Museummaterieel spotten en een open dag

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Sander14

Museummaterieel spotten en een open dag

Bericht door Sander14 »

Het was me het weekendje wel voor mij. Vrijdag en zaterdag de hele dag weg om wat museummaterieel te spotten en naar een open dag te gaan.

Vrijdag 12 december
Vandaag ging ik museumtreinen spotten in Utrecht en Ypenburg, een wijk in Den Haag. Om 9.10 vertrok ik uit Breda met IC 1926, die in Venlo begonnen was en Den Haag Centraal als bestemming had. Ik zat in deze trein tot aan Dordrecht. Keurig op tijd kwam de trein binnen in Breda en ook was de trein weer op tijd weg. Na een rit van precies 18 minuten kwam de trein om 9.28 aan in Dordrecht. Hier ben ik overgestapt op de stoptrein van Arriva. In Dordrecht Stadspolders kwam Frank erbij, hij zou samen met mij mee gaan. Na een ritje van bijna 1 uur kwam de trein aan in Geldermalsen, alwaar we een korte overstap hadden op de stoptrein naar Utrecht. In Utrecht was het wachten op de museumtrein die we vandaag gingen spotten. Na een tijdje kwam de trein aan: Afbeelding De trein halteerde op het spoor tussen perronspoor 9 en 11. Zo kon je een goede foto maken: Afbeelding Precies op tijd vertrok de trein weer uit Utrecht, op weg nu naar de loods waar de andere museumtrein stond opgeslagen. In de tijd dat de trein weg was heb ik een paar andere foto's gemaakt: Afbeelding 13 bakken ICM(m) staan in Utrecht klaar om de IC naar Groningen/Leeuwarden te verzekeren Afbeelding Strukton loc 303002 'Willy' komt aan in Utrecht en zal zo weer terug rijden richting Amersfoort Afbeelding Meettrein UMF120 staat stil op het middenspoor in Utrecht Afbeelding Verrassing: de nieuwe sprintertrein van de NS, de SLT (Sprinter Light Train), nummer 2601 komt door Utrecht en gaat richting Geldermalsen.
Toen kwam de museumtrein weer terug: Afbeelding Voorop zit Mat'54 'Hondekop' nummer 386. De trein arriveerde nu langs perronspoor 9. Hier de combinatie tijdens het ombouwen: Afbeelding Toen ging de combinatie weer weg, richting Gouda. Ook wij reisden richting Gouda en daar stond de combinatie aan de kant om ander treinverkeer voor te laten gaan: Afbeelding Toen de combinatie weer weg was, zijn wij op de stoptrein naar Ypenburg gestapt. Hier zouden we de combinatie nog 1 maal spotten. Door de stop in Gouda had de trein ietwat vertraging opgelopen, maar bij doorkomst in Ypenburg was deze vertraging volledig weg gereden. Afbeelding De combinatie vlak voor het oprijden van de verbindingsboog naar Leidschendam.
Nadat de combinatie was geweest zijn wij richting Den Haag Centraal gegaan. Daar zijn we overgestapt op deze trein: Afbeelding NS 1829 met ICK, in Den Haag Centraal. De trein verzekerde IC 1961 naar Venlo. Wij stapten in. In Dordrecht ging Frank van de trein af. Om 17.17 kwam de trein aan in Breda. In Breda nog een kwartietje gekeken. Dat was zeker de moeite waard, zie dit filmpje:
http://nl.youtube.com/watch?v=kJsXFlKREQs
En om 17.30 ben ik op de fiets weer richting mijn warme huisje gegaan.

Zaterdag 13 december
Vandaag is was de open dag bij NedTrain Leidschendam. Om half 8 van huis vertrokken. Afgelopen nacht had het flink gevroren en zo kwam het dat al mijn versnellingen (op de 4e na) allemaal vast gevroren zaten. Hierdoor kwam ik om 8.15 op statio Breda aan, waardoor ik in 5 minuten geld moest pinnen, drinken kopen voor de dag, kaartje afstempelen en naar de trein toe lopen. Gelukkig was ik 1 minuut voor vertrek van mijn trein op het perron. Om 8.20 vertrok DD-AR stam 7808 van station Breda als sneltrein 2222 naar Amsterdam Centraal. In Dordrecht kwam Frank mij weer gezelschap houden. En vanaf Rotterdam kregen we gezelschap van een 3e persoon, Wilson. Met zijn drieën zijn we met de sneltrein tot Delft gereisd en vanaf daar met de IC naar Den Haag Centraal gegaan. In Den Haag zijn we overgestapt op de Randstadrail tram, die bij vertrek uit Den Haag nog even een noodstop maakte. Na een ritje van ongeveer 10 minuten kwamen we aan bij halte Leidschendam-Voorburg. Een klein stukje lopen en toen kwamen we aan bij de open dag. Hier was modern en museum materieel te bewonderen, de meeste waren ook van binnen te bekijken. Dit zijn een paar plaatjes gemaakt van het materieel dat daar stond: Afbeelding Mat'64 nummer 419 Afbeelding De nieuwe Randstadrail metro's Afbeelding De SLT, helaas niet van binnen te bewonderen Afbeelding Een gerenoveerde SGM-II
Na 2 uur daar te hebben rondgelopen ben ik weer richting de tram halte gelopen en heb daar de tram genomen richting Den Haag Centraal: Afbeelding Een Randstadrail tram vertrekt vanaf Leidschendam-Voorburg als RR3 naar Zoetermeer Centrum-West
Vanaf hier heb ik de IC naar Amersfoort genomen. Daar heb ik nog wat foto's gemaakt: Afbeelding De driedelige DD-AR stam 7364, getrokken door E-loc 1726 vertrekt uit Amersfoort Afbeelding ACTS MRCE 513-9 staat in Amersfoort stil met een containertrein Afbeelding ACTS loc 7104, een mAk G1206, staat te niksen in de kou in Amersfoort Afbeelding Een leuke verrassing: ACTS 189.996 met de 5814 met een containertrein richting Leeuwarden
Nadat ik deze foto had gemaakt heb ik de IC genomen die richting Amsterdam Zuid ging. Daar ben ik overgestapt op de trein richting 's-Hertogenbosch. Daar nog 1 foto gemaakt: Afbeelding NS 1754 met een stam ICRm rijtuigen in 's-Hertogenbosch
Toen heb ik de IC genomen richting Breda, die tussen Tilburg en Breda 10 minuten vertraging opliep door een goederentrein die ervoor reed. Om 18.30 kwam de trein aan in Breda en zat mijn dag erop.
Dit waren 2 toffe dagen
Reacties zijn welkom
Groetjes Sander
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Museummaterieel spotten en een open dag

Bericht door Joris »

Hallo,
Mooie fotoreeks!
Hopelijk heb je een leuk treinweekend gehad, maar dat zal wel zeker, gezien de mooie platen.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Fles

Re: Museummaterieel spotten en een open dag

Bericht door Fles »

Netjes Sander! Ik was er ook in Leidschendam. Mijn debuut in de Randstadrail! :lol:
Plaats reactie