Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Luc

Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Bericht door Luc »

Hoi,

Eergisteren ben ik vanuit Limburg even naar België gereden. Kan iemand me verderhelpen met de treinnummers en afkomst/bestemming van de volgende goederentreinen? Afbeelding 17u17 Jupille-sur-Meuse uit richting Visé. Afbeelding 18u05 Jupille-sur-Meuse uit richting Visé.

Als bonus een plaatje van de laatste IC0. Afbeelding Dank alvast :-),

Luc

P.s. Staat dit topic hier goed, of hoort het bij fotografie?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Bericht door Steven »

ps luc, de dromedaris is nooit de eerste of de laatste IC 0, in de richting luik is het de voorlaatste, zoals hij hier op foto staat zou hij zelfs richting brussel moeten rijden (de kant met minste rijtuigen is kant brussel) en is dan de tweede van de dag richting brussel.
Luc

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Bericht door Luc »

Steven schreef:ps luc, de dromedaris is nooit de eerste of de laatste IC 0, in de richting luik is het de voorlaatste, zoals hij hier op foto staat zou hij zelfs richting brussel moeten rijden (de kant met minste rijtuigen is kant brussel) en is dan de tweede van de dag richting brussel.
Jupille-sur-Meuse ligt tussen Maastricht en Luik; het betreft wel degelijk de laatste IC0 die uit Maastricht vertrekt (die van 18u07).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Bericht door Steven »

hoe komt die dromedaris samentelling daar te rijden? die moet op de lijn naar Gouvy zitten, de 417 vanuit brussel zuid naar gouvy is namelijk de dromedaris. op welke dag is deze foto gemaakt?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13025
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Bericht door Shrek »

Steven schreef:hoe komt die dromedaris samentelling daar te rijden? die moet op de lijn naar Gouvy zitten, de 417 vanuit brussel zuid naar gouvy is namelijk de dromedaris. op welke dag is deze foto gemaakt?
al enkele weken rijden er 2 dromedarissen rond op de IC-O hoor :P 1 naar gouvy en 1 naar maastricht, wie weet volgen er nog wel meer :wink:
rail s

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Bericht door rail s »

Van waar komen die rijtuigen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Bericht door Steven »

die extra rijtuigen gaan elke ochtend mee van gouvy naar brussel, daar gaan die er af en gaan elke avond terug met de 417 mee naar gouvy. dit gaat telkens om drie (of twee in geval van onderhoud) rijtuigen. elke keer zit er minimum een stuurrijtuig bij zoniet blijven ze in vorst staan tot na herstelling.
Luc

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Bericht door Luc »

Steven schreef:hoe komt die dromedaris samentelling daar te rijden? die moet op de lijn naar Gouvy zitten, de 417 vanuit brussel zuid naar gouvy is namelijk de dromedaris. op welke dag is deze foto gemaakt?
Die rijdt sinds eind augustus planmatig in die slag naar Maastricht (treinen 416 en 439). De datum staat duidelijk in het fotokader vermeld.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Bericht door Steven »

moet ik is nazien, aangezien de 439 (vanaf luik) een dienst van brussel zuid is, zou die zelfs elke avond in vorst komen te staan en bijgevolg ook de 406 moeten bedienen aangezien het materieel van de 439 de 406 is van de dag nadien.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Bericht door Steven »

na tien minuten zoekwerk (wegens het traag werken van de intrawebsite, kuch :lol: ) heb ik onze diensten teruggevonden en inderdaad vanaf september staat er een M op de dienst ipv een A achter de treinnummer, wat duid op het aanwezig zijn van een loc in het midden (niet noodzakelijk symetrisch) van de trein. dat zegt genoeg over de periode dat er al voorbij is dat ik die dienst nog gedaan heb.
Hurlet

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Bericht door Hurlet »

Afbeelding Rond 11:30 ochtend komt een HLR uit Vorst R naar bundel Gent via Bru Z met 5 Hv I11:

- twee voor E 416 (komt uit Maastricht als E 435): 1 Bdx + 1 B.
- drie voor E 417 (komt uit Maastricht als E 436): 1 Bdx + 1 A + 1 B.

E 435 Maastricht > Bru Z >>> bundel Gent >>> + [1 Bdx + 1 B] >>> perron >>> wordt E 416 Bru Z > Maastricht wordt E 439 Maastricht > Bru Z wordt ER 439 Bru Z > Vorst R >>> - [1 Bdx + 1 B] >>> wordt RE 406 Vorst R > Bru Z wordt E 406 Bru Z > Maastricht wordt E 429 Maastricht > Bru Z, enz.

E 436 Maastricht > Bru Z >>> bundel Gent >>> + [1 Bdx + + 1A + 1 B] >>> perron >>> wordt E 417 Bru Z > Gouvy wordt E 427 Gouvy > Bru Z wordt ER 427 Bru Z > Vorst R >>> - [1 Bdx + 1 A + 1 B] >>> wordt RE 408 Vorst R > Bru Z wordt E 408 Bru Z > Maastricht wordt E 431 Maastricht > Bru Z, enz.

E 418 Bru Z > Maastricht wordt E 5390 Maastricht > Liège G wordt RE 545 Liège G > Eupen wordt E 545 Eupen > Oostende.

E 521 Oostende > Welkenraedt wordt RE 5356 Welkenraedt > Liège G wordt E 5356 Liège G > Maastricht wordt E 428 Maastricht > Bru Z, enz.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Bericht door Robin »

waarom noemt men deze dromedaris? en waarom wordt deze toegepast???
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Bert

Re: Dromedaris-IC0 en goederentreinen bij Jupille-sur-Meuse

Bericht door Bert »

Robin schreef:waarom noemt men deze dromedaris? en waarom wordt deze toegepast???
Omdat de loc aan weerszijden is gekoppeld aan rijtuigen. Door de panto, de iets hogere locomotief en een beetje fantasie steekt er dus een bult uit de trein.
Zo kan men zeer snel de samenstelling van de trein versterken in de piek.
Plaats reactie