di 16/12/08 15:07 - In Brussel zullen de trams op lijn 23 vanaf maart volgend jaar overal groen licht kunnen krijgen.
De trams krijgen een zendertje ingebouwd. Dat zendertje moet ervoor zorgen dat het licht voor de auto's op rood springt wanneer de tram nadert.
Met de nieuwe maatregel zouden trams niet meer vast komen te zitten in het verkeer. Het systeem zou een tijdswinst opleveren van 6 minuten.
Later krijgen ook tramlijnen 24 en 25 een soortgelijk systeem.
Bron: www.deredactie.be
Altijd groen licht voor tram 23 in Brussel
Re: Altijd groen licht voor tram 23 in Brussel
Ik ken het tramnet van Brussel niet, maar is er ergens een punt waar tramlijn 23, 24 of 25 elkaar kruisen op een kruispunt? 

Re: Altijd groen licht voor tram 23 in Brussel
Hahaha, seffes nog een accident omdat de trams van beide lijnen groen kregen!
Aan de kust krijgen de trams al jaren groen licht aan de kruispunten.

Aan de kust krijgen de trams al jaren groen licht aan de kruispunten.
Re: Altijd groen licht voor tram 23 in Brussel
Integendeel: ze hebben juist een groot gemeenschappelijk traject. Lijn 24 heeft op één halte na trouwens hetzelfde traject als lijn 23, dus heel moeilijk zal het niet zijn om die ook volledig van verkeerslichtenbeïnvloeding te voorzien...Thomas schreef:Ik ken het tramnet van Brussel niet, maar is er ergens een punt waar tramlijn 23, 24 of 25 elkaar kruisen op een kruispunt?

Re: Altijd groen licht voor tram 23 in Brussel
Als je het lot meehebt. Het systeem in BSL gaat veel verder dan dat aan de Kust.Trainspotterke schreef:Hahaha, seffes nog een accident omdat de trams van beide lijnen groen kregen!![]()
Aan de kust krijgen de trams al jaren groen licht aan de kruispunten.
Aan de kust stuurt de tram een signaal als hij het kruispunt nadert. Hierdoor schakelt het systeem over op een andere cyclus waardoor het verkeerslicht voor de tram groen kan krijgen. Als 2 trams elkaar nabij het kruispunt echter kruisen, zal de 2de tram voor het rood komen te staan, doordat het verkeerslicht dan eerst dan de andere richtingen eerst groen zal geven, voor de tram terug groen krijgt.
In BSL wordt de tram over zijn hele traject gevolgd, en een computer maakt dan berekeningen waarmee bepaald wordt welk verkeerslicht wanneer groen wordt. Het gaat hier dus over een systeem dat over de hele lengte werkt, in plaats van per kruispunt.
BDJ
Re: Altijd groen licht voor tram 23 in Brussel
In Brussel is de afstand dan ook kleiner, als je zoiets bij de kusttram doet moet je de rode (eigenlijk groene) lichten oveer een zeer grote afstand beïnvloeden, wat het systeem veel ingewikkelder (=duurder) maaktBartjedj schreef:
In BSL wordt de tram over zijn hele traject gevolgd, en een computer maakt dan berekeningen waarmee bepaald wordt welk verkeerslicht wanneer groen wordt. Het gaat hier dus over een systeem dat over de hele lengte werkt, in plaats van per kruispunt.
BDJ