premies - telt dit mee voor het pensioen ?
premies - telt dit mee voor het pensioen ?
De premies, toeslagen... bij de NMBS tellen niet mee bij de berekening van het pensioen. ik vraag mij af of dit ook regel is in de privé ?
Op het einde van de rit kan dit nl. een groot verschil uitmaken als je continu in ploegen werkt en je betaalt er toch belasting op. is dit niet zo ? of heb ik mij vergist ?
Op het einde van de rit kan dit nl. een groot verschil uitmaken als je continu in ploegen werkt en je betaalt er toch belasting op. is dit niet zo ? of heb ik mij vergist ?
Re: premies - telt dit mee voor het pensioen ?
De prive telt haar loon anders uit, daar is de berekening voor het pensioen op het totaal bruto bedrag gemaakt (all in dus), toch wat crossrail betreft maar ik denk dat het in de andere firma's idem dito is.
-
Belastingen betalen op inkomsten is 1 zaak.Jacoba schreef:De premies, toeslagen... bij de NMBS tellen niet mee bij de berekening van het pensioen. ik vraag mij af of dit ook regel is in de privé ?
Maar dit wil nog niet zeggen dat U een afhouding doet aan de sociale kas voor pensioenen op basis van uw brutto wedde + premies.
En daarbij een pensioen van een statutaire NMBS bediend kan je niet vergelijken met een rijkspensioen betaald door het RIZIV op basis van uw inkomsten van een echt privé bedrijf zonder "eigen" pensioenstelsel.
Want het "pensioen" van een NMBS bediende wordt nog aanzien als een "uitgesteld loon".
Alleen is het brutto loon, dat meetelt voor uw wettelijk pensioen, sterk begrensd... (ergens tussen 3-4000 Euronen).Steven schreef:De prive telt haar loon anders uit, daar is de berekening voor het pensioen op het totaal bruto bedrag gemaakt (all in dus), toch wat crossrail betreft maar ik denk dat het in de andere firma's idem dito is.
Daardoor liggen de wettelijke pensioenen van de privé zo laag en zo dicht bij elkaar...
Voor de afhouding geldt die begrenzing echter niet

Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
voor een beginnende bestuurder moet je met die grens nog geen rekening houden aangezien hij daar nog niet zal aan komen.
een NMBS bestuurder heeft daar nooit last van, wordt anders berekendSteven schreef:voor een beginnende bestuurder moet je met die grens nog geen rekening houden aangezien hij daar nog niet zal aan komen.

Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Ik sprak van treinbestuurders algemeen, ongeacht de firma. Geen enkele beginnende bestuurder heeft er dus last van, er is geen enkele beginnende bestuurder die bruto meer heeft in België dan dat plafond dat jij opnoemt, ongeacht het nu NBMS, Crossrail, Veolia , ..... is.
Hoe ???Steven schreef:Ik sprak van treinbestuurders algemeen, ongeacht de firma. Geen enkele beginnende bestuurder heeft er dus last van, er is geen enkele beginnende bestuurder die bruto meer heeft in België dan dat plafond dat jij opnoemt, ongeacht het nu NBMS, Crossrail, Veolia , ..... is.
Iemand heeft toch paar dagen geleden op dit forum geschreven dat de premie alleen al 1300 Euronen is...
Met brutto wedde erbij ben je snel aan die 3000 ....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
wij hebben nooit 1300 euro premies, zoniet hebben ze al ferm in mijn zakken gezetten
tenzij je met eurostar, thals en tgv kan rijden, maar dat zijn al geen beginnende bestuurders meer.

Sorry dan heb ik die poster verkeerd verstaan (of gelezen)Steven schreef:wij hebben nooit 1300 euro premies, zoniet hebben ze al ferm in mijn zakken gezettentenzij je met eurostar, thals en tgv kan rijden, maar dat zijn al geen beginnende bestuurders meer.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
U hebt het niet verkeerd gelezen!dentheo schreef:Sorry dan heb ik die poster verkeerd verstaan (of gelezen)Steven schreef:wij hebben nooit 1300 euro premies, zoniet hebben ze al ferm in mijn zakken gezettentenzij je met eurostar, thals en tgv kan rijden, maar dat zijn al geen beginnende bestuurders meer.
In een andere topic(premies/ uurrooster ) was er inderdaad sprake van 1300€ premie.
Zelfs voor een €,TGV bestuurder lijkt mij 1300€ héél veel volgens de Belgische normen.
ahzo, ik dacht echt dat die €1300 over de nettowedde ging...nighttrain schreef:U hebt het niet verkeerd gelezen!dentheo schreef:Sorry dan heb ik die poster verkeerd verstaan (of gelezen)Steven schreef:wij hebben nooit 1300 euro premies, zoniet hebben ze al ferm in mijn zakken gezettentenzij je met eurostar, thals en tgv kan rijden, maar dat zijn al geen beginnende bestuurders meer.
In een andere topic(premies/ uurrooster ) was er inderdaad sprake van 1300€ premie.
Zelfs voor een €,TGV bestuurder lijkt mij 1300€ héél veel volgens de Belgische normen.

vandaar dat ik nog ter bevestiging op http://www.despoorwegenwervenaan.be nog extra info gezocht had:P
sorry voor de verwarring

op de spoorwegen werven aan staan de basislonen (ongeveer netto gegeven aangezien dit afhangt van je woonplaats en gezinssamenstelling), verder krijg je nog premies voor nacht, zaterdag en zondagwerk, ook een productiviteitspremie moet er nog bij, al deze factoren zijn afhankelijk van werkelijk gepresteerde uren. Het is nu eenmaal logisch dat een maand met drie gewerkte zondagen meer zal opbrengen dan een maand waarin je geen enkele zondag (of feestdag) moest werken. Daarbij nog eens de maaltijdcheques geteld per werkende dag (ook les volgen = werkdag)
krijgt ge als ne rang 5 nog haardpremie? Of heeft het rijdend personeel dat zowieso niet?
rijdend personeel heeft da wel maar in dalende lijn volgens het aantal jaren dienst.