'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

wat vind je van de klagende mensen

Ze hebben gelijk
27
57%
Ze weten er bijna niets van, het is niet de schuld van de nmbs
13
28%
Ik geef geen stem
7
15%

Totaal aantal stemmen: 47

dentheo

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
klopt, zolang er basisregels zijn wanneer wel en niet gebruik te gaan maken van dat noodplan moet dat lukken (ook al is dat altijd met vallen en opstaan)
Korrekt, maar dat mag gerust, je gaat toch niet van een noodplan eisen dat het beter is dan de dagelijkse dienstregeling :) :)

Zelfs de "uitgeknobbelde" dienstregeling had enkele dagen nodig om soepel te lopen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

voila een noodplan dient om u ergens op weg te helpen, een soort rode draad, maar de perfectie verwachten zou te mooi zijn.
Adler

Bericht door Adler »

Er waren deze namiddag in het parlement niet minder dan 6 parlementaire vragen aan de nieuwe minister van Overheidsbedrijven Steven Vanackere over de gebrekkige communicatie van de NMBS in de afgelopen dagen.
In zijn antwoord wees de minister er op dat er in december allerhande nieuwe initiatieven zijn genomen zoals een nieuwe Information Management groep, maar dat deze nieuwe groepen nog wat tijd nodig hebben.
Op het einde voegde hij er nog aan toe dat een van zijn eerste taken er zal in bestaan om eens een hartig woordje te praten met de leiding van de NMBS-groep.
Alsof dat iets gaat uithalen, alsof die zich ook maar iets aantrekken van de minister.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Adler schreef:Alsof dat iets gaat uithalen, alsof die zich ook maar iets aantrekken van de minister.
Zeker gezien het tempo waarmee ministers van post wisselen....
tomdg

Bericht door tomdg »

ze zouden zich beter concentreren hoe ze de dagelijkse dienstregelingen kunnen verbeteren zoals aansluitingen met andere treinen,bussen,... voor die enkele keren op een jaar dat zich zulke problemen zich voordoen dat gaat niet op tegen de tijd dat je dagelijks soms moet wachten.

Veel mensen kunnen toch niets anders doen dan wachten op de volgende trein en voor zover ik weet wordt er in de stations altijd goed afgeroepen welke de eerst volgende trein zal zijn eventueel wordt er zelfs voorgesteld om een andere verbinding te nemen. vb. als de trein naar dendermonde afgeschaft is roepen ze af om deze naar antwerpen centraal te nemen en over te stappen in lokeren.

Het enige wat mss beter zou kunnen is de on-line informatie vb. een systeem waarmee je de schermen die in de stations hangen kan bekijken zodat je eventueel rap kan kijken of uw trein niet afgeschaft is. Maar zelfs dat kan snel veranderen tegen de tijd dat je in het station aan komt.
groentje

Bericht door groentje »

Ik ben het daar niet mee eens, tomdg.
Informatie is nu eenmaal belangrijk voor een reiziger. Logisch dan ook dat er in informatieverlening wordt geïnvesteerd. Er zullen trouwens altijd wel ergens proberen zijn, en zelfs al zijn die niet zo uitgebreid als de voorbije dagen, informatie blijft nodig.
Overigens zullen ook die andere diensten door betere informatie verbeteren, zoals aansluitingen e.d.

@Adler: Vergeet niet dat zelfs de meeste personeelsleden hier op tijd en stond ook reiziger zijn. En dat ze beseffen dat het frustrerend is om in de totale onwetendheid te worden gehouden. De meeste personeelsleden hebben nog wel wat kritische zin over, hoor.

Dat noodplan, het HPS (HulpPlan de Secours) heb ik inderdaad al enige tijd niet meer gehoord. Men gaat er nogal makkelijk vanuit dat door wisselverwarming e.d. er minder problemen zijn. Daarover ging trouwens het HPS, bepaalde wissels werden vastgezet, zodat de overige met alle beschikbare mensen sneeuwvrij konden worden gehouden. Gevolg was natuurlijk wel dat er een beperktere dienstverlening kon worden verleend.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

tomdg schreef:Veel mensen kunnen toch niets anders doen dan wachten op de volgende trein
Dat lijkt me een weidverbreid misverstand. Velen komen met de auto naar het station en kunnen met die auto naar hun eindbestemming bollen, of naar een ander station. Voor zo'n beslissing is uitvoerige informatie zeer nuttig.

Neem mijn eigen voorbeeld: normaal rijd ik Kapelle-op-den-Bos-Mechelen en dan Mechelen-Merode (lijn 26). Van zodra ik het niet helemaal betrouw op lijn 53 rijd ik met de auto door naar Weerde en stap daar dan direct op lijn 26, of soms met een overstap in Vilvoorde.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Rob

Bericht door Rob »

tomdg schreef:voor zover ik weet wordt er in de stations altijd goed afgeroepen welke de eerst volgende trein zal zijn eventueel wordt er zelfs voorgesteld om een andere verbinding te nemen. vb. als de trein naar dendermonde afgeschaft is roepen ze af om deze naar antwerpen centraal te nemen en over te stappen in lokeren
Mooie service die ik vandaag inderdaad genoot in station Antwerpen-Berchem, maar die informatie is soms sneller achterhaald dan men kan weten. Vanmiddag donderdag wegens persoonsongeval in Zwijndrecht sterk verstoord treinverkeer tussen Antwerpen en Sint-Niklaas en verder, zodat werd aangeraden om via Mechelen te reizen voor bestemmingen Gent en verder. Bij aankomst in Mechelen blijkt dat er intussen een ongeval in Oudegem het treinverkeer tussen Mechelen en Gent via Dendermonde overhoop haalde met afgeschafte treinen en ingekorte trajecten als gevolg...

---

Aansluitingen worden blijkbaar principieel niet verzekerd tussen treinen in vertraging en treinen op tijd; is dat een truc om de stiptheidsstatistieken niet helemaal dieprood te kleuren ? Ergens kan ik deze keuze wel begrijpen, maar in regio's met lage frequentie betekent zo'n gemiste aansluiting vaak een wachttijd van net geen vol uur...
Steven

Bericht door Steven »

Aansluittijden zijn altijd beperkt, anders plaats je alle aansluiting in heel het land op zijn kop. Je kan nu eenmaal niet laten wachten en wachten tot in het oneindige.
groentje

Bericht door groentje »

Vandaag nog een mooi voorbeeld gezien van een cascadevertraging. Een trein rijdt met 5-tal minuten vertraging, een andere trein wacht 5 minuten op aansluiting, waardoor andere trein met 6 minuten vertraging aan perron komt, en met 7 minuten buiten rijdt, volgende trein daardoor ook te laat aan perron, deze trein maakt nog bijkomende vertraging, wordt in een ander station eerst getrokken, volgende trein wordt opgehouden, alsook de treinen daarachter, deze laatste rijdt uiteindelijk met 20 minuten vertraging.
Dit is geen pleidooi om geen 5 minuten meer te wachten, maar let op met wat je vraagt. Je kan je perrons ook geen eeuwigheid bezet houden, en de mensen die reeds in de trein zitten hebben ook recht om zo snel mogelijk ter bestemming aan te komen. Het regelen zal altijd een afwegen zijn van tegenstrijdige belangen.
Steven

Bericht door Steven »

er zal altijd ergens een lijn getrokken moeten worden, je kan nooit voor iedereen goed doen.
rail s

Bericht door rail s »

Display wall commissioned
08 Jan 2009
VIDEO WALL: Siemens and Barco have commissioned a rear-projected video wall at the Namur signalling centre of Belgian infrastructure manager Infrabel. A similar wall was already in service in Brugge, and a further 12 are to be installed across the country by 2012.

The wall ‘presents operators with all key information at a glance’ said Pol Caby of Siemens, which is supplying the equipment as leader of the Belgosignal consortium with Alstom.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... ioned.html
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Wachten op aansluitingen is een mooi principe natuurlijk, maar in de praktijk lijkt het me tegenwerken, zeker als een andere trein ook vertraagd is. Volgens mij komt het daarom in NL ook vrijwel niet voor :)

Informatievoorziening in Nederland is soms ook geinig, ik kwam daarstraks op 's-Hertogenbosch aan, en alle CTA's (treinaanwijzers) waren leeg... de gewone dynamische schermen waren echter wel gevuld, en er werd steeds omgeroepen dat de CTA's buiten werking waren door een computerstoring, en het klonk als een bandje. Vond ik best netjes, dat ze dat deden - er was immers wel informatie, alleen niet op alle gebruikelijke plekken, slechts op enkele.
Adler

Bericht door Adler »

rail s schreef:Display wall commissioned
08 Jan 2009
VIDEO WALL: Siemens and Barco have commissioned a rear-projected video wall at the Namur signalling centre of Belgian infrastructure manager Infrabel. A similar wall was already in service in Brugge, and a further 12 are to be installed across the country by 2012.
Ik weet niet goed waarom je dit bericht hier plaatst.
Dit zijn de zogenaamde OKB's (Optisch Kontrolebord) zoals het nieuwe seinhuis van Brugge er nu al een heeft.
Dit is dus voor de mensen in het seinhuis om het treinverloop te volgen op een grote wand, niet direct iets voor de reizigers.
K V B

Bericht door K V B »

groentje schreef:Vandaag nog een mooi voorbeeld gezien van een cascadevertraging. Een trein rijdt met 5-tal minuten vertraging, een andere trein wacht 5 minuten op aansluiting, waardoor andere trein met 6 minuten vertraging aan perron komt, en met 7 minuten buiten rijdt, volgende trein daardoor ook te laat aan perron, deze trein maakt nog bijkomende vertraging, wordt in een ander station eerst getrokken, volgende trein wordt opgehouden, alsook de treinen daarachter, deze laatste rijdt uiteindelijk met 20 minuten vertraging.
Veel hang ook af van hoe je de dienstregeling structureert. Bij de SBB wordt er tot 5 minuten gewacht. Dat kan betekenen dat bijvoorbeeld in Bern op een gegeven moment alle IC's (want die sluiten daar allemaal op elkaar aan) met een paar minuten vertraging vertrekken. Echter er zit ruimte in de dienstregeling. Per 10 minuten kan je een minuut inhalen, door die buffertijd maak je het mogelijk dat na ongeveer een uur alles weer op tijd rijd.
Plaats reactie