Da's geen slecht gedacht, kga de naam vragen morgen en dan stuur hem u door. Ken je misschien zo'n echt historicus die we zouden kunnen contacteren ?steamer schreef:Hoi,
Zoals in het door Kvc-Nbms geciteerde artikel letterlijk te lezen valt, werd de Beierse klok bediend met een door luchtdruk (zal wel stoomdruk moeten zijn) aangedreven hamer. Die klokken hadden dus geen echte klepel (die nochtans op de foto te zien is) en ze waren vast gemonteerd. Ook het verhaal van het contragewicht kan dus al niet kloppen: bij een vaststaande klok heeft dat immers weinig zin! Bovendien dateren die klokken op de vanuit Duitsland ingevoerde locomotieven (P8, G10,...) uit het begin van de 20e eeuw, dus kan het sowieso niet gaan om een klok van "de eerste belgische stoomlocomotieven in de geschiedenis".
Ik geloof dus niet dat deze klok vanop een Belgische stoomlocomotief komt. Ik ga me echter niet uitspreken over het authentiek van de spoorwegen afkomstig zijn van de klok. Ze kan immers voor iets anders gediend hebben... Wel ben ik zeker dat het verhaal zoals het hier nu wordt opgehangen niet KAN kloppen. Enkel technisch zitten er al pertinente onwaarheden in, maar ook de hele "mistige uitleg" is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk in de minder positieve zin.
@ Kvc-Nbms:
Als ik deze hele affaire positief wil benaderen en ik er dus vanuit ga dat je 't oprecht bedoelt, kan ik je enkel maar aanraden een spoorweghistoricus te zoeken die écht kan zeggen waar deze klok eventueel voor gediend zou kunnen hebben. Wie is die expert die bij jou op bezoek is geweest (je mag het me ook via pm zeggen)? Als het een spoorweghistoricus is ga ik hem wellicht minstens van naam kennen; als het niet door een spoorweghistoriscus is gebeurd, is die expertise wat mij betreft niet veel waard aangezien een niet-kenner bij zo'n klok hoogstens ongeveer de ouderdom kan schatten...
Ik ben zeker niet dé grote specialist op historisch vlak (daar ben ik helaas ook te jong voor) maar anderzijds ben ik in deze topic wel de tweede persoon met interesse in historische spoorwegobjecten (Paul was de eerste en die heeft veel verstand van dit soort zaken, zo heb ik al vaker gemerkt) die je hele verhaal in twijfel trekt. Misschien is het dus toch verstandiger én geloofwaardiger dat je die verkoop intrekt, rustig de historie van de klok uitspit en dan evt een nieuwe verkoop organiseert... Met het échte verhaal wel te verstaan...
Groetjes,
Steamer
mvg