Zware hinder op de Athus-Meuse.
Zware hinder op de Athus-Meuse.
Hoi,
Op L 166 ter hoogte van Houyet is er een werktrein in brand gevlogen.Op de volgende site vind je meer info:
http://www.actu24.be.
Eens je op deze site bent gekomen klik je op Belgique en dan op Les articles vervolgens even naar beneden scrollen en dan op Explosion d'un wagon sur la ligne Athus Meuse klikken.Om het artikel volledig te lezen klik je op Lire la suite.
Normaal zou je nu het artikel moeten kunnen lezen.
Ik hoop dat het hiermee lukt.
Lukas
Op L 166 ter hoogte van Houyet is er een werktrein in brand gevlogen.Op de volgende site vind je meer info:
http://www.actu24.be.
Eens je op deze site bent gekomen klik je op Belgique en dan op Les articles vervolgens even naar beneden scrollen en dan op Explosion d'un wagon sur la ligne Athus Meuse klikken.Om het artikel volledig te lezen klik je op Lire la suite.
Normaal zou je nu het artikel moeten kunnen lezen.
Ik hoop dat het hiermee lukt.
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Zware hinder op de Athus-Meuse.
de hinder is waarschijnlijk beperkt, omdat ze bij de komst van de playmobiels daar om de 5 kilometer een brandweerkazerne hebben aangelegd
wat voor trein was het? en wat vervoerde hij?


wat voor trein was het? en wat vervoerde hij?

Re: Zware hinder op de Athus-Meuse.
De dichtsbijzijnde kazerne is die van Dinant, die beschikken tevens over een spoor-wegvoertuig dat bedoeld is om snelle interventies te kunnen verichten op l166 tussen Anseremme en Houyet, het terrein is daar zeer moeilijk te bereiken met de auto. Nogal een geluk dat de wagen ontploft is op volle baan en niet in een van de vele tunnels.treinbruno schreef:de hinder is waarschijnlijk beperkt, omdat ze bij de komst van de playmobiels daar om de 5 kilometer een brandweerkazerne hebben aangelegd![]()
![]()
wat voor trein was het? en wat vervoerde hij?
Re: Zware hinder op de Athus-Meuse.
Is een werktrein, blijkbaar brand aan een hydraulisch systeem (olie) en een gasfles is ontploft. Er zou ook een tank met koolwaterstof zijn verder in het konvooi.
Re: Zware hinder op de Athus-Meuse.
zeg dat wel, want dat zou een ramp geweest zijn voor de plaatselijke treingebruikers, maar zeker voor het goedderenverkeer ...13'erke schreef:De dichtsbijzijnde kazerne is die van Dinant, die beschikken tevens over een spoor-wegvoertuig dat bedoeld is om snelle interventies te kunnen verichten op l166 tussen Anseremme en Houyet, het terrein is daar zeer moeilijk te bereiken met de auto. Nogal een geluk dat de wagen ontploft is op volle baan en niet in een van de vele tunnels.treinbruno schreef:de hinder is waarschijnlijk beperkt, omdat ze bij de komst van de playmobiels daar om de 5 kilometer een brandweerkazerne hebben aangelegd![]()
![]()
wat voor trein was het? en wat vervoerde hij?
en moest het in een tunnel zijn, is er ook vrees voor de levens van het personeel aanboord, gelukkig dus ...
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Zware hinder op de Athus-Meuse.
Die Unimog heeft ook al ritten gedaan op L154 tussen Dinant en Heer-Agimont!13'erke schreef:De dichtsbijzijnde kazerne is die van Dinant, die beschikken tevens over een spoor-wegvoertuig dat bedoeld is om snelle interventies te kunnen verichten op l166 tussen Anseremme en Houyet, het terrein is daar zeer moeilijk te bereiken met de auto. Nogal een geluk dat de wagen ontploft is op volle baan en niet in een van de vele tunnels.treinbruno schreef:de hinder is waarschijnlijk beperkt, omdat ze bij de komst van de playmobiels daar om de 5 kilometer een brandweerkazerne hebben aangelegd![]()
![]()
wat voor trein was het? en wat vervoerde hij?

Re: Zware hinder op de Athus-Meuse.
zie op mijnsite bij spoorwegnostalgie om het bewuste voertuig te zien op L154 tussen Dinant en Givet.
Re: Zware hinder op de Athus-Meuse.
Op de www van de Waalse brandweer staat en gedetailleerd verslag.
Moraal van het verhaal : even geluk gehad... want in de werktrein was een ketelwagen met gasolie aanwezig
Moraal van het verhaal : even geluk gehad... want in de werktrein was een ketelwagen met gasolie aanwezig
Re: Zware hinder op de Athus-Meuse.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om even de link hier te posten?RIDCO schreef:Op de www van de Waalse brandweer staat en gedetailleerd verslag.
Moraal van het verhaal : even geluk gehad... want in de werktrein was een ketelwagen met gasolie aanwezig
Re: Zware hinder op de Athus-Meuse.
BRON: http://www.actua24.beUn train se rendant à Beauraing a dû faire un arrêt forcé près d'Houyet car un wagon flambait. Le trafic de l'Athus Meuse sera perturbé.
Pierre HIGUET
Pas facile, c'est l'expression qui convient le mieux pour expliquer le travail qu'ont eu les sapeurs-pompiers de différents services d'incendie appelés pour éteindre un incendie qui s'était déclaré dans un convoi formé par un train atelier.
Celui-ci se trouvait à quelques kilomètres d'Houyet. Pour y accéder, il fallait emprunter des sentiers forestiers assez escarpés. Le dénivelé était relativement important. De plus, suite aux averses qui sont tombées dernièrement sur la région, les chemins forestiers étaient relativement glissants.
Dès le départ de l'opération, les choses n'ont pas été prises à la légère par le SRI de Beauraing. Sitôt l'appel du dispatching de la SNCB de Bertrix reçu, vers 14h38, le service a engagé différents moyens pour intervenir sur l'incendie. Appel notamment a été lancé aux pompiers de Gedinne, Rochefort et Dinant. Au plus fort de l'opération se sont plus de trente hommes qui étaient sur le terrain. Une ambulance a également été appelée sur les lieux de l'opération.
À ce dispositif impliquant les pompiers, s'ajoutaient également les forces de l'ordre des zones Houille-Semois et Lesse-Lhomme. Du personnel de la SCNB était également sur place. Pour des raisons de sécurité, l'accès routier passant à proximité de l'incendie a été fermé à la circulation.
À l'arrivée des premiers sapeurs, un des wagons du convoi était en feu. Rapidement, l'incendie s'est communiqué au second avec une succession d'explosions. «Il y a eu trois explosions puis le deuxième wagon s'est enflammé.» raconte un pompier qui était un des premiers sur place. «C'était assez impressionnant. Le dégagement de fumée était important»
La fumée, beaucoup de témoins l'ont aperçue.
Pas tout de suite
Dans un premier temps, les pompiers ne sont pas directement intervenus l'incendie. Comme le prévoit la procédure, ceux-ci ont dû attendre le feu vert de la SNCB. «Il faut attendre que la ligne haute tension soit désactivée.» explique-t-on. «Il faut attendre un accord écrit. Dès que celui-ci est arrivé, on a pu commencer l'extinction avec l'eau.» Dans ce cas, il a fallu une heure pour que le papier arrive entre les mains du responsable de l'opération, le commandant Yves Brun.
Dans le cas présent, la ligne électrique était sur le sol. Elle a fondu suite à l'incendie. Avant d'agir, il a d'abord fallu régler le problème électrique. Outre la difficulté liée avec la proximité de l'électricité, les hommes du feu ont dû amener leur matériel quasi à bras d'homme. Deux lignes de plusieurs centaines de mètres ont été tirées à travers un relief boisé assez escarpé. L'endroit n'était franchement pas facile d'accès.