Ommetje op lijn 26

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Pendelaar

Ommetje op lijn 26

Bericht door Pendelaar »

Vanavond opgestapt in Merode omstreeks 16u30 en plots stopten we in Etterbeek terwijl deze halte niet op de normale route ligt van deze trein. Er was niets omgeroepen doch de treinbegeleider was zo vriendelijk wat info te verschaffen. Er zouden problemen zijn geweest met de seininrichting.
Resultaat: een aantal mensen missen hun aansluiting in Halle met de CR trein naar Lembeek-Tubize-...
Deze reed net weg uit het station bij aankomst. Voor de mensen met overstap op de trein naar Geraardsbergen was er wel een aansluiting verzekerd.

Al enkele dagen heeft de CR trein met bestemming Leuven van 06u58 in Halle een gereduceerde samenstelling. Ipv een cityrail stel met een niet gereviseerd stel of twee cityrail stellen is is er nu maar 1 stel. De miserie begint al in Lembeek waar mensen zich letterlijk op de trein moeten wurmen om een staanplaats te kunnen bemachtigen.

Leve de communicatie! Men zou zich moeten schamen om de gebrekkige dienstverlening van een gesubsidieerd organisme.
Waar zijn de verbeteringen die aangekondigd werden ?
Steven

Re: Ommetje op lijn 26

Bericht door Steven »

De verbeteringen zitten letterlijk nog niet in België, ze zitten in een fabriek. Er zullen pas verbeteringen komen eens de Desiro ML van Siemens geleverd worden.
Presario

Bericht door Presario »

Even iets wat niet rechtstreeks met dit topic te maken heeft: Gaan alle treinen die nu met de referentie "CR" rijden later verzekerd worden door de Desiro ML treinen? Of blijven de klassiekskes ook nog rijden?
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Steven schreef:Er zullen pas verbeteringen komen eens de Desiro ML van Siemens geleverd worden.
Hoe bedoelt ge Steven, is er met die levering ook een opleidingspakket "klantvriendelijk denken voor het personeel" inbegrepen? Of bedoelt ge dat alle treinen plotseling 100% op tijd gaan rijden als dat materiaal geleverd is?
Ik heb bij beide scenario's zo mijn twijfels!

Let wel: als ik schamper doe over "klantvriendelijk denken" dan heb ik het NIET over het voetvolk dat oog in oog staat met de reizigers, keer op keer bewonder ik die mensen om hun inzet en overtuiging in zeer moeilijke omstandigheden. Verder van de arena vandaan lijkt het me wel steil bergaf te gaan met de klantvriendelijkheid.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Presario schreef:Even iets wat niet rechtstreeks met dit topic te maken heeft: Gaan alle treinen die nu met de referentie "CR" rijden later verzekerd worden door de Desiro ML treinen? Of blijven de klassiekskes ook nog rijden?
Klassieke stellen blijven rijden, ik denk niet dat ze met de Desiro's gaan toekomen voor alle CR/GEN-diensten, zeker niet als je ziet welke frequenties ze op sommige lijnen willen behalen.

De klassiekjes die nu gerenoveerd worden dragen zelfs allemaal het CR-opschrift en hebben displays binnen en buiten.
Steven

Bericht door Steven »

er gaan 95 stellen desiro ML geleverd worden voor het CR netwerk (van het totaal van 305) dat zou moeten volstaan voor de diensten die ze willen aanbieden, niet vergeten dat deze drieledig gaan zijn en de huidige klassiekjes 2-ledig zijn. Met de verbeteringen die ik bedoelde had ik vooral over het comfort omdat Pendelaar zijn beklag deed over het plaatsgebrek. In de spits is en blijft er momenteel een nijpend tekort aan zitplaatsen op verschillende lijnen. Verdelers kunnen echter bij een technisch defect zomaar een ander MS uit hun hoed toveren waardoor je als is moet kiezen uit een trein met verminderde samenstelling laten rijden of helemaal geen (dan liefst het eerste). Di mensen maken elke dag de grootste puzzel van het land om alles te kunnen laten rijden met het voorziene materieel. Het is echter niet gemakkelijk. De directie heeft de laatste jaren wat extra treinen ingevoegd zonder dat er aan hetzelfde tempo materieel en personeel voor aanwezig was/is. Dit heeft als gevolg dat uit het bestaande bestand (zowel personeel als materieel) op bepaalde uren van de dag het maximum moet gehaald worden om alles te kunnen laten rijden zoals voorzien in het boekje. Met het groeiend aantal passagiers heeft men momenteel ook weinig andere keuze vrees ik.

Om nog effe verder te gaan, zoveel aanpassingen moeten ze niet altijd meer doen ivm het aanbod voor de CR, Brussel Leuven zit al op 2 per uur alsook Brussel Halle Eigenbrakel. Brussel Mechelen heeft ook al zijn twee L treinen per uur.
Brussel Dendermonde en Brussel Zottegem hebben nog geen dubbel dienst per uur. Om aan de vier treinen per uur te komen zal je in de spits zien dat waarschijnlijke de bestaande P treinen dienst gaan doen om de aanvullende twee ritten per uur in te vullen. Deze zullen dan ook met die CR stellen gedaan worden.
Zo heeft Brussel Dendermonde nu al 3 treinen per uur in de spits (moeten er vier worden), tussen Aalst en Brussel heb je die ook al (als je ziet hoeveel P treinen er over de 50 rijden).
Het aantal treinen dat er nog moet bijkomen valt zeker te regelen, de vraag rest of e consequent gaan omspringen met die stellen om zodoende een duidelijk aanbod te maken dat voor iedereen duidelijk herkenbaar is. Ook zal het nog afwachten zijn hoe het met het verloop van de aanwervingen zit tegen dan. Niet vergeten dat de eerste Desiro ML maar tegen 2011 zal aankomen en het GEN maar effectief vorm zal krijgen tegen 2016 (als het meezit zeker?)
Pendelaar

Bericht door Pendelaar »

Tja, het GEN... was het oorspronkelijk niet dit jaar dat de eerste echte GEN ritten zouden plaats hebben met het nieuwe materieel en haltes ?
Als ik even kijk naar het traject dat ik elke dag doe, dan merk ik op dat de halte Diesdelle/Vivier d'oie in gebruik is, doch niet helemaal af. Even verderop richting Etterbeek of Delta, na de stopplaats Boondaal is er een nieuw perron aangelegd, dit zou de halte "Arcaden" moeten worden. 't Heeft wel nog geen naambord gekregen en geen enkele trein stop er tot op heden. De grote werf in Etterbeek is nagenoeg leeg en veel activiteit is er niet meer te bespeuren. De site/magazijnen van de nmbs zijn ook leeg, alle kabelrollen zijn verhuisd en de grote gele portaalkraan is ook verdwenen.

Op wat wachten ze nu dan of zal de aangelegde infrastructuur nu langzaam ingenomen worden door groen,grafitti spuiters, daklozen,... (Station Diesdelle was al helemaal herschilderd door krapuul voor het nog maar af was !)

Hoe dan ook, voor de reiziger zoals ik zal het traject er niet korter op worden aangezien er bijkomende stopplaatsen zijn. Hopelijk wordt het wel wat comfortabeler met de Desiro stellen. De huidige stellen blinken niet echt uit in beenruimte en zijn precies ontworpen op modellen van max 165cm grootte.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Als de Desiro's sneller optrekken en remmen kan de reistijd toch korter worden, er komen hoogstens maar een paar haltes bij per lijn dacht ik (in mijn geval 1). En die graffiti gaat men nooit kunnen vermijden.

95 stellen zal misschien nog net gaan, ze zijn drieledig maar in de spits zijn er per trein zeker een twee- of drietal nodig per trein, nog geen rekening houdende met het groeiende aantal reizigers. Stel 3 stellen per trein en je kan 31 treinen inleggen, op 7 lijnen zijn dat dus hoogstens 4 treinen constant.
Steven

Bericht door Steven »

Hoe hoger je de frequentie gaat maken hoe korter je uw treinen kan maken aangezien mensen hun reispatroon gaan aanpassen ( er vanuit gaan de het aantal niet explosief zou toenemen, wat ik niet verwacht). Brussel is Londen nog niet he. Als je op alle lijnen in de spits rond Brussel met 6 rijtuigen gaat (er van uitgaande dat zes rijtuigen van en desiro meer mensen mee kan nemen dan zes rijtuigen van klassiekjes) rijden zal dat al mooi zijn. Op de lijn 60 is momenteel de maximum gebruikte samenstelling 9 rijtuigen en op de lijn 50 zijn dat er ook 8 of 9. Ook op de CR verbindingen tussen Leuven Brussel en Eigenbrakel zal dit volstaan.
K V B

Bericht door K V B »

Steven schreef:Hoe hoger je de frequentie gaat maken hoe korter je uw treinen kan maken aangezien mensen hun reispatroon gaan aanpassen ( er vanuit gaan de het aantal niet explosief zou toenemen, wat ik niet verwacht). Brussel is Londen nog niet he.
Als men een echte goede en frequente dienst zou aanbieden mag je gerust een explosie aan reizigersaantallen verwachten. De S-Bahn Zürich is hier het voorbeeld: Sinds die in dienst is (gestart in 1990) is het aantal reizigers meer dan verdubbeld. Op de meeste hoofdassen wordt ondertussen 4 keer (of zelfs 8 keer) per uur gereden.

Op Brussel - Leuven zouden er minsten 4 treinen per uur moeten rijden. Idem voor Brussel - Antwerpen. Dan pas kan je beginnen met het efficient op elkaar laten aansluiten van alle vervoersmodi.
Steven

Bericht door Steven »

Op Brussel Leuven verwacht ik het minst explosieve groei. Reden? Heel eenvoudig, de locatie van verschillende stopplaatsen al eens bekeken? Diegem, Zaventem en Haren liggen vrij goed, maar plaatsen zoals Veltem en Erps-Kwerps :?
Ze hebben daar al voor het twee jaar op rij een halfuuraanbod maar een significante groei heb ik er zeker nog niet vastgesteld in tegendeel :(
Wover

Bericht door Wover »

Pendelaar schreef:Vanavond opgestapt in Merode omstreeks 16u30 en plots stopten we in Etterbeek terwijl deze halte niet op de normale route ligt van deze trein. Er was niets omgeroepen doch de treinbegeleider was zo vriendelijk wat info te verschaffen. Er zouden problemen zijn geweest met de seininrichting.
Resultaat: een aantal mensen missen hun aansluiting in Halle met de CR trein naar Lembeek-Tubize-...
Deze reed net weg uit het station bij aankomst. Voor de mensen met overstap op de trein naar Geraardsbergen was er wel een aansluiting verzekerd.
Ik wou daarstraks nog eens een tourtje doen, want in de ruime omgeving van Geraardsbergen was ik eigenlijk nog nooit geweest.

Ook L26 had ik nog niet gedaan.

Dus het werd de IC-R van Herentals tot Vilvoorde en daar overstappen op de L-trein naar Halle die daar aansluiting geeft naar Geraardsbergen.

In Vilvoorde was het omstreeks 14.10 erg stilletjes en er stonden verdacht veel sprinters aan perrons 5 & 6.

Blijkbaar waren er al 2 L-treinen afgeschaft, want een stationschef zei iets van reizigers die hier al een uur zaten.

Tot 14.15 wist men eigenlijk niks, en ondertussen was een treinbestuurster het al afgetrapt, vermoedelijk omdat haar dienst gedaan was. Een andere treinbestuurder vertelde me dat er een spoorbreuk en een seinstoring zouden zijn/geweest zijn, maar dat niemand eigenlijk wist wat er nu juist gaande was.

Uiteindelijk is de L-trein naar Halle omstreeks 14.23 vertrokken (+11), en er werd omgeroepen dat de trein uitzonderlijk in Etterbeek zou stoppen (de L-treinen die die route volgen waren nog wel afgeschaft).

Omdat ik genoeg van L26 gezien had ben ik in Delta afgestapt en heb de metro naar Brussel-Centraal genomen, waar ik 2 seconden voor de deuren slootten nog net in de L-trein naar Braine-Le-Compte kon springen, die in Halle ook een vrij ruime aansluiting gaf op de L-trein naar Geraardsbergen.

Mijn reis ging dan voort met de P-trein naar Zottegem (die een serieus ommetje maakt via Ninove, Denderleeuw en Burst (die lijnen had ik ook nog niet gedaan)). In Zottegem stapte ik dan over op de P-trein naar Oudenaarde en daar heb ik de L-trein naar Gent Sint-Pieters genomen.

Mijn origineel plan was om in Oudenaarde de L-trein naar Ronse te nemen en in Ronse de L-trein naar Gent, maar ik was zowaar het op de trein zitten grondig beu :P.
En dat komt voornamelijk omdat er in die regio bijna uitsluitend L-treinen rijden en een wolf in schaapskleren (IC L).
Ik heb medelijden met de mensen die in die streek wonen, want openbaar vervoer is daar eigenlijk echt geen optie omdat het zo verschrikkelijk traag is... Een IR-trein Gent - Zottegem - Geraardsbergen - Lessines - Ath - Mons zou al veel helpen; misschien iets voor IC/IR 2010?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

In Zottegem stapte ik dan over op de P-trein naar Oudenaarde en daar heb ik de L-trein naar Gent Sint-Pieters genomen.
Dan ben je op een haar na van mij gepasseerd want ik ben vanavond aan het station mijn vriendin komen oppikken.

En inderdaad de IC L is het enige dat nog "snel" is, een snelle klokvaste trein over L122 zou echt wel handig zijn.
Pendelaar

Bericht door Pendelaar »

Vanavond was het weeral feest. De trein van 16u47 was met 10' vertraging aangekondigd in Merode.
Doch deze keer geen omweg via Etterbeek.
Wover

Bericht door Wover »

Pendelaar schreef:Vanavond was het weeral feest. De trein van 16u47 was met 10' vertraging aangekondigd in Merode.
Doch deze keer geen omweg via Etterbeek.
Ah dit topic ging over gisteren :D.

Blijkbaar vandaag dus toch ook nog veel problemen ;).
Plaats reactie