'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

wat vind je van de klagende mensen

Ze hebben gelijk
27
57%
Ze weten er bijna niets van, het is niet de schuld van de nmbs
13
28%
Ik geef geen stem
7
15%

Totaal aantal stemmen: 47

Bartjedj

Re: 'Gebrek aan informatie voor treinreizigers'

Bericht door Bartjedj »

In Mechelen ook. Heeft er al meerdere malen gestaan (BTTB-dag, stakingen, verstoringen,...)

BDJ
elriverslide

Bericht door elriverslide »

Afgelopen dinsdag, ik had les om 14u15 en wou dus om 13u34 de trein nemen naar Geel in Neerpelt.
ik kwam met dus bus om 13u11 aan in neerpelt en ben in de wachtzaal gaan zitten.

normaal komt de trein om 13u26 aan, en vertrekt deze om 13u34.

om 13u34 was er nog steeds geen trein te bespeuren. Mijn vriend en ik zijn toen buiten op het perron eens gaan kijken. niks te zien natuurlijk, we stonden voor het lokaal van de stationchef. die kwam 5 minuten later naar buiten. keek naar ons en vroeg: wachten jullie op de trein? Toen wij ja antwoorden antwoorde hij doodleuk: die is dit uur afgeschaft.

We waren er intussen al 30 minuten aan het wachten en er is niets omgeroepen of meegedeeld.

Dat noem ik pas gebrek aan informatie
Steven

Bericht door Steven »

jan_olieslagers schreef:
Steven schreef:De stationchef is infrabel, de loketten zijn dat nog steeds niet volgens mij (zover ik weet valt dat personeel onder de directe reizigers van de nmbs), jij gaat dus al de verkeerde straffen. Mensen die splitsing heeft meer gevolgen dan je denkt, vele onderschatten die splitsing hier nog steeds (zowel in de goede als de slechte richting).
Het loketpersoneel behoort tot directie reizigers, zo had ik het ook begrepen ja. En jawel, dat is een NMBS-directie, geen Infrabel, geen holding. En dan? Kan NMBS de reizigers niet informeren over de status van de eigen treinen? Tot nader order zijn ALLE passagierstreinen NMBS-treinen, waar zit dan het onderscheid? Welk is in dit verband de impact van de splitsing?
het gaat mij niet om wie iets kan doen, het ging er om dat bepaalde diensten tot bepaalde directies behoorde, dentheo ging in zijn tekst verkeerd de bocht in door een stationschef te straffen voor iets waar hij niet verantwoordelijk voor is.
Je kan ze pas functioneel gaan inzetten indien deze mensen kunnen beschikken over de nodige info
Indien je die mensen niet over een radio of pc kan laten beschikken met de nodige info kunnen die mensen onmogelijk iets doen. Rieken welke trein er eerst gaat komen en vertrekken kan tot nader order nog niemand. Denken dat je zoiets van buiten kan leren is ook al mis. Denken dat de radio's en pc's met toegang tot de juiste info her en der vlot te vinden zijn is ook weeral een droom. Kortweg wat ik duidelijk wil maken is dat je in uw denken ook nog wat realisme moet gebruiken.
RIDCO

Bericht door RIDCO »

Die mobiele infobalie is niet nieuw en bestaat al enkele jaren.
dentheo

Bericht door dentheo »

RIDCO schreef:Die mobiele infobalie is niet nieuw en bestaat al enkele jaren.
Niet in Mechelen dus... en wie bemand die, NMBS (die passagiers heeft) of Infrabel (die eigenlijk met de passagiers GEEN zaken doet ?)
Theo
Groeten vanop de Heide
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Theo, de mobiele balie bestaat in Mechelen wel. Ze staat bij niet-gebruik opgeslagen achter de glazen wand, naast de drankautomaten.

Op de balie staat een B-logo. En volgens het splitsingsprincipe moet dat NMBS-personeel zijn.

BDJ
groentje

Bericht door groentje »

Zo moeilijk is het niet om ergens pakweg een radio op te snorren, of desnoods dienst-GSM's, en die mensen naar buiten te sturen om de reizigers op te vangen. Zelfs als ze niet heel erg veel informatie kunnen geven, lijkt het minder dan dat ze de reizigers in de steek laten, want zo komt het over. De OSTCH perrons zijn tegenwoordig bijna allemaal overgegaan naar B-RN, je zou deze man of vrouw dus gaan versterken.
En als het wel zo moeilijk is, dan is er vrij snel aan te verhelpen. Zoveel kosten een aantal walkie-talkies niet. In principe zijn deze mensen ook herkenbaar, want ze dragen ook het uniform.
overweg13

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Zo moeilijk is het niet om ergens pakweg een radio op te snorren, of desnoods dienst-GSM's, en die mensen naar buiten te sturen om de reizigers op te vangen. Zelfs als ze niet heel erg veel informatie kunnen geven, lijkt het minder dan dat ze de reizigers in de steek laten, want zo komt het over. De OSTCH perrons zijn tegenwoordig bijna allemaal overgegaan naar B-RN, je zou deze man of vrouw dus gaan versterken.
En als het wel zo moeilijk is, dan is er vrij snel aan te verhelpen. Zoveel kosten een aantal walkie-talkies niet. In principe zijn deze mensen ook herkenbaar, want ze dragen ook het uniform.
De informatie moet dan nog doorsijpelen: je hebt niets aan gsm's en walkietalkies, als er aan de ander kant niet iemand zit met correcte informatie. Het is gemakkelijk om te zeggen dat de informatie beter moet doorstromen, maar als die informatie er niet is? De vorige vorige zaterdag stonden we vast in Brussel-Zuid door een zelfmoord in Lot. Ik heb het elders op dit forum al beschreven. Er staan dan 3-4 treinen klaar om te vertrekken, maar de beslissing om die te laten vertrekken, wordt pas op het laatste ogenblik genomen. Onderstationschef op het perron, treinbegeleiders, treinbestuurders mogen bellen zo vaak ze willen, als er nog geen beslissing gevallen is, blijft de informatie uit. Dan krijg je van die lullige mededelingen, zoals: "Door een persoonsongeval blijft het treinverkeer gestoord." Daar heb je dus ook niets aan, want zie je zelf ook wel. Als je zegt dat je over tien minuten vertrekt, maar het kan al na 2 minuten, blijven de verslaafden met hun sigaretten op het perron achter, want die zijn nog even uitgestapt. Als je zegt dat het nog 10 minuten duurt, en het worden er 20, voed je alleen maar de kregeligheid van de passagiers.
Het is zo dat de moderne mens voor alles een verklaring verwacht, behalve voor zijn eigen irrationele, zeg maar stomme gedrag. Dat zoiets nog meer tot uiting komt bij incidenten, is het enige rationele facet eraan.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje

Bericht door groentje »

Veel mensen zijn anders behoorlijk nieuwsgierig, en zijn minder gepikeerd als ze horen wat er aan het gebeuren is. Zelfs als ze horen hoe alles misgaat bij het regelen, heb ik de indruk dat ze liever dat hebben, dan in het ongewisse gelaten te worden. Ook als de informatie moet worden aangepast. De meeste mensen hebben begrip voor stuntelige informatie, maar veel minder voor geen informatie.
Adler

Bericht door Adler »

overweg13 schreef:Dan krijg je van die lullige mededelingen...
Ik ga niet volledig akkoord met uw redenering.
Heel veel is ook psychologisch.
Door eenvoudig weg iets mee te delen, ook al is de inhoud van die mededeling op zich niet van enig nut op dat moment, geeft men tenminste de indruk dat men bezig is met het probleem op te lossen.
Door een half uur lang niets mee te delen geeft men de indruk dat men er niet meer mee bezig is.
Dat is vaak ook de enige reden dat men op de radio files mededeelt op plaatsen waar elke dag files zijn.
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor wat hier al tersprake is gekomen in verband met het voorval in Mechelen met de loketten.
Door de loketten te sluiten en te verlaten op een ogenblik dat er een ernstig probleem is, geeft men de indruk dat men niets meer kan doen en alles zijn beloop laat.
Communicatie is voor een heel groot stuk ook psychologie, dat heeft men bij de NMBS spijtig genoeg nog steeds niet begrepen.
groentje schreef: De meeste mensen hebben begrip voor stuntelige informatie, maar veel minder voor geen informatie.
Volledig akkoord.
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Had ik niet begrepen dat het loketpersoneel Artweb kan raadplegen? Dan kunnen ze toch zien welke trein waar is? Op zijn minst kunnen ze daarmee negatieve informatie geven (er komt geen op trein op lijn die en die voor dat uur...). Dat is beter dan niks, al zou positieve info natuurlijk nog mooier zijn.

Dat de dispatchers niet de hele tijd kunnen liggen bellen met de diverse stations daar heb ik wel alle begrip voor, in een probleemsituatie moet men die mensen gerust laten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Steven

Bericht door Steven »

Enkel mensen van infrabel kunnen nog aan artweb, passengerweb is dan opengesteld voor de mensen van RDV en permanenties. ander NMBSpersoneel heeft wel toegang tot passengerweb maar met beperkingen.
groentje

Bericht door groentje »

Enkele hulpmiddelen om die informatie door te geven, is een trein stilzetten op de grafiek. Dat genereert automatisch een boodschap in Artweb/Passengerweb. Alleen, dergelijke zaken zijn niet de hoogste prioriteit bij pakweg een ongeval, of een trein in panne.
Asterix

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:Het is zo dat de moderne mens voor alles een verklaring verwacht, behalve voor zijn eigen irrationele, zeg maar stomme gedrag. Dat zoiets nog meer tot uiting komt bij incidenten, is het enige rationele facet eraan.
Wanneer je een verbintenis (aankoopt ticket <-> transport) aangaat die door één der partijen niet naar behoren wordt uitgevoerd, is een verklaring wel op zijn plaats, denk ik zo.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef:
overweg13 schreef:Het is zo dat de moderne mens voor alles een verklaring verwacht, behalve voor zijn eigen irrationele, zeg maar stomme gedrag. Dat zoiets nog meer tot uiting komt bij incidenten, is het enige rationele facet eraan.
Wanneer je een verbintenis (aankoopt ticket <-> transport) aangaat die door één der partijen niet naar behoren wordt uitgevoerd, is een verklaring wel op zijn plaats, denk ik zo.
Je hebt die nog altijd sneller van de NMBS dan wanneer thuis een of ander apparaat uitvalt, of je internetverbinding uitvalt. Gisteren hebben we 3 uur zonder elektriciteit gezeten. Ik wacht nog altijd op een verklaring....
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie