Verbinding NMBS <==> MIVB ?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
SteF-LLN

Re: Verbinding NMBS <==> MIVB ?

Bericht door SteF-LLN »

Op de MIVB-Tramnet is de spanning zogenaamd "700 V". Eingelijk is het (nominaal, spanning zonder last) tussen 690V en 715V. De toegelaten maximum is 800 V, daarboven krijg je problemen met de PCC-trams (je krijgt "speedy-PCCs" :roll: :D ).
De T3000-T4000 zijn uitgerust met dezelfde tractieketting dan die van Kassel (Flexity Classic), die met twee spanningen kan werken, dus voor Kassel 600V (stadsnet) en 750V (buiten de stad). Dus kan het zonder probleem tussen wat nog minder dan 600V tot wat nog hoger dan 750V werken, zonder verlies in versnelling ezv.
De trams uitgerust met een electronische tractieketting (T2000-T3000-T4000) zijn geprogrammeerd met 800 V als maximale spanning wanneer een elektrodynamische rem met recuperatie plaats vindt.

Op de MIVB-Metronet is de zongenaamde "900 V" wel nominaal 750 V, maar de elektrodynamische remming van een metrostel brengt de spanning tot 900 V. Dus is het eingelijk wel wat je meermaals kan meten op de derde rail (er is altijd wel een metro die remt, en als er geen gebruiker is, komt de hele net tot 900V want alles is in parallel) en daarvoor is "Gevaar : 900V" op bordjes geschreven.

Terug met deze verbindingssporen : de "grote testspoor" van de MIVB ligt in Haren, tussen de lijn 26 en de stelplaats. Het is een dubbel testspoor : op een van de sporen is het mogelijk om trams ofwel metros te testen (er is juist een stuk van een wissel die verschillend moet geregeld zijn voor tram of metro).

Deze spoor is met de tramnet verbonden in Bordet. Met het bouwen van de nieuwe tramstelplaats in Haren is er zelfs een grote lus aangelegd om de "grote toer van Haren" te kunnen doen (en met een vollegas-mogelijkheid op een deel van ~1 km !!).

De verbinding met de metronet gebeurt via de spoorweg. Er is geen andere "gemakkelijke" mogelijkheid om nieuwe metrostellen die door vrachtwagen komen op de net te zetten. Het moet via Haren gebeuren.
Omdat een metro-draaistel toch wat lager is dan een trein-draaistel, is één spoor van de lijn 26 met speciale krokodillen uitgerust. Het zijn soorten borstels die de onderdelen van de draaistellen niet beschadigen. Tot ongeveer Schaerbeek-Josaphat is de rechter spoor richting Delta met deze krokodillen uitgerust, en na een A<->B spoorverbinding is het het andere spoor, tot en met de signaal in de bocht 26/161 (zie foto). In Delta is er ook een spoorverbinding, je kan het vanaf het perron zien. Het is verbonden met de "kleine testspoor" van de stelplaats Delta.


NB: dat ben ik :
MIVB-reiziger schreef:Afbeelding
(heel slecht gecoiffeerd maar bon, met vette handschoenen ga je beter niet in uw haar :D )

Tschein, een kleine spel :
Waren aanwezig :
- één man van CAF (de leverancier van de metro)
- twee mannen van de MIVB : een technieker en ik
- twee mannen van Infrabel (veantwoordelijk voor het vervoer)
- twee (?) mannen van Infrabel om de spoorweg-wissels te bedienen (de andere man is in de cabine van Schaerbeek-Josaphat, waarvan je deze verbindingsspoor bedient)
- ik weet niet hoeveel mannen van de NMBS om 2 locos te sturen, 3 of 4 denk ik...

Waar is de bug ? :roll: :mrgreen: :)
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Verbinding NMBS <==> MIVB ?

Bericht door Asterix »

MIVB-reiziger schreef:Bij mijn weten zijn er trouwens drie verbindingen Infrabel > MIVB: Haren, Delta en ook ergens langs lijn 28, als ik me niet vergis. En als Pascal Smet zijn idee van de tramtrein erdoor krijgt, zullen er nog wel meer komen...
Tussen Weststation en Simonis, zoals Steven eerder schreef. Meer bepaald tussen Beekkant en Weststation vind je de aansluiting. Vlak voor de tunnel van Beekkant komt er ook een spoor aan straatzijde uit en loopt zo bovengronds verder voorbij het metrogebouw naar een steeg. Het diende vroeger als verbinding tussen de spoorlijn en enkele bedrijfjes (?) die ginds gevestigd waren. Het diende dan ook de metrolijn te kruisen.
SteF-LLN

Re: Verbinding NMBS <==> MIVB ?

Bericht door SteF-LLN »

Toch met de idëen van Pascal Smet zouden verbindingen tussen de MIVB- en NMBS-netten plaats vinden maar niet vanaf de Metronet, wel de tramnet !

En in vergelijking met Karlsruhe, Saarbrücken of Kassel is er een klein verschil : onze treinen rijden op de linker spoor, in duitsland op de rechter spoor... Dus moet het kruisen in de verbinding met de tramnet :-) :arrow: Veel plezier ;-)

Andere probleem : de perrons voor de GEN treinstellen zullen 760mm hoog zijn. De perrons voor lagevloer trams zijn onveveer 300-350mm hoog (vanaf top-of-rail). Een 41 cm hoog probleem dus. Als een deel van de perrons op lijnen 26 en 28 lager dan 760mm moeten zijn, is het echt tijd om iets concreet aan Infrabel voor te stellen !
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Verbinding NMBS <==> MIVB ?

Bericht door gysev »

Jeroen schreef:Tussen Weststation en Simonis, zoals Steven eerder schreef. Meer bepaald tussen Beekkant en Weststation vind je de aansluiting. Vlak voor de tunnel van Beekkant komt er ook een spoor aan straatzijde uit en loopt zo bovengronds verder voorbij het metrogebouw naar een steeg. Het diende vroeger als verbinding tussen de spoorlijn en enkele bedrijfjes (?) die ginds gevestigd waren. Het diende dan ook de metrolijn te kruisen.
Nee, dat is een pure MIVB aansluiting. Die werd maar zeer zelden gebruikt voor het aanvoeren van wagens met ballast (1 à 2 keer per jaar) en voor de jaarlijkse Speno-meettrein. Sinds 2 jaar is die aansluiting niet meer gebruikt maar ze wordt voorlopig behouden. De bediening gebeurde altijd vanuit Klein-Eiland.
peterbot
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jul 2007, 18:46
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Verbinding NMBS <==> MIVB ?

Bericht door peterbot »

gysev schreef:
Jeroen schreef:Tussen Weststation en Simonis, zoals Steven eerder schreef. Meer bepaald tussen Beekkant en Weststation vind je de aansluiting. Vlak voor de tunnel van Beekkant komt er ook een spoor aan straatzijde uit en loopt zo bovengronds verder voorbij het metrogebouw naar een steeg. Het diende vroeger als verbinding tussen de spoorlijn en enkele bedrijfjes (?) die ginds gevestigd waren. Het diende dan ook de metrolijn te kruisen.
Nee, dat is een pure MIVB aansluiting. Die werd maar zeer zelden gebruikt voor het aanvoeren van wagens met ballast (1 à 2 keer per jaar) en voor de jaarlijkse Speno-meettrein. Sinds 2 jaar is die aansluiting niet meer gebruikt maar ze wordt voorlopig behouden. De bediening gebeurde altijd vanuit Klein-Eiland.
De aansluiting langs de straatkant is de vroegere spoorverbinding van Delhaize. In de 19e eeuw was dat een vooruitstrevend bedrijf en liet zijn goederen met de trein leveren naar het depot bij de Osseghemstraat. Dat zal nu niet meer lukken, er ligt wat veel beton op de rails (onder meer het metrostation). Bij het station Belgica is er nog een zijspoor waar (vroeger althans) een dieselgedreven werkvoertuig stond.
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
Plaats reactie