Treinenman schreef:De vraag is hoe vaak per week, maand of jaar treinen gewoonlijk worden gepoetst, zowel de buitenkant als de binnenkant. En of dat bij de nieuwe treinen (MS96, M6) vaker gebeurt dan de oudere (breaks, klassiekjes).
Een carwash voor treinen is een "trainwash"
Exacte cijfers heb ik niet, maar we kunnen wel trachten een schatting te maken.
Er zijn geloof ik ongeveer 3000 treinen per dag, dat zijn natuurlijk veel minder treinsamenstellingen vermits elke treinsamenstelling verschillende treindiensten doet op een dag.
Als B-Clean inderdaad 570 treinsamenstellingen reinigt per dag dan zal dat toch bijna elk rijtuig (ik durf het woord wagon hier niet meer gebruiken, want dan krijg ik weer op mijn kop) zijn per dag.
Voor de trainwash weet ik het niet (het woord carwash wordt ook gebruikt door NMBS personeel hoor).
voor zover ik weet is de trainwash ongv 1-2 keer per jaar meestal ergens in de lente (voor zover mij dat al is opgevallen).
de meeste treinen vind ik vrij proper soms eens een leeg blik ofzo verder is er niet veel vuil te vinden
tomdg schreef:voor zover ik weet is de trainwash ongv 1-2 keer per jaar meestal ergens in de lente (voor zover mij dat al is opgevallen).
de meeste treinen vind ik vrij proper soms eens een leeg blik ofzo verder is er niet veel vuil te vinden
Dat lijkt me toch erg weinig hoor.
Ik zie elke dag treinen in de wasinstallatie ten noorden van Antwerpen als ik daar passeer met de trein.
Als men een half jaar zou wachten kan je niet meer door de ramen kijken.
er zijn treinwasinstallaties (voor wat Vlaanderen betreft) in vorst (twee stuks) Schaarbeek, Antwerpen, gent, Leuven, Brugge, Oostende, Hasselt, ....
deze installaties worden dagelijks gebruikt door verschillende treinen. Wanneer zijn deze niet in gebruik? vrij eenvoudig bij vorst. De installaties staan in open lucht en het water zou bevriezen.
Dit is van toepassing op alle treinwasinstallaties uitgezonderd twee. De nieuwe installatie in Vorst en Oostende, deze staan binnen en hebben zelfs een warme luchtinstallatie om de trein al zo droog mogelijk te blazen bij het verlaten van de wasinstallatie. Beide installaties zijn ook voorzien voor de recuperatie van water, het zelf zuiveren zat er ook deels tussen dacht ik.
Treinenman schreef:De vraag is hoe vaak per week, maand of jaar treinen gewoonlijk worden gepoetst, zowel de buitenkant als de binnenkant. En of dat bij de nieuwe treinen (MS96, M6) vaker gebeurt dan de oudere (breaks, klassiekjes).
Een carwash voor treinen is een "trainwash"
in de volksmond van alle treinbestuurders is dat, ja kmoet em nog carwachen
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
remstof, afkomstig van de remblokken/ remzolen. De vonken van de stroomafnemer maken de trein ook heel vuil (vrij hardnekkig zelf). Verder heb je nog gewoon stof en regen, puur natuur dus