verstrooide TBG / reiziger

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Fles

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door Fles »

HLE 2302 schreef:STOP, ge zit volledig fout, nederland is belgië niet, de tbg's mogen in principe geen contact hebben met de treinbestuurder de rit, en er wordt ook nooit naar elkaar gebeld,
het matrieel in kwestie was een lok reeks 21+M4, dus de treinbegeleider kon niet gaan kijken, en de bij een reeks 21 kan de treinbestuurder ook niet zien of de deuren nu gesloten zijn of niet !
dus de zowel treinbestuurder als hoofdwachter hebben niks misdaan, punt uit en gedaan

greetz 2302
Tuurlijk joh, steek lekker je kop in het zand. Zowel je materieel als je procedures zijn op zich levensgevaarlijk, maar het IS nu eenmaal zo, dus BASTA.

Ja. Ga lekker zo door België. Dan kom je er wel. De letter van de wet is te ridicuul voor woorden, maar allez, de letter van de wet wordt gehoorzaamd, DUS is er niks aan de hand.

DENK TOCH EENS NA JULLIE :!: :evil:
Boxerke
Berichten: 81
Lid geworden op: 20 mar 2008, 13:42
Locatie: Deinze

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door Boxerke »

HLE 2302 schreef:

in een 21-27 is er geen controle 'lamp deuren'
dus kan de treinbestuurder dit ook onmogelijk weten, en de deuren gaan altijd dicht tenzij de noodopening opstaat, dit is iets wat je zeker niet mag proberen maar moest je aan 120 aan de noodopenings hendel trekken zou de deur gewoon openvliegen, met opletten dus !

greetz 2302
Nu begrijp ik niet hoe de TB in een station zonder vertreksein (je weet wel met de witte bollekes) weet dat hij mag aanzetten?? zoals in De Pinte om het over dezelfde lijn te hebben.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door treinbruno »

Tb moet kop buiten steken en tbg zwaaien als trein vertrekkensklaar is, in duitsland hebben ze daar zelfs bordjes voor
Afbeelding
Bartjedj

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door Bartjedj »

Er is zeker wel contact tussen TB en TBG. Waar je het haalt dat dat niet zo is, is mij een raadsel.
Een voorbeeld: de TB krijgt telefoon van RDV of TC, met de melding dat een bepaalde stop wordt geannuleerd. Dan moet de TB dit melden aan de TBG.

Bij een MS kan dit person to person. Bij een gesleepte trein, waarbij de TB in de loc zit, kan dit via de intercom.

Vaak hoor je, als je in een gesleepte trein zit, een 6-voudige pieptoon. Dit kan oa de TB zijn die de TBG vraagt om contact met hem op te nemen (de TB kan de TBG niet bellen, dit moet omgekeerd gebeuren).

De TBG is ook in de fout gegaan. Je roept inderdaad geen halte rond zonder gekeken te hebben of je er inderdaad ook bent.

Hoe de vertrekprocedure loopt bij een gesleepte trein, weet ik niet exact.

Greetz
BDJ
Fles

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door Fles »

Maar als ik 2302dinges goed begrijp is het een soort russisch roulette als er een trein stopt. TB noch TBG heeft enig idee wat er aan de hand is, weten van elkaar ook niks, maar als de reiziger aan de noodknop trekt heeft DE REIZIGER het gedaan. Foei reiziger. Stout. Billekoek. Niet meer doen. :evil:

Niet om het 1 of ander hoor, maar OF HLE 2302 schetst een volstrekt bezopen beeld van de waarheid, OF 1 miljoen reizigers per dag stellen permanent hun leven in de waagschaal, en betalen er nog voor ook. Ra ra?
tomdg
Berichten: 230
Lid geworden op: 16 jul 2008, 13:40

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door tomdg »

die TBG valt idd niet veel te verwijten als het donker is en je kent de lijn niet is het moeilijk te zeggen of je in wetteren stopt of schellebelle al had hij mss toch iets voorzichtiger kunnen zijn i.p.v zomaar te zeggen 'we zijn in wetteren'.

maar begrijp niet dat ge u geen vragen stelt als ge de enige bent die van de trein probeert te geraken en zeker als je geen perron ziet :lol: ik zou het dan toch even vragen aan een andere reiziger voor zomaar de deur te openen :P

in die klassiekers staat er trouwens naast de nood knop 'enkel bij nood, elk misbruik zal gerechterlijk vervolgd worden' dacht ik
Bartjedj

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door Bartjedj »

Uiteraard is de reiziger ook in fout.
Die sticker hangt normaal op alle materiaal.

BDJ
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door HLE 2302 »

Bartjedj schreef:Er is zeker wel contact tussen TB en TBG. Waar je het haalt dat dat niet zo is, is mij een raadsel.
Een voorbeeld: de TB krijgt telefoon van RDV of TC, met de melding dat een bepaalde stop wordt geannuleerd. Dan moet de TB dit melden aan de TBG.

Bij een MS kan dit person to person. Bij een gesleepte trein, waarbij de TB in de loc zit, kan dit via de intercom.

Vaak hoor je, als je in een gesleepte trein zit, een 6-voudige pieptoon. Dit kan oa de TB zijn die de TBG vraagt om contact met hem op te nemen (de TB kan de TBG niet bellen, dit moet omgekeerd gebeuren).

De TBG is ook in de fout gegaan. Je roept inderdaad geen halte rond zonder gekeken te hebben of je er inderdaad ook bent.

Hoe de vertrekprocedure loopt bij een gesleepte trein, weet ik niet exact.

Greetz
BDJ
daar zeg je het, dat kan ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Fles

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door Fles »

t zou best kunnen dat je in de avonduren de enige bent die wil afstappen in Wetteren. Zo'n metropool is dat niet. Maar sowieso is de TBG verantwoordelijk voor de trein, de veiligheid op de trein, en de veiligheid van de reizigers op de trein. De TBG was hier duidelijk de controle kwijt.

Maar dat is Nederland niet, dus ik moet zwijgen. Okee.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door HLE 2302 »

Fles schreef:Maar als ik 2302dinges goed begrijp is het een soort russisch roulette als er een trein stopt. TB noch TBG heeft enig idee wat er aan de hand is, weten van elkaar ook niks, maar als de reiziger aan de noodknop trekt heeft DE REIZIGER het gedaan. Foei reiziger. Stout. Billekoek. Niet meer doen. :evil:

Niet om het 1 of ander hoor, maar OF HLE 2302 schetst een volstrekt bezopen beeld van de waarheid, OF 1 miljoen reizigers per dag stellen permanent hun leven in de waagschaal, en betalen er nog voor ook. Ra ra?
je moet het nu niet overdrijven, bij het zelfrijdendmatrieel ziet de treinbestuurder dat direct, maar in een loc kan dit niet
en zo gevaarlijk is dat ook niet trouwens, die noodknop is er voor als er brand is of een ongeval of weet ik veel, niet om te gebruiken tijdens een stilstand voor een sein !

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door HLE 2302 »

Fles schreef:t zou best kunnen dat je in de avonduren de enige bent die wil afstappen in Wetteren. Zo'n metropool is dat niet. Maar sowieso is de TBG verantwoordelijk voor de trein, de veiligheid op de trein, en de veiligheid van de reizigers op de trein. De TBG was hier duidelijk de controle kwijt.

Maar dat is Nederland niet, dus ik moet zwijgen. Okee.
bij dit verhaal heeft de treinbegeleider zijn deuren NIET gelost he, de reizeger heeft de noodknop gewoon op een foute manier gebruikt, dat is alles

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door HLE 2302 »

Bartjedj schreef:Er is zeker wel contact tussen TB en TBG. Waar je het haalt dat dat niet zo is, is mij een raadsel.
Een voorbeeld: de TB krijgt telefoon van RDV of TC, met de melding dat een bepaalde stop wordt geannuleerd. Dan moet de TB dit melden aan de TBG.

Bij een MS kan dit person to person. Bij een gesleepte trein, waarbij de TB in de loc zit, kan dit via de intercom.

Vaak hoor je, als je in een gesleepte trein zit, een 6-voudige pieptoon. Dit kan oa de TB zijn die de TBG vraagt om contact met hem op te nemen (de TB kan de TBG niet bellen, dit moet omgekeerd gebeuren).

De TBG is ook in de fout gegaan. Je roept inderdaad geen halte rond zonder gekeken te hebben of je er inderdaad ook bent.

Hoe de vertrekprocedure loopt bij een gesleepte trein, weet ik niet exact.

Greetz
BDJ
de M4+21 (met m4 stuurstand dan) zijn uitgerust met een speciaal systeem
dat de hoofdwachter zijn sleutel op de deuren steekt gaat er een lamp branden, en als hij ze aftrekt dooft de lamp en mag hij vertrek, of toch iets in die aard

bij een gewone gesleepte trein is het toekomen in de stopplaats, fluiten voor de deuren, tb steekt zijn hoofd door het raam, vertrek wordt gegeven door een lange fluittoon en vanboven naar beneden zwaaien met de arm, in het donker of met mist met een speciale witte lamp

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Fles

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door Fles »

HLE 2302 schreef:je moet het nu niet overdrijven, bij het zelfrijdendmatrieel ziet de treinbestuurder dat direct, maar in een loc kan dit niet en zo gevaarlijk is dat ook niet trouwens, die noodknop is er voor als er brand is of een ongeval of weet ik veel, niet om te gebruiken tijdens een stilstand voor een sein !
Zulk materieel zou bij ons niet de baan op komen hoor.

Maar hou eens op met het verschuiven van de verantwoordelijkheid voor de veiligheid op de reiziger? Als die reiziger op grond van de omroepberichten aan de ontgrendel trekt en zijn dood tegemoet springt, met een goeie 100 getuigen in de trein, dan hou jij gewoon vol van "ja, moet je dat maar niet doen"?
Nils
Berichten: 299
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door Nils »

Fles schreef:
Zulk materieel zou bij ons niet de baan op komen hoor.
Zullen we dan maar zwijgen over de Benelux?
Hier is dezelfde situatie perfect mogelijk.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: verstrooide TBG / reiziger

Bericht door HLE 2302 »

Fles schreef:
HLE 2302 schreef:je moet het nu niet overdrijven, bij het zelfrijdendmatrieel ziet de treinbestuurder dat direct, maar in een loc kan dit niet en zo gevaarlijk is dat ook niet trouwens, die noodknop is er voor als er brand is of een ongeval of weet ik veel, niet om te gebruiken tijdens een stilstand voor een sein !
Zulk materieel zou bij ons niet de baan op komen hoor.

Maar hou eens op met het verschuiven van de verantwoordelijkheid voor de veiligheid op de reiziger? Als die reiziger op grond van de omroepberichten aan de ontgrendel trekt en zijn dood tegemoet springt, met een goeie 100 getuigen in de trein, dan hou jij gewoon vol van "ja, moet je dat maar niet doen"?
ja, dat is zo, de treinbegeleider mag omroepen wa em wilt, zelfs da ie aankomt in chinatown (waar em wel een boete kan voor krijgen)
maar zolang de treinbegeleider de deuren niet opend (lost) is hij niet in fout, trek jij aan de noodhendel is dat op eigen verantwoordelijkheid+een eventuele boette, en de tbg treft totaal geen schuld.

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie