Hallo,
Helaas zit er dacht ik geen motor meer in...
Jammer, want, een 72 kon roken als een stoomtrein... Over het geluid ervan wete ik niets, maar dat kan niet slecht geweest zijn...
Groeten,
Joris De Mol
Joris schreef:Hallo,
Helaas zit er dacht ik geen motor meer in...
Jammer, want, een 72 kon roken als een stoomtrein... Over het geluid ervan wete ik niets, maar dat kan niet slecht geweest zijn...
Groeten,
Joris De Mol
Het geluid was prachtig als we de zware ertstreinen van den dok naar de bundel Stocatra sleepten.Het gebeurde soms dat de last zo zwaar was de we met 1 as uit de bocht wipten, en dan achteruit er terug op.
Confort was nihil en we moesten konstant springen van de linkse naar rechtse stuurstand om de seinen te zien met zo een lange neus.
Als we deze moesten starten tijdens de klaarmakingsnacht van zondag op maandag ,stond gans de werkplaats van de Dam onder de rook.
Ik geloof dat men deze loc wel degelijk gaat behouden en opknappen en dat men deze dan op een sokkel zal plaatsen voor de werkplaats van Antwerpen Noord als statisch monument
Joris schreef:Over het geluid ervan wete ik niets, maar dat kan niet slecht geweest zijn...
Inderdaad GEWELDIG geluid waar ik graag van wakker lag als ik bij mijn oom en tante nabij 't Schoonselhof en de Fortenlijn logeerde ...
Zo'n geluid zou nu niet meer mogen ...
Joris schreef:Over het geluid ervan wete ik niets, maar dat kan niet slecht geweest zijn...
Inderdaad GEWELDIG geluid waar ik graag van wakker lag als ik bij mijn oom en tante nabij 't Schoonselhof en de Fortenlijn logeerde ...
Zo'n geluid zou nu niet meer mogen ...
als U spreekt van het schoonselhof en Fortenlijn denk ik ,het is een vermoeden, dat U het het hebt over de locs type 70 (270/271).
Die overerigens diesel electrisch waren, maar die inderdaad ongeveer hetzelfde uitzagen. Zonder de externe aandrijfassen natuurlijk , gezien hun aandrijving.
Want de Type 72 gingen maar van Antwerpen dam naar Stocatra en bleven daar de gans week. Zelfs de emblokken werden vervangen door de treinbestuurders op Stocatra tijdens de week.
factageklerk schreef:Ik geloof dat men deze loc wel degelijk gaat behouden en opknappen en dat men deze dan op een sokkel zal plaatsen voor de werkplaats van Antwerpen Noord als statisch monument
Klopt, to zover ik weet, en net daarom hebben ze er de motor uit gehaald dacht ik.
Groeten,
Joris De Mol
Joris schreef:Over het geluid ervan wete ik niets, maar dat kan niet slecht geweest zijn...
Inderdaad GEWELDIG geluid waar ik graag van wakker lag als ik bij mijn oom en tante nabij 't Schoonselhof en de Fortenlijn logeerde ...
Zo'n geluid zou nu niet meer mogen ...
als U spreekt van het schoonselhof en Fortenlijn denk ik ,het is een vermoeden, dat U het het hebt over de locs type 70 (270/271).
Die overerigens diesel electrisch waren, maar die inderdaad ongeveer hetzelfde uitzagen. Zonder de externe aandrijfassen natuurlijk , gezien hun aandrijving.
Want de Type 72 gingen maar van Antwerpen dam naar Stocatra en bleven daar de gans week. Zelfs de emblokken werden vervangen door de treinbestuurders op Stocatra tijdens de week.
Aha, dank u voor deze aanvulling. Ik ben er desalniettemin "vrij zeker" van dat ik overdag meer dan eens een vierassige locomotief met asindeling D daar heb zien rijden op de Fortenlijn, ik herinner me nog goed dat ik die aandrijving met een drijf/koppelstang aan elke zijde zo apart vond, evenals het feit dat dus alle assen in een star frame zaten.
Misschien is dat een toevallig uitzonderlijke dienst geweest: wat ik 's nachts vervolgens de stilte weg hoorde blaffen zouden dan best draaistellocomotieven van de reeks 70 geweest kunnen zijn; ik begrijp dat ook die als kracht- en lawaaibron een langzaamloper hadden en dat die zodoende tot een vergelijkbaar soort concert in staat moeten zijn geweest ...