brengen.
reeks 13 = afgewerkt
reeks 11 = afgewerkt
M5 = gedeeltelijk afgewerkt
M6 = afgewerkt
reeks 27 = gedeeltelijk ok
MS80 = gedeeltelijk ok
MS66 = montage recentelijke gestart.
De komende jaren zal er op korte tijd veel veranderen op gebied van veiligheid. De bestuurders die echter nog veelvuldig met het oudere materieel rijden gaan zich dan wel wat moeten aanpassen. de meeste veiligheidsystemen zijn heel restrictief op het naderen van gesloten seinen. TBL2 = laatste 300m max 15km/u en voor zover ik weet is dat bij TVM en ETCS niet anders.
Wat nighttrain dus duidelijk maakt is dat er inderdaad minder ruimte komt voor dat soort improvisatie. naar de toekomst toe zal de ruimte enkel nog kleiner worden.
Als je goed kijkt zie je zijn opmerking met een * aangebracht. Hierin vermeld hij duidelijk de lijnen in frankrijk die met tvm of kvb zijn uitgerust.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Snelheid lijn 59
waarom laten ze toch geen computers rijden, voor wat moet de treinbestuurder er eigenlijk nog zijn zegSteven schreef:TBL2 heeft wel degelijke een kurve, Memor2+ van de cfl heeft zeker een kurve, indien je niet tijdig gaat remmen om die snelheden te hebben op die bepaalde punten krijg je zonder pardon een noodremming. Die kurve kan de bestuurder tijdens het rijden zelfs waarnemen. Indien hij een rem of stopopdracht krijgt zal hij vaststellen dat de zonnen rond zijn snelheidsmeter waarin de naald zich niet mag bevinden kleiner zal worden naargelang de bewuste plaats dichter bijkomt. Eveneens krijg je als bestuurder een afstandsmelding die u weergeeft hoever het bewuste punt nog gelegen is. Wederom hetzelfde liedje, indien de bestuurd niet voldoende gaat reageren op de voorziene grafiek die is geprogrammeerd volgt er een noodremming. Deze systemen laten niet toe een sein voorbij te rijden.
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Snelheid lijn 59
simpel he om te zeggen dat een computer moet rijden, snel gezegd, maar niet snel uitgevoerd. Daarvoor zijn de veiligheden die moeten ingebouwd worden veel te kostelijk. Men sukkelt nu al om ETCS level 2 tegen een degelijke prijs in orde te krijgen, level drie is in samenwerking met satelieten, om u aldoende maar te doen beseffen waar je over spreekt. satelieten in omloop brengen om treinen te bewaken kosten handen vol geld. Rest de vraag of het zoveel geld waard is om openbaar vervoer volledig te automatiseren.
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Snelheid lijn 59
Eerst en vooral laten we duidelijk zijn dat er wel degelijk sprake is van een theoretische remcurve/snelheidscurve waarboven niet mag gegaan worden ,zoniet noodremming. De exacte waarden van snelheid t.o.v. een welbepaald punt op het remmings of snelheidsverminderend trajekt zijn niet toegankelijk voor de treinbestuurder.Dus die gaat in de meest restrictieve houding werken.Deze waarden worden meter per meter geevalueerd door het interne treinbeinvloedingssysteem.HLE 2302 schreef:waarom laten ze toch geen computers rijden, voor wat moet de treinbestuurder er eigenlijk nog zijn zegSteven schreef:TBL2 heeft wel degelijke een kurve, Memor2+ van de cfl heeft zeker een kurve, indien je niet tijdig gaat remmen om die snelheden te hebben op die bepaalde punten krijg je zonder pardon een noodremming. Die kurve kan de bestuurder tijdens het rijden zelfs waarnemen. Indien hij een rem of stopopdracht krijgt zal hij vaststellen dat de zonnen rond zijn snelheidsmeter waarin de naald zich niet mag bevinden kleiner zal worden naargelang de bewuste plaats dichter bijkomt. Eveneens krijg je als bestuurder een afstandsmelding die u weergeeft hoever het bewuste punt nog gelegen is. Wederom hetzelfde liedje, indien de bestuurd niet voldoende gaat reageren op de voorziene grafiek die is geprogrammeerd volgt er een noodremming. Deze systemen laten niet toe een sein voorbij te rijden.
greetz 2302
Dat van die computers bestaat en werkt zeer goed,enige beperking is dat je een vaste treinssammenstelling,trajekt moet hebben.
Bij Eurotunnel bestaat dat ook ,maar wordt niet gebruikt . het is de fameuze ATO positie of Automatic Train Operation. daar de treinen min of meer een vaste last hebben en op 1 gesloten circuit werken.
Re: Snelheid lijn 59
Er wordt hier wéér het één en het ander dooreengegooid:
-Voor het eerst Steven lijk jij TBL1+ als een nieuw en apart systeem te beschouwen. In principe is het dat niet, alhoewel ook wel. Het zit zo: TBL1+ is een nationale versie van ETCS-1, het gebruikt dus dezelfde Eurobalises als ETCS-1. De bakens geven echter gewoon een extra Memor/TBL-telegram door ipv een "echt" ETCS-telegram. Het is dus weer een kostelijke tussenoplossing om de privé zo lang mogelijk buiten te houden, ze een extra STM moeten installeren, en de inschakeling van ETCS-1 op A'pen-Lyon/Basel (dus lijnen 27A, 27, 15, 24, 26 enz) zo lang mogelijk tegen te houden (volgens de planning nu moet die in 2013 actief zijn, ben benieuwd of het in 2020 al geïnstalleerd zal zijn
).
-Verder: ja, LZB gebruikt iets als een continue remcurve, dus springt het rode sein op groen zal je ineens terug snel mogen accelereren, terwijl je bij TBL-2 moet wachten eer je over het baken zelf bent, en 400m aan 15 km/u is dan wel énorm traag.
-Dan over computers: ja er bestaat iets zoals een autopiloot/cruise-control: AFB (Automatisches Fahren und Bremsen). Staat ook al in de TRAXX/HLE28, alleen zul je het daar maar kunnen gebruiken als je met een continue beveiligingssysteem rijdt (LZB/ETCS-2, iemand al getest in België onder Memor ?). De meeste ICE-bestuurders in Duitsland verkiezen immers de AFB te laten rijden op HSL, en naar het schijnt is de AFB véél zachter in het rijden dan als de bestuurders manueel rijden
Ik kan het beamen, als met een ICE-3 na Düren het "kot opengetrokken" wordt naar 250 is dat niet zo'n lol dan met een Thalys rijden op hetzelfde traject.. 
-Voor het eerst Steven lijk jij TBL1+ als een nieuw en apart systeem te beschouwen. In principe is het dat niet, alhoewel ook wel. Het zit zo: TBL1+ is een nationale versie van ETCS-1, het gebruikt dus dezelfde Eurobalises als ETCS-1. De bakens geven echter gewoon een extra Memor/TBL-telegram door ipv een "echt" ETCS-telegram. Het is dus weer een kostelijke tussenoplossing om de privé zo lang mogelijk buiten te houden, ze een extra STM moeten installeren, en de inschakeling van ETCS-1 op A'pen-Lyon/Basel (dus lijnen 27A, 27, 15, 24, 26 enz) zo lang mogelijk tegen te houden (volgens de planning nu moet die in 2013 actief zijn, ben benieuwd of het in 2020 al geïnstalleerd zal zijn

-Verder: ja, LZB gebruikt iets als een continue remcurve, dus springt het rode sein op groen zal je ineens terug snel mogen accelereren, terwijl je bij TBL-2 moet wachten eer je over het baken zelf bent, en 400m aan 15 km/u is dan wel énorm traag.
-Dan over computers: ja er bestaat iets zoals een autopiloot/cruise-control: AFB (Automatisches Fahren und Bremsen). Staat ook al in de TRAXX/HLE28, alleen zul je het daar maar kunnen gebruiken als je met een continue beveiligingssysteem rijdt (LZB/ETCS-2, iemand al getest in België onder Memor ?). De meeste ICE-bestuurders in Duitsland verkiezen immers de AFB te laten rijden op HSL, en naar het schijnt is de AFB véél zachter in het rijden dan als de bestuurders manueel rijden


-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Snelheid lijn 59
En hoe zou dat komen denk je??msts.be schreef:Er wordt hier wéér het één en het ander dooreengegooid:
-. De meeste ICE-bestuurders in Duitsland verkiezen immers de AFB te laten rijden op HSL, en naar het schijnt is de AFB véél zachter in het rijden dan als de bestuurders manueel rijdenIk kan het beamen, als met een ICE-3 na Düren het "kot opengetrokken" wordt naar 250 is dat niet zo'n lol dan met een Thalys rijden op hetzelfde traject..
Re: Snelheid lijn 59
Dat was al een pak informatie over traag rijden, want natuurlijk primeert de veiligheid. Ik ga niet beweren dat ik alle jargon waarmee hier gegooid wordt, perfect begrijp. Maar ik weet nu toch al heel wat meer.
Maar hoe zit het nu met sneller rijden? Zijn er tussen die AFB's, TBL's,... ook systemen die 'ingedommelde' bestuurders aanzetten om vaart te maken? Waarschijnlijk is dat puur technisch een probleem, tenzij er inderdaad misschien satellietbegeleiding is?
Zuiver op computer rijden, daar ben ik ook geen voorstander van. Gegarandeerd wordt het dan binnen de kortste keren een enorme chaos. Allicht is het theoretisch haalbaar, maar de visie en wil zal wel ontbreken om de juiste systemen op de juiste plaats in te zetten.
Maar hoe zit het nu met sneller rijden? Zijn er tussen die AFB's, TBL's,... ook systemen die 'ingedommelde' bestuurders aanzetten om vaart te maken? Waarschijnlijk is dat puur technisch een probleem, tenzij er inderdaad misschien satellietbegeleiding is?
Zuiver op computer rijden, daar ben ik ook geen voorstander van. Gegarandeerd wordt het dan binnen de kortste keren een enorme chaos. Allicht is het theoretisch haalbaar, maar de visie en wil zal wel ontbreken om de juiste systemen op de juiste plaats in te zetten.