LGV ... voor de HST'ers

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Tommyken

LGV ... voor de HST'ers

Bericht door Tommyken »

Vandaag eens afgezakt naar Frankrijk. Meer bepaalt naar Seclin en Avelin waar iedereen eens zijn hartje kan ophalen wat betreft HST's. Zeer veel verkeer op deze lijn en het naburige lijntje ietsje minder. Alvast hier een klein voorsmaakje meer op http://www.l2527.be
Afbeelding Maar liefst tegen 300km/h is dit natuurlijk geen lachertje om de neus juist zo op foto te krijgen. :lol: 8) Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Mechanik

Bericht door Mechanik »

mooie foto's :-)
dank je Tommy
Steven

Bericht door Steven »

nu nog schonere foto's maken dan da ze al waren :-) kan da nog??
Wover

Bericht door Wover »

misschien wa photoshop gebruiken om bv op de voorlaatste foto het hek weg te werken.

En bij de laatste misschien wat verder gezoomt en de trein in de bocht trekken, zodat ge heel de trein hebt ;)

op de tweedelaatste foto, dat roze bordje, welk seinsysteem is dat?
Steven

Bericht door Steven »

Wover schreef:misschien wa photoshop gebruiken om bv op de voorlaatste foto het hek weg te werken.

En bij de laatste misschien wat verder gezoomt en de trein in de bocht trekken, zodat ge heel de trein hebt ;)

1 een hek maakt deel uit van een hsl :-) dus laten staan zou ik zeggen
2 dat roze bord zou kunnen te maken hebben met de wissel die er ligt :-)
Wover

Bericht door Wover »

ah dus de Franse HSL-variant voor de omgekeerde pijl boven een sein?

dus als het lichtje onder het bord brandt, dan komt er een wissel die in de richting van de witte pijl gaat ofzo?
Steven

Bericht door Steven »

merkborden dienen niet als sein op zich, duiden enkel maar een plaats aan, zolang er geen problemen zijn met de stuurpost gebeurd alles via de cabsignalisatie, hoe de tvm verder in elkaar zit weet ik niet, bij tbl 2 kan je perfect met volledig geblindeerde ruiten rijden, ongeacht alle bordjes die langs de lijn staan
msts.be

Bericht door msts.be »

Wover schreef:op de tweedelaatste foto, dat roze bordje, welk seinsysteem is dat?
Da's gewoon ook TVM430 , en dit noemt men een "jalon de manoeuvre" : deze heeft enkel betrekking op voertuigen die van de hoofdsporen naar de zijsporen van een HSL willen rijden.Op deze zijsporen worden vaak meettreinen of onderhoudsvoertuigen ondergebracht ...

In België kennen we deze zijsporen enkel op de L2 , er zijn er zo'n 2 : deze zijn telkens niet geëlektrificeerd (in tegenstelling tot Frankrijk waar dit wél het geval is) , het eerste zijspoor is gewoon beveiligd door een TBL-2 sein (hetzelfde bordje als een gewoon TVM430 bordje) , het tweede door kleine lichtseinen met 3 lichten (dit omdat daar al een ongeval had plaatsgevonden nog toen men bezig was de lijn aan te leggen ..)
Wover schreef:dus als het lichtje onder het bord brandt, dan komt er een wissel die in de richting van de witte pijl gaat ofzo?
Neen neen , dat wit lichtje heeft enkel betrekking op die bewegingen die van het hoofdspoor naar het zijspoor willen geraken.Die paarse borden staan daar dus omdat de gewone borden op een te verre afstand staan en die dus de wissel niet kunnen beveiligen ..
Laatst gewijzigd door msts.be op 14 apr 2006, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven

Bericht door Steven »

hehe nu ben ik mee :-) idd ma da roos zal in werkelijkheid misschien iets meer paars zijn naar analogie met de paarse rangeerarm van vroeger :-)
Wover

Bericht door Wover »

nog een off topic vraagje: waarom zetten ze prikkeldraad vanboven op hekken altijd naar de richting van de "te beveiligen" plaats?

Het zou toch logischer zijn als het andersom stond, want ik kan moeilijker ondersteboven klimmen dan gewoon schuin erover :P
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Wover schreef:nog een off topic vraagje: waarom zetten ze prikkeldraad vanboven op hekken altijd naar de richting van de "te beveiligen" plaats?

Het zou toch logischer zijn als het andersom stond, want ik kan moeilijker ondersteboven klimmen dan gewoon schuin erover :P
Ik denk dat dat is omdat het terrein aan de onbeveiligde kant niet van de SNCF is, en er daar dus niks mag overhangen.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Jules

Bericht door Jules »

Kleine opmerking toch.

Die witte lamp heeft niets te maken met verandering van spoor. Deze wordt gebruikt om het "sein" open te zetten.

Die paarse borden worden enkel gebruikt bij rangeringen van vooral werktreinen. Indien een HST naar een uitwijkspoor moet gaat dit via de gewone repères (geel/blauw). Indien de wissel nog niet goed ligt zal je stoppen voor de laatste geel blauwe repère, zelfs al ligt deze 1km van de wissel.
Taurus

Bericht door Taurus »

Schitterende fotoserie Tommy! Als het voor mij niet zo'n gigantisch eind uit de buurt was ging ik ook wel vaker LGV foto's maken. Verder vond ik de volgende foto grappig.
Afbeelding Doet me wel wat denken aan het nieuwe NS Sprinter kleurenschema :D
Tommyken

Bericht door Tommyken »

Wover schreef:misschien wa photoshop gebruiken om bv op de voorlaatste foto het hek weg te werken.

Soms is het wel een irritant hek. Dat wel. Maar zoals een slimme spotter zou beamen, neem je gewoon een ladder mee :oops: :lol: en dan zet je dat naast het hek en heb je geen last van ( je had ons moeten zien staan dan lol :lol: ). Maar op deze foto zaten we op een berm van een brug. Maar ook laat ik het er soms opstaan voor die mensen dat snel op hun tenen zijn getrapt en zeggen dat ik illigaal sta :evil: Wat bij dit geval niet is natuurlijk :)

Wat betreft de andere foto. Inderdaad ik had hem er beter wat meer opgezet daar ben ik een foutje begaan. Maar tegen 300km/h is het nogal moeilijk om plotse beslissingen te nemen en iets anders te proberen. En dan natuurlijk met de gevolgen van dien :lol:

Maar toch al hartelijk bedankt ! en in het vervolg let ik er hopenlijk meer op :oops: :lol:
Tommyken

Bericht door Tommyken »

Steven schreef:nu nog schonere foto's maken dan da ze al waren :-) kan da nog??
Ik kan alleen maar proberen natuurlijk he. :lol: 8)
Plaats reactie