Stroompanne zet L25, 27 en 53 in het donker

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: Stroompanne zet L25, 27 en 53 in het donker

Bericht door Steven »

Robin schreef:op de transfo's van CW Mechelen lag er een pak sneeuw, dus meer logisch zou zijn dat water en elektriciteit niet samen gaan.

we dus veel gedaan vandaag want we hadden ook geen stroom :mrgreen:
als een beetje sneeuw een transformator kapot zou krijgen was heel België zonder stroom gevallen vandaag.
poyaud

Bericht door poyaud »

Wie zegt dat het die transformatoren waren die er de brui aan hebben gegeven?
Media pfff :roll:
Afbeelding
Shrek

Bericht door Shrek »

Het was een isolator in de 70kv-rail die gebroken is. In de post van mechelen-NMBS zijn dat nog van die antieke porseleinen gevallen en die kunnen niet zo goed tegen warm-koud. Volgens mij is in de post de 70kv-kant eigendom van elia en de 3kv-kant van de nmbs (maar ik kan me vergissen). Het is in ieder geval de bedoeling die hoogspanningspost helemaal te renoveren over enkele jaren, dus misschien zijn ze wat nalatig geweest met onderhoud...
elriverslide

Bericht door elriverslide »

Shrek schreef:Het was een isolator in de 70kv-rail die gebroken is. In de post van mechelen-NMBS zijn dat nog van die antieke porseleinen gevallen en die kunnen niet zo goed tegen warm-koud. Volgens mij is in de post de 70kv-kant eigendom van elia en de 3kv-kant van de nmbs (maar ik kan me vergissen). Het is in ieder geval de bedoeling die hoogspanningspost helemaal te renoveren over enkele jaren, dus misschien zijn ze wat nalatig geweest met onderhoud...

Alle hoogspanning van 70 kV of meer zijn in België in handen van Elia (uitgezonderd de spoorlijnen op 25 kV).
Alle spanningen van 230 V tot < 70 kV zijn in handen van de distributienetbeheerders (Eandis, Infrax, ...) of van privé - bedrijven die rechtstreeks bij elia aftakken. (Wat bij nmbs dus het geval is).

Bron: Mijn bedrijfsbezoek aan Elia een maand geleden + mijn curus productie en distributie van Elektriciteit.

(ik ben student professionele Bachelor elektrotechniek)
Shrek

Bericht door Shrek »

ik dacht het al, maar de fout ligt dan wel degelijk bij elia :wink:
elriverslide

ik denk dat er nu nog verwarring gaat ontstaan. Elia is verantwoordelijk voor het transport tot bij de "klant" de kabel (70kV) komt toe, Elia plaatst een vermogenschakelaar (om de "klant" ook te kunnen uitschakelen) en alles achter die vermogenschakelaar is eigendom van de klant. Dus ook de transformator, meet- en regeltoestellen, isolatoren (behalve de eerste) zijn van de klant.

Klanten kunnen zoals eerder vermeld eandis, infrax, chemische bedrijven, nmbs, ... zijn.

sorry als ik even onduidelijk was.

Elia is de enige die hoogspanning in België mag transporteren dat zou een betere verwoording geweest zijn.
tomdg

Bericht door tomdg »

hopelijk gebeurt er volgende week niets want dan heb ik examens :( :!:

btw: rond 10u ging het licht hier even uit/aan ongv 0.5-1s
Laatst gewijzigd door tomdg op 05 jan 2009, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Er waren vandaag ook al enkele studenten op weg van Mechelen naar Leuven.
Ook in de KHM waren studenten afwezig, vermoedelijk om die reden.

Noot: in Mechelen was de zwarte zone beperkt tot de spoorlijn. Het stadscentrum had stroom, net als het noordelijke deel.

Noot 2: Het hamburgerkraam in het station had stroom, en ze wisten zelf niet vanwaar die kwam. Het station van Mechelen heeft geen noodgeneratoren, dus dat zal het niet zijn.

BDJ
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Het illegaal afgetapte lijntje komt boven. :D
treinbruno

Bericht door treinbruno »

dat is wel zeer verdacht :mrgreen: :shock: 8)
Afbeelding
Shrek

Bericht door Shrek »

Nee dat is logisch hoor. Bijna heel mechelen, inclusief station wordt gevoed uit de hoogspanningspost Mechelen-noord (aan de N16). Daar was geen probleem dus had de stad gewoon electriciteit. De problemen lagen bij de voeding van de post in muizen, deze levert onder andere stroom aan het seinhuis en de omliggende dorpjes. :)
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Het station geen problemen? :? :?

Waren uit:

- Verlichting tunnel
- Verlichting lokettenzaal
- Verlichting loketten
- Omroepinstallatie
- Aankondigers *
- Roltrappen
- Alles in het buffet en de bar
- Klokken ²
- Verkoopautomaten (Windows-errors bij het opstarten trouwens :lol: )

Waren aan:

- Aankondigers *
- Klokken ²
- Hamburgerkraam

Dus geen problemen, ...

* Aankondigers: het groot bord in de lokettenzaal had een redelijk rare eigenschap: Toen de stroom uitviel ging de achtergrondverlichting onmiddellijk uit, maar de tekst bleef nog wat hangen, en vervaagde nadien langzaam rij per rij. Hoe werkt zo'n bord eigenlijk (LCD, kristallen,...?)

² Klokken: Werkte het eerste halfuur wel goed, maar nadien stopten alle secondenwijzers in het hele station, net als de digitale klok in de stationstunnel. De minutenwijzers bleven wel heel de tijd werken. Ook nadat de stroom terug was, bleven de klokken nog een hele tijd zo functioneren.

BDJ
elriverslide

Bartjedj schreef:² Klokken: Werkte het eerste halfuur wel goed, maar nadien stopten alle secondenwijzers in het hele station, net als de digitale klok in de stationstunnel. De minutenwijzers bleven wel heel de tijd werken. Ook nadat de stroom terug was, bleven de klokken nog een hele tijd zo functioneren.

BDJ

Hoe dat met die klokken zit geen idee, maar wat me over die klokken wel opvalt is dat, als er ergens 1 defect is, plots alle klokken op die lijn defect zijn.
Regelmatig hangt in Neerpelt op de klok buiten en blad DEFECT, en dan weet ik gewoon dat er in Geel station ook zo'n blad hangt op de klok buiten, en die in de wachtruimte.

In neerpelt heeft de secondewijzer ook lange tijd niet gewerkt terwijl de klok het wel deed, en uiteindelijk hebben ze de secondewijzer er toen uitgehaald. intussen weer al een jaar geleden.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

De werking van de klokken ken ik wel, en die kan ik er even goed effe bijzetten:

In het seinhuis (de meest centrale plaats langs de lijn) staat de centrale klok. De klokken in de stations werken zelfstandig. De secondewijzer legt zijn rondje af, maar eigenlijk net iets te snel. Hij is dus boven rond 56''-57'' na de minuut. De wijzer blijft dan 3 seconden boven staan, totdat de centrale klok exact op de minuut een impuls afgeeft. Deze impuls doet de minuutwijzer een stand zakken, en activeert de secondewijzer weer. En alles begint weer van voren af aan.

BDJ
Adler

Bericht door Adler »

Bart,

Uw uitleg over de klokken is juist maar je moet er nog aan toevoegen dat alle stationsklokken in heel Belgie gestuurd worden door 1 klok die op zijn beurt wordt gesynchroniseerd met de atoomklok van Ukkel.
Plaats reactie