Dinsdag 30.12.2008

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Molenbruch Y.

Dinsdag 30.12.2008

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Gisteren stond ik in voor de begeleiding van een kleine groep die met het OV naar Technopolis ging, en dit is een verslag van de verplaatsing.

Vandaag bezoeken we Technopolis, het interactieve project van de Vlaamse Gemeenschap dat wetenschap en technologie dichter bij de mens wil brengen. Meer dan 280 interactieve opstellingen moeten jong en oud bewustmaken van het belang en de aanwezigheid ervan in het dagelijks leven. Als levensecht proefobject maakt de bezoeker er zelf deel uit van de experimenten, en kan men de gevolgen daarvan letterlijk aan den lijve ondervinden. Kortom: de leerstof uit de klassieke lessen fysica wordt toegepast vanuit een andere, praktische invalshoek. Het wetenschapscentrum is (weinig verwonderlijk) gesitueerd op de Technologielaan te Mechelen, en die kunnen we met het openbaar vervoer op diverse manieren bereiken. De Lijn zorgt voor goede busverbindingen naar nagenoeg alle treinstations in de regio, en onze keuze valt vandaag op Eppegem, de landelijk gelegen (om het woord ‘godverlaten’ niet in de mond te nemen) stopplaats op grondgebied van de gemeente Zemst. Het wordt op die manier trouwens een interessante eerste kennismaking met de volledig herschikte dienstregeling op de lijnen 25, 27 en 53a.

De promotiebiljetten van Kruidvat verplichten ons om pas na 9 uur vertrekken, en dan lijkt P 7331 (Genk 09:50 – Hasselt 10:05) de interessantste optie. De TBG fronst even de wenkbrauwen als hij onze biljetten naar Eppegem knipt, en raadt ons aan om in Hasselt de trein richting Antwerpen te nemen. Dat is ongetwijfeld een wilde gok, want via Brussel ben je er 26 minuten sneller. Gelukkig weet ik beter. We komen stipt op tijd aan in Hasselt, waar ons motorstel (AM B 368, met defect achterlicht) zonder aanwijsbare reden aan een andere break wordt gekoppeld en vervolgens op spoor 1 gestationeerd wordt.

In de nieuwe dienstregeling bestaat een groter aantal treinen uit M6-stammen, en daar plukt ook IC E 1532 (Hasselt 10:11 – Brussel-Noord 11:21) de vruchten van. Niet dat deze maatregel de stiptheid op de IC E-verbinding ten goede komt; het bewijs daarvan wordt eens te meer geleverd als IC E 1507 met 20 minuten vertraging én gehalveerde samenstelling in Hasselt komt binnengereden. Voor ons verloopt alles gelukkig naar wens, en we komen zelfs nog te vroeg aan in Brussel-Noord. In deze vakantieperiode zijn alle rijtuigen al snel aardig gevuld, maar van overbezetting is nooit sprake. De locs van dienst zijn de 2754 en 2752.

IR b 2811 (Brussel-Noord 11:32 – Eppegem 11:47) is amper twee weken geleden ingevoerd, maar komt meteen al aardig van pas: voorbij Vilvoorde gedraagt deze zich immers als stoptrein, zodat we onze bestemming zonder bijkomende overstap kunnen bereiken. De trein laat even op zich wachten, en daar zit een vertraagde IC B voor iets tussen. Het is eigenlijk niet echt logisch dat de IR b tot net voor Vilvoorde over lijn 25 i.p.v. lijn 27 rijdt, temeer omdat hij toch niet stopt te Buda. We vertrekken met 6 minuten vertraging, waarvan er (na een vlotte rit in de goed gevulde AM 86’s 926 en 914) bij aankomst te Eppegem nog 2 minuten overblijven.

Aan de nabijgelegen bushalte wordt het even wachten op lijn 282 (Eppegem Station 11:53 – Mechelen Technopolis 12:04). Uiteindelijk komt er een Van Hool newAG300 aangereden, die langs de buitenkant maarliefst 2 verschillende nummers draagt. Binnenin blijkt 331033 de juiste te zijn. De vertraging wordt op dit kalme uur beperkt tot een tweetal minuten.

Vele wetenschappelijke proeven en een koninginnehapje met frietjes later stappen we opnieuw op een bus van lijn 282 (Mechelen Technopolis 17:07 – Eppegem Station 17:18). Dit keer is het een Van Hool A600 (331832) met een nogal eigenaardige zetelopstelling die de rit verzekert, en zo’n 3 minuten te laat aankomt in Eppegem. Een medereizigster verlaat de bus niet zonder morren en klagen als ze na een tiental minuten eindelijk beseft dat het niet richting station Mechelen gaat. Nochtans spreekt de grote tekening van een vliegtuig op de bestemmingsaanduider boekdelen.

Voor de terugkeer per trein steunen we op het principe van de altijd toegelaten kortste reisweg, en dat verklaart onze keuze voor L 3566 (Eppegem 17:39 – Muizen 17:47). Slechts 1 AM 86 (928) komt met enige vertraging aangereden, en die is te wijten aan een te late P 8257. We worden met een viertal minuten vertraging gedeponeerd in Muizen.

Tijdens het piekuur wijkt de (dienstdoende) stoptrein op lijn 53a een zestal minuten af van zijn normale cadans, en dat levert ons in dit geval een perfecte aansluiting op met IR f 4116 (Muizen 17:53 – Leuven 18:19). Onnodig te vermelden dat P 8257 ook hier weer voor een kettingeffect in de stiptheid zorgt, al blijft er bij aankomst in Leuven voor onze trein nog maar een minuutje vertraging over. Het is trouwens loc 2137 die de 5 M4-rijtuigen duwt.

Om het spel helemaal volgens de regels te spelen mogen we in Leuven niet de rechtstreekse trein naar Genk nemen, aangezien het traject via Aarschot is 6 km korter is. Trein L 2468 (Leuven 18:34 – Hasselt 19:22) bestaat zowaar uit 2 AM 96’s (562 en 565), en we worden dus beloond voor onze consequentie. Of toch niet: er schort duidelijk iets aan de onderlinge koppeling van de motorstellen, zodat het een rit boordevol geschok en geknars wordt. Dankzij de ruime dienstregeling en het beperkt aantal reizigers komen we gelukkig toch nog op tijd aan in Hasselt.

Eindigen doen we vandaag dus logischerwijs in de 8 M6-rijtuigen van IC K 2217 (Hasselt 19:31 – Genk 19:48), geduwd door loc 2750 (die ondanks z’n MUX blijkbaar niet op de IC E-verbinding rijdt). Het gaat allemaal wat moeizaam, en de vertraging bij aankomst in Genk bedraagt dan ook ruim 2 minuten.

Pas later zou ik vernemen dat het treinverkeer op alle lijnen rond Mechelen heel de dag ernstig in de knoop heeft gelegen, met diverse afgelastingen en monstervertragingen, zonder dat wij er noemenswaardige hinder van ondervonden hebben. Van geluk gesproken…

Groeten,
Steven

Re: Dinsdag 30.12.2008

Bericht door Steven »

hey leuk verhaal echter een kleine aanvulling, de locs reeks 27 met mux zijn niet allemaal voorzien om op de IC E te rijden, enkel die met MUX EN GF koppeling. De andere locs reeks 27 met mux zijn noodzakelijk om de trek duw treinen Gent Genk en Charleroi Antwerpen (Essen) te kunnen laten rijden.
Molenbruch Y.

Dag,

Oeps, ik bedoelde eigenlijk GF i.p.v. MUX, ervan uitgaande dat alle exemplaren tussen 2740 en 2760 daarvan voorzien zijn. Maar dat is dus niet correct? Heeft er iemand eigenlijk een volledige lijst van welke locs van de reeks 27 op dit moment GF-koppelingen hebben? De info in andere topics daaromtrent is soms tegenstrijdig.

Groeten,

P.S. Voor twee fotootjes van onderweg kan je terecht op mijn blog (spoorneus.skynetblogs.be)
Steven

Bericht door Steven »

missen is menselijk en ondanks dat kleine foutje gaan we er niet verder over vallen natuurlijk. De juiste lijst met GF voorziene locs ken ik echter niet.
Molenbruch Y.

Dag,

Nog een paar aanvullende vraagjes/opmerkingen over dingen die me onderweg zijn opgevallen:
* 's Avonds stond er in Hasselt een stam I10-rijtuigen op spoor 8. Betekent dit dat het P-treinpaar 7307/8306 (Hasselt - Brussel) opnieuw met I10'en gereden wordt? (deze waren de laatste maanden nl. vervangen door M4)
* Ik meen IR f 4132 te hebben zien rijden met 2 klassieke motorstellen i.p.v. een M4-stam. Is dit nog steeds een gevolg van het ongeval in Izegem destijds (waarna men een tekort aan M4-stammen had op de IC C/IR f), of was het gewoon een uitzonderlijke situatie?
* IR n 3331 bestond uit M6-rijtuigen i.p.v. de gebruikelijke M5. Gevolg van de problemen op lijn 25 gisteren, of normale gang van zaken?

Groeten,
Shrek

Bericht door Shrek »

Molenbruch Y. schreef:Heeft er iemand eigenlijk een volledige lijst van welke locs van de reeks 27 op dit moment GF-koppelingen hebben?
2741-2760 :)
LHOON

Bericht door LHOON »

Welk was eigenlijk de reden om de reis via Eppegem te maken en niet via Mechelen?
Molenbruch Y.

Dag,

Ik zag het eigenlijk niet zitten om met een (weliswaar beperkte) groep me op de terugweg doorheen de avondspits in station Mechelen te begeven, als het rustige Eppegem en Muizen een evenwaardig alternatief boden. Door het feit dat P 8302 (A Genk 19u25) niet rijdt in de kerstvakantie, waren we immers niet sneller thuis geweest door het traject via Mechelen te volgen. (rekening houdend met het feit dat Technopolis sluit om 17u, en we er tot dat uur dus ook wilden blijven)

Groeten,
260689

Bericht door 260689 »

Molenbruch Y. schreef:Dag,

Nog een paar aanvullende vraagjes/opmerkingen over dingen die me onderweg zijn opgevallen:
* 's Avonds stond er in Hasselt een stam I10-rijtuigen op spoor 8. Betekent dit dat het P-treinpaar 7307/8306 (Hasselt - Brussel) opnieuw met I10'en gereden wordt? (deze waren de laatste maanden nl. vervangen door M4)
Kan ik geen antwoord op geven wegens het niet weten van dit treinpaar.
Molenbruch Y. schreef: * Ik meen IR f 4132 te hebben zien rijden met 2 klassieke motorstellen i.p.v. een M4-stam. Is dit nog steeds een gevolg van het ongeval in Izegem destijds (waarna men een tekort aan M4-stammen had op de IC C/IR f), of was het gewoon een uitzonderlijke situatie?
Dat klopt er word nog altijd 1 of 2 treinparen met 2 klassiekjes gereden.
Molenbruch Y. schreef: * IR n 3331 bestond uit M6-rijtuigen i.p.v. de gebruikelijke M5. Gevolg van de problemen op lijn 25 gisteren, of normale gang van zaken?
Neen, normaal is de treinen met het nr 33xx allemaal met M5 rijtuigen. Dit zal eerder een uitzondering zijn want er was die dag redelijk wat problemen en afschaffingen.
Molenbruch Y. schreef:Groeten,
fitnessboy

Bericht door fitnessboy »

Molenbruch Y. schreef:Dag,

Het gaat allemaal wat moeizaam, en de vertraging bij aankomst in Genk bedraagt dan ook ruim 2 minuten.

Pas later zou ik vernemen dat het treinverkeer op alle lijnen rond Mechelen heel de dag ernstig in de knoop heeft gelegen, met diverse afgelastingen en monstervertragingen, zonder dat wij er noemenswaardige hinder van ondervonden hebben. Van geluk gesproken…

Groeten,

is het niet erg dat men over 2 minuten toch al prikkelig reageert , doe het eens met de auto
kun je dan op 2 minuten juist zeggen dat je aankomt

wat is 2 minuten in een mensen leven ?
Molenbruch Y.

Dag,

Ik vermeld gewoon de feiten (aankomst 19u50 i.p.v. 19u48), zonder dat daar enige prikkelbaarheid mee gepaard gaat. Ik denk dat je dingen verzint die er noch letterlijk, noch tussen de regels door vermeld staan. Zolang men er maar in slaagt om alle voorziene aansluitingen te realiseren, kunnen enkele minuutjes vertraging wat mij betreft geen kwaad. Het feit dat ik voor iedere uitstap het openbaar vervoer boven de auto verkies, levert daar mijns inziens het bewijs voor.

Groeten,
Molenbruch Y.

Molenbruch Y. schreef:
Dag,

Kan ik geen antwoord op geven wegens het niet weten van dit treinpaar.
Dag,

Echt niemand die kan antwoorden?

Groeten,
Plaats reactie