NMBS zoekt wagons
NMBS zoekt wagons
EEKLO/WAARSCHOOT/EVERGEM - Bij de spoorwegen zitten ze met een groot probleem: zij weten niet over hoeveel rollend materiaal ze beschikken en blijkbaar weten ze ook niet waar het zich bevindt.
Hoe kun je anders de uitleg interpreteren van de woordvoerder van de NMBS dat ze een oplossing zoeken voor de overvolle piekuurtrein die in Eeklo vertrekt om 7.14 uur maar daarvoor 'eerst hun materiaal moeten inventariseren'.
Al ruim een maand zijn ze bezig en de inventarisatie gaat onverdroten verder. In de meeste kan bedrijven zoiets kan met een simpele tik op de computer. Bij de spoorwegen heeft men meer dan een maand nodig om te tellen hoeveel wagons men heeft. Een paar wagons op een verkeerde plaats gelegd, of verloren gereden en nooit meer teruggekomen.
Aan deze manier van inventariseren hebben de reizigers die elke dag de piekuurtrein nemen allang geen boodschap meer. De service die de NMBS hen biedt, is niet ondermaats maar gewoon schandalig.
Twee wagons zijn beschikbaar. Die zitten sinds de start van het academiejaar eind september al van in Eeklo propvol. Wie opstapt in Waarschoot en Sleidinge moet 'genoegen' nemen met een staanplaats of hoopt stiekem op een klapstoeltje. In Evergem mag je al blij zijn als je nog in de trein gelepeld kunt worden. Nota bene een station dat na een lange sluiting is heropend en waar men zoveel mogelijk reizigers wil aantrekken. Krijg maar eens aan je baas uitgelegd dat je de trein niet op mocht.
Vvorige week hadden de pendelaars iets om naar uit te kijken. 'Oef: volgende week is het herfstvakantie en zal de situatie - zonder de schoolkinderen - iets beter zijn.' Dat was zonder de NMBS gerekend. Slechts één wagon stond op het perron te wachten. Maandag heette het nog dat het een technisch probleem was en dat op dinsdag het probleem opgelost zou zijn. Niets van, blijkbaar is het probleem ernstiger dan gedacht want ook dinsdag was er slechts één overvolle en veel te warme wagon beschikbaar.
Dus wisten de pendelaars opnieuw waarover praten: de abominabele service van onze nationale spoorwegmaatschappij. Dat de uren van de treinen vorig jaar werden aangepast en afgestemd op de schooluren in Eeklo, daar hebben deze gebruikers geen boodschap aan. Gevolg is dat ze met een trein eerder veel te vroeg op hun bestemming zijn en met een trein later niet op tijd.
Als een nieuwe dienstregeling noodzakelijk is die flexibiliteit vereist van de reizigers, mag je ook verwachten dat de spoorwegmaatschappij over voldoende materieel beschikt om piekmomenten op te vangen en daarvoor geen ellenlange studies of telrondes nodig heeft. Want nu blijft elke dag een deel van de klanten in te warme wagons zitten. Een ander deel blijft letterlijk in de kou staan op het perron. Het kan toch niet dat de pendelaars voor deze dienstverlening nog moeten betalen? Wie op restaurant een kreeft bestelt, neemt toch ook geen genoegen met een potje krabsla en het excuus dat het fornuis niet werkt?
De treinreizigers verdienen van de NMBS een vergoeding te ontvangen om elke dag deze 'service' te willen ondergaan en nog niet voor de wagen te hebben gekozen. (osw/rvh)
Bron:Het Nieuwsblad.be
BDJ
Hoe kun je anders de uitleg interpreteren van de woordvoerder van de NMBS dat ze een oplossing zoeken voor de overvolle piekuurtrein die in Eeklo vertrekt om 7.14 uur maar daarvoor 'eerst hun materiaal moeten inventariseren'.
Al ruim een maand zijn ze bezig en de inventarisatie gaat onverdroten verder. In de meeste kan bedrijven zoiets kan met een simpele tik op de computer. Bij de spoorwegen heeft men meer dan een maand nodig om te tellen hoeveel wagons men heeft. Een paar wagons op een verkeerde plaats gelegd, of verloren gereden en nooit meer teruggekomen.
Aan deze manier van inventariseren hebben de reizigers die elke dag de piekuurtrein nemen allang geen boodschap meer. De service die de NMBS hen biedt, is niet ondermaats maar gewoon schandalig.
Twee wagons zijn beschikbaar. Die zitten sinds de start van het academiejaar eind september al van in Eeklo propvol. Wie opstapt in Waarschoot en Sleidinge moet 'genoegen' nemen met een staanplaats of hoopt stiekem op een klapstoeltje. In Evergem mag je al blij zijn als je nog in de trein gelepeld kunt worden. Nota bene een station dat na een lange sluiting is heropend en waar men zoveel mogelijk reizigers wil aantrekken. Krijg maar eens aan je baas uitgelegd dat je de trein niet op mocht.
Vvorige week hadden de pendelaars iets om naar uit te kijken. 'Oef: volgende week is het herfstvakantie en zal de situatie - zonder de schoolkinderen - iets beter zijn.' Dat was zonder de NMBS gerekend. Slechts één wagon stond op het perron te wachten. Maandag heette het nog dat het een technisch probleem was en dat op dinsdag het probleem opgelost zou zijn. Niets van, blijkbaar is het probleem ernstiger dan gedacht want ook dinsdag was er slechts één overvolle en veel te warme wagon beschikbaar.
Dus wisten de pendelaars opnieuw waarover praten: de abominabele service van onze nationale spoorwegmaatschappij. Dat de uren van de treinen vorig jaar werden aangepast en afgestemd op de schooluren in Eeklo, daar hebben deze gebruikers geen boodschap aan. Gevolg is dat ze met een trein eerder veel te vroeg op hun bestemming zijn en met een trein later niet op tijd.
Als een nieuwe dienstregeling noodzakelijk is die flexibiliteit vereist van de reizigers, mag je ook verwachten dat de spoorwegmaatschappij over voldoende materieel beschikt om piekmomenten op te vangen en daarvoor geen ellenlange studies of telrondes nodig heeft. Want nu blijft elke dag een deel van de klanten in te warme wagons zitten. Een ander deel blijft letterlijk in de kou staan op het perron. Het kan toch niet dat de pendelaars voor deze dienstverlening nog moeten betalen? Wie op restaurant een kreeft bestelt, neemt toch ook geen genoegen met een potje krabsla en het excuus dat het fornuis niet werkt?
De treinreizigers verdienen van de NMBS een vergoeding te ontvangen om elke dag deze 'service' te willen ondergaan en nog niet voor de wagen te hebben gekozen. (osw/rvh)
Bron:Het Nieuwsblad.be
BDJ
Re: NMBS zoekt wagons
1wagon? voor mij zijn dat nog steeds rijtuigen en zover ik weet is een MW 41 nog steeds bestaande twee rijtuigen.
-
dat ze maar rap met 55'ers en M6'en ofzo gaan rijden daar
op gent-sint niklaas-antwerpen heb je dit ook met de ICg van 8:07 in lokeren, die zit altijd overvol en bestaat toch maar uit 2 worsten,
die van 7u25 in lokeren bestaat uit 4 worsten maar die zou gerust met 3 kunnen rijden

op gent-sint niklaas-antwerpen heb je dit ook met de ICg van 8:07 in lokeren, die zit altijd overvol en bestaat toch maar uit 2 worsten,
die van 7u25 in lokeren bestaat uit 4 worsten maar die zou gerust met 3 kunnen rijden

M6 heeft een algemeen verbod voor alle lijnen die niet geëlektrificeerd zijn met 3kV=. Te lezen in de netverklaring van Infrabel.
Dus zowel 25kV~ als diesellijnen zijn verboden domein voor deze rijtuigen.
BDJ
BDJ
Zouden ze de 4403 van het SCM gehuurd hebben?Steven schreef:1wagon? voor mij zijn dat nog steeds rijtuigen en zover ik weet is een MW 41 nog steeds bestaande twee rijtuigen.

-
dat zou wel tof zijn
eens een dagje met onze 4403 de L trein gent-eeklo rijden
als dat in luxemburg kan kan dat hier ook wel zeker
en als 1e classe er de M1ac achter hangen

eens een dagje met onze 4403 de L trein gent-eeklo rijden

als dat in luxemburg kan kan dat hier ook wel zeker

en als 1e classe er de M1ac achter hangen

ja vroeger reden in het weekend nog de oude railbusjes op die lijn. heb daar nog veel mee meegerdenen. is zo een goede 10 jaar geleden. dat waren nog eens tijden. 

Regels zijn er om aangepast te worden, hé.Bartjedj schreef:M6 heeft een algemeen verbod voor alle lijnen die niet geëlektrificeerd zijn met 3kV=. Te lezen in de netverklaring van Infrabel.
BDJ

Het woord wagon betekent volgens Vandale: wagen op rails, spoorrijtuig.Steven schreef:1wagon? voor mij zijn dat nog steeds rijtuigen en zover ik weet is een MW 41 nog steeds bestaande twee rijtuigen.
Het wordt bij mijn weten algemeen gebruikt in Vlaanderen en is dus ook volkomen juist.
De enige fout in het artikel is dus dat een MW41 bestaat uit 2 wagons.
Ik weet dat volgens het NMBS-jargon het woord wagon enkel gebruikt voor goederenwagen maar je kan toch niet van iedereen verwachten dat ze enkel de woorden van het NMBS-jargon gebruiken als het over treinen gaat.
Algemeen gebruikt wordt ook "bak" voor rijtuig. Moeten we op grond daarvan dan ook van bakken spreken? Overigens is Vandale niet normatief, maar descriptief. In "Correct Nederlands voor alledag" (H. Heidbuchel) lees ik op p. 178:Adler schreef:Het woord wagon betekent volgens Vandale: wagen op rails, spoorrijtuig.Steven schreef:1wagon? voor mij zijn dat nog steeds rijtuigen en zover ik weet is een MW 41 nog steeds bestaande twee rijtuigen.
Het wordt bij mijn weten algemeen gebruikt in Vlaanderen en is dus ook volkomen juist.
Ik weet dat volgens het NMBS-jargon het woord wagon enkel gebruikt voor goederenwagen maar je kan toch niet van iedereen verwachten dat ze enkel de woorden van het NMBS-jargon gebruiken als het over treinen gaat.
Er zijn goederentreinen en personen- of reizigerstreinen; de eerste hebben open of gesloten (goederen)-wagens, de tweede wagens of rijtuigen." Het Franse leenwoord wagon is dus niet eens nodig in het Nederlands.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Ik stel enkel maar vast dat:overweg13 schreef:Algemeen gebruikt wordt ook "bak" voor rijtuig. Moeten we op grond daarvan dan ook van bakken spreken? Overigens is Vandale niet normatief, maar descriptief. In "Correct Nederlands voor alledag" (H. Heidbuchel) lees ik op p. 178:Adler schreef:Het woord wagon betekent volgens Vandale: wagen op rails, spoorrijtuig.Steven schreef:1wagon? voor mij zijn dat nog steeds rijtuigen en zover ik weet is een MW 41 nog steeds bestaande twee rijtuigen.
Er zijn goederentreinen en personen- of reizigerstreinen; de eerste hebben open of gesloten (goederen)-wagens, de tweede wagens of rijtuigen." Het Franse leenwoord wagon is dus niet eens nodig in het Nederlands.
1. Het overgrote deel van de Vlamingen in de gewone spreektaal het woord wagon gebruikt.
2. Dit woord ook in Vandale als dusdanig wordt uitgelegd.
3. Dit woord ook meestal gebruikt wordt in krantenberichten.
4. Het woord rijtuig in deze betekenis nagenoeg enkel gebruikt wordt in het oudbollige taalgebruik van de NMBS.
5. Het woord rijtuig in Vandale vooral in de betekenis van koets of karos wordt gebruikt.
Mag ik even dieper op een en ander ingaan? In punt 4 gebruikt u het woord "oudbollig". U zult het met me eens zijn dat de meeste Vlamingen dit woord gebruiken in de betekenis die u er ook aan geeft: ouderwets, niet meer van deze tijd.Adler schreef:
Ik stel enkel maar vast dat:
1. Het overgrote deel van de Vlamingen in de gewone spreektaal het woord wagon gebruikt.
2. Dit woord ook in Vandale als dusdanig wordt uitgelegd.
3. Dit woord ook meestal gebruikt wordt in krantenberichten.
4. Het woord rijtuig in deze betekenis nagenoeg enkel gebruikt wordt in het oudbollige taalgebruik van de NMBS.
5. Het woord rijtuig in Vandale vooral in de betekenis van koets of karos wordt gebruikt.
Welnu, het woord "oudbollig" staat niet eens in Vandale. Wel vind ik er het woord oubollig met de volgende betekenissen:
1. koddig, komiek, zonderling
2. min of meer ruw-komisch, syn. boertig
3. opzettelijk komisch en daardoor juist flauw.
Het is ethymologisch gesproken een afleiding met a- als voorvoegsel; volgens Vandale is dat mogelijk een versterkend prefix. Het grondwoord is verwant met "belgen" (met kleine letter). Het heeft dus met oud niets te maken.
Hoe dan ook, ik zou het taalgebruik van de meerderheid van de Vlamingen niet als norm durven gebruiken bij de beoordeling van taal. Ik ben net iets te lang leraar Nederlands geweest om me op dat vlak veel illusies te maken. En let wel: ik gebruik Vandale nu uitsluitend in zijn descriptieve rol; ze getroosten zich niet eens de moeite om het woord oubollig in zijn verkeerde betekenis op te nemen, omdat het hier blijkbaar om een evidente verkeerd gebruik gaat.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
vind ik ook wel, veel maakt het toch niet uit eigenlijkBibke schreef:Regels zijn er om aangepast te worden, hé.Bartjedj schreef:M6 heeft een algemeen verbod voor alle lijnen die niet geëlektrificeerd zijn met 3kV=. Te lezen in de netverklaring van Infrabel.
BDJ