wo 15/10/08 16:41 - In tegenstelling tot wat de NMBS begin dit jaar meldde, werden in 2007 minder zwartrijders betrapt.
De controleurs betrapten weliswaar meer reizigers zonder treinkaart, maar een groter aantal had zijn geldig vervoerbewijs niet bij en kon dit nadien aantonen.
Het totale aantal moedwillige zwartrijders daalde in 2007 van 160.125 tot 158.779. Dat blijkt uit het antwoord van minister Inge Vervotte (CD&V) op een schriftelijke vraag.
De controleurs betrapten in 2007 op de treinen 208.371 mensen zonder vervoerbewijs tegenover 207.613 het jaar voordien.
Deze cijfers bevatten echter ook de reizigers die wel degelijk over een geldig vervoerbewijs beschikken maar dit op het ogenblik van de controle niet konden voorleggen. Dergelijke inbreuken worden op één jaar tijd maximum twee keer gratis geregeld.
In 2006 ging het om 22,83 procent van de vaststellingen, in 2007 om 23,80 procent.
Boetes moeilijk te innen
Uit het antwoord van Vervotte blijkt voorts dat de NMBS heel wat problemen kent om de opgelegde boetes effectief te innen.
Het totaal te innen bedrag aan boetes schommelde in de periode 2005-2007 rond de 9,4 miljoen euro per jaar.
De opbrengst van de boetes bedroeg in 2005 slechts 1,44 miljoen euro, in 2006 1,39 miljoen euro en in 2007 1,62 miljoen euro.
Bron: De Redactie.be
BDJ
NMBS betrapte toch minder zwartrijders
Re: NMBS betrapte toch minder zwartrijders
Op papier zullen ze dalen ja, maar in het echt? Ik heb van iemand van de Lijn gehoord dat de controleurs vriendelijk verzocht worden bepaalde mensen niet te controleren om de cijfers te doen dalen. De werkende blanke man mogen ze wel controleren, want daar krijgen ze geen slaag van en die boetes zijn makkelijker te innen.
En zo draaien ze de burgers weer een rad voor de ogen dat het veilig is op het openbaar vervoer. Ik vraag me alleen af hoe lang dit nog gaat duren. Op den duur is in bv. St-Jans Molenbeek rondrijden met 80% niet-betalers en wekelijks een ingegooide ruit toch ook niet meer rendabel?
En zo draaien ze de burgers weer een rad voor de ogen dat het veilig is op het openbaar vervoer. Ik vraag me alleen af hoe lang dit nog gaat duren. Op den duur is in bv. St-Jans Molenbeek rondrijden met 80% niet-betalers en wekelijks een ingegooide ruit toch ook niet meer rendabel?
gaat hier wel over de NMBS, niet over de lijnrds schreef:Op papier zullen ze dalen ja, maar in het echt? Ik heb van iemand van de Lijn gehoord dat de controleurs vriendelijk verzocht worden bepaalde mensen niet te controleren om de cijfers te doen dalen. De werkende blanke man mogen ze wel controleren, want daar krijgen ze geen slaag van en die boetes zijn makkelijker te innen.
Hebben misschien dezelfde bestuurders of bestuurders van dezelfde partij ?Nekvin schreef:gaat hier wel over de NMBS, niet over de lijnrds schreef:Op papier zullen ze dalen ja, maar in het echt? Ik heb van iemand van de Lijn gehoord dat de controleurs vriendelijk verzocht worden bepaalde mensen niet te controleren om de cijfers te doen dalen. De werkende blanke man mogen ze wel controleren, want daar krijgen ze geen slaag van en die boetes zijn makkelijker te innen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
De Directeur-generaal Reizigers Sabin S'Heeren komt van bij De Lijn (en dat is dus wel een man he Theodentheo schreef:Hebben misschien dezelfde bestuurders of bestuurders van dezelfde partij ?Nekvin schreef:gaat hier wel over de NMBS, niet over de lijnrds schreef:Op papier zullen ze dalen ja, maar in het echt? Ik heb van iemand van de Lijn gehoord dat de controleurs vriendelijk verzocht worden bepaalde mensen niet te controleren om de cijfers te doen dalen. De werkende blanke man mogen ze wel controleren, want daar krijgen ze geen slaag van en die boetes zijn makkelijker te innen.