Bron : http://www.telegraaf.nl/reiskrant/25567 ... tml?p=16,1Bloeddruk van filerijders en treinreizigers getest
AMSTERDAM - Tijdens de ochtend is van ruim 200 reizigers de bloeddruk opgemeten. Doel van deze metingen is om uit te zoeken of de stress die de verschillende vervoersmiddelen met zich meebrengen, van invloed is op de bloeddruk. Daarnaast is het de bedoeling om mensen in het algemeen meer bewust te maken van hun bloeddruk.
Wat vanmorgen opviel was onder andere dat er relatief meer treinreizigers met verhoogde bloeddruk waren dan autorijders. Ook vanmiddag tussen 14.00 uur en 19.00 uur wordt op dezelfde plaatsen (op Utrecht CS en bij parkeerplaats Ruwiel langs de A2) nog de bloeddruk gemeten van de filerijders en treinreizigers.
Op de parkeerplaats Ruwiel langs de A2 wordt vandaag de bloeddruk van filerijders opgemeten.
Vrouwen scoren beter
Op het Centraal Station in Utrecht zijn alleen al in de ochtend ruim 100 metingen verricht. Wat opviel was dat een verhoogde bloeddruk eigenlijk alleen voorkwam bij 35 plussers; jongeren en studenten scoren keurig binnen de normen. Bijna niemand uit de groep met verhoogde bloeddruk was op de hoogte van het feit dat zijn of haar bloeddruk niet helemaal gezond was. Tot slot waren vrouwen meer bereidwillig om mee te werken aan de meetactie dan mannen.
Ook langs de A2, waar de bloeddruk van de autorijders werd gemeten, was een verschil tussen vrouwen en mannen waarneembaar. De bloeddruk was daar van de vrouwen over het algemeen gezonder dan bij de mannen, alhoewel er onder de autorijders niet zoveel mensen waren met verhoogde waardes. Ook bleek hier dat vrouwen zich vaker dan mannen bewust waren van de eigen bloeddruk. Naar mate de ochtend vorderde zagen de teams de gemiddelde bloeddruk van de passerende automobilisten wel dalen.
Bloeddruk in Nederland
Naar schatting heeft 40% tot 50% van de volwassen Nederlanders tussen de 35 en 70 jaar een verhoogde bloeddruk (boven de 120 mmHg) en 25% een hoge bloeddruk (boven de 140 mmHg).
Uit de Nationale Hartmonitor* blijkt echter dat het grootste gedeelte van de Nederlanders denkt een gezonde bloeddruk te hebben. Ook uit recent onderzoek van het CBS blijkt dat slechts 12% van de mensen aangeeft een hoge bloeddruk te hebben, terwijl de cijfers in werkelijkheid veel hoger zijn.
Onderdeel van de Nationale Hartmonitor van Becel, uitgevoerd in augustus 2008 onder 586 Nederlanders tussen 40 en 70 jaar.
Opvallend was dat de treinreizigers vanmorgen meer stress hadden dan de filerijders. Foto: Telegraaf
Bloeddruk van filerijders en treinreizigers getest
Bloeddruk van filerijders en treinreizigers getest
Re: Bloeddruk van filerijders en treinreizigers getest
Ik kan daar wel in komen. Ik erger mij dagelijks aan mijn medereizigers.
Om maar enkele voorbeelden eruit te nemen:
-Stinkende mensen
-Een dikzak die naast u komt zitten op zo'n zetelke voor 2pers bvb gelijk in DMT's
-Pubers (en ouder) die hunne "%^ç-muziek" voor heel de wagon aant blasten zijn
-En de ergste van allemaal, zelf persoonlijk al meegemaakt; iemand die zijn nagels zat te knippen naast mij! En ze sprongen alle kanten uit. Hallllooooooo! De beleefdheid en manieren zijn soms ver te zoeken!
Om maar enkele voorbeelden eruit te nemen:
-Stinkende mensen
-Een dikzak die naast u komt zitten op zo'n zetelke voor 2pers bvb gelijk in DMT's
-Pubers (en ouder) die hunne "%^ç-muziek" voor heel de wagon aant blasten zijn
-En de ergste van allemaal, zelf persoonlijk al meegemaakt; iemand die zijn nagels zat te knippen naast mij! En ze sprongen alle kanten uit. Hallllooooooo! De beleefdheid en manieren zijn soms ver te zoeken!
Ik kan mij ook snel enerveren in anderen hun gedrag, pendelen is altijd in 2de en in de week heb je er zoveel last niet van (toch niet als je niet op de schooltreintjes zit). In het weekend poog ik vaak 1ste klas te nemen (als het niet te duur uitkomt), simpelweg voor de rust en omdat de kans dan veel groter is dat er in 2de weer enkele met hun mp3-speler (e.a.) in uw buurt komen zitten.
-
ik zit dus elke dag op zo'n schooltrein, iedereen die van lokeren naar sint niklaas moet neemt die.
altijd heeft wel iemand zijn MP3 aanstaan en southpark episodes te spelen
altijd zitten ze superluid te roepen en te zingen
volgend jaar ga ik denk ik maar 1e classe nemen hoor:
1: relax
2: huiswerk rustig kunnen maken
3: veel meer comfort (zeker in een varken)
4: altijd plaats
5: geen irritante kinderen
en het kost iets van een 50€ meer per jaar
k'zal mijn moeder wel overtuigen
altijd heeft wel iemand zijn MP3 aanstaan en southpark episodes te spelen

altijd zitten ze superluid te roepen en te zingen
volgend jaar ga ik denk ik maar 1e classe nemen hoor:
en het kost iets van een 50€ meer per jaar
k'zal mijn moeder wel overtuigen

-
ik heb nu al een treinkaart die geldig is tot 02/09/09 dus ik denk niet dat je zo'n treinkaart kan upgraden naar 1e classegroentje schreef:Zelf het geld op tafel leggen?

Ik had graag geweten of de extra stress door de medereizigers wordt veroorzaakt dan wel door onrealistische overstaptijden, chronische angsten om te laat te zijn door chronische vertragingen, chronisch capaciteitstekort, ergernis door alweer een aansluiting die werd gemist etc.
Volgens mij vooral door de laatste categorie redenen.Jeroen schreef:Ik had graag geweten of de extra stress door de medereizigers wordt veroorzaakt dan wel door onrealistische overstaptijden, chronische angsten om te laat te zijn door chronische vertragingen, chronisch capaciteitstekort, ergernis door alweer een aansluiting die werd gemist etc.
Ik heb ooit al mensen meegemaakt die volledig door het lint gingen door de chronische vertragingen.
Zo was er eens iemand die uit woede zijn koffertje bijna aan diggelen gooide op het perron en iets uitschreeuwde over de managers in Brussel dat ik hier niet ga herhalen maar het woord gaskamer kwam er in voor.
Laatst gewijzigd door Adler op 19 nov 2008, 07:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Punt 4 is zeker niet altijd waar tijdens de spits en punten 1 en 2 zou ik ook niet te veel op rekenen op een trein naar Brussel 's morgens.treinbruno schreef:volgend jaar ga ik denk ik maar 1e classe nemen hoor:
hangt van lijn tot lijn af hoor er zijn ernstige verschillen.
Ter illustratie, een impressie van een treinrit in Nederland.
http://blog.menshealth.nl/?p=393
http://blog.menshealth.nl/?p=393
mijn bloeddruk is ook altijd rond de 15/10. en ik reis niet met de trein maar met de fiets naar het werk. haha. beter eens de bloeddruk testen van de fietsers die dagelijks door het drukke autoverkeer moeten. 

die da wat teveel bloeddruk hebben mogen wat aan mij geven, laatste medische controle was 10/7 als resultaat
waar ik soms aan kan ergeren zijn die rugzakken/handtassen die altijd een plaatsken op de zitbank nodig hebben zodat andere mensen moeten gaan rechtstaan.
bloeddruk is eerder aan de lage kant denk ik
bloeddruk is eerder aan de lage kant denk ik

-
Voor mijn eigen bloeddruk is het lawaai vanwege jongeren toch wel het zwaarste, hetzij van hun oordopjes of van hun conversatie. Keer op keer valt het ook op dat de luidste stemmen de domste praat verkopen... maar ok, we zijn allemaal jong geweest, domheid moet men kunnen verdragen.
Bagage op zitplaatsen loopt slechts zelden verkeerd: vaak genoeg zie ik mensen hun gerief verplaatsen navenant de trein voller geraakt.
En wat betreft de eerste klasse: van Mechelen naar Brussel zie ik die inderdaad meer dan eens stevig vol zitten, amper minder dan de tweede klasse.
Bagage op zitplaatsen loopt slechts zelden verkeerd: vaak genoeg zie ik mensen hun gerief verplaatsen navenant de trein voller geraakt.
En wat betreft de eerste klasse: van Mechelen naar Brussel zie ik die inderdaad meer dan eens stevig vol zitten, amper minder dan de tweede klasse.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.