K V B schreef:Het echte probleem is het shoppingbiljet.
Als je OV aan dumpingsprijzen aanbied kan je geen kwaliteit leveren.
Sta me toe dit in twijfel te trekken. Onze nationale schokkelbakken lopen echt wel een beetje achter op de ware wereld, voorzover ik (van verre) kan observeren zijn ze er nog lang niet aan toe om kostprijsbewust te denken.
Hoogstens zal er aan de Frankrijkstraat een bewustzijn heersen in de trant van "de overheid wil dat we meer reizigers vervoeren en 't is de overheid die ons betaalt dus we moeten er alles aan doen om meer reizigers te vervoeren". M.a.w. het aanbod moet uitgebreid en goedkoop zijn, kwaliteit is geen criterium.
Ten andere, dat is toch een algemene trend in de hedendaagse samenleving? Vanwaar anders het sukses van Ikea, McDonalds, Panos en noem maar op? De NMBS valt dat eigenlijk zelfs niet kwalijk te nemen, de gemeenschap (bij monde van de overheid) krijgt waarvoor ze betaalt. Kwaliteit is geen norm meer in de 21ste eeuw.
En dan nog, wat is het aandeel van dit shoppingbiljet in de totale jaarlijkse verkoop van vervoerbewijzen? Lijkt mij klein tot zeer klein. De treinen rijden toch (dat moet wel) de capaciteit kan beter heel goedkoop verkocht worden dan helemaal niet.
NB is er ergens enig idee over de verdeling van de inkomsten van onze NMBS? Hoeveel percent komt uit verkoop van vervoerbewijzen, hoeveel uit eigen vrachttrafiek, hoeveel uit "vreemde" cargotrafiek op het netwerk, hoeveel uit overheidssubsidie?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.