26 november 2008

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
overweg13

26 november 2008

Bericht door overweg13 »

Dag

Elk jaar voorzie ik ook wel wat tussendoortjes, korte wandelingen die gebruikt kunnen worden op een druilerige dag, op drukke momenten en nog van die toestanden. Eentje daarvan was ongetwijfeld wandeling 5 in Malonne van de wandel- en fietskaart van de stad Namur. Volgens die kaart zou de met een gele ruit aangeduide wandeling 7 kilometer lang zijn, maar ik kom niet eens aan 5 kilometer. Met zulke korte wandelingen kan het twee kanten uit: ofwel komt ze nooit echt van de grond en heb je nooit de indruk dat je je van je vertrekpunt verwijderd hebt, ofwel krijg je een schitterende wandeling gepresenteerd die alleen maar kort is omdat men al het ballast zorgvuldig heeft verwijderd. De waarheid zit hier in de contradictie, want deze wandeling blijft ergens tussenin hangen. We kregen inderdaad enkele mooie bosstroken aangeboden, maar ook veel asfalt. Gelukkig waren er wat mooie huisjes te zien, al dan niet in staat van restauratie, en af en toe konden ook de in nevel gehulde landschappen charmeren. De TWQ bedraagt amper 14 %, maar doordat de wandeling langs toch wel erg rustige wegen loopt, valt dat alles bij elkaar nog wel mee.En het moet gezegd: Malonne wordt vandaag niet onder de voet gelopen door pelgrims op weg naar de graftombe van Broeder Mutien-Marie, en dat maakt van dit dorpje, dat voor de helft uit scholen lijkt te bestaan, zowaar een te appreciëren plekje, zo dicht bij het grote Namur, dat de stadsdiensten van de TEC zelfs tot hier reiken.

Om te vermijden dat we 's middags tussen het jonge volkje terechtkomen, opteren we voor een aankomst in Malonne net voor de middag, zodat we na de woensdagmiddagspits opnieuw naar huis kunnen. Dat ziet er als volgt uit:
- van Halle naar Brussel-Zuid met CR 3659 (9:31 - 9:49 - stipt - ms 998); onze coupé zit voor de helft vol, maar het is er aangenaam rustig;
- Brussel-Zuid - Namur doen we in IC 2410 (10:03 - 11:09 - ms 302, met de zachte onderstellen); de twee stellen staan al een tijdje klaar om aan perron 13 te komen, maar dat is buiten een loc van de reeks 16 gerekend die spoor 13 heeft ingepalmd; na het vertrek van de IC naar Eupen wordt onze trein dan ook verspoord naar spoor 14; het is met een kleine vertraging dat de IC zijn reis aanvat; Namur bereiken we met 2 minuten vertraging, na een stipt vertrek in Gembloux: het is me al enkele keren opgevallen dat de 11 minuten tussen Gembloux en Namur net niet volstaan;
- in Namur stappen we naar het busstation: zowel de weg ernaartoe als het station zelf blijven klantonvriendelijk; je moet al verdomd lang zoeken om te weten te komen op welk perron je bus zal vertrekken, maar gelukkig is de informatie juist en hebben we voldoende overstaptijd. Het is de gelede Jonckheere 4352 die ons naar Malonne zal brengen (11:20 - 11:36), op lijn 6b, met de b van barré. We vertrekken enkele minuten te laat, en die vertraging (2 minuten) hebben we ook nog aan de halte Fond Place. De bus is opvallend proper, zowel aan de buiten- als aan de binnenkant.

Voor de terugrit moeten we het stellen met een enkele standaardbus: ab4883, alweer een Jonckheere, die jaren ouder mag zijn dan onze gelede van de heenrit, maar ook erg goed onderhouden lijkt. Ook nu is de vertraging 2 minuten als we het Naamse station bereiken (13:53 - 14:08), maar de aansluiting blijft overeind. Onderweg help ik nog een gevallen reiziger overeind, die opvallende stabiliteitsproblemen heeft;
- van Namur gaat het naar Brussel-Noord met IC 2135 (14:21 - 15:18). Loc 1359 trekt vijf M6'en, en wij zitten in het eerste: 61011. De twee minuten vertraging bij vertrek uit Namur wordt moeiteloos weggewerkt tussen Gembloux en Brussel-Luxemburg, dat we 4 minuten te vroeg bereiken. Totale stilstand: 7 minuten. Ook nu valt de meer dan behoorlijke bezetting op in eerste klasse, en dat zal ook zo zijn in de volgende trein:
- IR 3286 (ms 435) die ons van Brussel-Noord (15:22) naar Halle (15:45) brengt. Onze internetbiljetten worden zowaar voor de vierde keer geknipt; in de 2410 hebben we zelfs onze identiteitskaart moeten bovenhalen. Als hofleverancier heb je nu eenmaal verplichtingen, zullen ze bij de NMBS denken, want dat is nu officieel: de leden van het Koningshuis gebruiken ook de trein!

Dit is het beeld dat de trambestuurder te zien kreeg als hij vanuit de vallei van de Samber richting Malonne opstoomde. Nu, dat opstomen moet je met een korreltje zout nemen: de lijn tussen Namur en Saint-Gérard was geëlektrificeerd. Dat nam niet weg dat de reizigersdienst al in 1953 opgeheven werd.
Afbeelding
Met vriendelijke groet

overweg13
Adler

Re: 26 november 2008

Bericht door Adler »

overweg13 schreef:Als hofleverancier heb je nu eenmaal verplichtingen, zullen ze bij de NMBS denken, want dat is nu officieel: de leden van het Koningshuis gebruiken ook de trein!
Leen Uytterhoeven van NMBS-Holding kwam deze week inderdaad op tv vertellen dat de leden van het koningshuis soms de trein gebruiken voor hun verplaatsingen.
Sorry, maar daar geloof ik dus geen snars van.
Ze moest dan wel nog eens van de gelegenheid gebruik maken om er op te wijzen dat de treinen van de NMBS meestal stipt zijn.

De enige die ooit van de trein gebruik maakt is koningin Fabiola denk ik, als ze naar Parijs gaat met de Thalys.
Shrek

Bericht door Shrek »

daar spreek je uzelf wel tegen he adler, als koningin fabiola met de thalys naar parijs gaat gebruikt er toch iemand van de koninklijke familie de trein :wink:
Adler

Bericht door Adler »

Shrek schreef:daar spreek je uzelf wel tegen he adler, als koningin fabiola met de thalys naar parijs gaat gebruikt er toch iemand van de koninklijke familie de trein :wink:
Ja maar om u dan maar meteen tot hofleverancier uit te roepen vind ik nogal straf.
Ten eerste is de Thalys geen NMBS en ten tweede zal dat ook niet elke week gebeuren.
Zo kan elke luchtvaartmaatschappij die ooit eens een lid van de koninklijke familie heeft vervoerd zich ook hofleverancier noemen.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Adler schreef:Zo kan elke luchtvaartmaatschappij die ooit eens een lid van de koninklijke familie heeft vervoerd zich ook hofleverancier noemen.
Aangezien ze altijd met de vliegtuigen van Defensie vliegen zullen dat er niet veel zijn...
Vergeet misschien die keer niet dat Beatrix en Albert de trein genomen hebben. De Hofbestuurder daarvan zit hier op het forum. Mocht die ook mee om een vlagje dan?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Adler

Bericht door Adler »

Joris schreef:Vergeet misschien die keer niet dat Beatrix en Albert de trein genomen hebben.
Ik denk niet dat ze toen een ticket hebben gekocht.
Als je leverancier bent wordt je normaal ook betaald voor uw diensten.
Mijn nonkel was trouwens machinist op stoomlocomotieven en heeft ooit nog koning Boudewijn meegevoerd op de locomotief.
Steven

Bericht door Steven »

tja je moet het ook wat historisch zoeken denk ik, niet specifiek naar het heden alleen kijken, de verschillende koninklijke treinen die er waren spelen hier ook een rol in, kan u zeggen dat het koningshuis wel degelijk geregeld gebruikt maakt van de trein hoor, deze worden meestal via de Frankrijkstraat afgezet aan het station, als het daar weer is vol MP loopt weet ge wel dat er belangrijk volk meegaat, eventueel aangevuld met een aantal buitenlandse diplomaten, die aan die kant van het station ook een eigen kiss en ride zone hebben (CD). Het is juist de bedoeling volgens mij om zo weinig mogelijk aandacht te trekken.
Adler

Bericht door Adler »

In de reeks tv-uitzendingen over Brussel-Zuid is dat geregeld aan bod gekomen.
In Brussel-Zuid is zelfs een speciale ruimte om die hoge gasten te ontvangen waar ze kunnen wachten op de trein en ontvangen worden door iemand van de NMBS.
Maar dat ging toch meestal over ambassadeurs of andere hoog geplaatste ambtenaren.
Het enig koninklijk gezelschap dat daar verscheen was koningin Fabiola als ze nog eens koopjes ging doen in Parijs.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

Steven schreef:tja je moet het ook wat historisch zoeken denk ik, niet specifiek naar het heden alleen kijken, de verschillende koninklijke treinen die er waren spelen hier ook een rol in, kan u zeggen dat het koningshuis wel degelijk geregeld gebruikt maakt van de trein hoor, deze worden meestal via de Frankrijkstraat afgezet aan het station, als het daar weer is vol MP loopt weet ge wel dat er belangrijk volk meegaat, eventueel aangevuld met een aantal buitenlandse diplomaten, die aan die kant van het station ook een eigen kiss en ride zone hebben (CD). Het is juist de bedoeling volgens mij om zo weinig mogelijk aandacht te trekken.
is dat dan een priveetrein of rijden er ook gewone reizigers mee...
en moet er dan ook niet zo'n wapenschild vooraan aan de locomotief hangen?
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

dat is de gewone trein waar ze mee meegaan, wel met voldoende security :-)
Plaats reactie