euh da er zoveel geur hangt heeft ook een beetje te maken met het vermogen van die loc he, das gene 77 he groot vermogen = grotere kans op wa geur he, vergelijk de uitlaat van een vrachtwagen met die van een auto (diesel wel te verstaan) dan ga je da verschil ook hebben, en de geur van een 23 vergelijken met die van een class 66 is appels met bananen vergelijken he dus betere argumenten aanhalen als je iets duidelijk wil makenJonathan schreef:Als zoiets voorbij is gekomen - bij de NMBS-locs is dat minder het geval - stinkt dat verschrikkelijk, vindt ik. Vorige maandag stond ik op perron 1 in Brugge-St-Pieters. Er kwam zo'n DLC ding voorbij met wat goederenwagons, het stonk daar en je kon alles maar wazig zien door de diesel. Komt er een of twee HLE 23'ers voorbij, dan merk je daar 10 seconden later niets meer van. Daarbij, ik ben tegen de privatisering van de spoorwegen
DLC en PB
- trainfreak
Passagiersvervoer? Ik wil geen aparte lokketten, aparte tickets, aparte... Daarbij, die bedrijven zijn alleen uit op winst en de NMBS zou dan overblijven met de kleinste, ontwinstgevende lijnen. Of een unuversieele dienstregeling. Twee treinen per dag in elke richting. Of zoals in Engeland, hoeveel doden vallen er daar niet met het spoor. Het openbaar vervoer is een openbare dienst waar iedereen gebruik moet van kunnen maken, en dat kan volgens mij niet met mensen die enkel uit zijn op winst. Hoe zit het dan met de veiligheid, de reizigers met beperke mobiliteit,...? De Ervaringen in Engeland en Nederland leren ons dat concurentie op het spoor alleen maar slechte dingen oplevert. En al die kleine lijntjes zien die gasten niet staanConcurrent schreef:Ik ben helemaal niet tegen privatisering.Ik heb al gehoord via de nmbs dat er volgend jaar een privefirma bijkomt die passagiersvervoer per spoor gaat doen en het jaar erop staan er nog 2 cargobedrijven op z'n poten....

ok jij spreekt over passsagiers binneland, maar internationaal is da al deels zo
thalys en eurostar zijn prive bedrijven waar bij toeval een deel spoormaatschappijen aandeelhouder van zijn, eurotunnel met zijn pendeltreinen door de tunnel is ook prive (al wel met zware kosten wegens overschatten van potentieel) je haalt idd twee voorbeelden aan waar het slecht gaat, maar er zijn er ook andere waar men wel voorbeeld kan aan nemen, zwitserland, meer als 20 spoorwegbedrijven, alles vlot op elkaar afgestemd en duidelijk aangegeven, het is mogelijk mits duidelijke verdeling en afspraken
thalys en eurostar zijn prive bedrijven waar bij toeval een deel spoormaatschappijen aandeelhouder van zijn, eurotunnel met zijn pendeltreinen door de tunnel is ook prive (al wel met zware kosten wegens overschatten van potentieel) je haalt idd twee voorbeelden aan waar het slecht gaat, maar er zijn er ook andere waar men wel voorbeeld kan aan nemen, zwitserland, meer als 20 spoorwegbedrijven, alles vlot op elkaar afgestemd en duidelijk aangegeven, het is mogelijk mits duidelijke verdeling en afspraken
Ooit heb ik een papier gekregen dat ATTAC België en ACOD Spoor met een trein tegen de privatisering door Belgie rijden, waar er op het einde staat 'Het is tijd om de trein te verdedingen'Steven schreef:ok jij spreekt over passsagiers binneland, maar internationaal is da al deels zo
'Personeel en reizigers mogen geen sluitpost worden maar moeten centraal staan in het beleid (en geen geld)'
'NMBS is geen winstbedrijf maar een bedrijf van openbaar nut.'
Als alles goed gaat -> O.K. Verzekerde aanstuiting van het ene net naar het andere net, geen sluiting der lijnen, voldoende personeel op de treinen. Maar stel nu dat alles slecht zou gaan, zoals in Engeland en Nederland. Lang niet overal zal het zo goed gaan. Kijk eens naar de LIJN 96f. De ene keer is er wel aansluiting op IR j, de andere keer niet. Ook twee spoorwegmaatschappijen bij elkaar. Als bijvoorbeeld 2 bedrijven gebruik maken van de LIJN 25. Wel samen, maar op dat moment is er een trein van een maatschappij, op het andere moment van de andere. Als je dan een abonnement 'Zone Brussel-Zone Antwerpen hebt, moet je dan een halfuur wachten voor je een trein hebt van jou maatschappij. Het kan goed gaan, dat is zeker, maar wat als het slecht gaat? Dan is dat in mijn ogen geen 'openbaar vervoer meer.
Internationaal zou dat misschien inderdaad verbeteren, zoals met de hogesnelheidslijnen, deze bedrijven zijn minder afhankelijk van een land + genoeg reizigers. Maar om sommige lijnen in België laten opstaan voor de hevige concurentiestrijd, liever niet. Zie je zoals reclame hangen:Steven schreef:jij spreekt al van lokale lijnen terwijl de regels voor die lijnen nog niet eens europees vastliggen, de komende jaren gaan ze eerst de internationale assen privatiseren en daaruit besluiten trekken om de lokale lijnen aan te pakken, er is dus een verschuiving in de actualiteit
Met BIS: voor 4 euro van Brussel naar Gent met de trein

Met VSM: Nu één maand gratis bij aankoop van een jaarabonnement

Ik vergelijk het met De Lijn , De Mivb en de TEC , die 3 werken ook goed samen , dus waarom zou dat niet op het spoor kunnen...
En als ik m'n camionette start , dan stinkt die ook , ik denk wel dat dat eigen is aan diesels....Ieder zijn idee er over , Leve de NMBS , ja tarara , leve de prive zou ik zo zeggen
Maar als k ooit de kans krijg om mee te doen aan de selecties van TB bij NMBS , zal ik het niet laten.Ik zou ook wel eens graag met passagiers rijden...
En Jonathan , een beetje optimistischer
het is nu eenmaal zo , of je er nu tegen bent of niet , ze komen er toch.
En als ik m'n camionette start , dan stinkt die ook , ik denk wel dat dat eigen is aan diesels....Ieder zijn idee er over , Leve de NMBS , ja tarara , leve de prive zou ik zo zeggen

En Jonathan , een beetje optimistischer

Er zijn heel wat mogelijkheden om te privatiseren, of nog: te liberaliseren. En in heel wat landen is het nu al het geval, en soms gaat het mis (hoewel het aantal reizigers in het VK nog nooit zo sterk gestegen is als sinds de privatisering, en de stijging sterker is dan in gelijk welk ander Europees land), soms gaat het goed. Belangrijk is, dat we leren uit de ervaringen van andere landen en regio's. Duitsland, en dan vooral NRW, is voor mij een model: heel wat verschillende maatschappijen, die elk een deel van de treinen en bussen rijden, maar toch op elkaar zijn afgestemd. En door de vorming van Vervoersverenigingen is er toch een eengemaakte tarifering, en een eengemaakte dienstverlening. Zelfs Vlaanderen zit nog niet zo ver, je kan met je busticketje niet op de trein, en vice versa.Jonathan schreef:Ooit heb ik een papier gekregen dat ATTAC België en ACOD Spoor met een trein tegen de privatisering door Belgie rijden, waar er op het einde staat 'Het is tijd om de trein te verdedingen'Steven schreef:ok jij spreekt over passsagiers binneland, maar internationaal is da al deels zo
'Personeel en reizigers mogen geen sluitpost worden maar moeten centraal staan in het beleid (en geen geld)'
'NMBS is geen winstbedrijf maar een bedrijf van openbaar nut.'
Als alles goed gaat -> O.K. Verzekerde aanstuiting van het ene net naar het andere net, geen sluiting der lijnen, voldoende personeel op de treinen. Maar stel nu dat alles slecht zou gaan, zoals in Engeland en Nederland. Lang niet overal zal het zo goed gaan. Kijk eens naar de LIJN 96f. De ene keer is er wel aansluiting op IR j, de andere keer niet. Ook twee spoorwegmaatschappijen bij elkaar. Als bijvoorbeeld 2 bedrijven gebruik maken van de LIJN 25. Wel samen, maar op dat moment is er een trein van een maatschappij, op het andere moment van de andere. Als je dan een abonnement 'Zone Brussel-Zone Antwerpen hebt, moet je dan een halfuur wachten voor je een trein hebt van jou maatschappij. Het kan goed gaan, dat is zeker, maar wat als het slecht gaat? Dan is dat in mijn ogen geen 'openbaar vervoer meer.
Privatisering en liberalisering van het openbaar vervoer in het algemeen, en het spoorverkeer in het bijzonder is geen wondermiddel, we zullen er geen beter OV mee krijgen van vandaag op morgen. Maar degenen die denken, dat er opeens geen treinen/bussen meer zullen rijden, als er wordt geprivatiseerd, zijn ook fout.
Maar hadden we hier niet al een discussie over? Of stond die op het oude forum?
Er zijn er hier blijkbaar die vinden dat rijden met dieseltreinen enorme voordelen heeft, economisch gezien dan! Maar vergeet niet dat er ook nog een Kyotonorm moet gehaald worden, hé!
Maar als ik de mensen tegenwoordig bezig hoor, ziet het er naar uit dat dit pas zal gehaald worden op het moment dat dieren weer zullen kunnen spreken!
Ivm privatisering: Van mij mogen ze met 30 bedrijven het goederenvervoer per spoor attakeren, maar ik vind wel dat het reizigersverkeer onder één maatschappij moet blijven!
Allé, ik zal het anders zeggen. Ik zie graag reizigersbedrijven komen die niet gaan concurreren met de NMBS. Dus op de grote assen van Brussel naar andere delen van het land zou ik niet graag hebben. Maar neem nu TTC (The Train Company). Dit vind ik wel goed, omdat zo'n bedrijven eerder het aanbod van reizen per trein uitbreiden! Moesten er nu op L50a tussen Brussel en Gent drie privébedrijven ieder uur een IC-trein inleggen, plus de twee IC-treinen van de NMBS, dan hoeft het voor mij niet! Wel iets in het genre van de BOB in Duitsland, maatschappijen die lokale lijntjes gereactiveerd hebben. Met zo'n maatschappijen heb ik geen probleem, op voorwaarde dat ik er ook mijn Gopass op kan gebruiken!
Maar als ik de mensen tegenwoordig bezig hoor, ziet het er naar uit dat dit pas zal gehaald worden op het moment dat dieren weer zullen kunnen spreken!

Ivm privatisering: Van mij mogen ze met 30 bedrijven het goederenvervoer per spoor attakeren, maar ik vind wel dat het reizigersverkeer onder één maatschappij moet blijven!

Allé, ik zal het anders zeggen. Ik zie graag reizigersbedrijven komen die niet gaan concurreren met de NMBS. Dus op de grote assen van Brussel naar andere delen van het land zou ik niet graag hebben. Maar neem nu TTC (The Train Company). Dit vind ik wel goed, omdat zo'n bedrijven eerder het aanbod van reizen per trein uitbreiden! Moesten er nu op L50a tussen Brussel en Gent drie privébedrijven ieder uur een IC-trein inleggen, plus de twee IC-treinen van de NMBS, dan hoeft het voor mij niet! Wel iets in het genre van de BOB in Duitsland, maatschappijen die lokale lijntjes gereactiveerd hebben. Met zo'n maatschappijen heb ik geen probleem, op voorwaarde dat ik er ook mijn Gopass op kan gebruiken!

Iedereen wil op de grote lijnen, volgens mij, anders is er geen poen te pakken.Trainspotterke schreef:Er zijn er hier blijkbaar die vinden dat rijden met dieseltreinen enorme voordelen heeft, economisch gezien dan! Maar vergeet niet dat er ook nog een Kyotonorm moet gehaald worden, hé!
Maar als ik de mensen tegenwoordig bezig hoor, ziet het er naar uit dat dit pas zal gehaald worden op het moment dat dieren weer zullen kunnen spreken!![]()
Ivm privatisering: Van mij mogen ze met 30 bedrijven het goederenvervoer per spoor attakeren, maar ik vind wel dat het reizigersverkeer onder één maatschappij moet blijven!![]()
ga eens naar http://www.stopbolkestein.org/index.cfm ... nt_ID=2000
Voor private vervoerders die het willen rooien zonder subsidies: ja. Maar de meeste privatiserings- en liberaliseringsvoorstellen gaan eerder over het aanstellen van een andere maatschappij, die in opdracht van een overheid (gewest of federaal), de dienst uitbaat.
Als drukke lijnen extra worden 'belast', wordt het voor zo'n private ondernemer ook minder aantrekkelijk, hé.
Als drukke lijnen extra worden 'belast', wordt het voor zo'n private ondernemer ook minder aantrekkelijk, hé.
En ik hoor van alles over B-cargo
Schijnt dat er ooit eens in de haven van Zeebrugge , een rangeerder 2 loc's van DLC in de prak heeft gereden
Verleden jaar in october was er een aanrijding van dlc-trein met een kraan.Beide hadden toestemming om op dezelfde tijd op dezelfde plaats te zijn , dus seingever in fout.En gisteren is er dan een truck gebotst met een DLC'er , 3 keer was dlc niet in fout
Effe stoeffen
En schijnt dat de privefirma trainsport , die normaal begin dit jaar ging starten , er niet in slaagt om de paperassen in orde te krijgen!