Vervoersmaatschappij NMBS zal zijn tarieven verhogen met gemiddeld 5,9 procent. De forse prijsverhoging komt er door de inflatie en de gestegen energieprijzen.
Vanaf februari zullen de nieuwe tarieven gelden. Een treinticket zal stijgen met 5,90 procent, een abonnement stijgt zelfs met 6,25 procent. Een Go Pass zal voortaan 50 euro kosten.
Elk jaar verhoogt de NMBS zijn tarieven, maar dit jaar zijn die uitzonderlijk hoog. Volgens de spoormaatschappij heeft dat te maken met de hoge inflatie en de gestegen energieprijzen.
"Onze treintickets zijn nog altijd een stuk goedkoper dan in de buurlanden", aldus Jochem Goovaerts van de NMBS.
Treinticket wordt 5,9 % duurder
Treinticket wordt 5,9 % duurder
VRT nieuws:
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Iets meer dan 10 jaar geleden kostte een Go-Pass 'amper' 990 BEF, dus binnenkort al meer dan het dubbele voor identiek hetzelfde product. Wat worden we oud.
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Inderdaad, als je het in procent uitdrukt, stijgt de Go Pass in één keer met 8,7 %. Een serieuze stijging dus, die volgens mij niet enkel door de inflatie kan verklaard worden...
Een stijging van 5,9 % zoals bij de andere tickets zou op € 48,70 uitgekomen zijn.
Een stijging van 5,9 % zoals bij de andere tickets zou op € 48,70 uitgekomen zijn.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
dat is veel duurder
gelukkig dat ik een jaarabonnement heb,
maarja: ze moeten toch ergens het geld voor hun mislukkingen halen

gelukkig dat ik een jaarabonnement heb,
maarja: ze moeten toch ergens het geld voor hun mislukkingen halen


Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Ik denk dat de NMBS haar tarieven enkel mag aanpassen aan de index (en dus inflatie). Dus ik denk niet dat er iets meer achterzit en als dat wel het geval is zullen er wel een paar ministers zich er druk over makenRuben schreef:Inderdaad, als je het in procent uitdrukt, stijgt de Go Pass in één keer met 8,7 %. Een serieuze stijging dus, die volgens mij niet enkel door de inflatie kan verklaard worden...
Een stijging van 5,9 % zoals bij de andere tickets zou op € 48,70 uitgekomen zijn.

Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
De jaarlijkse tariefaanpassingen worden bepaald door artikel 15 van het Beheerscontract en worden berekend met een formule gebaseerd op de gezondheidsindex, de stiptheid en de tractie-energiekosten.Wover schreef:Ik denk dat de NMBS haar tarieven enkel mag aanpassen aan de index (en dus inflatie). Dus ik denk niet dat er iets meer achterzit en als dat wel het geval is zullen er wel een paar ministers zich er druk over makenRuben schreef:Inderdaad, als je het in procent uitdrukt, stijgt de Go Pass in één keer met 8,7 %. Een serieuze stijging dus, die volgens mij niet enkel door de inflatie kan verklaard worden...
Een stijging van 5,9 % zoals bij de andere tickets zou op € 48,70 uitgekomen zijn..
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Met de trein reizen wordt fors duurder Go Pass +9 % - seniorenbiljet +25 %
De NMBS trekt de prijs van een treinbiljet begin volgend jaar gemiddeld 5,9 procent op. Vooral het seniorenbiljet, de Go Pass en abonnementen worden flink duurder.
Vanaf februari stijgt de prijs van een treinticket met 5,9 procent. Jongeren betalen vanaf dan 50 euro voor een Go Pass, tegenover 46 euro op dit ogenblik. Dat is een stijging van bijna 8,7 procent.
Abonnementhouders moeten maar liefst 6,25 procent extra ophoesten.
Een Key Card wordt 1 euro duurder en kost dan 17 euro (+5,9 procent).
Ook een seniorenticket stijgt 1 euro en komt uit op 5 euro (+25 procent).
Een Rail Pass kost vanaf februari 73 euro (+3 procent).
De vervoersmaatschappij wijt de verhoging van de tarieven aan de gestegen energieprijzen en de hoge inflatie.
Cartoon: Quirit
Bron & reacties : http://www.gva.be/nieuws/economie/defau ... CAF4B09E85}
http://www.gva.be/Components/Reacties/l ... CAF4B09E85}
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Ook de kosten voor Infrabel zijn gestegen he, denk maar aan de gestegen energieprijzen.ConducLK schreef:De prijsstijging zal ook wel te maken hebben met de duurdere kostprijs die infrabel aanrekent aan de NMBS voor de rijpaden..... Weer een voordeel van de splitsing:)
Uiteindelijk wordt de totale kostprijs om een trein te laten rijden niet bepaald door het feit of er nu 1 of 2 of 20 bedrijven zijn die daar samen voor zorgen.
Het geheel van de kosten moet toch betaald worden door de inkomsten van de tickets en door de toelagen van de staat.
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Net op hetzelfde ogenblik beslist de regering om de geplande vliegtaks dan toch niet door te voeren.
Begrijpe wie kan, zeker wanneer je bedenkt dat kerosine vrijgesteld is van BTW.
Een argument was o.a. de werkgelegenheid in de luchtvaartsector, zoals de handelszaken op de luchthaven. Maar zelf doen ze toch maar mooi mee met de prijsverhogingen omwille van de grondstofprijzen. De hapjes en drankjes zijn er altijd al schandalig duur geweest, en dat betert er niet op.
Ik vind vliegreizen eerder iets extra's, weggelegd voor de vakantie. Voor wie dat te duur wordt, zijn er voldoende alternatieven, als je maar bereid bent om het iets minder ver te zoeken.
De trein daarentegen is voor sommigen pure noodzaak om de kost te verdienen. Hogere prijs of niet, betalen zullen we.
Begrijpe wie kan, zeker wanneer je bedenkt dat kerosine vrijgesteld is van BTW.
Een argument was o.a. de werkgelegenheid in de luchtvaartsector, zoals de handelszaken op de luchthaven. Maar zelf doen ze toch maar mooi mee met de prijsverhogingen omwille van de grondstofprijzen. De hapjes en drankjes zijn er altijd al schandalig duur geweest, en dat betert er niet op.
Ik vind vliegreizen eerder iets extra's, weggelegd voor de vakantie. Voor wie dat te duur wordt, zijn er voldoende alternatieven, als je maar bereid bent om het iets minder ver te zoeken.
De trein daarentegen is voor sommigen pure noodzaak om de kost te verdienen. Hogere prijs of niet, betalen zullen we.
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
De luchtvaart wordt in deze eigenlijk niet anders behandelt dan het overige georganiseerde vervoer. Over het algemeen geld voor de trein hetzelfde als voor het vliegtuig: BTW wordt geheven op tickets voor binnenlands verkeer maar niet op tickets voor internationaal verkeer. Op de primaire energie input wordt in beide sectoren geen BTW of accijnzen geheven.Kalimero schreef:Net op hetzelfde ogenblik beslist de regering om de geplande vliegtaks dan toch niet door te voeren.
Begrijpe wie kan, zeker wanneer je bedenkt dat kerosine vrijgesteld is van BTW.
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Bwa, op zich vind ik 50 euro voor een GoPass toch een gemakkelijkere prijs dan 46, hoor!
En dan nog, ik denk niet dat je in onze buurlanden afstanden van 200 à 300 km kunt afleggen tegen slechts 5 euro per rit!

En dan nog, ik denk niet dat je in onze buurlanden afstanden van 200 à 300 km kunt afleggen tegen slechts 5 euro per rit!
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Nee, maar de meesten doen er geen 200 à 300km mee he
.
Een jongerenkaart die 30% korting geeft zou veel beter zijn denk ik... Want dan wordt de trein voor jongeren ook interessant voor kortere afstanden, waar een go pass nu niet aantrekkelijk is en het normale tarief te duur is.

Een jongerenkaart die 30% korting geeft zou veel beter zijn denk ik... Want dan wordt de trein voor jongeren ook interessant voor kortere afstanden, waar een go pass nu niet aantrekkelijk is en het normale tarief te duur is.
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
De BTTB vindt de voorgestelde prijsstijging onaanvaardbaar en vraagt de overheid om de verhoging niet goed te keuren:
De Bond van Trein-, Tram-, en Busgebruikers (BTTB) noemt de scherpe stijging van de treintarieven in februari die de NMBS gisteren aankondigde, onaanvaardbaar.
Gisteren maakte de NMBS bekend dat de tarieven voor treinkaartjes vanaf februari volgend jaar met gemiddeld 5,90 procent zullen stijgen. De BBTB reageert verbolgen.
"De prijsstijging gaat niet samen met een kwaliteitsverbetering: de stiptheid van de treinen is immers nauwelijks verbeterd, zo blijkt uit de statistieken van Infrabel. Er zijn ook toenemende capaciteitsproblemen op een aantal belangrijke lijnen", klinkt het.
De organisatie verzet zich tegen de aangekondigde tariefverhoging. "Dit is een verkeerd signaal op het ogenblik dat de brandstofprijzen drastisch aan het dalen zijn. Het spoor dreigt zijn prijsvoordeel in vergelijking met de auto, dat de voorbije maanden was opgebouwd, opnieuw te verliezen", luidt het.
De BTTB vraagt de voogdijoverheid de tariefverhoging niet goed te keuren.
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
Die prijsverhoging niet goedkeuren is wel het minste wat Vervotte kan doen. De prijs zou verdorie moeten worden bevroren op het huidige peil, zodat dankzij de inflatie een treinticket ieder jaar goedkoper wordt. Een fikse belastingverhoging voor mileucriminelen (=autogebruikers) zou daarentegen wel wenselijk zijn. Waarom zou een liter benzine bijvoorbeeld geen 2,50 euro mogen kosten?
Re: Treinticket wordt 5,9 % duurder
via het kliksysteem is die belastingverhoging voor benzine er al
Wat ze in mijn ogen moeten doen is op kerosine ook eens wat meer taksen heffen 

