"bol" op de Thalys
"bol" op de Thalys
Heb maandag in Köln en vandaag in Buda een Thalys zien passeren met op het dak van het derde rijtuig een soort "bol-volume" (ruwe schatting 60cm hoog) (vrij opvallend). Bizar dat mij dat nooit eerder is opgevallen en bovendien weet ik niet wat de functie ervan is...
Iemand enige info?
Iemand enige info?
Re: "bol" op de Thalys
Deze bollen komen steeds meer en meer voor. Hieronder zit de installatie voor de satelietverbinding die gebruikt wordt voor internet aan boord.
BDJ
BDJ
Re: "bol" op de Thalys
Klopt, ik heb toevallig vorig weekend van iemand van Siemens gehoord dat ze zo 50 (?) Thalyssen moeten uitrusten en het zou bijna klaar zijn. ...Bartjedj schreef:Deze bollen komen steeds meer en meer voor. Hieronder zit de installatie voor de satelietverbinding die gebruikt wordt voor internet aan boord.
BDJ
Zoveel zijn er toch niet ? Ik dacht iets minder dan 30 ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: "bol" op de Thalys
26 stellen, ze zijn zo goed als afgewerkt, ik denk dat er nog 1 of 2 rondrijden zonder bol
Re: "bol" op de Thalys
Waar haalde die man dan 50.. hij was zo zeker van zijn zaak, toen ik twijfelde.Jules schreef:26 stellen, ze zijn zo goed als afgewerkt, ik denk dat er nog 1 of 2 rondrijden zonder bol
Of staan er Twee bollen per trein ?
Of zijn de reseau TGV's, die naar Brussel komen, ook uitgerust met een bol ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: "bol" op de Thalys
wifi dus
ziet er wel raar uit
greetz 2302

ziet er wel raar uit

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: "bol" op de Thalys
Klopt, volgens mij zit er een schotel in met positioneer servo'sDietrich schreef:Die bol is geen wifi-antenne he, dat ontvangt het signaal van de satelliet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: "bol" op de Thalys
De meeste internetabonnementen via satelliet zijn voor de duurste 1024 down en 128 up. Als er 3 man op die trein mails met attachments verstuurt zit de upload al verstropt. Tenzij de NMBS hogere limieten kan bedingen, maar ik weet niet wat de technische limiet van een satelliet is. Reken dan nog eens een enorme latency door de afstand satelliet - ontvanger. Ik denk dat dit oninteressant en vooral duur gaat zijn.
Is men dan niet beter af met WiMax of 3G ? Als mensen met hun GSM lekker irritant op de trein kunnen bellen, zou 3G of GPRS toch ook moeten lukken? Of heeft dat dan last van het dopplereffect door de snelheid van de trein?
Is men dan niet beter af met WiMax of 3G ? Als mensen met hun GSM lekker irritant op de trein kunnen bellen, zou 3G of GPRS toch ook moeten lukken? Of heeft dat dan last van het dopplereffect door de snelheid van de trein?
Re: "bol" op de Thalys
Het systeem toegepast in de Thalys biedt echt een breedband internet connectie.rds schreef:De meeste internetabonnementen via satelliet zijn voor de duurste 1024 down en 128 up. Als er 3 man op die trein mails met attachments verstuurt zit de upload al verstropt. Tenzij de NMBS hogere limieten kan bedingen, maar ik weet niet wat de technische limiet van een satelliet is. Reken dan nog eens een enorme latency door de afstand satelliet - ontvanger. Ik denk dat dit oninteressant en vooral duur gaat zijn.
Is men dan niet beter af met WiMax of 3G ? Als mensen met hun GSM lekker irritant op de trein kunnen bellen, zou 3G of GPRS toch ook moeten lukken? Of heeft dat dan last van het dopplereffect door de snelheid van de trein?
Na een grondige technische en commerciële studie selecteerde Thalys in september 2007 het consortium met Nokia Siemens Networks, 21Net en Telenet voor het leveren van een volledig gehoste end-to-end-oplossing voor breedbandinternet.
Het Consortium heeft ervoor gekozen om satelliet, UMTS en Wi-Fi met elkaar te combineren om zo een continue grensoverschrijdende internetverbinding aan boord van de treinen te verzekeren en dit aan 300 km/u. De combinatie van deze drie technologieën garandeert een optimale dekking in de vier Thalys landen, in functie van de draadloze technologieën die beschikbaar zijn tijdens de reis. Dankzij de continue overschakeling tussen de beschikbare technologieën beschikken de reizigers aan boord van Thalys over de best mogelijke internetverbinding.
Het Consortium berust op de complementaire samenwerking tussen de drie ondernemingen:
• Nokia Siemens Networks is verantwoordelijk voor het globale beheer van het project. De onderneming levert de WLAN-technologie aan boord. Nokia Siemens Networks staat in voor de installatie, de exploitatie en het onderhoud van de netwerkelementen. De onderneming is ook verantwoordelijk voor het beheer van de bandbreedte die speciaal werd toegekend aan de mobiele operatoren langs de spoorlijnen.
• 21Net is verantwoordelijk voor de installatie en het beheer van de bi-directionele satellietverbinding die de passagiers breedbandinternet biedt.
• Telenet verzekert de commerciële internettoegang en is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het onderhoud van de portaalsite, met inbegrip van toegang tot het internet en multimedia content. Telenet verleent de klanten ook bijstand via de Helpdesk ThalysNet.
www.nokiasiemensnetworks.com
www.21net.com
www.telenet.be
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: "bol" op de Thalys


-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: "bol" op de Thalys
in tweede klasse is het wel redelijk duur
ik heb wel gelezen dat je in tweede klasse gratis kan zien waar de thalys zich bevind,
in de zweedse X2000 ging dat ook, en daar kon je zien hoelang het nog is tot het volgende station, wel tof

ik heb wel gelezen dat je in tweede klasse gratis kan zien waar de thalys zich bevind,
in de zweedse X2000 ging dat ook, en daar kon je zien hoelang het nog is tot het volgende station, wel tof


Re: "bol" op de Thalys
13 € voor de hele reis ofwel 6,5 € voor 1 uur.treinbruno schreef:in tweede klasse is het wel redelijk duur![]()
ik heb wel gelezen dat je in tweede klasse gratis kan zien waar de thalys zich bevind
In Comfort 2 heb je inderdaad gratis toegang tot ThalysNet.
Dat geeft de volgende diensten:
- real time lokalisering van uw trein;
- toegang tot de laatste belangrijke gebeurtenissen;
- toegang tot alle sites van Thalys.
Re: "bol" op de Thalys
Tot nog toe "gemeten" piekgebruik is 700 users.Adler schreef:13 € voor de hele reis ofwel 6,5 € voor 1 uur.treinbruno schreef:in tweede klasse is het wel redelijk duur![]()
ik heb wel gelezen dat je in tweede klasse gratis kan zien waar de thalys zich bevind
In Comfort 2 heb je inderdaad gratis toegang tot ThalysNet.
Dat geeft de volgende diensten:
- real time lokalisering van uw trein;
- toegang tot de laatste belangrijke gebeurtenissen;
- toegang tot alle sites van Thalys.
Ik ben domwg vergeten te vragen per dag of gelijktijdig... Zou merkelijk minder zijn dan "gehoopt"
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34
Re: "bol" op de Thalys

de SNCF experimenteert met WIFI op LN6 de TGV Est lijn
