Leuke discutie hier

Ik ben bestuurder en na mijn uren ook nog vrijwillige brandweerman
Mijn bedenkingen ... ALS de brandweer, dus ALS deze gevraagd word ZAL deze ter plaatse komen. Wij voeren elke "mission impossible" uit. Maar is in deze de brandweer gevraagd geweest ? Dus moet men al niet op die "organisatie zitten kappen" in dat geval. T'is zo dat men nogal twijfelachtig staat om ons te vragen om reizigers uit de trein t ehalen. Heb al eens gehoord dat dit een verplichting zou zijn van brandweer te vragen als er beslist word om reizigers buiten de stations uit een trein te halen. Dat men beslist om mensen in de trein t elaten zitten heeft nog "zijn voordelen"... Zijn er naastliggende sporen in dienst bijvoorbeeld. Het zal je maar overkomen dat je één treinbegeleider hebt voor de trein en men zegt "je mag uitstappen" Met wat geluk vallen er geen gewonden bij het uitstappen zelf ... voor de ouderen, kleinere, zwaardere ... mensen is da al ni zo evident om af te stappen dus. Maar goed, ze zijn er uit en je "kudde" reizigers loopt daar nu he. Ge moet maar eens door één persoon die kudde uit de sporen te houden. Dus moete al 2x geluk hebben da er alsnog geen gewonden (doden) vallen als er ene tegen/onder een voorbij rijdende trein terecht komt. Dus binnen zitten ze zowieso veiliger dan buiten, ok, t'is koud, maar je gaan niet gewond geraken van een uurke of 2 in een niet verwarmd rijtuig te zitten. (ook ni na 4uur) Dat de pers daar staat is hun verantwoordelijkheid, die kicken wel op zo een dingen. T'is hun taak om te berichten, ma soms is er nogal veel sensatie drift vind ik, ma soit.
Dus laten zitten en trein wegslepen is dus een "veiligere" keuze. Ik ben TB in gent en laten we nu even aannemen dat er in de buurt van gent een trein in nood staat, laat ons zeggen op de 50A tussen drongen en landegem.
Ik leg dit nu verder even uit (met tijdsverloop erbij)
1/ trein valt stil op de aangegeven plaats. De bestuurder zal eerst trachten lok weer in orde te krijgen. Nu in dit geval is het de stroom die uit valt. Als de stroom na
20 seconden niet terug komt
MOET JE STOPPEN Laten uitbollen zoals men met een computerspelleke doet op dit forum is al verboden. Daar sta je dus, geen spanning, kan/mag ni rijden en ook de verwarming (of airco in de zomer) werkt ni meer.
2/ TB belt naar TC om te vragen wat probleem is. Laat ons aannemen dan men daar al weet heeft van het probleem en dat het "nog even zal duren"
3/ "iemand" moet zich afvragen wat men gaat doen en hoeveel treinen staan daar zonder spanning.
4/ men beslist om een diesel te sturen, tegen dat men dit beslist zal men al de ndodige telefoons gedaan hebben naar elektriciteits verdeler om te weten hoelang dit nog gaat duren. Laat ons aannemen "gaat nog even duren"
5/ in dat geval trein laten wegslepen door diesel, men is al gauw 15 minuten verder he ondertussen, behalve heen en weer bellen is nog niks mee gedaan, lijkt me realistisch ook.
6/ TC belt naar permanentie gent om te vragen als daar ne TB zit die diesel kent. In het geval van gent moet men iemand van de U reeks hebben die kent de 77, maar er zal ook ne baan bestuurder moeten mee gaan, omda die mensen van de U niet op de 50A mogen rijden. Men kan ook zien als er ne TB van diesel te merelbeke vrij is. Dus diene van de permanentie is al naarstig aan het bladeren in zijn diensten, om te zien wie nu aan het werk is en wie hij daan voor kan benutten.
7/ laat ons positief rekenen (weinig dus) en stel da em na 5 minuten zoeken en bellen "bemanning" vindt... Die mensen inlichten omtrent wat ze moeten gaan doen en waar.
8/ We zijn makkelijk al 20 à 25 minuten verder als de TB de depot van gent verlaat ... 3 verdiepen naar beneden (lift is er ni) en dan nog een dikke 15minuten stappen naar de bundel waar de lok staat, laat ons aannemen dat de trein in panne er al 35 minuten staat als de Tb aankomt op zijn machiene in de bundel (akkoord?)
9/ starten lok en proeven doen (is verplicht om veiligheidsredenen) Voor een diesel krijg je daar +/- 30 minuten voor (denk zelfs da het meer is...)
10/ in dit geval meld de TB zich startens klaar 65 minuten na het stilvallen van de trein in nood !!! Van een normale rit is er geen sprake he ... want je moet tegen de richting in een trein gaan halen. Dwz dat men het sein NIET kan open zetten, de rijrichting van het baanvak kan niet veranderd worden vanwege baanvak bezet door een trein (die weliswaar in nood staat, maar dat doet er ni toe) Dus met een S422 mag je vetrekken voor het gesloten sein, nadat je uit de bundel bent weggereden. we zijn nu 70 à 75 minuten na Z-time !!
11/ we mogen maximum 40km/u rijden en als die er zijn alle overwegen passeren een 5km/uur. Alle seinen die we tegenkomen staan rood, bij elk sein stoppen en overschrijdingsformaliteiten uitvoeren. Dus kjom je aan rijkelijk gevulde rittijd voor weinig aantal kilometers. Een sectie rij je door in +/- 40 seconden aan 160/u, nu aan max 40/u + stilstanden aan elk sein en notities maken op werkblad is dit ruim 4x zolang. Reken een 5 tal secties ... in plaats van 3 à 4 minuten zal dit nu ruim 15 à 20 minuten duren he, want je haalt geen 40km/u gemiddeld mee dat stoppen en overschrijden...
12/ we zijn aangekomen na 90 minuten en dat is dan héél kort gerekend.
Ik zou eens willen weten hoe DB een trein kan bereiken 10 minuten nadat em in panne is gevallen !!!!
In mijn berekening is er weinig tijd verloren gegaan bij het nemen van beslissing dat men diesel ging sturen. Ook vinden van beschikbaar (werkend en aanwezig) personeel verliep optimaal. Van de bundel naar de trein in nood hebben we "maar" 15 à 20 minuten gereden. Nergens is er een bijkomend probleem of wat dan ook opgedoken. Met andere woorden, een trein wegslepen binnen de 120 minuten is echt wel een heel snelle zaak zunne.
Om terug te keren naar het topic incident ... tja, ik weet niet waar de "resterende tijd" vandaan komt he. Maar voorbeelde van bijkomend tijdverlies is ...
-wat is er echt gebeurt met bovenleiding, sprake van draad af ... ligt die op de trein? dan moet ES komen en kan men ni meteen wegslepen. een sleper sturen kan dan schadelijk zijn om ES te blokkeren-
-men moet weten langs welke kant men wel laten wegslepen
-vb wegslepen NAAR mechelen, met lko die vanuit brussel komt, die moet eerst van brussel naar mechelen, om dan via tegenspoor tot tegen de trein te komen ... zal veekl langer onderweg zijn dan de 15 à 20 minuten die ik aanhaal. Een sleeploc in mechelen is er ni, aan die kant ist dichste antwerpen.
-wat heeft men eerst zitten denken om probleem aan te pakken, wanneer had men door dat de spanning ni meer kon terug komen, dus das pas de moment da men start te denken om een diesel te sturen ....
T'is echt ni moelijk om te zeggen het duurt te lang zunne, je zou eens moeten in "het systeem" zitten om te zien wat er wanneer beslist wordt en waarom.
T'is wel zo da ni alles optimaal verloopt verre van ... ikmerk dat ook dikwijls dat zowel ik als de treinbegeleider soms zelf ni weten wat er rond ons gebeurt als er wat misgaan. Je hebt TC, nu ook RDV, dan verdeler ES als met bovenleiding te maken heeft, dan ook nog verdeler vande (diesel)loks om sleper te sturen, dan nog permanenties van de bestuurders ... Das een machinen die niet altijd even optimaal draait en soms kan het nemen van beslissingen ergens haperen.
Maar de dag dat er iets misgaat (trein in panne dus he) en men sleept diene weg binnen de 90 à 120 minuten he, geloof me, das echt super snel gegaan dan
10 minuten bij de DB ... laat me ni lachen, die hebben ergens een andere trein "in beslag genomen" en dat was koppelbaar en duw of sleepbaar die combinatie. Met wat geluk doen wij dat ook zunne. Stel een 96 valt in panne, trein erachter is ook 96, rijd er tegen, koppelen, visule remproef en we zijn weer weg. Dan doen wij zelfs in 8 minuten