De T3000-T4000 zijn uitgerust met dezelfde tractieketting dan die van Kassel (Flexity Classic), die met twee spanningen kan werken, dus voor Kassel 600V (stadsnet) en 750V (buiten de stad). Dus kan het zonder probleem tussen wat nog minder dan 600V tot wat nog hoger dan 750V werken, zonder verlies in versnelling ezv.
De trams uitgerust met een electronische tractieketting (T2000-T3000-T4000) zijn geprogrammeerd met 800 V als maximale spanning wanneer een elektrodynamische rem met recuperatie plaats vindt.
Op de MIVB-Metronet is de zongenaamde "900 V" wel nominaal 750 V, maar de elektrodynamische remming van een metrostel brengt de spanning tot 900 V. Dus is het eingelijk wel wat je meermaals kan meten op de derde rail (er is altijd wel een metro die remt, en als er geen gebruiker is, komt de hele net tot 900V want alles is in parallel) en daarvoor is "Gevaar : 900V" op bordjes geschreven.
Terug met deze verbindingssporen : de "grote testspoor" van de MIVB ligt in Haren, tussen de lijn 26 en de stelplaats. Het is een dubbel testspoor : op een van de sporen is het mogelijk om trams ofwel metros te testen (er is juist een stuk van een wissel die verschillend moet geregeld zijn voor tram of metro).
Deze spoor is met de tramnet verbonden in Bordet. Met het bouwen van de nieuwe tramstelplaats in Haren is er zelfs een grote lus aangelegd om de "grote toer van Haren" te kunnen doen (en met een vollegas-mogelijkheid op een deel van ~1 km !!).
De verbinding met de metronet gebeurt via de spoorweg. Er is geen andere "gemakkelijke" mogelijkheid om nieuwe metrostellen die door vrachtwagen komen op de net te zetten. Het moet via Haren gebeuren.
Omdat een metro-draaistel toch wat lager is dan een trein-draaistel, is één spoor van de lijn 26 met speciale krokodillen uitgerust. Het zijn soorten borstels die de onderdelen van de draaistellen niet beschadigen. Tot ongeveer Schaerbeek-Josaphat is de rechter spoor richting Delta met deze krokodillen uitgerust, en na een A<->B spoorverbinding is het het andere spoor, tot en met de signaal in de bocht 26/161 (zie foto). In Delta is er ook een spoorverbinding, je kan het vanaf het perron zien. Het is verbonden met de "kleine testspoor" van de stelplaats Delta.
NB: dat ben ik :
(heel slecht gecoiffeerd maar bon, met vette handschoenen ga je beter niet in uw haarMIVB-reiziger schreef:

Tschein, een kleine spel :
Waren aanwezig :
- één man van CAF (de leverancier van de metro)
- twee mannen van de MIVB : een technieker en ik
- twee mannen van Infrabel (veantwoordelijk voor het vervoer)
- twee (?) mannen van Infrabel om de spoorweg-wissels te bedienen (de andere man is in de cabine van Schaerbeek-Josaphat, waarvan je deze verbindingsspoor bedient)
- ik weet niet hoeveel mannen van de NMBS om 2 locos te sturen, 3 of 4 denk ik...
Waar is de bug ?