Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
treintjerijden

Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Bericht door treintjerijden »

1. Waarom mogen die machinisten in Belgie in hun eigen kloffie rondlopen,? kennen ze geen bedrijfskleding.?
2. Wat voor soort treinen rijden er tussen Mt en Liege/Luik.? Zie de ene keer een getrokken trein met stuurstand dan weer zo'n hele oude waar van je denk die valt uitelkaar/
3. Wat is de hoogste toegestane baanvaksnelheid in Belgie uitgezondert van de Hsl.
4. Zijn er ook dagkaarten voor Belgie en zo ja hoe duur zijn die tickets,?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Bericht door Steven »

1. omdat er geen uniform is voor bestuurder, ik denk dat NS veruit de enige is die dit heeft (uitgezonderd thalys en eurostar), in frankrijk is er geen uniform voorzien, luxemburg ook niet, zwitserland ook niet (duitsland geen idee).

2.tussen maastricht en luik rijden trek duw treinen van maandag tot vrijdag tussen 6 en 20 uur, dit zijn de doorgaande ic treinen naar brussel (tussen ans en leuven rijden deze trein via de hsl aan 200 km/u), op de andere dagen en uren is het een stopttrein met klassieke motorstellen die heel degelijk zijn (ik geef u het advies een foto van het ongeluk van pecrot te bezien en dan ga je snappen hoe degelijk die stellen wel zijn).

3 in Belgie is de max toegelaten snelheid 160 km/u en hier heeft dat als naar de referentiesnelheid van een lijn (te herkennen aan de groene driehoek)

4 er bestaan geen dagtickets.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Bericht door Adler »

Steven schreef:1. omdat er geen uniform is voor bestuurder, ik denk dat NS veruit de enige is die dit heeft (uitgezonderd thalys en eurostar), in frankrijk is er geen uniform voorzien, luxemburg ook niet, zwitserland ook niet (duitsland geen idee).
De NS zijn echt niet de enige hoor met een uniform voor de TB's.
Ook bij de DB heeft men uniformen, zelfs met epauletten en strepen.
Bijlagen
db.jpg
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Bericht door Steven »

Daarom dat ik schreef dat ik van Duitsland geen idee had. Het dragen van een uniform is echter niet algemeen daar waar treintjerijden waarschijnlijk wel die indruk heeft opgedaan. Als je ziet hoeveel landen er zijn waar de bestuurders geen uniform hebben zou je verschieten. het zit hem vooral in kleine dingen waarom wel of niet met een uniform moet gereden worden. Bij ons in België moet je als bestuurder voor kleine defecten zelf uw plan trekken en kan het zijn dat een wind hemd na een dienst niet meer zo proper is. Een Nederlandse bestuurder heeft een helplijn die ze bellen en de nodige info krijgen over wat te doen. Ze krrijgen amper technische opleiding van een krachtvoertuig. Toen ik nog met de diesel reed moesten wij die zelf kunnen tanken, van olie voorzien, water op de motor steken en dergelijke zaken meer. Op dat moment is een uniform zoals bij de ns snel rijp voor de vuikbak he.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Bericht door Adler »

Het uniform kan ook aangepast zijn aan de werkzaamheden die men moet verrichten.
Bij de Matterhorn Gotthard Bahn (vroegere Furka-Oberalp Bahn) hebben de TB's bv. een soort werkpak met een gestreept vestje dat meer aan een gevangenisplunje doet denken :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Bericht door Steven »

wet ik ook wel hoor dat dat aangepast kan zijn, maar het is nu eenmaal cliché dat bij het woordje uniform aan een kostuum gedacht zal worden. De MGB is trouwens de fusiemaatschappij tussen FO en BVZ. De lijn van Disentis tot Zermatt dus, met hier en daar nog een klein zijlijntje zoals in Andermatt.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Bericht door Bibke »

Ter info:


Vroeger droegen de Belgische TB's ook een uniform met kepie.
treintjerijden

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Bericht door treintjerijden »

In Nederland zijn er dagkaarten beschikbaar,

en in Duitsland hoorde ik ook, maar waarom dan niet in Belgie? kan iemand mij daar antwoord opgeven,?
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Bericht door treinbruno »

je hebt wel de benelux tourrail: 5 dagen door heel de benelux voor €99
weekabonnement net belgie: 75€
("""dagkaart belgie""" €37,50)

dagkaart bekom je zo: weekabo kun je na 1 dag gebruik 50% laten terugbetalen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5458
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Bericht door Steve »

treinbruno schreef:je hebt wel de benelux tourrail: 5 dagen door heel de benelux voor €99
weekabonnement net belgie: 75€
("""dagkaart belgie""" €37,50)

dagkaart bekom je zo: weekabo kun je na 1 dag gebruik 50% laten terugbetalen
Nadat je uiteraard eerst het maakloon betaald hebt... (als het de eerste keer is)
K V B
Berichten: 3387
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Bericht door K V B »

Steven schreef: 3 in Belgie is de max toegelaten snelheid 160 km/u en hier heeft dat als naar de referentiesnelheid van een lijn (te herkennen aan de groene driehoek)
Ik dacht dat er al vakken waren waar men 200 mocht rijden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Steven schreef: 3 in Belgie is de max toegelaten snelheid 160 km/u en hier heeft dat als naar de referentiesnelheid van een lijn (te herkennen aan de groene driehoek)
Ik dacht dat er al vakken waren waar men 200 mocht rijden?
er is geen enkele klassieke lijn aangepast voor die snelheid, de L36N en L96N zullen waarschijnlijk wel de eerste lijnen worden hiervoor.
K V B
Berichten: 3387
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Bericht door K V B »

Steven schreef:
K V B schreef:
Steven schreef: 3 in Belgie is de max toegelaten snelheid 160 km/u en hier heeft dat als naar de referentiesnelheid van een lijn (te herkennen aan de groene driehoek)
Ik dacht dat er al vakken waren waar men 200 mocht rijden?
er is geen enkele klassieke lijn aangepast voor die snelheid, de L36N en L96N zullen waarschijnlijk wel de eerste lijnen worden hiervoor.
Ok. Ik dacht dat voor L96N het al zover was, en twijfelde over L36N
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23034
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Bericht door Steven »

Neen dus, het zal afwachten worden tot er ETCS op die lijnen te vinden is en dat is nog niet voor morgen. De TBL2 installatie van de L96N is zelfs buiten dienst gesteld.
Bartjedj

Re: Een paar vragen over de Belgische spoorwegen

Bericht door Bartjedj »

Die ongebruikte TBL-2-installatie, is dat niet op L36N?

BDJ
Plaats reactie