NS vraaagt geld voor fietsenstalling

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Stijn014

Re: NS vraaagt geld voor fietsenstalling

Bericht door Stijn014 »

In België zou dat volgens het aansprakelijksrecht wel leuke gevolgen hebben. In een gratis stalling zet je je fiets op eigen risico. Wanneer ze er geldt voor vragen hebben ze echter wel de verplichting om hun best te doen dat hij niet gestolen wordt. Dit geldt trouwens ook bij vestiaires, laat je nooit afschepen met het "de directie is niet verantwoordelijk voor diefstal" bordjes als je betaald hebt :)
K V B

Bericht door K V B »

Super tendentieus bericht van een niveau waar de gemiddelde riooljournalist zijn neus voor ophaalt...
deadlock

Bericht door deadlock »

Stijn014 schreef:In België zou dat volgens het aansprakelijksrecht wel leuke gevolgen hebben. In een gratis stalling zet je je fiets op eigen risico. Wanneer ze er geldt voor vragen hebben ze echter wel de verplichting om hun best te doen dat hij niet gestolen wordt. Dit geldt trouwens ook bij vestiaires, laat je nooit afschepen met het "de directie is niet verantwoordelijk voor diefstal" bordjes als je betaald hebt :)
(y)

Beetje offtopic maar in dezelfde strekking zijn de bordjes "bij retourneren van producten geven wij geen geld terug maar alleen een bon voor uitgifte in deze winkel" en "bij twijfel over winkeldiefstal mogen wij in uw tas kijken". Fout en Fout. In het eerste geval overtreden ze de consumentenwet en in het tweede geval het strafrecht. Ze mogen je wel daar houden tot de politie komt (in Nederland dan) maar ze mogen *niet* fouilleren.
Steven

Bericht door Steven »

idem belgie, ze mogen hier enkel vragen ze te openen en ze leeg te maken, ze mogen er niet zelf in met hun handen. Je kan dus altijd weigeren je zak, tas of wat dan ook leeg te maken, je maakt er u natuurlijk wel verdacht mee.
deadlock

Bericht door deadlock »

Steven schreef:je maakt er u natuurlijk wel verdacht mee.
Voor het winkelpersoneel misschien wel. Maar voor mij is het een principekwestie ;) Ik steel niet en dat zal ik de politie wel uitleggen. En dan ben ik niet degene die een flater slaat.
Steven

Bericht door Steven »

als je gewoon spontaan uw bagage laat zien (rugzak open doen) dan ben je daar op welgeteld 10 seconden van verlost.
treinbruno

Bericht door treinbruno »

waarom pakt ge u rugzak mee naar binnen :)
in de spar in sint niklaas naast het station hebben ze zelfs speciale boeketassenrekken gezet :lol: :)
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

treinbruno schreef:waarom pakt ge u rugzak mee naar binnen :)
in de spar in sint niklaas naast het station hebben ze zelfs speciale boeketassenrekken gezet :lol: :)
ik geef voorbeeld met een rugzak, kan evengoed een winkeltas of een plastiek zakje van een andere winkel zijn, ....
Hobbes

Bericht door Hobbes »

U vasthouden in de winkel? Dat zal wel zijn, dan hebben ze een proces aan hun broek wegens vrijheidsberoving.

De enige reden dat ze u mogen vasthouden is als men u op heterdaad betrapt terwijl je iets steelt en dan ook maar tot de politie er is.

De electronische poortjes (alarm) zijn trouwens geen bewijs.
jymmbco

Bericht door jymmbco »

De elektronische poortjes zijn inderdaad geen bewijs, maar als ze in alarm gaan, dan mag het winkelpersoneel vragen om uw aankopen aan de kant te leggen, en er nog eens door te gaan. Treden ze nog eens in alarm, mag er gevraagd worden om uw broekzakken, vest te legen en er nog eens door. Als het dan nog eens bingo is (denk ik, wordt de politie opgeroepen)

heb het een paar jaar gelegen meegemaakt, gingen richting london, ik had bagage, portefeulle) opzij gelegd, ging het alarm af -> teruggelopen, broeksriem (centuur) uit de broek gehaald, nog eens een poging weeral alarm -> teruggelopen, nu ik ben ook een snoeper, en ik heb altijd een rolletje king(pepermunt) bij me (als ik stop met king te snoepen gaat de fabriek falliet), en ik dacht daar dus ook aan dat ik dat nog bij had, terug door dat "poortje" (ondertussen met een rode kop" en ja hoor,niets meer...
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Nu sla je toch even 2 zaken door elkaar :lol:

De poortjes waarover het gaat zijn anti-diefstalpoortjes aan de uitgang van een winkel. Deze detecteren of je gestolen goederen bij je hebt.

De poortjes waarover jij begint zijn de metaaldetectoren aan de ingang van steriele zones (luchthavens, internationale treinen, kritieke gebouwen,...).
Deze detecteren of je een te grote hoeveelheid metaal bij je hebt (en dus mogelijk wapens). De bevoegdheid van dit controle-personeel is veel groter.

BDJ
treinbruno

Bericht door treinbruno »

op de luchthaven mogen ze eens wat beter controleren hoor :shock:

op de luchthaven bij de veiligheidscontrole zat er een fles cola in mijn rugzak, die is er niet eens uitgehaald :) :D 8)
en als iemand door de poortjes ging, ging het alarm af, ze zei dat het haar haarspeld is, en mocht gewoon doorlopen :mrgreen:

conclusie: je kunt dus een fles cola vol semtex steken en je geraakt nog door de veiligheidscontrole
of je kunt een bom rond jou wikkelen, of een wapen in je boekzak steken :shock:
Afbeelding
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Bruno, geloof mij: zo makkelijk is het echt niet!

Over die cola-fles: op de X-Raybeelden kunnen ze zien of het gaat over een vaste stof of een vloeistof. En explosieven halen ze er zo tussenuit.

Over die haarspeld: de metaaldetector piept niet alleen, er wordt ook aangegeven hoeveel metaal er is aangetroffen, en waar exact. Dus de agent kan zien of het inderdaad gaat over enkel een haarspeld, of dat er meer in het spel is.

De veiligheidscontrole op de luchthaven is echt wel waterdicht. Voor personeel is het een dagelijks kwaad (en soms tot 4-5x per dag), maar het is noodzakelijk voor ieders veiligheid.

BDJ
Steven

Bericht door Steven »

niet vergeten dat die mensen iets meer routine hebben in dat soort zaken en wel iets sneller doorhebben wat er mis is of niet en waar ze juist moeten zoeken.
Gesloten